Gå til innhold

er folk med TT-kort dårlig butikk for taxi?

Anbefalte innlegg

Gjest TheaAlice
Skrevet

Jeg har en venninne med TT-kort. Hun opplever ofte at sjaførene blir sure når hun viser frem kortet. Tjener de mindre på denne brukergruppen?

Skrevet

Jeg tror det, men jeg er ikke sikker.

Det er i hvert fall mye mer styr enn folk som bare betaler kontant. I tillegg er det mange med TT-kort som ikke gir tips.

Skrevet

Nei, drosjesjåførene tjener ikke mindre på denne brukergruppen enn andre. Det er "staten" som sponser de med TT-kort. Grunnen til at de kanskje virker sure når hun viser de fram, er at de ikke har fått beskjed om at det er TT-kjøring det er snakk om. Det skal fortelles idet man bestiller drosjen, fordi man da må kjøre med en annen kode på takstameterne...

Skrevet

Nei, drosjesjåførene tjener ikke mindre på denne brukergruppen enn andre. Det er "staten" som sponser de med TT-kort. Grunnen til at de kanskje virker sure når hun viser de fram, er at de ikke har fått beskjed om at det er TT-kjøring det er snakk om. Det skal fortelles idet man bestiller drosjen, fordi man da må kjøre med en annen kode på takstameterne...

Det stemmer ikke helt i alle deler av landet. Det taxiselskapet som har fått kontrakten på tt-kjøring i et bestemt område, får en fast sum pr tur. Det går ikke utover den enkelte sjåfør men drosjeselskapet som helhet dersom det blir mange lange tt-turer.

For en del år siden, så gikk Oslo taxi grundig underskudd på sin tt-kjøring.

Skrevet

Det er i hvert fall mye mer styr enn folk som bare betaler kontant. I tillegg er det mange med TT-kort som ikke gir tips.

Hvorfor er det så mye styr? Også dette varierer fra sted til sted, men mange steder innebærer ikke tt-kjøringen ekstra jobb for den enkelte sjåfør, da oppgjøret skjer automatisk. Men for de som har dårlig likviditet, så innebærer det frustrasjon at de ikke får tilgang til inntjente penger med en gang, det tar nemlig ofte litt tid før oppgjøret kommer.

Skrevet

Hvorfor er det så mye styr? Også dette varierer fra sted til sted, men mange steder innebærer ikke tt-kjøringen ekstra jobb for den enkelte sjåfør, da oppgjøret skjer automatisk. Men for de som har dårlig likviditet, så innebærer det frustrasjon at de ikke får tilgang til inntjente penger med en gang, det tar nemlig ofte litt tid før oppgjøret kommer.

Jeg har bare sett en bruke TT-kort ved taxikjøring og det var en del styr med stempel, underskrift osv. Taxisjåføren sa til meg etterpå at det var litt tidkrevende.

Gjest er det noen ledige nick her, eller?
Skrevet

Gir tips? Er du seriøs? Gir du tips når du tar taxi? Det kunne ikke falle meg inn, og jeg har slett ikke TT-kort. Hvorfor skal man gi taxi-sjåfører tips?

Skrevet

Gir tips? Er du seriøs? Gir du tips når du tar taxi? Det kunne ikke falle meg inn, og jeg har slett ikke TT-kort. Hvorfor skal man gi taxi-sjåfører tips?

Jo, dersom det koster 197,- f.eks. så gir man gjerne en tohundrings og sier det er greit. :o) Men ikke noe tips utover det nei.

Skrevet

Selvfølgelig gir jeg tips. Jeg gir tips på spisesteder, jeg gir tips på bar og jeg gir tips når jeg tar taxi.

Ofte hjelper de deg inn og ut med bagasje eller varer, er ekstra hyggelige osv. Jeg gir tips til de fleste serviceyrker.

Skrevet

Det stemmer ikke helt i alle deler av landet. Det taxiselskapet som har fått kontrakten på tt-kjøring i et bestemt område, får en fast sum pr tur. Det går ikke utover den enkelte sjåfør men drosjeselskapet som helhet dersom det blir mange lange tt-turer.

For en del år siden, så gikk Oslo taxi grundig underskudd på sin tt-kjøring.

Ok, sånn å forstå. Jeg er vant til litt mindre forhold der det ikke er felles taxiselskaper, men den enkelte sjåfør som driver sin egen løyve som selvstendig næringsdrivende...

Skrevet

Hva er et TT-kort?

(Også heter det taksameter, ikke takstameter... ;) Ja, det var vel ikke til hovedinnlegger, men ikke pent å si sånn heller da. Jeje...)

Skrevet

Hva er et TT-kort?

(Også heter det taksameter, ikke takstameter... ;) Ja, det var vel ikke til hovedinnlegger, men ikke pent å si sånn heller da. Jeje...)

Oioioi, hadde det virkelig kommet inn en T ekstra i det ordet gitt!! Altså, det er mye man skal pirke på altså, men kjære deg da... Du skjønte hva jeg mente eller???!!

''Vi kan for øvrig legge merke til at det ordet du finner mest logisk, altså takstameter, ble brukt muntlig på den tiden da de først taksametrene kom. Takstameter kan trolig sies å være en såkalt folkeetymologi, det vil si et ord som har oppstått ved at man har omdannet et fremmed ord etter mønster av et hjemlig, jf. gibortsdag for geburtsdag, undervisitet for universitet, sukkerlade for sjokolade o.a. Men hvorfor det korrekte ordet er taksameter, og ikke takstameter, det tør jeg ikke svare på.

Med vennlig hilsen

for Riksmålsforbundet

Elin Frysjøenden''

Så helt feil kan det vel ikke sies å være, dere godtar da som oftest dialektiske forskjeller her på DOL så...

Skrevet

Oioioi, hadde det virkelig kommet inn en T ekstra i det ordet gitt!! Altså, det er mye man skal pirke på altså, men kjære deg da... Du skjønte hva jeg mente eller???!!

''Vi kan for øvrig legge merke til at det ordet du finner mest logisk, altså takstameter, ble brukt muntlig på den tiden da de først taksametrene kom. Takstameter kan trolig sies å være en såkalt folkeetymologi, det vil si et ord som har oppstått ved at man har omdannet et fremmed ord etter mønster av et hjemlig, jf. gibortsdag for geburtsdag, undervisitet for universitet, sukkerlade for sjokolade o.a. Men hvorfor det korrekte ordet er taksameter, og ikke takstameter, det tør jeg ikke svare på.

Med vennlig hilsen

for Riksmålsforbundet

Elin Frysjøenden''

Så helt feil kan det vel ikke sies å være, dere godtar da som oftest dialektiske forskjeller her på DOL så...

Hehe, jada, jeg skjønte godt hva du mente. Men det hender faktisk at folk setter pris på å bli gjort oppmerksom på sånne type feil. F.eks husker jeg godt SierDuDet som ble glad for å høre at det het trilogi og ikke triologi. Det er jo mange som tror det heter takstameter, og NOEN av de, kan det jo hende kunne satt pris på å vite hva det egentlig heter. Kanskje noen lærte noe nyttig her i dag. :D

Det blir ikke det samme som å skrive dialektfeil eller slurvefeil. At det var en slurvefeil hos deg kan jo hende. ;)

Gjest er det noen ledige nick her, eller?
Skrevet

Jo, dersom det koster 197,- f.eks. så gir man gjerne en tohundrings og sier det er greit. :o) Men ikke noe tips utover det nei.

Hehe, ja det er jeg jo med på. Men jeg betaler som regel med visakort, og da blir det jo ikke noe tips. Hmm, kanskje jeg er en dårlig likt kunde jeg også, da ;-p

Skrevet

Her hvor jeg bor (forskjellige taxter rundt omkring), er det ingen økonomisk forskjell på en kontanttur og en TT-tur! Selvfølgelig litt kjipt for sjåføren hvis kunden kommer med en 500-lapp for å betale de 15 kronene i egenandel, men det er den eneste negative siden jeg kan komme på!

Men selvfølgelig - hvis sjåføren hadde tenkt til å putte litt av pengene i lommen - blir han jo sur når det viser seg å bli en kredittur...

Bruker ikke TT selv, men kjenner nok til det til å vite at det ikke bør være noen annen grunn til å reagere på at hun skal betale slik!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...