Gå til innhold

uskifta bo - hva er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Men denne enken arvet vel sønnen sin, og sitter vel da og eier alt? ''

Hun arvet det andre han hadde, men ikke det som inngår i uskifteboet (dvs det tidligere felleseiet) hun hadde med sin mann, for sønnen rakk jo aldri å arve noe!

''Arvingane til førstavdøde tar berre arv i eit uskift bu dersom dei overlever lengstlevande ektemake''

Altså; Hvis dødsrekkefølgen er far-sønn-mor, betyr det at sønnen ikke arvet noe som helst etter far.

''Arven skal fordelast mellom arvingane til førstavdøde etter arvetilhøva på den tid som etter reglane ovanfor er avgjerande for om dei har arverett. ''

Dvs at når dama dør, så skal uskifteboet deles slik at halvparten anses som arv etter mannen hennes, dvs går til hans søsken, eler andre arvinger mens "hennes halvpart" går til hennes arvinger.

Tante arvet uskifte-delen av sønnen sin altså? Og boet kalles derfor uskiftet av den grunn?

Skrevet

*Bøyer seg i støvet og ber bb71 lese morsans forklaring i stedefor!* :)

hehe - done!

Skrevet

Se annet svar - sønnen arvet NADA!

Takk for tolmodigheten! Ting begynner å demre her nå ;-)

Skrevet

Tante arvet uskifte-delen av sønnen sin altså? Og boet kalles derfor uskiftet av den grunn?

Nå tror jeg morsan må hente MOCCA-skje!! ;-)

Altså;

Onkel og tante er gift og har felleseie, dette eies bare av de to og ikke av sønnen deres. Men så en dag dør onkel. Vil tante dele/skifte boet og la sønnen få sin farsarv? Nei, hun benytter seg av sin rett til å overta boet udelt (dvs uskiftet).

Dette betyr at hun fortsetter å forvalte det tidligere felleseieboet som hun hadde sammen med sin mann, dvs et uskiftet/udelt bo. Men boet er ikke statisk - alt hun kjøper eller arver inngår i dette udelte boet, og hun kan også selge ting osv.

Men så en dag dør sønnen hennes. Han hadde sikkert noen andre eiendeler, men farsarven rakk han aldri å få. Han arvet altså aldri sin far. Moren arver det lille sønnen måtte ha hatt, og dette inngår også i uskifteboet.

Når så tante også dør, skal boet skiftes (deles) mellom dem som på det tidspunktet er mannens arvinger og det som er hennes arvinger.

Sønnen er forlensgt død og kan selvsagt ikke arve, og ikke hadde han barn heller.

Dermed skal halvparten av det totale uskifteboet anses som arv etter onkel og deles på hans lovarvinger (f eks hans søsken) og den andre halvparten anses som arv etter tante, og deles mellom _hennes_ arvinger.

Skrevet

Takk for tolmodigheten! Ting begynner å demre her nå ;-)

;-)

Skrevet

Altså;

Onkel og tante er gift og har felleseie, dette eies bare av de to og ikke av sønnen deres. Men så en dag dør onkel. Vil tante dele/skifte boet og la sønnen få sin farsarv? Nei, hun benytter seg av sin rett til å overta boet udelt (dvs uskiftet).

Dette betyr at hun fortsetter å forvalte det tidligere felleseieboet som hun hadde sammen med sin mann, dvs et uskiftet/udelt bo. Men boet er ikke statisk - alt hun kjøper eller arver inngår i dette udelte boet, og hun kan også selge ting osv.

Men så en dag dør sønnen hennes. Han hadde sikkert noen andre eiendeler, men farsarven rakk han aldri å få. Han arvet altså aldri sin far. Moren arver det lille sønnen måtte ha hatt, og dette inngår også i uskifteboet.

Når så tante også dør, skal boet skiftes (deles) mellom dem som på det tidspunktet er mannens arvinger og det som er hennes arvinger.

Sønnen er forlensgt død og kan selvsagt ikke arve, og ikke hadde han barn heller.

Dermed skal halvparten av det totale uskifteboet anses som arv etter onkel og deles på hans lovarvinger (f eks hans søsken) og den andre halvparten anses som arv etter tante, og deles mellom _hennes_ arvinger.

da kom vi omsider ned på mitt nivå, og jeg takker så meget for tiden du tok den, og er fornøyd med dol og morsan i særdeleshet!

Skrevet

da kom vi omsider ned på mitt nivå, og jeg takker så meget for tiden du tok den, og er fornøyd med dol og morsan i særdeleshet!

;-)

Skrevet

Din tante satt i uskifta bo etter at mannen hennes døde. Nå når hun også er død,blir arven delt på hans søsken og hennes søsken (on de ikke hadde skrevet testamente). Du arver om din mor/far er død.

Skrevet

Altså;

De mocca-skjeene var jammen anvendelige!

Skrevet

De mocca-skjeene var jammen anvendelige!

Jaggu! ;-)

Jeg slapp i det minste å hente den bittelille saltskjea jeg har;-)

Skrevet

Altså;

Det der var veldig godt forklart.

Skrevet

Det der var veldig godt forklart.

Takk takk:-)

Skrevet

Takk takk:-)

Har du peiling på om jeg arver store summer og hvor de kommer fra? ;-)

Skrevet

Har du peiling på om jeg arver store summer og hvor de kommer fra? ;-)

Jepp! Jeg må bare ta på med Madame Zdenka-antrekket først!

(en liten omkledningspause...)

Jai ser at du kåmer til å arve en gahmel tante i Amerikah! To miljåner - minst!

Skrevet

Jepp! Jeg må bare ta på med Madame Zdenka-antrekket først!

(en liten omkledningspause...)

Jai ser at du kåmer til å arve en gahmel tante i Amerikah! To miljåner - minst!

Dollar selvsagt. Åååå, herlig. Takk, her har du en slant! *plink-plonk*

:))

Skrevet

Dollar selvsagt. Åååå, herlig. Takk, her har du en slant! *plink-plonk*

:))

Tak tak snille dame. *bukker dypt*

Skrevet

Din tante satt i uskifta bo etter at mannen hennes døde. Nå når hun også er død,blir arven delt på hans søsken og hennes søsken (on de ikke hadde skrevet testamente). Du arver om din mor/far er død.

Takk for svar. Hun hadde skrevet testyamentet, der hennes søsken arvet alt og det ble delt likt mellom disse. Jeg arver fordi min mor er død. Men jeg synes det var rart at hun hadde skrevet testamentet, men skjønner nå at andre arvinger hadde kommet inn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...