Gjest Valnøtt Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 For en stund siden var det en som satte inn en link til en stefar som hadde mishandlet stebarnet sitt til døde. Vedkommende mente, og hadde mange med seg, at det er en forskjell på biologiske og bare sosiale foreldre når alt kommer til alt. Jeg vil derfor bare sende en liten hilsen og si at det ser ut i avisen i dag som om det iallefall i Østerrike ikke er så greit med biologiske foreldre heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Tør du virkelig ta et uttrykk som "biologiske foreldre" i din munn eller rettere sagt i dine fingre? Regn med en viss slakt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Tør du virkelig ta et uttrykk som "biologiske foreldre" i din munn eller rettere sagt i dine fingre? Regn med en viss slakt! Betegnelsen "biologiske foreldre" er det vel lov å bruke, hvis det er dem man mener? Alle barn har jo hatt det ved unnfangelsen? Disse er imidlertid ikke de "ordentlige" eller "egentlige" foreldrene eller noe i den dur. Men altså, jeg forvalter ikke sannheten, det er bare slik jeg har forstått det.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Betegnelsen "biologiske foreldre" er det vel lov å bruke, hvis det er dem man mener? Alle barn har jo hatt det ved unnfangelsen? Disse er imidlertid ikke de "ordentlige" eller "egentlige" foreldrene eller noe i den dur. Men altså, jeg forvalter ikke sannheten, det er bare slik jeg har forstått det.... ''Betegnelsen "biologiske foreldre" er det vel lov å bruke, hvis det er dem man mener? Alle barn har jo hatt det ved unnfangelsen?'' Trodde alle var biologiske foreldre, og at en ikke skulle bruke denne betegnelsen for å henvise til kjødelige("egenfødte" foreldre i motsetning til adoptivforeldre, men mulig jeg er på bærtur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Tør du virkelig ta et uttrykk som "biologiske foreldre" i din munn eller rettere sagt i dine fingre? Regn med en viss slakt! Nei, jeg er jo av den oppfatning at det finnes snille steforeldre egentlig :-) Det var ment som en tilbakemelding til en i en tråd for en stund siden som kommenterte at en stefar hadde drept et barn med at det var forskjell på foreldre med og uten biologi - jeg var ikke enig i at det var utslagsgivende i alle tilfeller :-) Nå ser det ut til å være en hovedsaklig østerrisk tradisjon å stenge jenter ned i kjellere, så det er ikke sikkert at det gjelder her i landet da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Nei, jeg er jo av den oppfatning at det finnes snille steforeldre egentlig :-) Det var ment som en tilbakemelding til en i en tråd for en stund siden som kommenterte at en stefar hadde drept et barn med at det var forskjell på foreldre med og uten biologi - jeg var ikke enig i at det var utslagsgivende i alle tilfeller :-) Nå ser det ut til å være en hovedsaklig østerrisk tradisjon å stenge jenter ned i kjellere, så det er ikke sikkert at det gjelder her i landet da :-) Siktet bare til terminologien, jeg. Ellers helt enig med deg - det behøver selvfølgelig ikke være noen forskjell, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Betegnelsen "biologiske foreldre" er det vel lov å bruke, hvis det er dem man mener? Alle barn har jo hatt det ved unnfangelsen?'' Trodde alle var biologiske foreldre, og at en ikke skulle bruke denne betegnelsen for å henvise til kjødelige("egenfødte" foreldre i motsetning til adoptivforeldre, men mulig jeg er på bærtur. Jeg tenker biologiske som i en avledning av biologi - altså de som har det genetiske opphavet, kan man si. Jeg er av den oppfatning at det finnes flest bra foreldre. Noen er sk. biologiske, noen er forsterforeldre, noen er adoptivforeldre og noen er steforeldre. Jeg pleier å si at den som er der ungen bor og er det meste av tiden er den sosiale forelderen - uavhengig av hvem som en gang befruktet hvem :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Siktet bare til terminologien, jeg. Ellers helt enig med deg - det behøver selvfølgelig ikke være noen forskjell, Det er da ikke noe galt med terminologien "biologiske foreldre"? Synes den er dønn presis, jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Betegnelsen "biologiske foreldre" er det vel lov å bruke, hvis det er dem man mener? Alle barn har jo hatt det ved unnfangelsen?'' Trodde alle var biologiske foreldre, og at en ikke skulle bruke denne betegnelsen for å henvise til kjødelige("egenfødte" foreldre i motsetning til adoptivforeldre, men mulig jeg er på bærtur. Biologiske foreldre er de som lager barnet. Det kan ingen andre være. Ordentlige foreldre eller ekte foreldre derimot, det trenger ikke nødvendigvis handle om biologi. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Betegnelsen "biologiske foreldre" er det vel lov å bruke, hvis det er dem man mener? Alle barn har jo hatt det ved unnfangelsen?'' Trodde alle var biologiske foreldre, og at en ikke skulle bruke denne betegnelsen for å henvise til kjødelige("egenfødte" foreldre i motsetning til adoptivforeldre, men mulig jeg er på bærtur. Biologisk mor og far er de to som deltok ved unnfangelsen og avga sine gener, uavhengig av hvor mye de har hatt med barnet å gjøre senere. Jeg vil påstå at man ikke kan ha flere enn én biologisk mor og én biologisk far (nå ser vi bort fra surrogatløsninger og andre moderne ting et øyeblikk og ser på det rent genetiske). I en av de populære bøkene med barnesitater, tror jeg forresten et fremmelig barn har brukt uttrykket "zoologisk far"... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Huff, den saken er så grusom. Og selvsagt har du rett i det med biologiske foreldre: hadde det vært bare fryd og gammen til enhver tid, ville vi hatt temmelig lite behov for barnevernet, for eksempel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Eg skjønner ikkje helt "kor du vil" med innlegget ditt? Tolker eg deg rett når eg opfatter det som om at du mener det ikkje er av vesentlig betydning om barn vokser opp med sine biologiske foreldre eller ikkje? Det vil si at du syns ikkje DU er viktig for dine barn, og at de kunne vokst opp med "hvem som helst" egentlig, og hatt det like bra!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Biologisk mor og far er de to som deltok ved unnfangelsen og avga sine gener, uavhengig av hvor mye de har hatt med barnet å gjøre senere. Jeg vil påstå at man ikke kan ha flere enn én biologisk mor og én biologisk far (nå ser vi bort fra surrogatløsninger og andre moderne ting et øyeblikk og ser på det rent genetiske). I en av de populære bøkene med barnesitater, tror jeg forresten et fremmelig barn har brukt uttrykket "zoologisk far"... ''zoologisk far'' Hahahaha! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Nei, jeg er jo av den oppfatning at det finnes snille steforeldre egentlig :-) Det var ment som en tilbakemelding til en i en tråd for en stund siden som kommenterte at en stefar hadde drept et barn med at det var forskjell på foreldre med og uten biologi - jeg var ikke enig i at det var utslagsgivende i alle tilfeller :-) Nå ser det ut til å være en hovedsaklig østerrisk tradisjon å stenge jenter ned i kjellere, så det er ikke sikkert at det gjelder her i landet da :-) ""Nå ser det ut til å være en hovedsaklig østerrisk tradisjon å stenge jenter ned i kjellere"" Neimen uffda! Fniiiz, sikkert ikke pent å le, men klarte ikke la være. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Det er da ikke noe galt med terminologien "biologiske foreldre"? Synes den er dønn presis, jeg. Ok, dette viser vel bare at jeg egnetlig ikke har skjønt problemstillingen, jeg husker bare at en del foreldre er veldig hårsåre når det gjelder terminologien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Biologisk mor og far er de to som deltok ved unnfangelsen og avga sine gener, uavhengig av hvor mye de har hatt med barnet å gjøre senere. Jeg vil påstå at man ikke kan ha flere enn én biologisk mor og én biologisk far (nå ser vi bort fra surrogatløsninger og andre moderne ting et øyeblikk og ser på det rent genetiske). I en av de populære bøkene med barnesitater, tror jeg forresten et fremmelig barn har brukt uttrykket "zoologisk far"... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Biologiske foreldre er de som lager barnet. Det kan ingen andre være. Ordentlige foreldre eller ekte foreldre derimot, det trenger ikke nødvendigvis handle om biologi. ) ''Ordentlige foreldre eller ekte foreldre derimot, det trenger ikke nødvendigvis handle om biologi. )'' Nettopp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Ok, dette viser vel bare at jeg egnetlig ikke har skjønt problemstillingen, jeg husker bare at en del foreldre er veldig hårsåre når det gjelder terminologien. Jeg har ikke fått med meg at noen har vært hårsåre her inne i forhold til begrepet biologiske foreldre. Men det som imidlertid ofte er blitt påpekt, er dersom noen antyder at bare biologiske foreldre kan være "ekte" eller "ordentlige" foreldre. Da er det altså ikke selve bio-begrepet folk kritiserer, men verdien man evt legger i akkurat den sammenhengen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg har ikke fått med meg at noen har vært hårsåre her inne i forhold til begrepet biologiske foreldre. Men det som imidlertid ofte er blitt påpekt, er dersom noen antyder at bare biologiske foreldre kan være "ekte" eller "ordentlige" foreldre. Da er det altså ikke selve bio-begrepet folk kritiserer, men verdien man evt legger i akkurat den sammenhengen. Jeg tror reaksjonene kommer når man _ikke_ skriver "biologiske foreldre", men "egentlige foreldre" eller noe sånt, i stedet. Vi bruker jo faktisk ikke betegnelsene "rette mor / far" (eller "uekte barn" for den saks skyld) i formell sammenheng lenger, så det er ingen grunn til å la dem få leve videre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ""Nå ser det ut til å være en hovedsaklig østerrisk tradisjon å stenge jenter ned i kjellere"" Neimen uffda! Fniiiz, sikkert ikke pent å le, men klarte ikke la være. Doble _enkelt_-anførselstegn, så virker det :-) Ved siden av æ-tasten hos de fleste. To stk. i hver ende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.