Gå til innhold

svimete andreklassing

Gjest oppgitt mamma!

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt mamma!

Andreklassingen (gutt, 7,5 år) klarer seg veldig godt faglig på skolen. Han har også venner og trives godt. Men han er utrolig svimete! Han kan somle noe så utrolig, og da mener jeg langt mer enn hva som er "normalt" i den alderen! Og han har en tendens til å "falle ut" av det de driver med i timene, da sitter han og ser ut i luften og tenker på noe heeelt annet... Læreren er fortvilet og ender opp med å måtte mase/true ham til å gjøre ferdig det han skal gjøre. Akkurat som hjemme...

Noen som har hatt sånne som vokste det av seg? Eller som har tips til hva man kan gjøre for å få ham til å konsentrere seg bedre om det han skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har et par nevøer som vokste det av seg i løpet av barneskolen. De kunne både dagdrømme og være ganske urolige.

Når det gjelder gutten din, så lurer jeg på om han muligens kan kjede seg på skolen? Får han nok utfordringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Min sønn går i 4. nå, og han har bedret seg noen hakk. Han sitter fremdeles mye og drømmer seg vekk. Han lager ikke uro i timene, men følger lite med i undervisningen. Hvis noe utenomfaglig skjer er han 100 % med straks ;)

Han sier undervisningen er kjedelig. Jeg prøver å fortelle han hvorfor kunnskap er nyttig. En dag glir det vel inn, håper jeg :o)

For at han skal arbeide har jeg vært som en hauk over han og sett til at leksene blir gjort/gjort skikkelig. Jeg har begynt å slippe taket litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

*kremt* Min er akkurat lik.... han kjeder seg og syns ikke han lærer noe nytt på skolen, han kunne lese før han begynte på skolen og syns de holder på med alt for enkle ting. Feks var ett av ukemålene en gang i høst at alle skulle kjenne igjen en trekant, firkant og sirkel.... Det kan jo være litt kjedelig når de gjorde sånne oppgaver i barnehagen for to år siden.

Poenget mitt er at han sitter også sånn og soser i timene. Vi var på "utviklingssamtale" nylig, og så i skriv- og regneboka, og han gjør ikke ferdig halvparten av det han skal, selv om jeg _vet_ at han kan hvis han vil.

Aner ikke hva jeg skal gjøre med det jeg heller, vi har sagt til læreren at hvis han virkelig tydelig somler og ikke blir ferdig med det de skal gjøre i timen kan hun sende med boka hjem (uten å lage noe oppstyr om det overfor de andre) og så gjør vi resten hjemme. Får se om det gjør at han tar seg sammen og jobber litt mer effektivt på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Jeg kan i hvert fall trøste deg med at vi er flere i samme båt: Min andreklassing er også helt usannsynlig distré og svimete. Han kommer hjem med full matboks fordi han "glemte" å spise (de leser høyt i matpausen, og da faller han av og til helt ut), glemmer igjen jakke og sånt på skolen og bruker laaang til på oppgaver fordi han bare faller ut og blir sittende og tenke på verdensrommet eller rare dyr eller morsomme ord og så videre.

Hjemme må jeg stadig minne ham på hva han holder på med når han skal gjøre lekser eller rydde. Og når han klarer å konsentrere seg om det, er han lynrask, så det står absolutt ikke på evnene.

"Men du skjønner mamma, jeg har så mange tanker oppi hodet, og da må jeg jo tenke dem", er hans forklaring. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sassyd

Jeg kan i hvert fall trøste deg med at vi er flere i samme båt: Min andreklassing er også helt usannsynlig distré og svimete. Han kommer hjem med full matboks fordi han "glemte" å spise (de leser høyt i matpausen, og da faller han av og til helt ut), glemmer igjen jakke og sånt på skolen og bruker laaang til på oppgaver fordi han bare faller ut og blir sittende og tenke på verdensrommet eller rare dyr eller morsomme ord og så videre.

Hjemme må jeg stadig minne ham på hva han holder på med når han skal gjøre lekser eller rydde. Og når han klarer å konsentrere seg om det, er han lynrask, så det står absolutt ikke på evnene.

"Men du skjønner mamma, jeg har så mange tanker oppi hodet, og da må jeg jo tenke dem", er hans forklaring. :o)

"Men du skjønner mamma, jeg har så mange tanker oppi hodet, og da må jeg jo tenke dem", er hans forklaring. :o)"

Klokt sagt! Jeg tror sønnen din har helt rett. Barna trenger tid til å bearbeide inntrykk og det de lærer. Kanskje det skjer så mye hele tiden at han bare må tenke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

"Men du skjønner mamma, jeg har så mange tanker oppi hodet, og da må jeg jo tenke dem", er hans forklaring. :o)"

Klokt sagt! Jeg tror sønnen din har helt rett. Barna trenger tid til å bearbeide inntrykk og det de lærer. Kanskje det skjer så mye hele tiden at han bare må tenke?

Ja, han er en filosofisk type, og ganske så kunnskapsrik. Så jeg tror han rett og slett trenger å få grublet litt. Har snakket med læreren hans om det, som heller ikke er veldig bekymret, men bare passer på litt ekstra av og til, så han husker hva han egentlig driver med. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har en førsteklassing som er nøyaktig samme typen, han har heldigvis lett for å lære, men glemmer omtrent hvor og hvem han er, og kan knapt ta beskjeder. Han har heldigvis en flink lærer som synes vant til å takles slike, gutten min har til og med skjønt at læreren bare gir beskjeder én gang (likefullt glemmer han dem ofte).

Har altså ikke særlig med tips til deg, men håper du får noen fra andre :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...