Gå til innhold

hva betyr foresatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Insirert av en tråd på et annet forum: Det står alltid "foreldre og foresatte" i papirer fra skolen osv. Er det noen som vet definisjonen av et barns FORESATTE? Hva betyr det ordet, egentlig, i juridisk forstand?

Fortsetter under...

Skrevet

Foresatte er f.eks. fosterforeldre eller andre som av en eller annen grunn har omsorgen for barna i foreldrenes sted.

Skrevet

Foresatte er f.eks. fosterforeldre eller andre som av en eller annen grunn har omsorgen for barna i foreldrenes sted.

Hva med steforeldre, kan de være foresatte?

Skrevet

Hva med steforeldre, kan de være foresatte?

Om de er det juridisk vet jeg ikke, men sånn i det daglige så kan de nok være der. Stemora her skriver i alle fall like gjerne under på at leseleksa er gjort som faren ser jeg. :o)

Gjest minnah
Skrevet

Når du er myndig er dine foresatte gjerne ektefelle, samboer eller annen "nærmeste pårørende".

Skrevet

Når du er myndig er dine foresatte gjerne ektefelle, samboer eller annen "nærmeste pårørende".

Jøss, jeg trodde bare mindreårige hadde foresesatte jeg! Er min mann virkelig min foresatt???

Annonse

Skrevet

Jøss, jeg trodde bare mindreårige hadde foresesatte jeg! Er min mann virkelig min foresatt???

Nei, mannen din er ikke din foresatte, men din nærmeste pårørende (i et godt forhold i alle fall). Jeg mener også at det kun er mindreårige / umyndiggjorte som har foresatte.

Skrevet

Man bruker da ikke begrepet foresatte når man er over myndighetsalder - da er det snakk om nærmeste pårørende, i alle fall når man er innlagt på sykehus. Da jeg var gift skrev jeg selvfølgelig opp mannen min, i min single periode den ene søstra mi, nå ville det vel blitt kjæresten min. :o)

Skrevet

I følge norsk ordbok:

foresatt ; som har myndighet over, oppsyn med

I forhold til skole og andre myndigheter har steforeldre hverken juridiske plikter eller rettigheter.

Gjest Elextra
Skrevet

Tror du har misforstått litt, med mindre du er direkte underlagt din ektemann er han ikke din foresatte :)

Skrevet

Når man er myndig har man ikke foresatte lenger. Det er jo liksom poenget med å være myndig.

Skrevet

Når man er myndig har man ikke foresatte lenger. Det er jo liksom poenget med å være myndig.

Da har man nærmeste pårørende:-)

Skrevet

Nei, det er han ikke. Han er din pårørende, så lenge du ikke har blitt umyndiggjort:-)

Annonse

Gjest minnah
Skrevet

Tror du har misforstått litt, med mindre du er direkte underlagt din ektemann er han ikke din foresatte :)

Ok, vi bruker denne termen i jobbsammenheng, kunder/pasienter oppgir sine foresatte i betydningen nærmeste pårørende. Men det er kanskje ikke allmengyldig. :-)

Gjest minnah
Skrevet

Ok, vi bruker denne termen i jobbsammenheng, kunder/pasienter oppgir sine foresatte i betydningen nærmeste pårørende. Men det er kanskje ikke allmengyldig. :-)

Gjest minnah
Skrevet

Vi bruker denne termen i jobbsammenheng, kunder/pasienter oppgir sine foresatte i betydningen nærmeste pårørende. Men det er kanskje ikke allmengyldig. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...