Gå til innhold

Pappaperm når far er selvstendig?

Spirello

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det med pappaperm når far har eget firma? Får han noe som helst av NAV eller hvordan blir det? Han har ikke råd til å være hjemme, for da blir det jo ingen inntekt den perioden.. Firmaet er ganske nyetablert. Jeg jobber 100% i privt virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

31

• Mrs. Wallace

5

• laban

2

• Spirello

1

Mest aktive i denne tråden

Samboeren min er selvstendig, og får ingenting! Har har en slags forsikring som gjør at han vil få utbetalt full lønn hvis han tar sine 6 uker med pappaperm, men firmaet vil ikke ha noen inntekt. Det går jo ikke for et lite firma, og ikke kan jeg få ukene overført til meg heller tydeligvis, så det hele ender irriterende nok med at jenta vår må 6 uker tidligere i barnehage!

Helt utrolig dårlig av NAV, men de tror visst at de på den måten kan tvinge pappaene til å være hjemme med babyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Samboeren min er selvstendig, og får ingenting! Har har en slags forsikring som gjør at han vil få utbetalt full lønn hvis han tar sine 6 uker med pappaperm, men firmaet vil ikke ha noen inntekt. Det går jo ikke for et lite firma, og ikke kan jeg få ukene overført til meg heller tydeligvis, så det hele ender irriterende nok med at jenta vår må 6 uker tidligere i barnehage!

Helt utrolig dårlig av NAV, men de tror visst at de på den måten kan tvinge pappaene til å være hjemme med babyen...

''Helt utrolig dårlig av NAV, men de tror visst at de på den måten kan tvinge pappaene til å være hjemme med babyen...''

Nå må du kutte ut - ærlig talt, hva tenker du med?

Hva tror du selvstendig næringsdrivende kvinner gjør når de får barn, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Helt utrolig dårlig av NAV, men de tror visst at de på den måten kan tvinge pappaene til å være hjemme med babyen...''

Hadde jeg drevet et slikt firma da jeg blei gravid, hadde jeg vært nødt til å gi det opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Det er da ikke NAV sin skyld at mannen din har ordnet seg slik med selvstendig næringsvirksomhet, at han ikke kan få vikarer til å jobbe for seg, mens han tar pappapermisjon.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hadde jeg drevet et slikt firma da jeg blei gravid, hadde jeg vært nødt til å gi det opp!

Akkurat.

Jeg har 2 venninner som driver egne firmaer, og de har forsikringer som gir dem utbetalinger når de får barn. Og de har delt permisjonstiden med ikke-selvstendig-næringsdrivende fedre.

Dersom din mann ikke kan ta permisjon, så kan han ikke det - da mister man den rettigheten. Det er en rettighet, ikke en plikt, å ta ut permisjon når man har små barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs. Wallace

Jeg er selvstendig næringsdrivende kvinne med barn. Da jeg var i permisjon, måtte jeg i praksis legge firmaet på is i permisjonstiden, og krysse fingrene for at det var mulig å komme igang igjen etterpå.

Alternativet var å droppe permisjonen, og det var uaktuelt for meg. At pappaen tok over mesteparten var heller ikke aktuelt, av praktiske grunner.

Det gikk heldigvis, men det er ingen selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat.

Jeg har 2 venninner som driver egne firmaer, og de har forsikringer som gir dem utbetalinger når de får barn. Og de har delt permisjonstiden med ikke-selvstendig-næringsdrivende fedre.

Dersom din mann ikke kan ta permisjon, så kan han ikke det - da mister man den rettigheten. Det er en rettighet, ikke en plikt, å ta ut permisjon når man har små barn.

Hvis pappaen ikke har mulighet til å ta ut sine seks uker, så burde disse ukene uten problem blitt overlatt til moren. Så enkelt kunne det vært, men NAV er jammen stivbeinte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke NAV sin skyld at mannen din har ordnet seg slik med selvstendig næringsvirksomhet, at han ikke kan få vikarer til å jobbe for seg, mens han tar pappapermisjon.

Hilsen

Det er ikke alle firmaer det lar seg gjøre å sette inn en vikar i, uten å gå nærmere inn på det! Og da mener jeg det er merkelig at vi heller skal måtte si fra oss disse 6 ukene, enn at de kan overføres til meg! Det er jo jenta vår det går utover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat.

Min samboer vil gjennom en forsikring få utbetalt privat lønn, men utgiftene på firmaet fortsetter uansett å løpe, og det kommer ingenting inn! Veit at andre fedre som av forskjellige grunner ikke kan ta ut sin del av permisjonen, kan overføre den til moren, og mener derfor at dette burde kvalifisere til den løsningen! Det er ikke noe tema for samboeren min å gi opp firmaet sitt, da det ikke bare kan startes opp igjen uten videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gårvelbradet?

Gjelder ikke 6 av 10mnder kravet for menn også nå? Mener bestemt at far kan opptjene sine egne penger nå, også som selvstendig næringsdrivende. Eneste kravet er at mor går ut i jobb når han tar perminsjonen, og at han selv har jobbet 6 av ti måneder før fødselen, enten som selvstendig, eller i annen jobb, eller fått dagpenger og lignende.

Sjekk på nav sine sider da, det er masse info der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hvis pappaen ikke har mulighet til å ta ut sine seks uker, så burde disse ukene uten problem blitt overlatt til moren. Så enkelt kunne det vært, men NAV er jammen stivbeinte der.

Det er veldig mange pappaer som ikke synes de kan ta permisjon, så hadde det vært veldig enkelt ville nok svært mange mødre hatt mer permisjon.

Ett sted går en grense, og det er slik det er. Det slår kanskje feil ut for noen, men ikke for majoriteten.

Det går jo an å søke om å få ta over pappas andel, men jeg har forstått at det ikke er veldig lett å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så enkelt for noen, så hvorfor det ikke gjelder for oss - det er mer enn jeg forstår! Samboeren min kan jo dokumentere at han ikke har noen som helst mulighet til å ta ut de seks ukene... Men da er det visst bedre å sende frøet i barnehage bare 8 mnd gammel! Underlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Min samboer vil gjennom en forsikring få utbetalt privat lønn, men utgiftene på firmaet fortsetter uansett å løpe, og det kommer ingenting inn! Veit at andre fedre som av forskjellige grunner ikke kan ta ut sin del av permisjonen, kan overføre den til moren, og mener derfor at dette burde kvalifisere til den løsningen! Det er ikke noe tema for samboeren min å gi opp firmaet sitt, da det ikke bare kan startes opp igjen uten videre...

Har du søkt om å få ta over pappans del, da? Far kan ikke overføre til mor, dette er et offentlig anliggende som styres av andre.

Å være selvstendig næringsdrivende har sine fordeler og ulemper, akkurat som andre jobber har det. Man får sjelden i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det er jo så enkelt for noen, så hvorfor det ikke gjelder for oss - det er mer enn jeg forstår! Samboeren min kan jo dokumentere at han ikke har noen som helst mulighet til å ta ut de seks ukene... Men da er det visst bedre å sende frøet i barnehage bare 8 mnd gammel! Underlig...

''Det er jo så enkelt for noen, så hvorfor det ikke gjelder for oss - det er mer enn jeg forstår!''

Kjenner du konkrete tilfeller der mor har fått overta fars permisjon? Jeg kjenner ikke til ett tilfelle, og de gangene dette har vært oppe her inne kan jeg heller ikke huske at det har kommet veldig mange eksempler på at folk har fått det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange pappaer som ikke synes de kan ta permisjon, så hadde det vært veldig enkelt ville nok svært mange mødre hatt mer permisjon.

Ett sted går en grense, og det er slik det er. Det slår kanskje feil ut for noen, men ikke for majoriteten.

Det går jo an å søke om å få ta over pappas andel, men jeg har forstått at det ikke er veldig lett å få til.

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det spiller noen rolle for NAV hvem som tar hvor mye av permisjonen! Poenget er jo at _noen_ skal ta seg av barnet!

Men greit nok, så ønsker de å regulere dette, ved å legge opp til at far skal ha 6 av ukene... Men når far kan dokumentere at det er _umulig_ for ham å være borte fra jobb, da burde jo disse ukene for barnets skyld, kunne overføres til moren! Det er jo faktisk barnet dette går utover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer hvorvidt det går an å overføre ukene fra far til mor.

Jeg har to venninner som fikk barn med menn med eget firma. Den ene fikk overført pappaukene, den andre ikke. Begge bor i Oslo, men i hver sin bydel. Dette er riktignok noen år siden - det _kan_ jo ha blitt ensartede regler i mellomtiden, men tidligere gikk det litt på skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det spiller noen rolle for NAV hvem som tar hvor mye av permisjonen! Poenget er jo at _noen_ skal ta seg av barnet!

Men greit nok, så ønsker de å regulere dette, ved å legge opp til at far skal ha 6 av ukene... Men når far kan dokumentere at det er _umulig_ for ham å være borte fra jobb, da burde jo disse ukene for barnets skyld, kunne overføres til moren! Det er jo faktisk barnet dette går utover!

''Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det spiller noen rolle for NAV hvem som tar hvor mye av permisjonen!''

Dette med permisjonsfordeling er ikke noe NAV som institusjon har kommet på, det er en politisk sak.

Politikerne våre iverksetter tiltak for å bedre likestillingen mellom kjønnene, og mer permisjon forbeholdt far er ett tiltak.

Igjen - har du søkt om å få ta over fars andel? Og, kjenner du andre som har fått ta over fars andel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt om å få ta over pappans del, da? Far kan ikke overføre til mor, dette er et offentlig anliggende som styres av andre.

Å være selvstendig næringsdrivende har sine fordeler og ulemper, akkurat som andre jobber har det. Man får sjelden i pose og sekk.

Vi har ikke søkt, men hadde en samtale med ei på NAV, som sa at dette var umulig! At vi ikke kvalifiserte til denne ordningen...

Og nei, man kan ikke få i pose og sekk, pappaer som driver for seg selv på denne måten, mister muligheten til å gå hjemme med barnet sitt! Men er det riktig at _ingen_ skal gå hjemme med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jo så enkelt for noen, så hvorfor det ikke gjelder for oss - det er mer enn jeg forstår!''

Kjenner du konkrete tilfeller der mor har fått overta fars permisjon? Jeg kjenner ikke til ett tilfelle, og de gangene dette har vært oppe her inne kan jeg heller ikke huske at det har kommet veldig mange eksempler på at folk har fått det til.

Jeg veit det skjer ja! Det er visst ikke lett, men når det kan dokumenteres, og regnskapsfører kan dokumentere det, burde det jo kvalifisere! Hun vi snakket med på NAV la ikke skjul på at det blir gjort, men sa bare at det ikke var noe poeng for oss å søke! Husker ikke helt hva mer hun sa rundt det, da det er 6 mnd siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...