Gå til innhold

Briller til baby

mumitrollet

Anbefalte innlegg

Lillebror på 7,5 mnd må begynne med briller. Har problemer med å se for meg hvordan vi skal klare å få ham til å ikke ta av seg brillene hele tiden, noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Oj, det var en ung brillebruker. Tyder på at det er et nokså "alvorlig" synsproblem siden det ble oppdaget så tidlig. Han kommer kanskje til å ta dem av seg i begynnelsen, men det tar nok ikke lang tid før han oppdager at det er en annen og mye mer spennende verden med brillene på enn uten, så det kan også gå problemfritt. Det dere må passe på er at dere får briller som er myke(dvs at de kan bøyes mye på uten å knekke i to) dette er jo viktig med alle barnebriller, men ekstra viktig når brillebrukeren er så liten at han ikke forstår at han skal være forsiktig med dem... Men dere får nok hjelp av optikeren til å velge de riktige brillene. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var en ung brillebruker. Tyder på at det er et nokså "alvorlig" synsproblem siden det ble oppdaget så tidlig. Han kommer kanskje til å ta dem av seg i begynnelsen, men det tar nok ikke lang tid før han oppdager at det er en annen og mye mer spennende verden med brillene på enn uten, så det kan også gå problemfritt. Det dere må passe på er at dere får briller som er myke(dvs at de kan bøyes mye på uten å knekke i to) dette er jo viktig med alle barnebriller, men ekstra viktig når brillebrukeren er så liten at han ikke forstår at han skal være forsiktig med dem... Men dere får nok hjelp av optikeren til å velge de riktige brillene. Lykke til!

Ja, jeg ante ikke at de gav briller til så små - har aldri sett en så liten en med briller! Vi hadde egentlig ikke noen anelse pm at han så såpass dårlig, det var skjelingen som ikke forsvant som fikk oss til å nevne det på 5 og 6-månederskontrollen. Etter grundige undersøkelser på sykehuset kom de frem til at brytningsfeilen var såpass alvorlig at den burde justeres ved bruk av briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke akkurat når stebarnebarnet til min kusine fikk briller, men hun var under året... Det var visstnok HELT uproblematisk, hun gråt når de tok AV brillene... så hun merket nok at hun trengte brillene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dette blir tatt tak i så tidlig.

Det finnes snorer som man kan tre inn på brillestagen og stramme passelig bak hodet.

Det går også an å kappe av vanlige brillestenger og erstatte endene med slike som krommer seg rundt ørene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ante ikke at de gav briller til så små - har aldri sett en så liten en med briller! Vi hadde egentlig ikke noen anelse pm at han så såpass dårlig, det var skjelingen som ikke forsvant som fikk oss til å nevne det på 5 og 6-månederskontrollen. Etter grundige undersøkelser på sykehuset kom de frem til at brytningsfeilen var såpass alvorlig at den burde justeres ved bruk av briller.

Er/ blir barnet skjelingsoperert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser av innleggene du har fått at de har kommet lengre nå enn da jeg vokste opp (39 år). Jeg fikk briller som 1 1/2 åring, og min mor festet dem med plaster bak ørene mine :-) med det resultat at jeg ikke hadde hår bak.

Det var ikke noe lurt trekk siden jeg i utgangspunktet ikke hadde så mye hår fra før, så derfor så jeg ut som jeg hadde en hårsykdom.

Men sånn var det rundt 1970 :-) Hadde aldri gjort det med min frøken, men min mor gjorde det i beste mening. Må legge til at brillene så ut etterhvert som en stor klump med Karlsons Lim, jeg var ganske hardhent. *humre-humre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dette blir tatt tak i så tidlig.

Det finnes snorer som man kan tre inn på brillestagen og stramme passelig bak hodet.

Det går også an å kappe av vanlige brillestenger og erstatte endene med slike som krommer seg rundt ørene.

mvh

Ja, vi har bestlit briller med sånne kroker på, men han får dem likevel av seg - vi har hatt dem hjemme på prøving ett døgn. Vi må få ham til å venne seg til dem, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det går kjempebra

Så flott de fant det ut så tidlig, det er mye lettere å korrigere sjeling hvis det oppdages tidlig nok.

Jeg antar det bare er å prøve, begynn å bruke dem når dere gjør noe han synes er interessant / morsomt, slik at han kan avledes litt når han tar de av. Så venner han seg til dem, litt etter litt. Kanskje trekvart år er en bedre alder enn hvis han hadde vært dobbelt så gammel? Den skal tidlig krøkes osv..

Ring noen erfarne ortoptister (sjeleeksperter) hvis det blir vanskelig, de er kanskje de som har flest gode råd om små barn og brillebruk. Ortoptistene i Pilestredet i Oslo er kjempeerfarne. Like ved er det en stor brillebutikk som visstnok har landets største utvalg av barnebriller og -utstyr (de har blant annet bedre utvalg i festlige øyelapper, i stedet for de kjedelige lysebrune, hvis han skal bruke lapp etterhvert), http://www.gl-optikk.no/ Men det er sikkert gode forretninger mange steder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har bestlit briller med sånne kroker på, men han får dem likevel av seg - vi har hatt dem hjemme på prøving ett døgn. Vi må få ham til å venne seg til dem, rett og slett.

Med reim/snor blir det verre å få dem av.

Det hjelper nok når det kommer riktige glass i. Da merker sikkert barnet forskjellen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er/ blir barnet skjelingsoperert?

Om sjelingen skyldes langsynthet, vil problemet løses av seg selv med riktig brillestyrke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sjelingen skyldes langsynthet, vil problemet løses av seg selv med riktig brillestyrke.

mvh

Vil det gjøre det? Mener du at han kanskje ikke trenger annen behandling enn briller for å bli kvitt skjelingen? Er det mulig at synet vil justere seg selv ettersom han blir eldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det gjøre det? Mener du at han kanskje ikke trenger annen behandling enn briller for å bli kvitt skjelingen? Er det mulig at synet vil justere seg selv ettersom han blir eldre?

Sjelingen kan skyldes at øynene generelt har problemer med å samarbeide om å se på samme punkt samtidig. Da vil ikke en brille kunne kurrere sjelingen. Men en prismebrille vil kunne avhjelpe problemer med f.eks. dobbeltsyn.

Om sjelingen derimot er en bivirkning av små barns måte å kompensere langsynthet, vil sjelingen mest sannsynlig forsvinne når langsyntheten blir korrigert med en brille. Det kan selvsagt også være en kombinasjon av disse to problemstillingene.

Langsynthet hos små barn bruker ofte å reduseres med årene.

(Om du setter en sterk minusbrille/nærsyntbrille på et lite barn som har normalt syn, vil du "gjøre" barnet langsynt. Ofte vil man da se at barnet begynner å sjele innover. Tar du av brillen forsvinner sjelingen.)

På øyeavdelingen vil de selvsagt kunne gi deg mer detaljert informasjon. Optikeren du kjøper brillene av vil nok også kunne si en del om hva som er hva bare av å se på brilleseddelen.

mvh

brilleslangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...