Gå til innhold

Russesoss far Asker & Bærum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynner å bli noen år side jeg var russ. Året var 1985 og jeg brukte mellom 15000 og 20000 på russefeiringen.

At det er doblet på over 20 år er vel ikke så ille?

Jeg var russ i -91, og brukte max kr 500,-.

Skrevet

Hvordan i alle dager er det mulig?

Hadde du ikke russe klær?

Og var du ikke med på noen fester?

Skrevet

Bare dressen kommer vel på den prisen.

Ikke noe festing? Ingen bil? Ingen turer?

Skrevet

Hørtes jo koselig ut den russefeiringen din da.

Hos oss ble det stor kassevogn som vi lagde benker og senger i samt bar og stort stereoanlegg. Dog ikke slik som dagens russ.

Vi var imidlertid mange færre til å dekke felleskostnader enn de er i dag. Økonomisk ville nok buss vært mer lønnsomt.

Ellers gikk det mest til turer og festing og ikke mer enn rundt 7000 på bilen.

Jeg tror ikke "turer og festing" er medregnet i de 35000 de snakker om artikkelen. Dette er nok hva hver enkelt har betalt for buss og rigg.

Det har tatt fullstendig av!

Skrevet

Vet du hva, selv om jeg personlig synes det er "bortkastede penger" å svi av 35 000 på russefeiring/-russebuss, synes jeg det er temmelig drøyt å kalle dem "bortskjemte drittunger" som skulle vært "skambanka"!

Det fremgår av artikkelen at dette overhodet ikke er foreldrefinansiert og at de har jobbet og spart opp penger selv, hatt dugnad osv.

Hadde dette vært ungsom fra østkanten som ikke hadde tatt artium men brukt pengene på en gammel skrotbil som de kunne råne rundt i, burde de også vært skambanka??

Så lenge man ikke bruker penga på noe ulovlig er det fortsatt slik her i landet at man får lov å bruke sine ærlige opptjente midler på det de vil.

''Hyge forteller at hver av de 26 medlemmene i bussen har spyttet inn omkring 35 000 kroner hver. I tillegg har de jobbet dugnad, og bussen ble allerede før årets russefeiring solgt videre til neste års russ, alt for å finansiere feiringen.

Selv om de fleste russen på bussen er tilknyttet bærumsskolen Valler, benekter Hyge at dette er en fest betalt av velstående foreldre.

- Det er faktisk ingen på bussen der foreldrene har betalt. Vi begynte å betale på dette i slutten av førsteklasse, og har jobbet mye, sier Hyge.''

Helt enig med deg!

''- Det er faktisk ingen på bussen der foreldrene har betalt. Vi begynte å betale på dette i slutten av førsteklasse, og har jobbet mye, sier Hyge.''

Akkurat det har jeg vanskelig for å tro er heeelt sant. Det er ganske vanlig at foreldrene betaler litt. Ofte halvparten eller 5-10000 kr. Altså det som tilsvarer en "normal" russetid i det minste.

Det som er det usunne her er at det har blitt en konkurranse i å overgå hverandre og fjorårets russ. Og da lurer jeg på hvor det skal ende. Når man må ha 4 følgebiler og profesjonelle riggere for å få med seg anlegget har jeg på følelsen av at det blir mer styr enn fest. :)

Skrevet

Helt enig med deg!

''- Det er faktisk ingen på bussen der foreldrene har betalt. Vi begynte å betale på dette i slutten av førsteklasse, og har jobbet mye, sier Hyge.''

Akkurat det har jeg vanskelig for å tro er heeelt sant. Det er ganske vanlig at foreldrene betaler litt. Ofte halvparten eller 5-10000 kr. Altså det som tilsvarer en "normal" russetid i det minste.

Det som er det usunne her er at det har blitt en konkurranse i å overgå hverandre og fjorårets russ. Og da lurer jeg på hvor det skal ende. Når man må ha 4 følgebiler og profesjonelle riggere for å få med seg anlegget har jeg på følelsen av at det blir mer styr enn fest. :)

''Det som er det usunne her er at det har blitt en konkurranse i å overgå hverandre og fjorårets russ.''

Helt enig i det.

Skrevet

Bare dressen kommer vel på den prisen.

Ikke noe festing? Ingen bil? Ingen turer?

Vi brukte frakker. Jeg fikk en gammel, avlagt frakk etter mor, som var hjelpepleier.

Og ellers: nei, nei og nei. :-)))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...