Gjest May M Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Gutten vår er nå over 3 år, og har ikke vist noen interesse for å slutte med bleier. Han sitter av og til på potte eller doen, men aldri lenge nok til at det skjer noe. Han sier aldri ifra at han må på do, og når jeg spør om han kan si ifra før han må bæsje, så sier han nei :-( Med andre ord, ikke veldig motivert. Vi har planer om å starte opp for alvor til sommeren, men kunne godt tenke meg noen gode tips til hvordan gjennomføre bleieslutten. Det hører med til historien at han bæsjer mange ganger om dagen og i kombinasjon med ny salong i stua gjør at jeg ikke har veldig lyst til å la han løpe naken rundt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bare sett i gang, i juni er han helt tørr! Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Mange trenger å oppleve at urin og avføring kommer i buksen en god del ganger før de forstår sammenhengen / lærer å gjenkjenne forvarslene. Mange kan vente (nesten) forgjeves på barnets motivasjon, så når han har blitt såpass stor, ville jeg latt ham oppleve å tisse og bæsje på seg en del ganger, og latt dette være starten på bleiesluttpeioden. Kjøp tisselaken metervis, og legg over det du er mest redd for (salongen), fjern alle løse gulvtepper, legg en vaskbar rye over vegg til-veggtepper han er mye på, lås av de rommene han ikke skal oppholde seg uten bukse. Eventuelt må du vente til sommeren, og være mye ute, men det kan være greit å begynne nå, man vet aldri om/når det kommer en lang varmeperiode som gjør at det er greit å løpe nesten naken ute.. Snakk med barnehagen i morgen, be de fokusere på bleieslutt, og si at dere skal bruke langhelgen 1. mai til å slutte med bleie. På neste mandag kommer han i barnehagen med ti underbukser og like mange (strømpe)bukser og sokker. Har dere noe gammelt yttertøy ekstra kan det være greit..Fjern alle bleier og vær glad og fornøyd når dere henter store poser med vått skift.. H&M etc har underbukser med alle superheltene på, Cubus har gode myke boxere, du vil trenge mange, og fine bilder motiverer. Bilstolen trekkes med tissselaken, dere kan også kjøpe sluttemedbleier-bleier i store matvareforretninger, disse oppleves våte, og kan være en sikkerhet i de føste dagene, akkurat når dere skal gå inn hos andre osv. Men ikke la dette foregå for lenge, da er det bare forvirrende. Når han har sluttet, har han sluttet, og da er begge foreldre super-innstilt på dette. Løp opp når han våkner for at morgentissen rekker å komme i do, sett ham på dosetet før og etter hvert måltid, før dere går ut, når dere kommer inn, og hver gang det ellers er en sjanse til at noe skjer. Se på "uhellene" som kjærkomne anledninger til at han lærer å gjenkjenne signalene om at han skal på do, og lag minst mulig sak ut av det. Og vær glade (uten å overdrive) når han går på do. Når han begynner å gå hele dager uten bleie og har få eller ingen uhell, kan dere prøve å slutte med nattbleie også, utstyrt med tisselaken buder det være like greit å gjøre samtidig når han er såpass stor. Men det bestemmer dere selv, og ser dere at det ikke fungerer, er det mange som bruker nattbleie ganske lenge, så det er ikke uvanlig. Men min erfaring er at det er like reit å slutte med begge deler samtidig. Kjenn på bleien hans med en gang han våkner, jeg kjente at tisset var vamt og at de antageligvis tisset med en gang de våknet, fordi de hadde på bleien. Etter et par dager forstår de som regel at de skal forte seg på do om morgenen (men det er viktig at dere hopper opp samtidig og hjelper ham, uansett hvor trette dere er..) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Mange trenger å oppleve at urin og avføring kommer i buksen en god del ganger før de forstår sammenhengen / lærer å gjenkjenne forvarslene. Mange kan vente (nesten) forgjeves på barnets motivasjon, så når han har blitt såpass stor, ville jeg latt ham oppleve å tisse og bæsje på seg en del ganger, og latt dette være starten på bleiesluttpeioden. Kjøp tisselaken metervis, og legg over det du er mest redd for (salongen), fjern alle løse gulvtepper, legg en vaskbar rye over vegg til-veggtepper han er mye på, lås av de rommene han ikke skal oppholde seg uten bukse. Eventuelt må du vente til sommeren, og være mye ute, men det kan være greit å begynne nå, man vet aldri om/når det kommer en lang varmeperiode som gjør at det er greit å løpe nesten naken ute.. Snakk med barnehagen i morgen, be de fokusere på bleieslutt, og si at dere skal bruke langhelgen 1. mai til å slutte med bleie. På neste mandag kommer han i barnehagen med ti underbukser og like mange (strømpe)bukser og sokker. Har dere noe gammelt yttertøy ekstra kan det være greit..Fjern alle bleier og vær glad og fornøyd når dere henter store poser med vått skift.. H&M etc har underbukser med alle superheltene på, Cubus har gode myke boxere, du vil trenge mange, og fine bilder motiverer. Bilstolen trekkes med tissselaken, dere kan også kjøpe sluttemedbleier-bleier i store matvareforretninger, disse oppleves våte, og kan være en sikkerhet i de føste dagene, akkurat når dere skal gå inn hos andre osv. Men ikke la dette foregå for lenge, da er det bare forvirrende. Når han har sluttet, har han sluttet, og da er begge foreldre super-innstilt på dette. Løp opp når han våkner for at morgentissen rekker å komme i do, sett ham på dosetet før og etter hvert måltid, før dere går ut, når dere kommer inn, og hver gang det ellers er en sjanse til at noe skjer. Se på "uhellene" som kjærkomne anledninger til at han lærer å gjenkjenne signalene om at han skal på do, og lag minst mulig sak ut av det. Og vær glade (uten å overdrive) når han går på do. Når han begynner å gå hele dager uten bleie og har få eller ingen uhell, kan dere prøve å slutte med nattbleie også, utstyrt med tisselaken buder det være like greit å gjøre samtidig når han er såpass stor. Men det bestemmer dere selv, og ser dere at det ikke fungerer, er det mange som bruker nattbleie ganske lenge, så det er ikke uvanlig. Men min erfaring er at det er like reit å slutte med begge deler samtidig. Kjenn på bleien hans med en gang han våkner, jeg kjente at tisset var vamt og at de antageligvis tisset med en gang de våknet, fordi de hadde på bleien. Etter et par dager forstår de som regel at de skal forte seg på do om morgenen (men det er viktig at dere hopper opp samtidig og hjelper ham, uansett hvor trette dere er..) Puuuhhh! Tror jeg ville ha blitt mer enn svett om jeg skulle iverksatt dette ;o) Begge mine var bleiefrie fra de var ganske nøyaktig 2 år gamle - og det uten at vi på langt nær trengte å innføre slike ritualer som det foreslås. Tett oppfølging av oss voksne, samt positiv stimulans var alt som skulle til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest May M Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Puuuhhh! Tror jeg ville ha blitt mer enn svett om jeg skulle iverksatt dette ;o) Begge mine var bleiefrie fra de var ganske nøyaktig 2 år gamle - og det uten at vi på langt nær trengte å innføre slike ritualer som det foreslås. Tett oppfølging av oss voksne, samt positiv stimulans var alt som skulle til. Hva konkret gikk oppfølgingen ut på? Å sette barnet på do, eller spørre om det må på do osv? eller andre ting? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hva konkret gikk oppfølgingen ut på? Å sette barnet på do, eller spørre om det må på do osv? eller andre ting? Vi opplevde at begge våre, visste en nysgjerrighet rundt det å sitte på do. De så jo at vi voksne satt på do - og de fikk prøve å sitte når de hadde lyst. Når vi bestmte oss for å begynne på bleiesluttprosjektet, så innførte vi faste dotider: * Når barnet stod opp * I forbindelse med måltider - enten før eller etter * Før vi gikk ut * Når vi kom inn * Ved leggetid Når det var dotid, så ble barnet plassert på do. Hvis det kom noe - så danset vi tissedansen eller bæsjedansen .... med høylytt jubel ) - vi var nok litt av et syn *ler* I tillegg "jaktet" vi på barnet når vi visste at det var bæsjetid. Dette for at barnet skulle få noen suksesshistorier. Det gikk ikke lang tid før barnet skjønte hva det skulle gjøre på do. Men jeg må understreke at det ikke var snakk om at barnet MÅTTE prestere noe på do. Kom det noe var det flott - og kom det ikke noe så var det helt greit. Utfordringen syns vi var å få barnet til å varsle selv - siden det var vi som i utgangspunktet styrte dotidene. Trinn 1: Vi bestemte dotidene Trinn 2: Vi begynte å spørre barnet om det ville på do - og barnet tok avgjørelsen Trinn 3: Barnet gir selv beskjed når det må på do Opplevde at begge våre ble tørre som en følge av dotidene - og ikke som en følge av at de selv varslet. Dette kom på et senere tidspunkt - og da var de ca. 2 år gamle. Når de har forstått hva som skal skje på do, kan man begynne å spørre om de må på do. Nå har jo du et barn som er 3+ år, som sikkert gjør at kommunikasjonen blir litt lettere. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest May M Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Mange trenger å oppleve at urin og avføring kommer i buksen en god del ganger før de forstår sammenhengen / lærer å gjenkjenne forvarslene. Mange kan vente (nesten) forgjeves på barnets motivasjon, så når han har blitt såpass stor, ville jeg latt ham oppleve å tisse og bæsje på seg en del ganger, og latt dette være starten på bleiesluttpeioden. Kjøp tisselaken metervis, og legg over det du er mest redd for (salongen), fjern alle løse gulvtepper, legg en vaskbar rye over vegg til-veggtepper han er mye på, lås av de rommene han ikke skal oppholde seg uten bukse. Eventuelt må du vente til sommeren, og være mye ute, men det kan være greit å begynne nå, man vet aldri om/når det kommer en lang varmeperiode som gjør at det er greit å løpe nesten naken ute.. Snakk med barnehagen i morgen, be de fokusere på bleieslutt, og si at dere skal bruke langhelgen 1. mai til å slutte med bleie. På neste mandag kommer han i barnehagen med ti underbukser og like mange (strømpe)bukser og sokker. Har dere noe gammelt yttertøy ekstra kan det være greit..Fjern alle bleier og vær glad og fornøyd når dere henter store poser med vått skift.. H&M etc har underbukser med alle superheltene på, Cubus har gode myke boxere, du vil trenge mange, og fine bilder motiverer. Bilstolen trekkes med tissselaken, dere kan også kjøpe sluttemedbleier-bleier i store matvareforretninger, disse oppleves våte, og kan være en sikkerhet i de føste dagene, akkurat når dere skal gå inn hos andre osv. Men ikke la dette foregå for lenge, da er det bare forvirrende. Når han har sluttet, har han sluttet, og da er begge foreldre super-innstilt på dette. Løp opp når han våkner for at morgentissen rekker å komme i do, sett ham på dosetet før og etter hvert måltid, før dere går ut, når dere kommer inn, og hver gang det ellers er en sjanse til at noe skjer. Se på "uhellene" som kjærkomne anledninger til at han lærer å gjenkjenne signalene om at han skal på do, og lag minst mulig sak ut av det. Og vær glade (uten å overdrive) når han går på do. Når han begynner å gå hele dager uten bleie og har få eller ingen uhell, kan dere prøve å slutte med nattbleie også, utstyrt med tisselaken buder det være like greit å gjøre samtidig når han er såpass stor. Men det bestemmer dere selv, og ser dere at det ikke fungerer, er det mange som bruker nattbleie ganske lenge, så det er ikke uvanlig. Men min erfaring er at det er like reit å slutte med begge deler samtidig. Kjenn på bleien hans med en gang han våkner, jeg kjente at tisset var vamt og at de antageligvis tisset med en gang de våknet, fordi de hadde på bleien. Etter et par dager forstår de som regel at de skal forte seg på do om morgenen (men det er viktig at dere hopper opp samtidig og hjelper ham, uansett hvor trette dere er..) Takk for ett utfyllende svar. Jeg er redd det er det som må til. Jeg har prøvd med lokking og lirking, men med lite hell. Jeg får han til å sitte noen minutter på do om gangen, men aldri lenge nok. Er redd han skal få "dovegring" hvis jeg tvinger han til å sitte lenger. Hvor lenge klarer dere andre å holde do-trenerne på setet av gangen? Det som holder meg tilbake er AVFØRING. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å være motivert hvis jeg må gå å tørke avføring 3-5 ganger om dagen. Jeg er også redd jeg ikke kan ta han med noe sted hvis jeg risikerer å stå der med en unge som har bæsjet på seg. Har liksom på følelsen av at det kan ta litt tid før vi er i mål. Tror kanskje jeg må begynne med en litt mildere variant, hvor vi beholder bleia, men kjører fullt do-rutine løp. Takk igjen for mange gode råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest May M Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Vi opplevde at begge våre, visste en nysgjerrighet rundt det å sitte på do. De så jo at vi voksne satt på do - og de fikk prøve å sitte når de hadde lyst. Når vi bestmte oss for å begynne på bleiesluttprosjektet, så innførte vi faste dotider: * Når barnet stod opp * I forbindelse med måltider - enten før eller etter * Før vi gikk ut * Når vi kom inn * Ved leggetid Når det var dotid, så ble barnet plassert på do. Hvis det kom noe - så danset vi tissedansen eller bæsjedansen .... med høylytt jubel ) - vi var nok litt av et syn *ler* I tillegg "jaktet" vi på barnet når vi visste at det var bæsjetid. Dette for at barnet skulle få noen suksesshistorier. Det gikk ikke lang tid før barnet skjønte hva det skulle gjøre på do. Men jeg må understreke at det ikke var snakk om at barnet MÅTTE prestere noe på do. Kom det noe var det flott - og kom det ikke noe så var det helt greit. Utfordringen syns vi var å få barnet til å varsle selv - siden det var vi som i utgangspunktet styrte dotidene. Trinn 1: Vi bestemte dotidene Trinn 2: Vi begynte å spørre barnet om det ville på do - og barnet tok avgjørelsen Trinn 3: Barnet gir selv beskjed når det må på do Opplevde at begge våre ble tørre som en følge av dotidene - og ikke som en følge av at de selv varslet. Dette kom på et senere tidspunkt - og da var de ca. 2 år gamle. Når de har forstått hva som skal skje på do, kan man begynne å spørre om de må på do. Nå har jo du et barn som er 3+ år, som sikkert gjør at kommunikasjonen blir litt lettere. Lykke til! Takk for gode tips. Vi har til nå ikke hatt faste dotider, så det er vel det første vi bør innføre. Dessverre sier han nei i 9 av 10 tilfeller når jeg spør om han vil sitte på do, så jeg må kanskje være litt bestemt der (evt spørre 10 ganger så ofte). I dag var vi på badeland, og selv med en avtale oss i mellom at det ikke er lov å bæsje i bassenget, og med spørsmål hvert kvarter om han måtte på do, så var uhellet ute. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Min mening og erfaring er at hvis vi lar dette helt og holdent være opp til barna, så tar det veldig lang tid før de får motivasjon til å slutte. Jentene mine var tørre kort tid etter 2-års dagene. Minstemann er 2,5 nå, og vi startet i helgen med pottetreningen på ham også - selv om det tar litt lenger tid enn med jentene Det vi gjør med minstemann nå er at vi tar på ham truse, og ikke så mye annet når vi er inne. Med jevne mellomrom setter vi ham på potta eller på doen (han får velge selv), så sitter vi sammen med ham til det kommer noe. Det er nok med 1 dråpe tiss. Så får han masse ros for det han har gjort. Han har ikke helt kontroll over urineringen, men fra å bare tisse i truse og fortsette å leke, så kommer han nå med en gang etterpå og sier han må på potta. Da lar jeg dammen på gulvet ligge, og blir med ham på potta/doen. Der kommer det stort sett noen dråper til. Så vasker vi gutten og så vasker vi dammen, uten å bli sure eller sinte. Han gjør det jo ikke for å være slem, dette er noe som må læres - som alt annet. Vi setter ham alltid på do etter at han har sovet, etter mat og før vi går ut, og gjerne noen ganger ellers også. Det er kjekt også å passe på at barnet får nok å drikke underveis, slik at det faktisk er noe å tisse når man setter dem på do Så langt har vi ikke tatt av bleia når vi er ute og leker eller kjører bil. Og til nå har han valgt å bæsje på de tidspunktene Men når det nå blir varmere i været vil vi ta av ham bleiene når vi leker ute i alle fall, så ser vi hvor lang tid det tar før vi kan gjøre det samme i bilen. Mitt råd er altså at dere som foreldre tar litt kontroll over dogåingen. La ham få truse på (gjerne med noen morsomme figurer som gjør det litt spennende), husk å ha nok truser - vi skifter gjerne 4-5 truser om dagen akkurat nå. La det være spennende å sitte på do. Les litt, syng sanger og vær der sammen med ham. Gi ros når det kommer noe - samme hvor lite det er. Det tar gjerne litt tid i begynnelsen før barnet klarer å slippe urinen eller avføringen, derfor er det greit å ikke være utålmodig og å sette av nok tid Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Takk for ett utfyllende svar. Jeg er redd det er det som må til. Jeg har prøvd med lokking og lirking, men med lite hell. Jeg får han til å sitte noen minutter på do om gangen, men aldri lenge nok. Er redd han skal få "dovegring" hvis jeg tvinger han til å sitte lenger. Hvor lenge klarer dere andre å holde do-trenerne på setet av gangen? Det som holder meg tilbake er AVFØRING. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å være motivert hvis jeg må gå å tørke avføring 3-5 ganger om dagen. Jeg er også redd jeg ikke kan ta han med noe sted hvis jeg risikerer å stå der med en unge som har bæsjet på seg. Har liksom på følelsen av at det kan ta litt tid før vi er i mål. Tror kanskje jeg må begynne med en litt mildere variant, hvor vi beholder bleia, men kjører fullt do-rutine løp. Takk igjen for mange gode råd. Vi tok ikke av bleiene før de var tørre/rene - så vi slapp unna tørking av både bimme-lim og bomme-lom både på gulv og møbler. Fra vi tok bort bleien har storesøster hatt null uhell - og lillesøster en håndfull uhell (og bare én gang med bæsj - men da tror jeg at hun trodde at hun bare skulle prompe og så kom det litt mer enn bare luft *ler*) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.