Gå til innhold

Lære å svømme - når?

Luska

Anbefalte innlegg

Definer å kunne svømme....

Jeg har en som alltid har vært glad i vann, og hun syntes selv hun svømte rett før femårsdagen, da knakk hun koden på å holde seg flytende i vannet og svømme hundesvømming fra den ene siden av bassenget til den andre.

Jeg definerer det som å kunne svømme - men brystsvømmingen satt allikevel ikke sånn nogenlunde før hun var nesten sju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Lillemus

5

• ....AV

3

• puttelulle

3

Mest aktive i denne tråden

Men hvordan klarer du å lære bort teknikken når du har med tre barn samtidig? Det er det som har vært største problemet for meg.

Nå er alle tre så trygge i vannet at jeg kan holde på noen få minutter med ett barn om gangen, men fremdeles krever alle ganske mye oppmerksomhet. Han eldste, som nå altså kan svømme, vil jo at jeg skal se på, og han trenger også mer teknikktrening - hun midterste trenger absolutt teknikktrening - og hun minste har kjempelyst å lære hun og....

De to minste har på armringer hele tiden, eller så klarer jeg ikke å passe alle tre. I går hadde jeg forresten med et fjerde barn, en kamerat til gutten min. Det gikk veldig fint, for da lekte de to største hele tiden :-)

Det er først nå, etter at nr.2 har lært teknikken, at nr. 3 er med. Jeg startet med nr 1 når han var ca 2 år, da var lillesøster 6 mnd, og da var pappa'n med henne, mens jeg lekte med eldstemann. Og slik har det fortsatt. Det er nå når minsten er 3,5 at jeg går i bassenget alene med alle 3. Det har vært en noget kronglete vei fram til nå, kan du si!! Men jeg har også alliert meg med ei venninne med unger på samme alder, slik at vi kan avlaste og hjelpe hverandre litt.

Og jeg skal ikke påstå at mellomste _kan_ å svømme, men ho kommer seg framover ved egen hjelp, svømmer under vann og hopper og står i! Eldstemann er som en fisk i vannet nå, og det er en fryd å se på! Minstemann er på glid nå, men det er laaangt frem til å kunne si at han svømmer, ja!!! Men han flyter i vannet, og er iallefall ikke redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan klarer du å lære bort teknikken når du har med tre barn samtidig? Det er det som har vært største problemet for meg.

Nå er alle tre så trygge i vannet at jeg kan holde på noen få minutter med ett barn om gangen, men fremdeles krever alle ganske mye oppmerksomhet. Han eldste, som nå altså kan svømme, vil jo at jeg skal se på, og han trenger også mer teknikktrening - hun midterste trenger absolutt teknikktrening - og hun minste har kjempelyst å lære hun og....

De to minste har på armringer hele tiden, eller så klarer jeg ikke å passe alle tre. I går hadde jeg forresten med et fjerde barn, en kamerat til gutten min. Det gikk veldig fint, for da lekte de to største hele tiden :-)

Jeg har også erfart at det faktisk er bedre med 4 enn med 3 egne... Men vi er som regel 2 voksne og 5 barn, og da leker de 4 største seg fint sammen, mens jeg har et aldri så lite påheng... I går tok minsten tak i badedrakta mi bak, og så svømte jeg med ham på slep... Han hadde selvfølgelig armringer og "boble" på ryggen, og han kosa seg grassalt!!!! Om det er så pedagogisk, kan nok diskuteres, men artig var det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Vår datter svømte som femåring, uten å ha gått på svømmekurs. Bare sommerbading og bassengbesøk. Vet ikke hvor vanlig de er. Hun begynte under vann og kom seg opp over overflaten etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste lærte seg å svømme den sommeren hun var 5,5 år gammel. Vi har da ikke vært spesielt flinke til å ta henne med i svømmehallen.

Den sommeren var vi i syden, og hun koste seg i barnebassenget og lærte å svømme.

Mellomste har nettopp lært det. Hun er litt over 7 år, og har lært det på svømmeopplæring på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Vår eldste lærte seg å svømme den sommeren hun var 5,5 år gammel. Vi har da ikke vært spesielt flinke til å ta henne med i svømmehallen.

Den sommeren var vi i syden, og hun koste seg i barnebassenget og lærte å svømme.

Mellomste har nettopp lært det. Hun er litt over 7 år, og har lært det på svømmeopplæring på skolen.

Fler som er tidlig oppe? *S*

Kunne nok tenkt meg å sove, men var av en eller annen grunn umulig å sovne igjen da minstemann vekket meg ved 5-tiden. Selv sovnet han selvsag som en stein igjen, og er sikkert vanskelig å få opp om en times tid :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig at 5 åringer klarer å svømme noen tak, både under og over vann. Svømmedyktig er ( kunne svømme 200 m ) er ikke vanlig for en 5 åringer. Mine jenter på 7 og 8 lærte å svømme i 5 års alderen, men det er kun hun på 8 som kan svømme 200M, og er såkallt svømmedyktig. hun på 7 klarer å svømme ca 50 M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fler som er tidlig oppe? *S*

Kunne nok tenkt meg å sove, men var av en eller annen grunn umulig å sovne igjen da minstemann vekket meg ved 5-tiden. Selv sovnet han selvsag som en stein igjen, og er sikkert vanskelig å få opp om en times tid :/.

Sukk. Mannen står opp kl. 04 på mandager for å dra på jobb. Stort sett sovner jeg igjen, men ikke i dag.

Egentlig litt godt med slike rolige morgenstunder også. Alle ungene sov, og sola steg opp mens jeg koste meg :)

Nå skal jeg snart legge meg - håper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...