Gjest Elextra Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg har ikke fått med meg at noen har vært hårsåre her inne i forhold til begrepet biologiske foreldre. Men det som imidlertid ofte er blitt påpekt, er dersom noen antyder at bare biologiske foreldre kan være "ekte" eller "ordentlige" foreldre. Da er det altså ikke selve bio-begrepet folk kritiserer, men verdien man evt legger i akkurat den sammenhengen. Husker ikke helt hva jeg har reagert på tidligere, men mente det hadde noe med reaksjonene på bruken av ordet "biologisk" å gjøre ("biologiske barn", kanskje?). Men det spiller _ingen_ rolle! *S* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Eg skjønner ikkje helt "kor du vil" med innlegget ditt? Tolker eg deg rett når eg opfatter det som om at du mener det ikkje er av vesentlig betydning om barn vokser opp med sine biologiske foreldre eller ikkje? Det vil si at du syns ikkje DU er viktig for dine barn, og at de kunne vokst opp med "hvem som helst" egentlig, og hatt det like bra!! Hun mener at det ikke er noen automatikk i at steforeldre f.eks. mishandler sine barn, mens biologiske foreldre ikke finner på slikt, _fordi_ de er de biologiske foreldrene. Så enkelt er det nok ikke. Men heldigvis er det et stykke mellom de virkelige monstrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Eg skjønner ikkje helt "kor du vil" med innlegget ditt? Tolker eg deg rett når eg opfatter det som om at du mener det ikkje er av vesentlig betydning om barn vokser opp med sine biologiske foreldre eller ikkje? Det vil si at du syns ikkje DU er viktig for dine barn, og at de kunne vokst opp med "hvem som helst" egentlig, og hatt det like bra!! Haha - og menn sier at KVINNER overtolker :-DDD Nei, det er ike det jeg sier. Det jeg sier er at det finnes gode og dårlige foreldre, heldigvis flest gode, men av de dårlige kan man ikke ha noen garanti for at bio-foreldre nødvendigvis er bedre enn sosiale foreldre. Og joda, det finnes helt klart barn som har det bedre med andre foreldre enn de som er deres biologiske opphav - derfor har vi feks barnevern her... Men mine unger har det fint hjemme de - ellers takk :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hun mener at det ikke er noen automatikk i at steforeldre f.eks. mishandler sine barn, mens biologiske foreldre ikke finner på slikt, _fordi_ de er de biologiske foreldrene. Så enkelt er det nok ikke. Men heldigvis er det et stykke mellom de virkelige monstrene. ''Hun mener at det ikke er noen automatikk i at steforeldre f.eks. mishandler sine barn, mens biologiske foreldre ikke finner på slikt, _fordi_ de er de biologiske foreldrene.'' Nei selvfølgelig er det ikkje noen automatikk i det. Det finnes (som vi alle vet) biologiske foreldre som er til stor fare for sine egne barn, som mishandler fysisk og psykisk, som begår seksuelle overgrep og i verste fall tar livet av sine egne barn. Men faren for å bli drept av sine steforeldre er betydelig mye større enn å bli drept av sine biologiske foreldre, eg har en rapport hjemme der det er forska på dette fra England,men eg husker ikkje de nøyaktige tall. Skal se om eg kan finne den seinere i dag... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Eg skjønner ikkje helt "kor du vil" med innlegget ditt? Tolker eg deg rett når eg opfatter det som om at du mener det ikkje er av vesentlig betydning om barn vokser opp med sine biologiske foreldre eller ikkje? Det vil si at du syns ikkje DU er viktig for dine barn, og at de kunne vokst opp med "hvem som helst" egentlig, og hatt det like bra!! Jeg er viktig for mine barn, men jeg tror også at om ikke mine barn hadde hatt meg, kunne de faktisk hatt det like bra hos noen andre. Poenget er vel at man kan aldri vite hva som skjer innenfor husets fire vegger. En steforelder kan være en like bra forelder for barna som feks. en psykopatisk far (eller mor). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Biologisk mor og far er de to som deltok ved unnfangelsen og avga sine gener, uavhengig av hvor mye de har hatt med barnet å gjøre senere. Jeg vil påstå at man ikke kan ha flere enn én biologisk mor og én biologisk far (nå ser vi bort fra surrogatløsninger og andre moderne ting et øyeblikk og ser på det rent genetiske). I en av de populære bøkene med barnesitater, tror jeg forresten et fremmelig barn har brukt uttrykket "zoologisk far"... ''zoologisk far'' Hahahahaha!!! Det skal jeg begynne å omtale eksen som ;-)))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Hun mener at det ikke er noen automatikk i at steforeldre f.eks. mishandler sine barn, mens biologiske foreldre ikke finner på slikt, _fordi_ de er de biologiske foreldrene.'' Nei selvfølgelig er det ikkje noen automatikk i det. Det finnes (som vi alle vet) biologiske foreldre som er til stor fare for sine egne barn, som mishandler fysisk og psykisk, som begår seksuelle overgrep og i verste fall tar livet av sine egne barn. Men faren for å bli drept av sine steforeldre er betydelig mye større enn å bli drept av sine biologiske foreldre, eg har en rapport hjemme der det er forska på dette fra England,men eg husker ikkje de nøyaktige tall. Skal se om eg kan finne den seinere i dag... Det var interessant - legger du ut en link her eller noe som jeg kan finne den på......? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Det var interessant - legger du ut en link her eller noe som jeg kan finne den på......? :-) Ja, det kan eg sikkert gjøre om eg finner den. :-) Ps! Den er noen år gammel, men det betyr vel ikkje så mye? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Ja, det kan eg sikkert gjøre om eg finner den. :-) Ps! Den er noen år gammel, men det betyr vel ikkje så mye? Neida. Jeg er generelt interessert i fakta rundt familievold, og dette emnet har jeg ikke sett noen tall på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Doble _enkelt_-anførselstegn, så virker det :-) Ved siden av æ-tasten hos de fleste. To stk. i hver ende. Takk! En vakker dag kommer jeg sikkert til å få det riktig....! ;-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Takk! En vakker dag kommer jeg sikkert til å få det riktig....! ;-D Det er synlig på forhåndsvisningen, så man kan prøve seg fram... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg er viktig for mine barn, men jeg tror også at om ikke mine barn hadde hatt meg, kunne de faktisk hatt det like bra hos noen andre. Poenget er vel at man kan aldri vite hva som skjer innenfor husets fire vegger. En steforelder kan være en like bra forelder for barna som feks. en psykopatisk far (eller mor). ''En steforelder kan være en like bra forelder for barna som feks. en psykopatisk far (eller mor).'' Hehe,- det var jammen ikke mye tiltro du hadde til steforeldre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeirB Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Neida. Jeg er generelt interessert i fakta rundt familievold, og dette emnet har jeg ikke sett noen tall på. Eg fant ikkje noe link på nettet, rapporten kom i 1997 så det er vel en av grunnene...? Men eg fant en artikkel (som eg hadde tatt vare på) fra Dagbladet 20 december 1997, skrevet av journalist Rolf Fiske, der står blandt annet følgende: ''''Umodne, ugifte foreldre skader barna. Den moderne familie er under voldsom kritikk i England etter at flere spedbarn er mishandlet eller drept av familiemedlemmer. Det er spesiellt stefedre som får gjennomgå. Den uavhengige forskningsinnstitusjonen "Family Education Trust" hevder at ekteskapets sammenbrudd har resultert i en farlig situasjon for barna. Direktør Valerie Riches ved "Family Education Trust" sier til Dagbladet at organisasjonen har gått gjennom samtlige saker i familieretten i England over en periode på seks år. -Og funnene er helt klare. Barn som lever i familier der foreldrene ikkje er gift, er mer utsatt for vold og mishandling enn barn som lever sammen med gifte familier, sier Valerie Riches. Ifølge Family Education Trust er barn som bor hos mor, som igjen bor sammen med en mann som ikke er barnas far, i en alvorlig risiko. Ifølge tall fra familieretten i England er det faktisk 30 ganger (!!!)større fare for at disse skal bli drept som følge av familievold enn det er for barn som lever sammen med gifte foreldre, sier Valerie Riches.'''' Det var det eg fant, håper det var til hjelp og nytte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Tør du virkelig ta et uttrykk som "biologiske foreldre" i din munn eller rettere sagt i dine fingre? Regn med en viss slakt! Biologiske foreldre er vel et helt nøytralt uttrykk vel?? Kan ikke skjønne at noen kan mene noe negativt om det uttrykket? Noen reagerer vel heller på uttrykk som "egne barn" og "ordentlige foreldre"...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.