Gå til innhold

Russesoss far Asker & Bærum

Anbefalte innlegg

Skrevet

*Hehe* De blir vel voksne en gang de også, skal du se. Men jeg reagerer jeg også altså. I ettertid ser de sikkert hvor sykt det er å bruke 35.000,- på noen ukers festing...

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Vel, det er i alle fall fint for de andre 8000 russene som ikke har råd til sånt anlegg. :D

Skrevet

Vet du hva, selv om jeg personlig synes det er "bortkastede penger" å svi av 35 000 på russefeiring/-russebuss, synes jeg det er temmelig drøyt å kalle dem "bortskjemte drittunger" som skulle vært "skambanka"!

Det fremgår av artikkelen at dette overhodet ikke er foreldrefinansiert og at de har jobbet og spart opp penger selv, hatt dugnad osv.

Hadde dette vært ungsom fra østkanten som ikke hadde tatt artium men brukt pengene på en gammel skrotbil som de kunne råne rundt i, burde de også vært skambanka??

Så lenge man ikke bruker penga på noe ulovlig er det fortsatt slik her i landet at man får lov å bruke sine ærlige opptjente midler på det de vil.

''Hyge forteller at hver av de 26 medlemmene i bussen har spyttet inn omkring 35 000 kroner hver. I tillegg har de jobbet dugnad, og bussen ble allerede før årets russefeiring solgt videre til neste års russ, alt for å finansiere feiringen.

Selv om de fleste russen på bussen er tilknyttet bærumsskolen Valler, benekter Hyge at dette er en fest betalt av velstående foreldre.

- Det er faktisk ingen på bussen der foreldrene har betalt. Vi begynte å betale på dette i slutten av førsteklasse, og har jobbet mye, sier Hyge.''

Skrevet

Misunnelig eller ?

Det koster 200.- i mnd. for å hjelpe ett barn i nød, det vil si at om de hadde redusert utgiftene til den vannvittig dumme russefeiringa med 90% (altså brukt 140 000.-, noe som er vanvittig mye penger det også).

''Samlet prislapp på russefeiringen for guttene på russebussen: 1,4 millioner kroner.''

Så kunne de hjulpet 525 fattige barn i 1 år !!!

http://www.rodekors.no/Stott_oss/Bli_Rode_Kors_fadder/

Så nei, det har ingenting med missunnelse å gjøre, det handler om etikk, moral og sunn fornuft!

Skrevet

Vet du hva, selv om jeg personlig synes det er "bortkastede penger" å svi av 35 000 på russefeiring/-russebuss, synes jeg det er temmelig drøyt å kalle dem "bortskjemte drittunger" som skulle vært "skambanka"!

Det fremgår av artikkelen at dette overhodet ikke er foreldrefinansiert og at de har jobbet og spart opp penger selv, hatt dugnad osv.

Hadde dette vært ungsom fra østkanten som ikke hadde tatt artium men brukt pengene på en gammel skrotbil som de kunne råne rundt i, burde de også vært skambanka??

Så lenge man ikke bruker penga på noe ulovlig er det fortsatt slik her i landet at man får lov å bruke sine ærlige opptjente midler på det de vil.

''Hyge forteller at hver av de 26 medlemmene i bussen har spyttet inn omkring 35 000 kroner hver. I tillegg har de jobbet dugnad, og bussen ble allerede før årets russefeiring solgt videre til neste års russ, alt for å finansiere feiringen.

Selv om de fleste russen på bussen er tilknyttet bærumsskolen Valler, benekter Hyge at dette er en fest betalt av velstående foreldre.

- Det er faktisk ingen på bussen der foreldrene har betalt. Vi begynte å betale på dette i slutten av førsteklasse, og har jobbet mye, sier Hyge.''

''...synes jeg det er temmelig drøyt å kalle dem "bortskjemte drittunger" som skulle vært "skambanka"!''

Joda, eg kan skjønne det.

Men eg blir kraftig provosert over denslags sløsing!

Skrevet

Det begynner å bli noen år side jeg var russ. Året var 1985 og jeg brukte mellom 15000 og 20000 på russefeiringen.

At det er doblet på over 20 år er vel ikke så ille?

Skrevet

''...synes jeg det er temmelig drøyt å kalle dem "bortskjemte drittunger" som skulle vært "skambanka"!''

Joda, eg kan skjønne det.

Men eg blir kraftig provosert over denslags sløsing!

Ja, det er sløsing, men det samme gjelder jo f eks penger på røyk og øl og fotballabonnement på Canal Digital også;-)

Skrevet

Det begynner å bli noen år side jeg var russ. Året var 1985 og jeg brukte mellom 15000 og 20000 på russefeiringen.

At det er doblet på over 20 år er vel ikke så ille?

En fordobling på drøyt 20 år er generelt sett ikke ille, men det kan jo likevel hende at 15-20' i 1985 var et fullstendig obskønt beløp! ;-)

Jeg var også russ det året, og brukte bare en brøkdel av det du gjorde:-)

Skrevet

En fordobling på drøyt 20 år er generelt sett ikke ille, men det kan jo likevel hende at 15-20' i 1985 var et fullstendig obskønt beløp! ;-)

Jeg var også russ det året, og brukte bare en brøkdel av det du gjorde:-)

Jeg var så "uheldig" å dele pult med russepresidenten slik at det ble noen fester:-)

Også var det jo en haug med turer på den tiden.

Skrevet

Jeg var så "uheldig" å dele pult med russepresidenten slik at det ble noen fester:-)

Også var det jo en haug med turer på den tiden.

* he he* Ja, det er i aller høyeste grad avhengig av omstendighetene rundt. Jeg aner ikke hvor mye jeg brukte, men det ble da brukt litt på mat og drikke, selv om jeg var nokså nøktern.

Men jeg gikk på et lite "gymnas" med en liten nokså sammensveiset gjeng på en liten plass, og vi var derfor ikke så mye på farten hit og dit som f eks russen i Oslo er eller beveget oss over store avstander, så ingen av oss hadde russebil/-buss.

Men vi hadde et nokså stort overskudd fra russerevyen, som vi bl a brukte på å leie et billig tilholdssted under hele russetida der vi møttes for festing, vi spanderte russefrokost på restaurant for hele gjengen om morgenen 17. mai, samt chartert buss de få gangene vi skulle på arrangementer et stykke unna, så det ble da brukt en del penger på vår russefiring også, bare at det var "felleskasse" for mange og ikke innskudd av den typen vi leser om i artikkelen.

Og uansett langt under 15000 per pers.

Men vi kunne jo sikkert ha donert pengene til Kirkens Nødhjelp, men må nok innrømme at det ikke sto i tankene der & da.

Skrevet

* he he* Ja, det er i aller høyeste grad avhengig av omstendighetene rundt. Jeg aner ikke hvor mye jeg brukte, men det ble da brukt litt på mat og drikke, selv om jeg var nokså nøktern.

Men jeg gikk på et lite "gymnas" med en liten nokså sammensveiset gjeng på en liten plass, og vi var derfor ikke så mye på farten hit og dit som f eks russen i Oslo er eller beveget oss over store avstander, så ingen av oss hadde russebil/-buss.

Men vi hadde et nokså stort overskudd fra russerevyen, som vi bl a brukte på å leie et billig tilholdssted under hele russetida der vi møttes for festing, vi spanderte russefrokost på restaurant for hele gjengen om morgenen 17. mai, samt chartert buss de få gangene vi skulle på arrangementer et stykke unna, så det ble da brukt en del penger på vår russefiring også, bare at det var "felleskasse" for mange og ikke innskudd av den typen vi leser om i artikkelen.

Og uansett langt under 15000 per pers.

Men vi kunne jo sikkert ha donert pengene til Kirkens Nødhjelp, men må nok innrømme at det ikke sto i tankene der & da.

Hørtes jo koselig ut den russefeiringen din da.

Hos oss ble det stor kassevogn som vi lagde benker og senger i samt bar og stort stereoanlegg. Dog ikke slik som dagens russ.

Vi var imidlertid mange færre til å dekke felleskostnader enn de er i dag. Økonomisk ville nok buss vært mer lønnsomt.

Ellers gikk det mest til turer og festing og ikke mer enn rundt 7000 på bilen.

Skrevet

La nå russen få kose seg og bruke penger på hva de vil. De har jo ikke en gang blitt finansiert av foreldre.

Hvorfor irritere seg over noe slikt? Lev og la leve :)

Skrevet

Det koster 200.- i mnd. for å hjelpe ett barn i nød, det vil si at om de hadde redusert utgiftene til den vannvittig dumme russefeiringa med 90% (altså brukt 140 000.-, noe som er vanvittig mye penger det også).

''Samlet prislapp på russefeiringen for guttene på russebussen: 1,4 millioner kroner.''

Så nei, det har ingenting med missunnelse å gjøre, det handler om etikk, moral og sunn fornuft!

''etikk, moral og sunn fornuft!''

De aller, aller fleste av oss kunne nok med fordel ha kuttet ned unødvendig høyt forbruk og brukt mer på veldedige formål - det gjelder langt fra russen!

Og dette gjelder ikke bare det som kan karakteriseres som "sløsing". En russ som benytter 35 000 på fest og moro i 3 uker kan i manges øyne sies å ha sløst litt vel mye med penga, mens en som benytter 300 000 på å pusse opp et fullt ut bruktbart, men utidsmessig kjøkken har "investert" i egen bolig. Men så lenge pengene er ærlig tjent og frivillig brukt, hvorfor skal russen henges ut for _sitt_ pengebruk mer enn voksne?

Hvor mange barn hadde ikke kunnet fått mat for nordmenns oppussingsbudsjett??

Skrevet

Det er mange steder det omsettes altfor mye penger. F.eks. innen kosmetikkindustrien, våpenindustrien, eliteidretten (hvor mange fadderbarn har spillerne i Tippeligaen, liksom?)

og blant ungdom i rike land.

Jeg har vært motstander av russevesenet siden høylydte "få se på babyen!"-rop fra elevene til faren min tvang moren min til å vise meg fram fra verandaen en grytidlig 17. mai-morgen for snart 50 år siden. Det aller dummeste er at feiringen er flyttet til perioden FØR eksamen. Men jeg synes ikke vi skal forlange mer av en gjeng tenåringer enn vi gjør av oss selv. Jeg gir _mye_ til gode formål, men ikke størsteparten av det jeg tjener.

Jeg har også en del fordommer mot Asker & Bærum som jeg trives godt med. Derfor synes jeg det var positivt å lese at disse hadde jobbet for saken selv.

Skrevet

Jeg er helt enig. Det fyrer opp under alt som jeg måtte ha av fordommer mot ungdommer fra vestkanten.

Mary Poppins
Skrevet

Helt enig!!!

Skrevet

Det er mange steder det omsettes altfor mye penger. F.eks. innen kosmetikkindustrien, våpenindustrien, eliteidretten (hvor mange fadderbarn har spillerne i Tippeligaen, liksom?)

og blant ungdom i rike land.

Jeg har vært motstander av russevesenet siden høylydte "få se på babyen!"-rop fra elevene til faren min tvang moren min til å vise meg fram fra verandaen en grytidlig 17. mai-morgen for snart 50 år siden. Det aller dummeste er at feiringen er flyttet til perioden FØR eksamen. Men jeg synes ikke vi skal forlange mer av en gjeng tenåringer enn vi gjør av oss selv. Jeg gir _mye_ til gode formål, men ikke størsteparten av det jeg tjener.

Jeg har også en del fordommer mot Asker & Bærum som jeg trives godt med. Derfor synes jeg det var positivt å lese at disse hadde jobbet for saken selv.

Jeg er som vanlig helt enig med deg og morsan.

Selv ville jeg aldri brukt penger på den måten. Men jeg bruker garantert penger på unødvendige ting jeg også; ting som andre kanskje synes er helt borti natta.

Det virker som visse typer unødvendig forbruk er mer moralsk høyverdige enn andre. For eksempel er det ingen som sier noe særlig når Berulfsen drikker dyr konjakk og røyker sigarer på tv, eller når Jan Erik Larsen kjører raske biler og har det gøy i Autofil.

Men la TV3 gi et par jentunger en tusenlapp hver for å se hvem som kjøper det fineste antrekket, og de moralske pekefingrene rister i landets aviser.

Gjest Bærums jente 39
Skrevet

Det regnestykket er litt for lett. Det er tross alt ikke bare folk i Asker og Bærum som bruker penger på seg selv.

Det nytter ikke å redde en hel verden. De fleste jeg kjenner er faktisk Plan fadder el., vi alene kan ikke redde en hel verden. Asker og Bærums folk betaler nok i skatter og avgifter, og dette er penger som også skal gå til folk i den tredje verden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...