Gå til innhold

Kraftig overtråkk igjen, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest vondt i dag.....
Skrevet

Har slakke leddbånd i ankelen. Har tråkket over flere gang både lett og kraftig. I går var det et kraftig overtråk igjen, helt uforberedt. ÅÅÅ det var så vondt, trodde jeg skulle svime av. I tillegg slo jeg meg i begge knærne og hendene, så i dag er jeg ikke gangfør på noen måte.

Hva skal jeg gjøre med disse kraftige overtråkkene? foten går jo ut av ledd. Har vært til vurdering hos lege som sier det ikke er noe å gjøre utenom å trene musklene rundt. Er det virkelig ikke noe annet å gjøre? tenker min gru på når jeg blir eldre, og dette blir enda svakere, kanskje jeg havner i rullestol. Jeg elsker å gå tur og holde meg i form.

Noen som kan trøste meg?

Gjest Støtten
Skrevet

Støttestrømpe! Jeg var så plaget (tråkket over ukentlig) at det ble vurdert operasjon for å stramme leddbåndene. Ble anbfealt å gå med støttestrømpe i flere måneder for at leddbåndet skulle få stabilisert seg. Detter er ti år siden, og etter det har jeg tråkket over (lett overtråkk) maks fem ganger.

Skrevet

Slik kraftig overtråkk er steinvondt, men du kommer neppe til å ende opp i rullestol som følge av det!

Har du trent stabilitet systematisk over tid? Du trenger å få en fysioterapeut til å vise deg stabilitetsøvelser, det gjøres på balansebrett, balanseputer etc.

Men først må du bli litt bedre. Rett etter et slikt overtråkk kan det hjelpe å ise ned ankelen.

God bedring :-)

Gjest Näckrosa
Skrevet

Støttestrømpe! Jeg var så plaget (tråkket over ukentlig) at det ble vurdert operasjon for å stramme leddbåndene. Ble anbfealt å gå med støttestrømpe i flere måneder for at leddbåndet skulle få stabilisert seg. Detter er ti år siden, og etter det har jeg tråkket over (lett overtråkk) maks fem ganger.

:o) Du havner neppe i rullestol, men at det gjør vondt.. !! Ja, det kan vel alle skrive under på, av oss som har gjort det.. I tillegg tar det lang tid å blir bra..

Det som er viktig for deg, er å stabilisere ankelen din. Gå på apoteket eller i en sportsbutikk og spør om de har støttestrømpe eller "vulkan". Si hva du skal bruke det til og hvor.

Bruk denne når du skal ut og gå. -Hvis du har fryktelig vondt og er hoven, skal belaste benet minst mulig.

Sitt med benet høyt (legg det på en stol, slik at det hovne leddet kommer høyere). Dette hjelper til å holde hevelsen i sjakk.

Ha konsekvent på deg støtten ute. Du kan belaste benet ditt, men ikke overbelaste det. Alt som gjør vondt, er du forsiktig med. Bruk gode sko.

Legg på ispose (inntullet i håndkle) og kjøp gjerne Eis-gel2000 på apoteket. Denne geleen smører du på. Dette er en gele som er kjølende.

IKKE ha støtten på om natta, men bygg opp med en sammenbrettet dyne, eller et par puter under benet ditt, så du hoder det høyt.

Når du etterhvert vil begynne å gå turer, gå i skogen og i ulendt terreng MED støttestrømpe og GODE SKO!

Start med korte turer, og øk på etterhvert.

Vær klar over at overtråkk kan ta opptil 2 år å bli helt "kvitt". noen får en svakhet for alltid, men som regel går dette greit over, hvis man gjør det jeg nevnte over.

Skrevet

Har du vurdert MBT/balanse sko for å trene opp musklene? Jeg bruker slike og merker godt at det tar på musklene rundt ankelen og oppover leggen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...