Gjest prust Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Gutten vår på snart ni, sleit med svømmingen i vinter. Vi har vært ganske mye i svømmehallen i høst og vinter, og de hadde ti ganger intensiv svømmeopplæring med skolen i februar og mars. Han prøvde og prøvde, men klarte lenge bare noen få tak før han sank... Men så¨løsnet det plutselig - og her for en måned siden, så klarte han både 25 meter, 100 meter og 200 meter - på samme dag :-) Og i går var vi i svømmehallen igjen - og tror dere ikke gutten slo på stortromma og svømte 500 meter!!!!! Så nå har han fått kjøpe 4 svømmemerker - og er stolt som en hane!!!!! (og mammaen er knallstolt også) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Så bra! :-) Svømming er tross alt den eneste idretten man kan dø av å ikke beherske, så dette er ikke bare gøy men dertillivsviktig! :-) Gratulerer med svømmeren:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Wow!!!! Min på 9,5 kan ikke svømme engang... Men han sier han skal lære seg det i sommer, må vel sette min kjære på saken! ) Han er knallgod til å lære ungene ting som sykling, skigåing-teknikk og sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Så flott! Det er jo supermorsomt å være i vann, og ti ganger morsommere når man kan svømme! Lurer dog på en ting: Har de "ordentlig" svømmeopplæring på skolen, altså? Der det er meningen at de skal lære å svømme? Har en 1. klassing som nå flyter uten hjelp, men svømmetakene kan hun jo ikke. Og svømmekurs er svindyrt her! Men lærer de det på skolen ser jeg jo redningen allikevel. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Så flott! Det er jo supermorsomt å være i vann, og ti ganger morsommere når man kan svømme! Lurer dog på en ting: Har de "ordentlig" svømmeopplæring på skolen, altså? Der det er meningen at de skal lære å svømme? Har en 1. klassing som nå flyter uten hjelp, men svømmetakene kan hun jo ikke. Og svømmekurs er svindyrt her! Men lærer de det på skolen ser jeg jo redningen allikevel. :-) Dette varierer sikkert fra skole til skole, men hos oss har svømming i skolens regi vært såpass lite at man neppe kan regne med å være svømmedyktig etter kun å ha deltatt på det - må nok en del fritidsinnsats til, dessverre. Og inntil politikerne prioriterer å oppruste svømmeanlegg og legge mer til rette for svømmeopplæring med skolen, er det en svært billig livsforsikring å gå på svømmekurs for å sikre at barna behersker denne livsviktige ferdigheten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Wow!!!! Min på 9,5 kan ikke svømme engang... Men han sier han skal lære seg det i sommer, må vel sette min kjære på saken! ) Han er knallgod til å lære ungene ting som sykling, skigåing-teknikk og sånt. Oi, jeg ville absolutt ha prioritert svømmeopplæring, ja! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Så flott! Det er jo supermorsomt å være i vann, og ti ganger morsommere når man kan svømme! Lurer dog på en ting: Har de "ordentlig" svømmeopplæring på skolen, altså? Der det er meningen at de skal lære å svømme? Har en 1. klassing som nå flyter uten hjelp, men svømmetakene kan hun jo ikke. Og svømmekurs er svindyrt her! Men lærer de det på skolen ser jeg jo redningen allikevel. :-) Da jeg gikk på skolen betalte vi skolesvømmingen selv mener jeg å huske, en femmer hver gang. Da gikk vi frem og tilbake et par km! Poden hadde 2-3 ganger i bassenget på en annen barneskole i nærheten i slutten av 2. klasse, det er alle svømmeopplæringen de får her. ( Håper på en sommer med masse, masse, masse finvær så vi virkelig får vært på stranda og lært ungene å svømme! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Så flott! Det er jo supermorsomt å være i vann, og ti ganger morsommere når man kan svømme! Lurer dog på en ting: Har de "ordentlig" svømmeopplæring på skolen, altså? Der det er meningen at de skal lære å svømme? Har en 1. klassing som nå flyter uten hjelp, men svømmetakene kan hun jo ikke. Og svømmekurs er svindyrt her! Men lærer de det på skolen ser jeg jo redningen allikevel. :-) Ja, de har skikkelig svømmeundervisning i 3. klasse - ti ganger, eventuelt mer for de som ikke kan svømme når de ti gangene er slutt. Jeg har syntes det har vært vanskelig å lære ham å svømme, når jeg samtidig har hatt med småsøstrene hans. Mannen min bader ikke, så jeg har hatt dem alene. Veldig greit at skolen tar seg av dette, selv om jeg kanskje synes at det burde ha vært i 2. i stedet for 3. trinn. Dette varierer sikkert mye fra sted til sted. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Wow!!!! Min på 9,5 kan ikke svømme engang... Men han sier han skal lære seg det i sommer, må vel sette min kjære på saken! ) Han er knallgod til å lære ungene ting som sykling, skigåing-teknikk og sånt. Satser på godvær i sommer, heldigvis er det ikke mange minuttene å kjøre eller sykle til finfin strand! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Ja, de har skikkelig svømmeundervisning i 3. klasse - ti ganger, eventuelt mer for de som ikke kan svømme når de ti gangene er slutt. Jeg har syntes det har vært vanskelig å lære ham å svømme, når jeg samtidig har hatt med småsøstrene hans. Mannen min bader ikke, så jeg har hatt dem alene. Veldig greit at skolen tar seg av dette, selv om jeg kanskje synes at det burde ha vært i 2. i stedet for 3. trinn. Dette varierer sikkert mye fra sted til sted. Duh - atte - det der er kanskje sånn på din skole, men slettes ikke overalt! Her hadde de 2-3 ganger i bassenget på slutten av 2. klasse, nå er han straks ferdig med 4. klasse og har ikke vært i bassenget med skolen siden da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Duh - atte - det der er kanskje sånn på din skole, men slettes ikke overalt! Her hadde de 2-3 ganger i bassenget på slutten av 2. klasse, nå er han straks ferdig med 4. klasse og har ikke vært i bassenget med skolen siden da. Oi - det var lite.... De skal ha noe i 4. og 5. også - tror det er 5-6 ganger i 4. og 2-3 ganger i 5. Er veldig glad for det - for det er jo ekstremt viktig å kunne svømme! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Oi - det var lite.... De skal ha noe i 4. og 5. også - tror det er 5-6 ganger i 4. og 2-3 ganger i 5. Er veldig glad for det - for det er jo ekstremt viktig å kunne svømme! Men det er jo ingenting uansett - vi var omtrent ukentlig hele fjerdeklasse! Jeg lærte dog ikke å svømme av svømmelæreren (Lo med de store tærne for dere som lærte å svømme i Sentralbadet på 70-tallet!), men ved å se på en av jentene i klassen som kunne det fra før. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Ja, de har skikkelig svømmeundervisning i 3. klasse - ti ganger, eventuelt mer for de som ikke kan svømme når de ti gangene er slutt. Jeg har syntes det har vært vanskelig å lære ham å svømme, når jeg samtidig har hatt med småsøstrene hans. Mannen min bader ikke, så jeg har hatt dem alene. Veldig greit at skolen tar seg av dette, selv om jeg kanskje synes at det burde ha vært i 2. i stedet for 3. trinn. Dette varierer sikkert mye fra sted til sted. Ja, jeg er enig i at dette burde være en oppgave for skolen, ettersom det er en livsnødvendig ferdighet. Men bare en liten kommentar til det å lære opp barna selv: Da poden begynte på svømmeopplæringskurs like før han fylte 6 år, og jeg så hva instruktørene der gjorde, skjønte jeg at det er STOR forskjell på å kunne noe selv og å lære det bort til andre! ;-) F eks ventet de lenge med brystsvømming, rett og slett fordi det er vanskeligere å lære denne svømmestilen fordi beina har en tendens til å synke samtidig som de holder hodet oppe. Så poden her lærte faktisk crawl & rygg lenge før han lærte bryst (me n aller først skulle de lære bare det å flyte på rygg i vannet). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Men det er jo ingenting uansett - vi var omtrent ukentlig hele fjerdeklasse! Jeg lærte dog ikke å svømme av svømmelæreren (Lo med de store tærne for dere som lærte å svømme i Sentralbadet på 70-tallet!), men ved å se på en av jentene i klassen som kunne det fra før. ) I min skoletid hadde vi svømming ukentlig fra første klasse og til cirka 7nde (husker ikke helt). Poden har vel i skoleregi hatt en time annenhver uke i halve semestret i 1,5 skoleår eller noe slikt, mao alt for lite. Nå er ikke det noe problem for oss/han, for han har deltatt på svømmekurs/svømmetrening i 5 år nå, men jeg synes skoleopplæringen er for dårlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Dette varierer sikkert fra skole til skole, men hos oss har svømming i skolens regi vært såpass lite at man neppe kan regne med å være svømmedyktig etter kun å ha deltatt på det - må nok en del fritidsinnsats til, dessverre. Og inntil politikerne prioriterer å oppruste svømmeanlegg og legge mer til rette for svømmeopplæring med skolen, er det en svært billig livsforsikring å gå på svømmekurs for å sikre at barna behersker denne livsviktige ferdigheten. Jeg er slettes ikke uenig med deg, men jeg tenkte at det kanskje var en mulighet gjennom skolen. Hun svømmer på ryggen, og kommer seg greit fram på magen, men mangler takene. Det tekniske, altså, og siden hun stadig påpeker at vi foreldre IKKE er lærere, så er det tydelig at det pedagogiske ikke er vår sterke side... He-he. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Ja, de har skikkelig svømmeundervisning i 3. klasse - ti ganger, eventuelt mer for de som ikke kan svømme når de ti gangene er slutt. Jeg har syntes det har vært vanskelig å lære ham å svømme, når jeg samtidig har hatt med småsøstrene hans. Mannen min bader ikke, så jeg har hatt dem alene. Veldig greit at skolen tar seg av dette, selv om jeg kanskje synes at det burde ha vært i 2. i stedet for 3. trinn. Dette varierer sikkert mye fra sted til sted. Da håper jeg det er slik hos oss også, for jeg tror ikke det er så mye som skal til, egentlig. Hun flyter på ryggen/svømmer på ryggen, og flyter greit på magen også. Det er det tekniske som mangler for at hun skal kunne svømme ordentlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Duh - atte - det der er kanskje sånn på din skole, men slettes ikke overalt! Her hadde de 2-3 ganger i bassenget på slutten av 2. klasse, nå er han straks ferdig med 4. klasse og har ikke vært i bassenget med skolen siden da. Huff, håper det ikke er slik hos oss! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Da jeg gikk på skolen betalte vi skolesvømmingen selv mener jeg å huske, en femmer hver gang. Da gikk vi frem og tilbake et par km! Poden hadde 2-3 ganger i bassenget på en annen barneskole i nærheten i slutten av 2. klasse, det er alle svømmeopplæringen de får her. ( Håper på en sommer med masse, masse, masse finvær så vi virkelig får vært på stranda og lært ungene å svømme! Jeg synes det er vanskelig å lære ungene dette sjøl, 1. klassingen klarer fint å flyte på ryggen, hun hopper fra 3-metern og kommer seg framover på magen. Det er bare det tekniske som mangler for å få til takene. Håper vi har det som hos prust. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Wow, ikke rart at både gutten og mammaen er stolt da! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Så flott! Det er jo supermorsomt å være i vann, og ti ganger morsommere når man kan svømme! Lurer dog på en ting: Har de "ordentlig" svømmeopplæring på skolen, altså? Der det er meningen at de skal lære å svømme? Har en 1. klassing som nå flyter uten hjelp, men svømmetakene kan hun jo ikke. Og svømmekurs er svindyrt her! Men lærer de det på skolen ser jeg jo redningen allikevel. :-) Så dumt at svømmekurs er så dyrt da. Her er det ikke så galt, 950 kr for et halvt år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.