mumitrollet Skrevet 27. april 2008 Skrevet 27. april 2008 Insirert av en tråd på et annet forum: Det står alltid "foreldre og foresatte" i papirer fra skolen osv. Er det noen som vet definisjonen av et barns FORESATTE? Hva betyr det ordet, egentlig, i juridisk forstand? 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. april 2008 Skrevet 27. april 2008 Foresatte er f.eks. fosterforeldre eller andre som av en eller annen grunn har omsorgen for barna i foreldrenes sted. 0 Siter
mumitrollet Skrevet 27. april 2008 Forfatter Skrevet 27. april 2008 Foresatte er f.eks. fosterforeldre eller andre som av en eller annen grunn har omsorgen for barna i foreldrenes sted. Hva med steforeldre, kan de være foresatte? 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. april 2008 Skrevet 27. april 2008 Hva med steforeldre, kan de være foresatte? Om de er det juridisk vet jeg ikke, men sånn i det daglige så kan de nok være der. Stemora her skriver i alle fall like gjerne under på at leseleksa er gjort som faren ser jeg. ) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 27. april 2008 Skrevet 27. april 2008 Når du er myndig er dine foresatte gjerne ektefelle, samboer eller annen "nærmeste pårørende". 0 Siter
mumitrollet Skrevet 28. april 2008 Forfatter Skrevet 28. april 2008 Når du er myndig er dine foresatte gjerne ektefelle, samboer eller annen "nærmeste pårørende". Jøss, jeg trodde bare mindreårige hadde foresesatte jeg! Er min mann virkelig min foresatt??? 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Jøss, jeg trodde bare mindreårige hadde foresesatte jeg! Er min mann virkelig min foresatt??? Nei, mannen din er ikke din foresatte, men din nærmeste pårørende (i et godt forhold i alle fall). Jeg mener også at det kun er mindreårige / umyndiggjorte som har foresatte. 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Når du er myndig er dine foresatte gjerne ektefelle, samboer eller annen "nærmeste pårørende". Man bruker da ikke begrepet foresatte når man er over myndighetsalder - da er det snakk om nærmeste pårørende, i alle fall når man er innlagt på sykehus. Da jeg var gift skrev jeg selvfølgelig opp mannen min, i min single periode den ene søstra mi, nå ville det vel blitt kjæresten min. ) 0 Siter
....AV Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 I følge norsk ordbok: foresatt ; som har myndighet over, oppsyn med I forhold til skole og andre myndigheter har steforeldre hverken juridiske plikter eller rettigheter. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Når du er myndig er dine foresatte gjerne ektefelle, samboer eller annen "nærmeste pårørende". Tror du har misforstått litt, med mindre du er direkte underlagt din ektemann er han ikke din foresatte 0 Siter
Gjest GA Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Når du er myndig er dine foresatte gjerne ektefelle, samboer eller annen "nærmeste pårørende". Når man er myndig har man ikke foresatte lenger. Det er jo liksom poenget med å være myndig. 0 Siter
Bookworm Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Når man er myndig har man ikke foresatte lenger. Det er jo liksom poenget med å være myndig. Da har man nærmeste pårørende:-) 0 Siter
Bookworm Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Jøss, jeg trodde bare mindreårige hadde foresesatte jeg! Er min mann virkelig min foresatt??? Nei, det er han ikke. Han er din pårørende, så lenge du ikke har blitt umyndiggjort:-) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Tror du har misforstått litt, med mindre du er direkte underlagt din ektemann er han ikke din foresatte Ok, vi bruker denne termen i jobbsammenheng, kunder/pasienter oppgir sine foresatte i betydningen nærmeste pårørende. Men det er kanskje ikke allmengyldig. :-) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Når man er myndig har man ikke foresatte lenger. Det er jo liksom poenget med å være myndig. Ok, vi bruker denne termen i jobbsammenheng, kunder/pasienter oppgir sine foresatte i betydningen nærmeste pårørende. Men det er kanskje ikke allmengyldig. :-) 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Jøss, jeg trodde bare mindreårige hadde foresesatte jeg! Er min mann virkelig min foresatt??? Vi bruker denne termen i jobbsammenheng, kunder/pasienter oppgir sine foresatte i betydningen nærmeste pårørende. Men det er kanskje ikke allmengyldig. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.