Gå til innhold

Reise med en 6-8 mndr liten...

Gjest Helle dussen

Anbefalte innlegg

Gjest Helle dussen

hei dere! Vi venter et lite junibarn, og har store planer om å reise en gang mellom desember-februar med den lille...

Hvor ville dere anbefalt å reise? Må være varmt og godt, og vi ønsker oss overhode ikke Canari-øyene. Vi er veldig reisevant, og har vært over store deler av verden, så Canariøyene blir for kjedelig rett og slett.

Vurderer Thailand og Florida. Andre tips, råd?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om kanariøyene er "kjedelige", ville jeg ikke satset på å dra så mye lenger enn som så med et så lite barn. 5 timer på fly er mer enn nok, stol på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Man planlegger mye spennende og eksotisk når man er gravid med førstemann... - man tenker at det skal bli kult å dra på ferie osv med en liten en på armen.

Men så kommer ungen og snur alt på hodet. Det hjelper ikke om man er aldri så reisevant eller laid-back. Unger er somregel ikke så gode reisepartnere.

Rytme og rutine blir plutselig pioritet nummer en - selv om man egentlig er en person som tar ting på sparket. Før man vet ordet av det så tar man seg selv i takk nei til invitasjoner som kommer midt i sovingen til småtten.

Det er mange som benytter småbarnstiden til å reise. Men det er for foreldrenes skyld, ikke ungens. En 6-8 mnd gammel baby er ikke alltid så morsom å ha med på fly, og hvis du ønsker å reise langt, så kan det bli tøft.

Dessuten så vet man aldri hva slags unge man får. Kanskje du får en rolig stille og medgjørlig unge. Kanskje du får en krevende intens en. Vent med å bestemme hvor dere skal reise til du kjenner ungen din, og vet hva det å være foreldre gjør med dere.

Og da ender man ofte opp med Kanariøyene, kjedelig eller ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Man planlegger mye spennende og eksotisk når man er gravid med førstemann... - man tenker at det skal bli kult å dra på ferie osv med en liten en på armen.

Men så kommer ungen og snur alt på hodet. Det hjelper ikke om man er aldri så reisevant eller laid-back. Unger er somregel ikke så gode reisepartnere.

Rytme og rutine blir plutselig pioritet nummer en - selv om man egentlig er en person som tar ting på sparket. Før man vet ordet av det så tar man seg selv i takk nei til invitasjoner som kommer midt i sovingen til småtten.

Det er mange som benytter småbarnstiden til å reise. Men det er for foreldrenes skyld, ikke ungens. En 6-8 mnd gammel baby er ikke alltid så morsom å ha med på fly, og hvis du ønsker å reise langt, så kan det bli tøft.

Dessuten så vet man aldri hva slags unge man får. Kanskje du får en rolig stille og medgjørlig unge. Kanskje du får en krevende intens en. Vent med å bestemme hvor dere skal reise til du kjenner ungen din, og vet hva det å være foreldre gjør med dere.

Du har helt rett, ting blir annerledes når man får en liten en og ikke så lett som man tror. Her planla vi litt i mindre skala og tenkte reise til Østlandet og besøke slekt og så til Danmark nå til sommeren, da er ungen 3 mnd, men når vi ser hvor travelt det er nå, både med tanke på amming, soving osv, så vet jeg ikke helt om jeg orker... en laaang biltur og å reise vekk... så vi får heller ta det på sparket til sommeren om vi ser ting blir bedre. Kanskje heller reise neste år, da er jo ungen over 1 år og får litt mer med seg av det som skjer og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig reising i små- og spedbarnsperioden er for foreldrenes skyld - men vi har reist mye med begge våre, og de har kost seg, mer enn hjemme, fordi vi har vært der og hatt fri fra jobb begge to, det har vært rolige, late dager, og behagelig klima med lett tøy og ingen vinterpose.

Jeg synes fødselspermisjonen er en fin sjanse til å komme seg bort i litt større grad enn vanlig ferie gir mulighet til, både for foreldrene og babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo selvfølgelig an på hvor lenge dere har tenkt å være borte og i hvilken grad økonomien setter begrensning - men jeg selv kunne tenkt meg New Zealand, Australia, USA og Karibien. Jeg skulle gjerne hatt en langre tur til New Zealand nå mens vi var hjemme med minsten, men det ble ikke slik :( Vi endte opp med tre uker på Korsika på høsten, og det var bra det også...

Hvis jeg skulle reist langt med en baby på 6-8 mnd ville jeg lagt vekt på å amme mye, gjerne fullamme - det er enkelt og greit, og beskytter mot mageinfeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Mulig reising i små- og spedbarnsperioden er for foreldrenes skyld - men vi har reist mye med begge våre, og de har kost seg, mer enn hjemme, fordi vi har vært der og hatt fri fra jobb begge to, det har vært rolige, late dager, og behagelig klima med lett tøy og ingen vinterpose.

Jeg synes fødselspermisjonen er en fin sjanse til å komme seg bort i litt større grad enn vanlig ferie gir mulighet til, både for foreldrene og babyen.

''Jeg synes fødselspermisjonen er en fin sjanse til å komme seg bort i litt større grad enn vanlig ferie gir mulighet til, både for foreldrene og babyen.''

Det er foreldrene som trenger å komme seg bort litt, ikke babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes fødselspermisjonen er en fin sjanse til å komme seg bort i litt større grad enn vanlig ferie gir mulighet til, både for foreldrene og babyen.''

Det er foreldrene som trenger å komme seg bort litt, ikke babyen.

Mulig det. Men jeg tror babyen også nyter godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og for alt vi vet kan en pakketur til Kanariøyene føles som himmelrik!! :-)

Vi var også svært reisevante og hadde vært i fjerne himmelstrøk og på de merkeligste plasser, og har nesten aldri vært på chartertur til typiske sydensteder.

Men da vi dri til Fuerteventura en ukes tid med 8 mnd gammel baby var det bare utrolig deilig! Et i utgangspunktet kjedelig sted - for all del - men temperaturen i februar var absolutt ikke for varm for babyen, og vi fikk sol og bad og fritid sammen alle tre og vi priste oss lykkelige for at vi ikke var på Lombok eller annet eksotisk sted! ;-)

Noen andre på samme turen skulle forresten ta med seg en omtrent jevnaldrende baby på kamelsafari i bæresele fordi et eldre søsken skulle få oppleve spenningen ved dette.

Vi vurderte ikke for ett sekund engang å slenge oss med! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lang flytur ville jeg prøvd å unngått - men det er meg :)

Vi dro via Island til Minnesota når minstemann var 8 år.

Det var helt grei kjøretid.

2 timer til Island. Kort opphold der før 5 timer til Minnesota.

Vi kjøpte sete til ham, og lot ham sitte i bilstolen i flysetet. Der sov han mye av turen.

Uansett hvor eller hvor langt dere skal reise, så vil jeg på det sterkeste anbefale dere å kjøpe et sete til den lille. Det er utrolig godt å slippe å måtte ha barnet på fanget hele tiden, og jeg tror faktisk barnet setter pris på å slippe det også :)

Dere betaler da barnebillett for det setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det kommer jo selvfølgelig an på hvor lenge dere har tenkt å være borte og i hvilken grad økonomien setter begrensning - men jeg selv kunne tenkt meg New Zealand, Australia, USA og Karibien. Jeg skulle gjerne hatt en langre tur til New Zealand nå mens vi var hjemme med minsten, men det ble ikke slik :( Vi endte opp med tre uker på Korsika på høsten, og det var bra det også...

Hvis jeg skulle reist langt med en baby på 6-8 mnd ville jeg lagt vekt på å amme mye, gjerne fullamme - det er enkelt og greit, og beskytter mot mageinfeksjoner.

''New Zealand, Australia''

En 30 timers reise med baby? Nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Kanariøyene trenger ikke være så kjedelig. Det er ikke nødvendig å dra til solsengmaskineriet på Lanzarote. Har dere sett på La Gomera f.eks?

Angående de andre svarene du har fått: Det er klart det er mer styr å reise med en baby enn alene, og man må legge opp reisen og dagene etter babyens rytme og premisser. Men hvis man ønsker å reise er det ikke noe poeng i å bure seg inne til ungen er "stor nok". Det er mulig reisen er mest for foreldrenes del, men er det virkelig så ille at familien gjør noe som ikke *bare* er for barna? Jeg tror at et barn med avslappede foreldre som koser seg med dagene har det bedre enn et barn med foreldre som tråkker rundt i slaps og kulde og føler at de heller ville vært et annet sted. Man opphører ikke å være mennesker med egne ønsker og lengsler den dagen man får barn, og det er heller ikke nødvendig. Det går an å tilpasse seg hverandre.

Når det gjelder tidspunkt ville jeg valgt å reise rundt 8 mnd heller enn 6. Min erfaring er at babyen forandrer seg mye på disse to månedene, blir gjerne mer tålmodig og får mer rutine på dagen (og natten). Ulempen er at man ikke fullammer lenger ved 8mnd, men det er ikke noe enormt problem. Folk får unger og gir dem mat i alle deler av verden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte sete til ham, og lot ham sitte i bilstolen i flysetet. Der sov han mye av turen.

Uansett hvor eller hvor langt dere skal reise, så vil jeg på det sterkeste anbefale dere å kjøpe et sete til den lille. Det er utrolig godt å slippe å måtte ha barnet på fanget hele tiden, og jeg tror faktisk barnet setter pris på å slippe det også :)

Hæ? En 8-åring har vel ikke med seg bilsetet på flyet? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duverden som ungene dine vokser, jubalong70...

Uten å påstå at jeg har full oversikt her, vil jeg påstå at minsten din ennå mangler litt på å bli 8 år. Tell dem en gang til og sjekk fødselsåret :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

www.fhi.no - her finner du vaksineoversikt

Sjekk barnevaksinasjonsprogrammet, og vent til baby har tatt første dose av de viktigste vaksinene. Kan eventuelt fremskyndes litt, dette vet helsestasjonen alt om.

Sjekk hvilke vaksiner og profylakser som må tas til hvilke land, malariaprofylakse anbefales ikke til så små barn.

Enda viktigere enn antal timer på fly, er tidsforskjell. Hvis dere skal dra akkurat når barnet har begynt å sove natten igjennom, er det ganske slitsomt å kaste alt dette overbord, med en stor tidsforskjell, som man kanskje bruker lang tid på å innrette seg til, begge veier. Barn er veldig forskjellige her, noen tar dette lett, andre roter mye og lenge. Så jeg ville heller dratt rett nedover (sørlige SørAfrika ligger sør for Malariagrensen, Mauritius osv) enn langt østover (Thailand) og vestover (USA). Mauritius er fantastisk med små barn! Lang reise, men bare ett flybytte (London) og bestilt babyseng ombord, så går det helt greit.

Kanariøyene er veldig mye mer en charter, dere kan leie hus og bil og ha et stabilt og barnevennlig klima (akkurat nå er det hetebølge, men det er sjelden) og dere behøver ikke annet enn kanskje en tidligere dose av den vanslige vaksinen. Det finnes fine bøker om spennende steder på Kanariøyene utenfor allfarvei. Det går mange rimelige fly (uten innbakt hotell i prisen) dit!

Fortsett å amme masse, slik at baby får mye av kalorier og væske fra morsmelken, det gjør reisingen veldig mye lettere.

Og ikke bestill noe som ikke kan avbestilles, hvordan deres lille familie vil fungere vet dere først når dere står midt oppi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duverden som ungene dine vokser, jubalong70...

Uten å påstå at jeg har full oversikt her, vil jeg påstå at minsten din ennå mangler litt på å bli 8 år. Tell dem en gang til og sjekk fødselsåret :-))

*knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanariøyene trenger ikke være så kjedelig. Det er ikke nødvendig å dra til solsengmaskineriet på Lanzarote. Har dere sett på La Gomera f.eks?

Angående de andre svarene du har fått: Det er klart det er mer styr å reise med en baby enn alene, og man må legge opp reisen og dagene etter babyens rytme og premisser. Men hvis man ønsker å reise er det ikke noe poeng i å bure seg inne til ungen er "stor nok". Det er mulig reisen er mest for foreldrenes del, men er det virkelig så ille at familien gjør noe som ikke *bare* er for barna? Jeg tror at et barn med avslappede foreldre som koser seg med dagene har det bedre enn et barn med foreldre som tråkker rundt i slaps og kulde og føler at de heller ville vært et annet sted. Man opphører ikke å være mennesker med egne ønsker og lengsler den dagen man får barn, og det er heller ikke nødvendig. Det går an å tilpasse seg hverandre.

Når det gjelder tidspunkt ville jeg valgt å reise rundt 8 mnd heller enn 6. Min erfaring er at babyen forandrer seg mye på disse to månedene, blir gjerne mer tålmodig og får mer rutine på dagen (og natten). Ulempen er at man ikke fullammer lenger ved 8mnd, men det er ikke noe enormt problem. Folk får unger og gir dem mat i alle deler av verden :)

''Angående de andre svarene du har fått: Det er klart det er mer styr å reise med en baby enn alene, og man må legge opp reisen og dagene etter babyens rytme og premisser. Men hvis man ønsker å reise er det ikke noe poeng i å bure seg inne til ungen er "stor nok". Det er mulig reisen er mest for foreldrenes del, men er det virkelig så ille at familien gjør noe som ikke *bare* er for barna? Jeg tror at et barn med avslappede foreldre som koser seg med dagene har det bedre enn et barn med foreldre som tråkker rundt i slaps og kulde og føler at de heller ville vært et annet sted. Man opphører ikke å være mennesker med egne ønsker og lengsler den dagen man får barn, og det er heller ikke nødvendig. Det går an å tilpasse seg hverandre.''

Jeg er 100% enig med deg i dette, _unntatt_ referansen du gjør til de andre innleggene! ;-) For det står jo ingenting der om at man skal _la være_ å reise og heller tråkke rundt i slaps og kulde! Poenget er vel at en tur "for foreldrenes" del kan være minst like vellykket, om ikke mer, ved å dra til en litt nærmere destinasjon enn de mest fjerntliggende og eksotiske stedeme når man reiser med en baby på 6-8 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

''Angående de andre svarene du har fått: Det er klart det er mer styr å reise med en baby enn alene, og man må legge opp reisen og dagene etter babyens rytme og premisser. Men hvis man ønsker å reise er det ikke noe poeng i å bure seg inne til ungen er "stor nok". Det er mulig reisen er mest for foreldrenes del, men er det virkelig så ille at familien gjør noe som ikke *bare* er for barna? Jeg tror at et barn med avslappede foreldre som koser seg med dagene har det bedre enn et barn med foreldre som tråkker rundt i slaps og kulde og føler at de heller ville vært et annet sted. Man opphører ikke å være mennesker med egne ønsker og lengsler den dagen man får barn, og det er heller ikke nødvendig. Det går an å tilpasse seg hverandre.''

Jeg er 100% enig med deg i dette, _unntatt_ referansen du gjør til de andre innleggene! ;-) For det står jo ingenting der om at man skal _la være_ å reise og heller tråkke rundt i slaps og kulde! Poenget er vel at en tur "for foreldrenes" del kan være minst like vellykket, om ikke mer, ved å dra til en litt nærmere destinasjon enn de mest fjerntliggende og eksotiske stedeme når man reiser med en baby på 6-8 mnd.

Nei, det er kanskje sant. Jeg oppfattet bare en del av de tidligere innleggene som litt i overkant negative :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har reist et par ganger med baby på rundt 6 måneder, og hatt ham mer eller mindre på fanget. Ikke noe problem synes jeg, særlig ikke om man er to å kan bytte på, og kjekt å spare de tusenlappene til andre ting :-).

*knegger også litt av minstemann som gror til i rekordfart *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært både på Kanariøyene, Thailand og Florida flere ganger, både med og uten barn. Ferie med småbarn er veldig forskjellig fra ferie uten småbarn, og jeg ville ventet med å bestille tur til etter at babyen er født...

Jeg ville ikke reist til Thailand med et så lite barn som 6-8 mnd. Det frarådes også av norske helsemyndigheter. (Tropeklima, sykdommer, malaria m.m.) Vi har opplevd at babyen ble syk på ferie, og jeg vil bare si at det er IKKE gøy å være langt hjemmefra i et land der helsepersonell ikke snakker engelsk, doseringen på resepten er vanskelig å forstå osv. Så Florida og Kanariøyene er min anbefaling. Selv om dere ikke er garantert at det er godt og varmt der midtvinters. (Man kan vel lett risikere at det er som en dårlig norsk sommer på den tiden)

Jeg ser du har fått mange andre råd ang. vaksiner og amming osv., så det lar jeg ligge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...