Gjest bokmål ikke lett nei.. Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 På nynorsk bruker vi ei, ein og eit foran substantiv i hokjønn, hankjønn og inkjekjønn. Hva brukes på bokmål i hunkjønn? Er det valgfritt med ei eller en og kan det bøyes med både -a og -en (jenta/jenten?) 0 Siter
grot Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Må bare få det inn med teskei her...:-) Er det da slik at disse to formene er jamnstilte: Ei jente, jenta og en jente, jenten? 0 Siter
Bookworm Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Må bare få det inn med teskei her...:-) Er det da slik at disse to formene er jamnstilte: Ei jente, jenta og en jente, jenten? Ja 0 Siter
Gjest Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Må bare få det inn med teskei her...:-) Er det da slik at disse to formene er jamnstilte: Ei jente, jenta og en jente, jenten? Det er nemlig slik at når man bare skriver nynorsk så høres det helt høl i hue ut med jenten, solen osv... Men sikkert greitt da. Får bare skaffe meg en nynorsk ordliste tenker jeg:-) 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Må bare få det inn med teskei her...:-) Er det da slik at disse to formene er jamnstilte: Ei jente, jenta og en jente, jenten? Ja. Det brukes litt forskjellig ettersom hvor i landet du bor. Jeg er dansk og har lært dette ved å følge barnas norskundervisning, så vanskelig er det ikke. Det står slik i norsk ordboka. Hilsen 0 Siter
Gjest Tippertipp Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Må bare få det inn med teskei her...:-) Er det da slik at disse to formene er jamnstilte: Ei jente, jenta og en jente, jenten? Det er vanligere å bruke ei jente/jenta enn en jente/jenten. Bortsett fra i Bergen da... 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Det er vanligere å bruke ei jente/jenta enn en jente/jenten. Bortsett fra i Bergen da... Her sier vi en jente og jenta. Hilsen 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Det er bare bergensere som sier jenten og hytten, de fleste andre (?) sier vel jenta og hytta. ) 0 Siter
trampetroll Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Må bare få det inn med teskei her...:-) Er det da slik at disse to formene er jamnstilte: Ei jente, jenta og en jente, jenten? I offisiell rettskrivning, bokmål, er det faktisk lov å skrive begge deler, ja. 0 Siter
trampetroll Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Det er nemlig slik at når man bare skriver nynorsk så høres det helt høl i hue ut med jenten, solen osv... Men sikkert greitt da. Får bare skaffe meg en nynorsk ordliste tenker jeg:-) jenten høres helt høl i hodet ut for mange som snakker og skriver bokmål også :-) 0 Siter
trampetroll Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Det er ikke alltid sidestilt, nei. Ku for eksempel, kan ikke bøyes kuen. Det heter ei kua - kua. 0 Siter
trampetroll Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Det er ikke alltid sidestilt, nei. Ku for eksempel, kan ikke bøyes kuen. Det heter ei kua - kua. Ærre mulig. Hva er det jeg sitter og skriver? Jeg tror det datt noe tungt ned i hodet på meg et øyeblikk. Beklager så mye.. *Går og gjemmer meg* 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Her sier vi en jente og jenta. Hilsen Det sier jeg og svært mange jeg kjenner også, jeg er oppvokst rett utenfor Oslo. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Det er bare bergensere som sier jenten og hytten, de fleste andre (?) sier vel jenta og hytta. ) Ja, men mange av oss som sier jenta og hytta tar ikke ordet "ei" i vår munn eller penn - forstå det den som kan! 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 Ja, men mange av oss som sier jenta og hytta tar ikke ordet "ei" i vår munn eller penn - forstå det den som kan! ''Ja, men mange av oss som sier jenta og hytta tar ikke ordet "ei" i vår munn eller penn - forstå det den som kan! :P'' Du er ikke trønder skjønner jeg. ) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 25. april 2008 Skrevet 25. april 2008 ''Ja, men mange av oss som sier jenta og hytta tar ikke ordet "ei" i vår munn eller penn - forstå det den som kan! :P'' Du er ikke trønder skjønner jeg. ) Nope, men det visste du vel fra før 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.