Gå til innhold

Lære å svømme - når?

Luska

Anbefalte innlegg

Inspirert av svømmeinnlegget under her, lurer jeg på når det er vanlig at barn lærer å svømme.

Er det vanlig at 5-åringer kan svømme? Forutsetter her barn som ikke går på svømmekurs etc. men som lærer det om somrene, sporadiske turer i svømmehallen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Lillemus

5

• ....AV

3

• puttelulle

3

Mest aktive i denne tråden

Mine var på nippet til å knekke svømmekoden for noen år siden da vi hadde en periode hvor vi gikk jevnlig i Pirbadet, men så ble poden såpass stor at jeg ikke vil ha ham med i damegarderoben og for liten til å sendes alene i herregarderoben så....

Men han sier nå selv at i sommer skal han lære å svømme. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke mange femåringer som er svømmedyktige. Men drar man jevnlig til syden slik at barnet får øvd seg i basseng, blir det jo lettere å tilegne seg kunnskapen. Sporadiske turer i svømmebassenget eller småplasking i nokså kaldt vann i Norge hjelper ikke på svømmedyktigheten i voldsom grad.

Jeg har sett på min pode at det blir fint lite "svømmetrening" om somrene i Norge, enten vannet er kaldt eller ikke fullt så kaldt! ;-) På strender blir det mer lek og sprut og plask, det er mye lettere å lære å svømme i basseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte ikke å svømme før jeg var 9 år, og er fremdeles ikke overbegeistret for å gjøre så mye mer enn å dyppe meg i vannet...!

Jentene våre er glade i vann, de lærte å svømme i fjor sommer, noen få tak. De var da 5,5 og 3,5 år gamle. De har fulgt opp med svømmekurs nå i vinter, og klarer nå både vanlig svømming, rygg og crawl, selv om ingen av dem er i nærheten av å ta svømmeknappen enda. ;-)

Jeg aner ikke hva som er vanlig, men de er ikke alene på kurset som klarer såpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbilder meg at man lærte å svømme litt tidligere før i verden? Men for all del, det kan hende jeg tar feil - min svigerfar er 61 og kan fortsatt ikke svømme ;)

Stebarna mine er 12, 8 og 7. De kan svømme nå. Eldstemann har selvfølgelig kunnet det i noen år, uten at jeg akkurat husker når det skjedde. Han var vel rundt 7-8 da det satt ordentlig.

Selv var jeg 5, og lærte det en sommer vi var på hotell med svømmebasseng.

Snuppa er 2 og stortrives i vann - men vi har ikke gått på noe aktiv svømming med henne. Det kommer jeg til å gjøre når hun blir i en alder hvor jeg synes hun bør kunne svømme (noe jeg i dag ser for meg at bør være en gang ca rundt skolestart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Min sjuåring var på nippet i fjor sommer, men ettersom det var en såpass dårlig sommer (værmessig) ble det akkurat litt for lite øving. Jeg regner med at det kommer til å sitte i år. Han har vært litt forsiktig i vannet, så vi har fokusert på lek og vannglede, og lite på teknikk og sånt.

Selv var jeg fire år da jeg lærte meg å svømme, men jeg har alltid vært en skikkelig vannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fleste 5-åringer kan ikke svømme. Jeg har inntrykk av at de fleste lærer å svømme i løpet av 1-2-3 klasse. Så er selvfølgelig noen tidligere, noen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbilder meg at man lærte å svømme litt tidligere før i verden? Men for all del, det kan hende jeg tar feil - min svigerfar er 61 og kan fortsatt ikke svømme ;)

Stebarna mine er 12, 8 og 7. De kan svømme nå. Eldstemann har selvfølgelig kunnet det i noen år, uten at jeg akkurat husker når det skjedde. Han var vel rundt 7-8 da det satt ordentlig.

Snuppa er 2 og stortrives i vann - men vi har ikke gått på noe aktiv svømming med henne. Det kommer jeg til å gjøre når hun blir i en alder hvor jeg synes hun bør kunne svømme (noe jeg i dag ser for meg at bør være en gang ca rundt skolestart).

''Jeg innbilder meg at man lærte å svømme litt tidligere før i verden? ''

Nja, litt både - og, tror jeg. Jeg hadde ukentlig svømming på skolen i minst 7 skoleår, men de eneste i klassen som kunne svømme før skolestart var dem som hadde vært i syden og hadde fått daglig øvinger i varmere vann;-) (Og ikke var det så vanlig med sydenturer på tidlig 70-tall heller)

Mens min mor gikk på svømmeopplæring som voksen. Da hun var barn fantes det ikke en eneste svømmehall i kommunen, og elver og tjern var gjerne litt i kaldeste laget (samt hvem skulle ha lært henne kunsten? Ikke hennes egne foreldre ihvertfall)

Mens svigerforeldrene mine vokste opp et sted i Norge der man ihvertfall innimllom hadde varme somre, og begge lærte seg å svømme som barn - i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sjuåring var på nippet i fjor sommer, men ettersom det var en såpass dårlig sommer (værmessig) ble det akkurat litt for lite øving. Jeg regner med at det kommer til å sitte i år. Han har vært litt forsiktig i vannet, så vi har fokusert på lek og vannglede, og lite på teknikk og sånt.

Selv var jeg fire år da jeg lærte meg å svømme, men jeg har alltid vært en skikkelig vannhund.

Huff, ja, fjorårets vanntemperaturer fristet ikke til lengetrening i vannet, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er avhengig av hvor mye de bader i løpet av et år. I vår familie har det vært vanlig å tilbringe sommerferier på Sørlandet, og de aller fleste lærer da å svømme den sommeren de er 6, eller evt. 7 , år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Huff, ja, fjorårets vanntemperaturer fristet ikke til lengetrening i vannet, nei.

Nei, jeg setter min lit til at det blir en bedre sommer i år. For den kan jo ikke bli verre. *krysser fingrene så knokene hvitner*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg setter min lit til at det blir en bedre sommer i år. For den kan jo ikke bli verre. *krysser fingrene så knokene hvitner*

*deltar i knokingen* Det sto jo i avsiene nylig at man mente dette ville bli den varmeste sommeren på 150 år!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

*deltar i knokingen* Det sto jo i avsiene nylig at man mente dette ville bli den varmeste sommeren på 150 år!!!

Sånne spådommer har jeg sansen for!

*håper inderlig det slår til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Mine var på nippet til å knekke svømmekoden for noen år siden da vi hadde en periode hvor vi gikk jevnlig i Pirbadet, men så ble poden såpass stor at jeg ikke vil ha ham med i damegarderoben og for liten til å sendes alene i herregarderoben så....

Men han sier nå selv at i sommer skal han lære å svømme. :o)

Hvorfor kan han ikke gå alene i garderoben, går han ikke i 4 klasse? Event kan han jo ha med en kompis, så er de to.

De fleste barn jeg vet om klarer seg godt alene fra de er for store til å gå i garderoben til motsatt kjønn. Og det er vel rundt 7-års alderen. De trenger jo også å lære seg å bli selvstendige.

Ville ikke latt dette stoppet turene i svømmehallen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan han ikke gå alene i garderoben, går han ikke i 4 klasse? Event kan han jo ha med en kompis, så er de to.

De fleste barn jeg vet om klarer seg godt alene fra de er for store til å gå i garderoben til motsatt kjønn. Og det er vel rundt 7-års alderen. De trenger jo også å lære seg å bli selvstendige.

Ville ikke latt dette stoppet turene i svømmehallen..

Det er vel neppe selvstendighetsproblematikken hun tenker på, men sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

''Jeg innbilder meg at man lærte å svømme litt tidligere før i verden?''

Tror ikke nødvendigvis det. I min tid hadde vi svømming på skolen noen fattige vinteruker da vi gikk i 5. og 6. klasse. En egen buss kjørte rundt og hentet oss på ettermiddagen, og kjørte oss til nærmeste svømmebasseng (som ikke var veldig nære). Skolebasseng hadde vi ikke før på ungdomsskolen, og det var der jeg lærte å svømme.

Broren min lærte å svømme lenge før meg, han er yngre enn meg. Han lærte det i innsjøen hvor vi badet om sommeren. Jeg var for mye frysepinn til å få til det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

Det er vel neppe selvstendighetsproblematikken hun tenker på, men sikkerheten.

Jeg forstår det i disse lommemannen-tider.

Men man må da advare de mot det. Og jeg tror ikke faren er så mye større der enn på andre ting barne er med på. Turer med overnatting f.eks. De skal jo løsrives etterhvert.

Jeg lar ihvertfall ikke dette stoppe våre turer i svømmehallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det i disse lommemannen-tider.

Men man må da advare de mot det. Og jeg tror ikke faren er så mye større der enn på andre ting barne er med på. Turer med overnatting f.eks. De skal jo løsrives etterhvert.

Jeg lar ihvertfall ikke dette stoppe våre turer i svømmehallen.

Ja, jeg er enig i at man ikke kan stanse enhver aktivitet ut fra frykt i uoverskuelig fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Akkurat sånn var det for oss også. Gutten vår fylte seks tidlig på sommeren, og hadde nylig lært å holde seg flytende, og vi trodde selve svømmingen skulle komme i løpet av sommeren. Det ble jo noe bading, men da var det gjerne bare rett uti og opp igjen :/.

I år, derimot... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...