Gå til innhold

Lære å svømme - når?

Luska

Anbefalte innlegg

Vi bor jo på Sørlandet, og bader vanligvis mye om sommeren. Noen få barn lærer å svømme i 5-6 års alderen, men det er særlig de som enten går ofte og jevnlig i svømmehallen, har basseng selv, eller er på sydenturer med mye bassengtrening.

I fjor sommer, da gutten min var åtte, kunne de fleste av hans venner svømme litt - han selv lærte seg å svømme under vann, men klarte det ikke over vann før nå i vinter/vår. Her i Kristiansand har vi altså ti ganger svømmeundervisning for alle 3. klassinger, og de fleste lærer vel å svømme da.

Jenta mi som snart er 7 er veldig trygg i vannet, men bruker armringer hele tiden. Hun svømmer litt med hodet under vann (med dykkermaske) I går øvde vi litt på armtak og beintak, og hun er flink hvis hun vil. Tror vel kanskje at hun kan komme et langt hakk fremover på svømmingen i sommer, hvis det blir varmt i vannet.

Jeg selv lærte å svømme gjennom skoleundervisningen i 2. klasse (tilsvarende 3. nå), tror det også var ti ganger intensivt. Jeg svømmer ganske godt og liker å svømme, men har syntes det var vanskelig å lære det bort til mine egne barn, og er veldig glad for svømmeundervisningen på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Lillemus

5

• ....AV

3

• puttelulle

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Vi bor jo på Sørlandet, og bader vanligvis mye om sommeren. Noen få barn lærer å svømme i 5-6 års alderen, men det er særlig de som enten går ofte og jevnlig i svømmehallen, har basseng selv, eller er på sydenturer med mye bassengtrening.

I fjor sommer, da gutten min var åtte, kunne de fleste av hans venner svømme litt - han selv lærte seg å svømme under vann, men klarte det ikke over vann før nå i vinter/vår. Her i Kristiansand har vi altså ti ganger svømmeundervisning for alle 3. klassinger, og de fleste lærer vel å svømme da.

Jenta mi som snart er 7 er veldig trygg i vannet, men bruker armringer hele tiden. Hun svømmer litt med hodet under vann (med dykkermaske) I går øvde vi litt på armtak og beintak, og hun er flink hvis hun vil. Tror vel kanskje at hun kan komme et langt hakk fremover på svømmingen i sommer, hvis det blir varmt i vannet.

Jeg selv lærte å svømme gjennom skoleundervisningen i 2. klasse (tilsvarende 3. nå), tror det også var ti ganger intensivt. Jeg svømmer ganske godt og liker å svømme, men har syntes det var vanskelig å lære det bort til mine egne barn, og er veldig glad for svømmeundervisningen på skolen!

Tror ikke det er vanlig at 5-6 åringer svømmer, med mindre foreldrene har gått inn for det ved å ta dem med veldig mye i basseng og til Syden.

Gutten min blir syv i sommer, og knakk nesten svømmekoden i fjor, trodde jeg. Men sommerværet i fjor innbød jo ikke mye til skikkelig bading.

I vinter har han gått på svømmeskole, men har fremdeles litt igjen. På svømmeskolen legger de imidlertid veldig vekt på å bli trygge i og under vann, og han har vel egentlig ikke lært svømmetak der.

Yngstemann på snart fem ligger egentlig ikke mye etter - han er mer typen til å kaste seg ut på dypt vann, bokstavelig talt.

Og i sommer...! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan han ikke gå alene i garderoben, går han ikke i 4 klasse? Event kan han jo ha med en kompis, så er de to.

De fleste barn jeg vet om klarer seg godt alene fra de er for store til å gå i garderoben til motsatt kjønn. Og det er vel rundt 7-års alderen. De trenger jo også å lære seg å bli selvstendige.

Ville ikke latt dette stoppet turene i svømmehallen..

Selvfølgelig er jeg klar over at jeg ikke kan droppe svømmehallen av den grunn over tid, men jeg liker ikke tanken på å sende ham alene i herregarderoben ennå nettopp av den grunn Morsan antyder. Skal han ha med seg en kompis må denne kompisen ha med seg en voksen også, jeg har mer enn nok med å passe på to unger i Pirbadet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen lærte det den sommeren han var 7. Da leide vi hus i Italia der det var svømmebasseng, og ungene bodde i det bassenget i 2 uker. :)

Verken jeg eller faren har spesielt flinke til å gå i svømmehallen med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det i disse lommemannen-tider.

Men man må da advare de mot det. Og jeg tror ikke faren er så mye større der enn på andre ting barne er med på. Turer med overnatting f.eks. De skal jo løsrives etterhvert.

Jeg lar ihvertfall ikke dette stoppe våre turer i svømmehallen.

Pirbadet er stort og uoversiktlig... Jeg tror jeg også ville nølt med å sende en 4-klassing i herregarderoben alene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg klar over at jeg ikke kan droppe svømmehallen av den grunn over tid, men jeg liker ikke tanken på å sende ham alene i herregarderoben ennå nettopp av den grunn Morsan antyder. Skal han ha med seg en kompis må denne kompisen ha med seg en voksen også, jeg har mer enn nok med å passe på to unger i Pirbadet!

Jeg tror nok at jeg nå kunne ha sendt min alene i herregarderoben på en dag som er åpen for alle, men problemet er at jeg ikke får han med meg i helga! ;-) Han synes åpenbart at 2 timer svømming med noen få tusen meter i uka holder! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine var på nippet til å knekke svømmekoden for noen år siden da vi hadde en periode hvor vi gikk jevnlig i Pirbadet, men så ble poden såpass stor at jeg ikke vil ha ham med i damegarderoben og for liten til å sendes alene i herregarderoben så....

Men han sier nå selv at i sommer skal han lære å svømme. :o)

Hva med å gå i Husebyhallen istedet for i Pirbadet? Min gutt, som er jevngammel med din, synes det er ok å gå alene i garderoben når vi går i den lokale svømmehallen og jeg liker også bedre å slippe han der. Der er det færre folk og mer oversiktlig enn i det store badelandet vi også har i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå i Husebyhallen istedet for i Pirbadet? Min gutt, som er jevngammel med din, synes det er ok å gå alene i garderoben når vi går i den lokale svømmehallen og jeg liker også bedre å slippe han der. Der er det færre folk og mer oversiktlig enn i det store badelandet vi også har i nærheten.

Men er det noe basseng som passer der da? Er det ikke bare det kjempegrunn babybassenget og så det vanlige storbassenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøster ble 6 år i november - og har gått på svømmeskole 1 x ukentlig i høst/etterjulsvinteren (totalt 20 uker) - og har nå lært seg å svømme!

Hun svømmer best under vann - men er oppe og snapper etter luft en gang i blant ;o). Hun svømmer bassenget på langs, men vil helst ha mamma eller pappa med som "følgebåt" *ler*

Gøy å se hvor fort hun fikk fremgang i løpet av svømmeskolen - og hun er 100% trygg i vannet. Armringene er kastet for godt. Hun dykker greit ned til bunnen for å hente opp ting - stuper kråke under vann både forlengs og baklengs - svømmer både brystsvømming og ryggsvømming. Og har lært seg elementær stuping.

I nord blir det aldri så varmt i havet, at det er snakk om annet en en lynrask dukk om sommeren - så vi må nok ty til basseng for å få trent på svømmingen....

Det får vel holde med skryt nå :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noe basseng som passer der da? Er det ikke bare det kjempegrunn babybassenget og så det vanlige storbassenget?

Nå har ikke jeg vært der med barn, så jeg vet ikke helt hvor dypt det er på grunnen, men det er ett 25-metersbasseng og ett 12.5-metersbasseng i tillegg til babybassenget. Jeg vil tro at i hvertfall et av dem er såpass grunt at det ikke er noe problem å ha med barn. Ring og spør!

I vår lokale svømmehall, er det bare et 25-metersbasseng, men det går veldig fint fordi det er så grunt i den grunne enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barn lærer å svømme er vel avhengig av bosted og foreldre.

I varmere land er det ikke uvanlig at de kan svømme når de er tre- fire år.Men det er jo opp til foreldrene, hvor mye man trener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg vært der med barn, så jeg vet ikke helt hvor dypt det er på grunnen, men det er ett 25-metersbasseng og ett 12.5-metersbasseng i tillegg til babybassenget. Jeg vil tro at i hvertfall et av dem er såpass grunt at det ikke er noe problem å ha med barn. Ring og spør!

I vår lokale svømmehall, er det bare et 25-metersbasseng, men det går veldig fint fordi det er så grunt i den grunne enden.

Tirsdag ettermiddag hadde passet perfekt for oss, men tror du ikke de da har stengt fra 17:30-19:30?! Men hyggelige priser da, for oss 3 koster det 135,-, mot Pirbadets 265,-....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag ettermiddag hadde passet perfekt for oss, men tror du ikke de da har stengt fra 17:30-19:30?! Men hyggelige priser da, for oss 3 koster det 135,-, mot Pirbadets 265,-....

Det er jo typisk!

Vi liker godt å gå i svømmehallen fredag ettermiddag. Ofte går vi rett fra SFO, tar bare en bolle i bilen på veien og spiser sen middag når vi kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo typisk!

Vi liker godt å gå i svømmehallen fredag ettermiddag. Ofte går vi rett fra SFO, tar bare en bolle i bilen på veien og spiser sen middag når vi kommer hjem.

Fredag ettermiddag har poden trening, dessuten hadde vi sannsynligvis satt kursen utenbys fredager tidligere om han ikke hadde treningen. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Mi tulle lærte å svømme over vann fra hun var fire, før det var hun undervannsvømmer. Begynte å gå i basseng med henne fra hun var ca to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er veldig varierende når barn kan svømme, og det kommer nok an på ulike faktorer.

Selv har jeg to gutter som alltid har elsket vann. Eldstemann kunne vel svømme da han var 6-6,5 år, mens mellombror svømte i løpet av fjor sommer, da var han 5,5 år.

De er nesten som fisk i vannet, og turer i svømmehallen er vel noe av det kjekkeste de vet om. De er heller ikke så kresne på badetemperaturen, så de er ivrige badere når vi er på hytta på sommeren.

Lillesøster på 19mnd har bare vært noen få ganger i svømmehallen, men storkoser seg i vannet, hun også.

Men det er nok en stund til hun hopper fra 3-meteren, slik brødrene gjør, ja :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt, tror jeg!

Jeg har med meg ungene på 3,5 år, 6 år og 8,5 år et par ganger i måneden, og nå kan de to største å svømme. Eldstemann har svømming på skolen, men jenta på 6 har lært det meste av meg, faktisk. Minstemann snurrer rundt med armringene sine, og har det storartig, han og.

For meg er det aller viktigst at de ikke er redd vannet. Selv ble jeg tuktet av en lærerinne vi hadde i svømming, og det er først nå i voksen alder at jeg koser meg i vannet. Svømmetimene med henne var et helvete!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt, tror jeg!

Jeg har med meg ungene på 3,5 år, 6 år og 8,5 år et par ganger i måneden, og nå kan de to største å svømme. Eldstemann har svømming på skolen, men jenta på 6 har lært det meste av meg, faktisk. Minstemann snurrer rundt med armringene sine, og har det storartig, han og.

For meg er det aller viktigst at de ikke er redd vannet. Selv ble jeg tuktet av en lærerinne vi hadde i svømming, og det er først nå i voksen alder at jeg koser meg i vannet. Svømmetimene med henne var et helvete!!!

Men hvordan klarer du å lære bort teknikken når du har med tre barn samtidig? Det er det som har vært største problemet for meg.

Nå er alle tre så trygge i vannet at jeg kan holde på noen få minutter med ett barn om gangen, men fremdeles krever alle ganske mye oppmerksomhet. Han eldste, som nå altså kan svømme, vil jo at jeg skal se på, og han trenger også mer teknikktrening - hun midterste trenger absolutt teknikktrening - og hun minste har kjempelyst å lære hun og....

De to minste har på armringer hele tiden, eller så klarer jeg ikke å passe alle tre. I går hadde jeg forresten med et fjerde barn, en kamerat til gutten min. Det gikk veldig fint, for da lekte de to største hele tiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...