Gå til innhold

avdrag på skatten?

Anbefalte innlegg

Gjest smås_25
Skrevet

hva kan man regne som utgifter ift helse på selvangivelsen?privat lege,alternativ terapi,medisiner på hvit resept??må jeg isåfall ha konkrete kvitteringet??hvis 9000 er grensa har jeg gått over det ift leg eog medisiner(men vil ikke fastlegen skal vit eat jeg går til en anna lege i tillegg)

Gjest tjosann
Skrevet

Selv trekker jeg i fra alt - utgifter til behandling (all behandling og det innenfor egenandelskort), reise- og parkeringsutgifter i forb. med behandling, medisiner på blå resept, hvit resept, vitaminer fordi sykdommen fører til mangler, allergimedisin/sprøyter, tannlegeutgifter (pga munntørrhet). De første årene la jeg ved alle kvitteringer, men fordi sykdommen er kronisk fører jeg nå bare opp det konkrete beløpet og får min lege til og dokumentere økte sykdomsugifter.

Skrevet

Selv trekker jeg i fra alt - utgifter til behandling (all behandling og det innenfor egenandelskort), reise- og parkeringsutgifter i forb. med behandling, medisiner på blå resept, hvit resept, vitaminer fordi sykdommen fører til mangler, allergimedisin/sprøyter, tannlegeutgifter (pga munntørrhet). De første årene la jeg ved alle kvitteringer, men fordi sykdommen er kronisk fører jeg nå bare opp det konkrete beløpet og får min lege til og dokumentere økte sykdomsugifter.

Takk for tipset om fratrekk for utgifter i forbindelse med tannlegeregninger...sliter også med munntørrhet :o)

Gjest tjosann
Skrevet

Takk for tipset om fratrekk for utgifter i forbindelse med tannlegeregninger...sliter også med munntørrhet :o)

Værsegod :)

Gjest wtfc..
Skrevet

ok,takk for mye nyttig.vet bare ikke helt åssen jeg skal gjøre det,eller hvem jeg skal spørre.åssen er det med medisiner på hvit resept når jeg får medisinene fra opptil tre forskjellige leger?vil vel ikke at alle legene skal vite om hverandre...

og ift alternativ terpai spørs det om det kan bevises effeskt?

tannlege får jeg allerede gratis,men hadde jge ikke gjort det,vet jeg ikke om jeg ville fått skattelettelse pga at medisiner har munntørrhet som bivirkning.

du er heldig som har orden på alt! kanskje får jeg det til neste år...

Skrevet

Det gis normalt ikke fradrag for tannlegeutgiftene med mindre du har større utgifter enn hva som er vanlig. Dersom munntørrheten derimot medfører økte kostnader, vil merkostnadene kunne trekkes fra.

Gjest tjosann
Skrevet

ok,takk for mye nyttig.vet bare ikke helt åssen jeg skal gjøre det,eller hvem jeg skal spørre.åssen er det med medisiner på hvit resept når jeg får medisinene fra opptil tre forskjellige leger?vil vel ikke at alle legene skal vite om hverandre...

og ift alternativ terpai spørs det om det kan bevises effeskt?

tannlege får jeg allerede gratis,men hadde jge ikke gjort det,vet jeg ikke om jeg ville fått skattelettelse pga at medisiner har munntørrhet som bivirkning.

du er heldig som har orden på alt! kanskje får jeg det til neste år...

Legene får jo ikke vite om hverandre selv om du dokumenterer dette til Skatteetaten - men da må du selvsagt ha kvitteringene og vedlegge dem. Du kan prøve uten også - altså skrive et vedlegg hvor du oppgir en sum du mener du omtrentlig har årlig i økte sykdomsutgifter og pga type sykdom. Godtar ikke Skatteetaten dette - bare stryker de fradragsposten :)

Du har vel dine grunner til at du benytter ulike leger, og ikke vil at de skal vite om hverandre og det er klart det kompliserer dette med dokumentasjon for økte sykdomsutgifter for deg.

Skrevet

Legene får jo ikke vite om hverandre selv om du dokumenterer dette til Skatteetaten - men da må du selvsagt ha kvitteringene og vedlegge dem. Du kan prøve uten også - altså skrive et vedlegg hvor du oppgir en sum du mener du omtrentlig har årlig i økte sykdomsutgifter og pga type sykdom. Godtar ikke Skatteetaten dette - bare stryker de fradragsposten :)

Du har vel dine grunner til at du benytter ulike leger, og ikke vil at de skal vite om hverandre og det er klart det kompliserer dette med dokumentasjon for økte sykdomsutgifter for deg.

godt poeng,jeg h ar mine grunner!skal be hver enkelt lege,utenom det som går på frikortet,dokumentere det jeg har brukt.verdt et forsøk

Gjest tjosann
Skrevet

godt poeng,jeg h ar mine grunner!skal be hver enkelt lege,utenom det som går på frikortet,dokumentere det jeg har brukt.verdt et forsøk

Det er det helt klart - har du utgifter årlig som overskrider det fastlagte beløpet fra Skatteetaten - så er du i din fulle rett til og trekke det i fra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...