Gjest trøttleiogsliten Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Dette er et hjertesukk fordi vi som foreldre er veldig sliten av å stri med dette barnet. Det oppleves som en konstant trassalder over år. Problemet er et voldsomt temperament som gjør at h*n reagerer høylytt når noe går imot barnets vilje. I tillegg er h*n nå begynt å springe på oss og slå det h*n greier når vi sier nei. Det nytter ikke å irettesette eller ta "timeout". I dette modus tar h*n ikke inn noe. Ofte er det bagateller som igangsetter den voldsomme reaksjonen. Dette skjer stort sett daglig. Det kjennes nå som alle gjøremål med barnet er vanskelig å få gjennomført. Det er noe med konsentrasjonen som mangler når vi skal utføre dagligdagse gjøremål som påkledning, spising og legging. H*n blir aldri ferdig med ting fordi h*n surrer rundt og får stadig nye innfall. Er bekymret pga en mer eller mindre konstant uro i kroppen som gjør at det blir slitsomt å ta barnet med noe sted. Det er ikke slik at h*n springer rundt, men mer at kroppen er urolig. I tillegg lager h*n scener i butikkene på en masete og høylytt måte. Det nytter lite å gjøre avtaler på forhånd. Har sluppet opp for ideer for hvordan dette best kan takles og håper vel egentlig at det skal bli bedre med tiden. Spekulerer på om feks matintoleranse kan forårsake en sånn atferd. Imidlertid oppfører h*n seg ikke slik i barnehagen. H*n tar ut alt heime så det er vel som vanlig noe vi foreldre gjør feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Det at han tar ut alt hjemme er faktisk et sunnhetstegn, det er større grunn til bekymring hvis det hadde vært motsatt. (det har ihvertfall jeg alltid hørt) De fleste har en vanskelig periode i 5-6 årsalderen, da er hele kroppen under ombygging, den største omveltningen bortsett fra puberteten. Det hjelper kanskje å fokusere på en ting av gangen? Velg ut et eller to områder dere fokuserer på en periode, lag en avtale med ungen om at sånn og sånn er det, bli også enige om passende snaksjoner dersom avtalen ikke holdes. Det kan også være lurt med en gulrot i form av en premie hvis adferden er god i f.eks to uker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 En grundig helsesjekk er sikkert ingen dum idé. Økter med fysisk hardkjør kan hjelpe på uroen i kroppen Det er ikke sikkert at dere gjør så veldig mye feil. Med noen barn er det bare slik at man må gjøre de "riktige" tingene hundre ganger oftere før det virker. Og noe må dere garantert ha gjort riktig siden barnet oppfører seg greit i barnehagen. En ting som kanskje kan være verdt å tenke gjennom er om dere er 99% eller hundre prosent konsekvente. For noen barn oppfattes den ene prosenten av voksen nøling, oppgitthet, underlegenhet, oppråddhet, liksomforhandling, eller hva det nå er som avslører at vi ikke er på høyde med situasjonen, som en 100% mulighet til å presse gjennom sin vilje. Og da vil barnet nødvendigvis gi jernet. Med noen barn er det i visse situasjoner livsviktig å vise sin voksne overlegne makt og styrke. Noen barn klarer ikke å slutte å kjempe før de er helt sikre på at det er 100% fåfengt. Ofte hjelper det å argumentere mindre og agere mer. Det er bortkastet å forklare ting barnet har visst siden h*n var 3 år. Man kan påminne om fakta og konsekvenser, men dropp forklaringene. Forhåndsavtaler kan være spilt møye og iblant bidra til å forverre situasjonen. Hva med å i stedet fortelle barnet hvilke regler som gjelder i butikken og andre steder på generelt grunnlag og konsekvensene av å ikke holde dem. I butikken bør det vær en advarsel og så rett ut. Hver gang, med en gang. Noen barn tar da poenget svært raskt. Andre trenger langt flere kontante erfaringer før de er sikre på at det er slik verden er. Kan hende vil det være en idé å skjære vesentlig ned på formaningsprat og heller satse desto mer på konsekvent handling og korte beskjeder. Ikke gi direkte ros for god oppførsel i butikken. Det påminner om alle gangene barnet misslyktes. Si heller ting som "Takk for en hyggelig tur." eller "Dette var så trivelig at det må vi gjøre igjen." Jobb veldig hardt med å framstå som 100% herre over enhver konfliktsituasjon. Forman mindre og jobb desto hardere med å konsekvente og tydelige i hvordan dere agerer. Stopp barnet og hold det fast lenge før det rekker å gå løs på dere fysisk. Noen utvalgte jordskjelvsopplevelser kan også være nyttige. **** Noen mer eller mindre treffende strøtanker. Stryk det som ikke passer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Min erfaring, er at gutter er et helvete fra 5-årsdagen, og nært opp til sin 6-årsdag. Vi er straks i havn med gutt nr 2, og ser fram til at han begynner med normal folkeskikk igjen Makan til utmattende oppførsel skal man lete en stund etter.... *sukk* Trøsten er at det som regel ordner seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg hadde et frusteinnlegg om min 5-åring for en stund siden. Sur, frekk og vanskelig var hun, men nå er den perioden lagt bak oss. Håper jeg...! På samme tid hadde hun kjempefin utvikling i barnehagen. Hun ble mer vågal, fikk flere venner, ble mer selvstendig. En trøst kan være at de utvikler seg kjapt i de periodene de trasser som verst. Jeg ville satt meg ned og tenkt ut hvilke kamper som er viktig å ta. Jeg kjøpte inn et spill som heter Dyrelotto. Det er en ypperlig mulighet for fin og positiv kontakt ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg hadde et frusteinnlegg om min 5-åring for en stund siden. Sur, frekk og vanskelig var hun, men nå er den perioden lagt bak oss. Håper jeg...! På samme tid hadde hun kjempefin utvikling i barnehagen. Hun ble mer vågal, fikk flere venner, ble mer selvstendig. En trøst kan være at de utvikler seg kjapt i de periodene de trasser som verst. Jeg ville satt meg ned og tenkt ut hvilke kamper som er viktig å ta. Jeg kjøpte inn et spill som heter Dyrelotto. Det er en ypperlig mulighet for fin og positiv kontakt ) Hun midterste hos oss har igjen hatt et par uker der hun blir sint for bagateller, strekker grenser og oppfører seg skikkelig ufyselig - og vi hadde et sabla spetakkel i går da hun skulle ut og leke - ville ikke kle seg sev (hun er jo snart 7 år), somlet og sutret.... I dag starter vi med 3 tiltak, som jeg håper vil bryte det vonde mønsteret. 1) Vi legger frem tøy kvelden før, som hun kan begynne med selv å kle seg 2) Vi har laget et skjema der hun får enten SOL, SKY eller LYN, ettersom hvordan hun oppfører seg om morgenen 3) Pappaen skal ta leggingen (det gjør vanligvis jeg) - for hun er fyrktelig sjalu på lillesøstera når jeg legger dem. Hun var virkelig er SOL i dag morges - både ved påkledning, hårstell, frokost, tannpuss/medisiner og påkledning av yttertøy :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hun midterste hos oss har igjen hatt et par uker der hun blir sint for bagateller, strekker grenser og oppfører seg skikkelig ufyselig - og vi hadde et sabla spetakkel i går da hun skulle ut og leke - ville ikke kle seg sev (hun er jo snart 7 år), somlet og sutret.... I dag starter vi med 3 tiltak, som jeg håper vil bryte det vonde mønsteret. 1) Vi legger frem tøy kvelden før, som hun kan begynne med selv å kle seg 2) Vi har laget et skjema der hun får enten SOL, SKY eller LYN, ettersom hvordan hun oppfører seg om morgenen 3) Pappaen skal ta leggingen (det gjør vanligvis jeg) - for hun er fyrktelig sjalu på lillesøstera når jeg legger dem. Hun var virkelig er SOL i dag morges - både ved påkledning, hårstell, frokost, tannpuss/medisiner og påkledning av yttertøy :-) Mitt eneste ankepunkt mot dette superpedagogiske opplegget, er at jeg synes tegninger av lyn fremstår som mye mer spennende enn disse solene man ser overalt...*s* Lykke til forresten:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Mitt eneste ankepunkt mot dette superpedagogiske opplegget, er at jeg synes tegninger av lyn fremstår som mye mer spennende enn disse solene man ser overalt...*s* Lykke til forresten:-) Mja.... tror ikke det er noe problem - jeg får tegne sola litt ekstra spennende da! Vi hadde samme opplegg i fjor, men da i forhold itl måltidene, og da gjaldt det alle barna. Da hadde vi en kategori til - skilpadde! Og det var storebroren som fikk flest skilpadder - han er umåtelig sein med å spise..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hun midterste hos oss har igjen hatt et par uker der hun blir sint for bagateller, strekker grenser og oppfører seg skikkelig ufyselig - og vi hadde et sabla spetakkel i går da hun skulle ut og leke - ville ikke kle seg sev (hun er jo snart 7 år), somlet og sutret.... I dag starter vi med 3 tiltak, som jeg håper vil bryte det vonde mønsteret. 1) Vi legger frem tøy kvelden før, som hun kan begynne med selv å kle seg 2) Vi har laget et skjema der hun får enten SOL, SKY eller LYN, ettersom hvordan hun oppfører seg om morgenen 3) Pappaen skal ta leggingen (det gjør vanligvis jeg) - for hun er fyrktelig sjalu på lillesøstera når jeg legger dem. Hun var virkelig er SOL i dag morges - både ved påkledning, hårstell, frokost, tannpuss/medisiner og påkledning av yttertøy :-) Vi har også tatt et sånt grep rundt klærne. Hun velger enten selv, eller vi finner fram klær i fellesskap dagen i forveien når vi har god tid. Det er jo ikke bare genser, skjørt eller kjole hun lager diskusjoner rundt. Strømpebukse og sokker kan lage like mye styr. Hun lager faktisk langt mindre støy rundt det nå som hun velger selv. Jeg ser at min datter også har en slik personlighet der problemer kan komme igjen Nå er hun så blid og fornøyd. Hun mistet sin første tann for et par dager siden, og er så stolt over det. Jeg ser her at jeg oftere må ta kontakt med henne enn lillesøsteren, for lillesøster tar oppmerksomhet, mens 5-åringen trenger like mye selv om hun ikke henter den på samme måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Mja.... tror ikke det er noe problem - jeg får tegne sola litt ekstra spennende da! Vi hadde samme opplegg i fjor, men da i forhold itl måltidene, og da gjaldt det alle barna. Da hadde vi en kategori til - skilpadde! Og det var storebroren som fikk flest skilpadder - han er umåtelig sein med å spise..... Skjønner at du er vesentlig bedre til å tegne enn meg. *imponert over folk som kan tegne skilpadder* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jippijaja Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1209319383' post='3861516] Min erfaring, er at gutter er et helvete fra 5-årsdagen, og nært opp til sin 6-årsdag. Vi er straks i havn med gutt nr 2, og ser fram til at han begynner med normal folkeskikk igjen Makan til utmattende oppførsel skal man lete en stund etter.... *sukk* Trøsten er at det som regel ordner seg. Å, så deilig å høre! Har følt meg som ei skikkelig udugelig mor de siste månedene! Gutten min ble 5 i mars og har vært et sant mareritt i det siste. Spesielt med påkledning på morgen og tannpuss og legging på kvelden. Men da kan jeg altså forvente å få "tilbake" gullgutten min om et år eller så... :-) Gikk så langt at jeg så for meg et helvete fram til han flytta ut, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Mja.... tror ikke det er noe problem - jeg får tegne sola litt ekstra spennende da! Vi hadde samme opplegg i fjor, men da i forhold itl måltidene, og da gjaldt det alle barna. Da hadde vi en kategori til - skilpadde! Og det var storebroren som fikk flest skilpadder - han er umåtelig sein med å spise..... Ja skilpadder ja, den likte jeg... VI hadde kommet til å hatt en hel skilpaddefarm her, hvis jeg skulle ha begynt med det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.