Gå til innhold

bokmål

Gjest bokmål ikke lett nei..

Anbefalte innlegg

Gjest bokmål ikke lett nei..
Skrevet

På nynorsk bruker vi ei, ein og eit foran substantiv i hokjønn, hankjønn og inkjekjønn. Hva brukes på bokmål i hunkjønn? Er det valgfritt med ei eller en og kan det bøyes med både -a og -en (jenta/jenten?)

Skrevet

Må bare få det inn med teskei her...:-) Er det da slik at disse to formene er jamnstilte: Ei jente, jenta og en jente, jenten?

Skrevet

Må bare få det inn med teskei her...:-) Er det da slik at disse to formene er jamnstilte: Ei jente, jenta og en jente, jenten?

Ja

Skrevet

Det er nemlig slik at når man bare skriver nynorsk så høres det helt høl i hue ut med jenten, solen osv... Men sikkert greitt da. Får bare skaffe meg en nynorsk ordliste tenker jeg:-)

Gjest mandolina
Skrevet

Ja.

Det brukes litt forskjellig ettersom hvor i landet du bor.

Jeg er dansk og har lært dette ved å følge barnas norskundervisning, så vanskelig er det ikke.

Det står slik i norsk ordboka.

Hilsen

Gjest Tippertipp
Skrevet

Det er vanligere å bruke ei jente/jenta enn en jente/jenten. Bortsett fra i Bergen da...

Gjest mandolina
Skrevet

Det er vanligere å bruke ei jente/jenta enn en jente/jenten. Bortsett fra i Bergen da...

Her sier vi en jente og jenta.

Hilsen

Skrevet

Det er bare bergensere som sier jenten og hytten, de fleste andre (?) sier vel jenta og hytta. :o)

Skrevet

I offisiell rettskrivning, bokmål, er det faktisk lov å skrive begge deler, ja.

Skrevet

Det er nemlig slik at når man bare skriver nynorsk så høres det helt høl i hue ut med jenten, solen osv... Men sikkert greitt da. Får bare skaffe meg en nynorsk ordliste tenker jeg:-)

jenten høres helt høl i hodet ut for mange som snakker og skriver bokmål også :-)

Skrevet

Det er ikke alltid sidestilt, nei. Ku for eksempel, kan ikke bøyes kuen. Det heter ei kua - kua.

Skrevet

Det er ikke alltid sidestilt, nei. Ku for eksempel, kan ikke bøyes kuen. Det heter ei kua - kua.

Ærre mulig. Hva er det jeg sitter og skriver? Jeg tror det datt noe tungt ned i hodet på meg et øyeblikk. Beklager så mye..

*Går og gjemmer meg*

Gjest Elextra
Skrevet

Her sier vi en jente og jenta.

Hilsen

Det sier jeg og svært mange jeg kjenner også, jeg er oppvokst rett utenfor Oslo.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er bare bergensere som sier jenten og hytten, de fleste andre (?) sier vel jenta og hytta. :o)

Ja, men mange av oss som sier jenta og hytta tar ikke ordet "ei" i vår munn eller penn - forstå det den som kan! :P

Skrevet

Ja, men mange av oss som sier jenta og hytta tar ikke ordet "ei" i vår munn eller penn - forstå det den som kan! :P

''Ja, men mange av oss som sier jenta og hytta tar ikke ordet "ei" i vår munn eller penn - forstå det den som kan! :P''

Du er ikke trønder skjønner jeg. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

''Ja, men mange av oss som sier jenta og hytta tar ikke ordet "ei" i vår munn eller penn - forstå det den som kan! :P''

Du er ikke trønder skjønner jeg. :o)

Nope, men det visste du vel fra før :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...