Anonym 82 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det spiller noen rolle for NAV hvem som tar hvor mye av permisjonen!'' Dette med permisjonsfordeling er ikke noe NAV som institusjon har kommet på, det er en politisk sak. Politikerne våre iverksetter tiltak for å bedre likestillingen mellom kjønnene, og mer permisjon forbeholdt far er ett tiltak. Igjen - har du søkt om å få ta over fars andel? Og, kjenner du andre som har fått ta over fars andel? Forstår jo at det har med likestilling å gjøre, og kan forstå at det sikkert er et positivt tiltak, selv om jeg personlig mener at hvert enkelt par burde få bestemme selv hva som er best for dem! Men det er jo som jeg sier igjen og igjen - barnet det går utover! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Vi har ikke søkt, men hadde en samtale med ei på NAV, som sa at dette var umulig! At vi ikke kvalifiserte til denne ordningen... Og nei, man kan ikke få i pose og sekk, pappaer som driver for seg selv på denne måten, mister muligheten til å gå hjemme med barnet sitt! Men er det riktig at _ingen_ skal gå hjemme med det? Å være hjemme med barnet sitt er en rettighet vi i Norge er så heldige å ha. Det er ingen andre land som har så gode rettigheter på dette området som vi, og i alle andre land tar man enten ut ulønnet permsisjon eller sender barnet til barnevakt/i barnehage. Det går veldig fint, det òg, selv om man ikke kanskje klarer å se det selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Det varierer hvorvidt det går an å overføre ukene fra far til mor. Jeg har to venninner som fikk barn med menn med eget firma. Den ene fikk overført pappaukene, den andre ikke. Begge bor i Oslo, men i hver sin bydel. Dette er riktignok noen år siden - det _kan_ jo ha blitt ensartede regler i mellomtiden, men tidligere gikk det litt på skjønn. Ja hvis det går på skjønn, så forstår jeg ikke hvordan hun vi pratet med på NAV kunne sitte og si til oss at det var ingen vits i å søke, for vi kvalifiserte ikke! Det var jo ikke hun som behandlet disse søknadene... Det finnes fortsatt mulighet for å overføre ukene til moren ja, det fikk vi beskjed om, men det gjaldt visstnok ikke oss:-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg veit det skjer ja! Det er visst ikke lett, men når det kan dokumenteres, og regnskapsfører kan dokumentere det, burde det jo kvalifisere! Hun vi snakket med på NAV la ikke skjul på at det blir gjort, men sa bare at det ikke var noe poeng for oss å søke! Husker ikke helt hva mer hun sa rundt det, da det er 6 mnd siden... Når du har konkrete tilfeller å vise til, så vis til dem, da, når dere søker. Ingen kan nekte dere å søke. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du synes dette er så ille. Dette kunne da ikke være noe sjokk for dere? Det er jo en velkjent problemstilling at dette med fri er problematisk for selvstendig næringsdrivende - både hva permisjon og sykdom angår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Ja hvis det går på skjønn, så forstår jeg ikke hvordan hun vi pratet med på NAV kunne sitte og si til oss at det var ingen vits i å søke, for vi kvalifiserte ikke! Det var jo ikke hun som behandlet disse søknadene... Det finnes fortsatt mulighet for å overføre ukene til moren ja, det fikk vi beskjed om, men det gjaldt visstnok ikke oss:-/ Ordningen har nå eksistert i såpass mange år, at jeg skulle tro (men jeg VET ikke) at de har kommet fram til litt mer ensartet praksis. Men eksemplet jeg henviste til, er helt reelt. Den ene fikk overført, den andre ikke. Helt lik situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Forstår jo at det har med likestilling å gjøre, og kan forstå at det sikkert er et positivt tiltak, selv om jeg personlig mener at hvert enkelt par burde få bestemme selv hva som er best for dem! Men det er jo som jeg sier igjen og igjen - barnet det går utover! Men at det "går ut over barnet" er jo noe dere selv har fått til - det er ikke NAV eller regjeringen sitt problem... Og at hvert enkelt par skal ordne opp - det har jo vært hensikten helt siden far fikk sine 4 uker/mor 3 uker før og 6 uker etter fødsel, og det ble opp til "hvert enkelt par" å dele resten. Svært få delte resten, med det resultat at kvinner sakker akterut på arbeidsmarkedet, særlig på lønn. Da setter Staten inn nye tiltak, men igjen - det er rettigheter, ikke plikter. Din mann - kan han ikke ansette en vikar i perioden? Og jobbe litt selv på ettermiddag/kveld, når du er hjemme igjen fra jobb? Det handler vel for dere om å holde hodet over vannet, og 6 uker kan jo være mulig å komme gjennom. Eller så må dere jo velge å ha barnevakt/barnehage, eller at du tar ulønnet permisjon 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Å være hjemme med barnet sitt er en rettighet vi i Norge er så heldige å ha. Det er ingen andre land som har så gode rettigheter på dette området som vi, og i alle andre land tar man enten ut ulønnet permsisjon eller sender barnet til barnevakt/i barnehage. Det går veldig fint, det òg, selv om man ikke kanskje klarer å se det selv. Selvfølgelig er vi utrolig heldige som i det hele tatt har dette systemet, det er det ingen tvil om! Det er nå også nødvendig, siden dette samfunnet nesten krever at begge er i full jobb... Men for all del, jeg er innmari glad for at jeg bor i dette landet, med alle de fordelene vi får:-) Men det er som du sier en RETTIGHET! Så hvorfor har ikke vi den retten?! Hvis man faktisk har krav på disse 6 ukene, hvorfor betyr likestillingen så mye at de mener det er bedre å sende barnet i barnehage enn å overføre ukene til moren??! Og det er heller ingen tvil om at barn har godt av å være i barnehage, eller at det finnes mange flotte dagmammaer, men når barnet er 8 mnd gammel, har det best av å få være hjemme med mamma eller pappa, det er jeg hellig overbevist om! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Når du har konkrete tilfeller å vise til, så vis til dem, da, når dere søker. Ingen kan nekte dere å søke. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du synes dette er så ille. Dette kunne da ikke være noe sjokk for dere? Det er jo en velkjent problemstilling at dette med fri er problematisk for selvstendig næringsdrivende - både hva permisjon og sykdom angår. Kan jeg ikke synes at det er ille, bare fordi det ikke kom som noe sjokk??! Det er mange ting jeg veit veldig godt om at skjer her i verden, som jeg likevel reagerer sterkt på...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Selvfølgelig er vi utrolig heldige som i det hele tatt har dette systemet, det er det ingen tvil om! Det er nå også nødvendig, siden dette samfunnet nesten krever at begge er i full jobb... Men for all del, jeg er innmari glad for at jeg bor i dette landet, med alle de fordelene vi får:-) Men det er som du sier en RETTIGHET! Så hvorfor har ikke vi den retten?! Hvis man faktisk har krav på disse 6 ukene, hvorfor betyr likestillingen så mye at de mener det er bedre å sende barnet i barnehage enn å overføre ukene til moren??! Og det er heller ingen tvil om at barn har godt av å være i barnehage, eller at det finnes mange flotte dagmammaer, men når barnet er 8 mnd gammel, har det best av å få være hjemme med mamma eller pappa, det er jeg hellig overbevist om! ''Så hvorfor har ikke vi den retten?! Hvis man faktisk har krav på disse 6 ukene, hvorfor betyr likestillingen så mye at de mener det er bedre å sende barnet i barnehage enn å overføre ukene til moren??!'' Dere har den retten, men dere har stilt dere i en slik situasjon at dere ikke kan benytte dere av den. Det er jo deres eget valg. Og dette med å ikke overføre ukene til mor: Ett eller annet sted må man trekke en grense for hva som er greit og ikke. Det vil ALLTID være noen som er nært den grensa, uansett hvor den trekkes. Skal den settes ved at arbeidsgiver (f.eks.) sier at far ikke kan være 6 uker borte? Skal den settes ved at far er selvstendig næringsdrivende - punktum? Eller skal den settes ved en viss inntekt, en viss størrelse på firmaet osv.? Av og til må man leve med grenser som ligger nært opptil ens eget behov, noen ganger bikker man over på den gode siden, av og til på den mindre gode siden. Men som sagt før: Når du kjenner til konkrete tilfeller, så søk selv og vis til disse personene med navn. Det skapes jo en presedens i alle saker, og kan du vise til at noen har fått, så skal det godt gjøres at dere ikke får når situasjonene deres er like. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Men at det "går ut over barnet" er jo noe dere selv har fått til - det er ikke NAV eller regjeringen sitt problem... Og at hvert enkelt par skal ordne opp - det har jo vært hensikten helt siden far fikk sine 4 uker/mor 3 uker før og 6 uker etter fødsel, og det ble opp til "hvert enkelt par" å dele resten. Svært få delte resten, med det resultat at kvinner sakker akterut på arbeidsmarkedet, særlig på lønn. Da setter Staten inn nye tiltak, men igjen - det er rettigheter, ikke plikter. Din mann - kan han ikke ansette en vikar i perioden? Og jobbe litt selv på ettermiddag/kveld, når du er hjemme igjen fra jobb? Det handler vel for dere om å holde hodet over vannet, og 6 uker kan jo være mulig å komme gjennom. Eller så må dere jo velge å ha barnevakt/barnehage, eller at du tar ulønnet permisjon Hvis vi kvinner sakker akterut i arbeidsmarkedet fordi vi velger å ta ut hele permisjonen, så er vel det selvforskyldt da? Så hvorfor skal staten gå inn og hindre oss i å ødelegge for oss selv? Hmm, vi er visst litt grunnleggende uenige her tror jeg, men det er jo også greit:-) Nei, det er ingen mulighet for å sette inn vikar i dette firmaet... Og ja, vi finner sikkert en løsning på problemet, men jeg synes fortsatt at det er dårlig at min samboer ikke kan får overført sine uker til meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Kan jeg ikke synes at det er ille, bare fordi det ikke kom som noe sjokk??! Det er mange ting jeg veit veldig godt om at skjer her i verden, som jeg likevel reagerer sterkt på...! For all del, du virket bare overrasket over at det var sånn. Beklager at jeg tok feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hvis vi kvinner sakker akterut i arbeidsmarkedet fordi vi velger å ta ut hele permisjonen, så er vel det selvforskyldt da? Så hvorfor skal staten gå inn og hindre oss i å ødelegge for oss selv? Hmm, vi er visst litt grunnleggende uenige her tror jeg, men det er jo også greit:-) Nei, det er ingen mulighet for å sette inn vikar i dette firmaet... Og ja, vi finner sikkert en løsning på problemet, men jeg synes fortsatt at det er dårlig at min samboer ikke kan får overført sine uker til meg! Jeg er ikke helt sikker på om du helt har forstått mekanismene i arbeidslivet, altså... Jeg bare gjentar: Søk, med henvisning til de konkrete tilfellene du kjenner til, så får du jo svar. At en saksbehandler sier noe behøver ikke være sant, du skriver selv et annet sted at vedkommende saksbehandler ikke skal behandle en slik søknad. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Så hvorfor har ikke vi den retten?! Hvis man faktisk har krav på disse 6 ukene, hvorfor betyr likestillingen så mye at de mener det er bedre å sende barnet i barnehage enn å overføre ukene til moren??!'' Dere har den retten, men dere har stilt dere i en slik situasjon at dere ikke kan benytte dere av den. Det er jo deres eget valg. Og dette med å ikke overføre ukene til mor: Ett eller annet sted må man trekke en grense for hva som er greit og ikke. Det vil ALLTID være noen som er nært den grensa, uansett hvor den trekkes. Skal den settes ved at arbeidsgiver (f.eks.) sier at far ikke kan være 6 uker borte? Skal den settes ved at far er selvstendig næringsdrivende - punktum? Eller skal den settes ved en viss inntekt, en viss størrelse på firmaet osv.? Av og til må man leve med grenser som ligger nært opptil ens eget behov, noen ganger bikker man over på den gode siden, av og til på den mindre gode siden. Men som sagt før: Når du kjenner til konkrete tilfeller, så søk selv og vis til disse personene med navn. Det skapes jo en presedens i alle saker, og kan du vise til at noen har fått, så skal det godt gjøres at dere ikke får når situasjonene deres er like. Så det er en rettighet for NOEN, men ikke alle? Jeg tror ikke vi kan bli enige i denne saken gett... De jeg kjenner som har fått, bor i nabokommunen, men det skulle vel være likt for alle NAV-kontorene... Jo, jeg burde kanskje søke ja, for etter denne diskusjonen tenker jeg at hun ikke kan ha visst helt hva hun snakket om, hun vi var i kontakt med på NAV! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg er ikke helt sikker på om du helt har forstått mekanismene i arbeidslivet, altså... Jeg bare gjentar: Søk, med henvisning til de konkrete tilfellene du kjenner til, så får du jo svar. At en saksbehandler sier noe behøver ikke være sant, du skriver selv et annet sted at vedkommende saksbehandler ikke skal behandle en slik søknad. Nei, jeg skal ikke påstå at jeg har satt meg fryktelig godt inn i saken, og ser nok veldig enkelt på det! Men det er nå også sånn man lettest ser skjevhetene ofte... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Så det er en rettighet for NOEN, men ikke alle? Jeg tror ikke vi kan bli enige i denne saken gett... De jeg kjenner som har fått, bor i nabokommunen, men det skulle vel være likt for alle NAV-kontorene... Jo, jeg burde kanskje søke ja, for etter denne diskusjonen tenker jeg at hun ikke kan ha visst helt hva hun snakket om, hun vi var i kontakt med på NAV! ''Så det er en rettighet for NOEN, men ikke alle? Jeg tror ikke vi kan bli enige i denne saken gett...'' Snille deg, nå begynner jeg å lure litt på om du helt forstår hva en rettighet er? Det er ingen PLIKT å ta ut permisjon, det er en rettighet - som man kan velge bort eller ta. Dere kan ta permisjonen, men det får konsekvenser som dere ikke er i stand til å håndtere. Og da kan man ikke benytte seg av sin rettighet. Hadde dette med permisjon vært en PLIKT, så hadde jeg forstått at det var et problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Nei, jeg skal ikke påstå at jeg har satt meg fryktelig godt inn i saken, og ser nok veldig enkelt på det! Men det er nå også sånn man lettest ser skjevhetene ofte... Når man ikke helt forstår hvorfor ting blir som de blir, så er det lett å tro at man blir behandlet feil. Politierne må se det store bildet, det er man som privatperson forsåvidt forskånet fra å måtte gjøre. Og når man ser sin egen situasjon isolert, kan man nok oppleve ting urettferdig. Grensetilfeller vil alltid være vanskelige. Som privatpersoner bør vi nok være takknemlige for at noen andre ser det store bildet og lager grenser. Uten at noen hadde giddi å gjort den jobben, hadde vi kvinner verken hatt stemmerett eller mulighet for å skille oss fra håpløse menn. Eksempelvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Så det er en rettighet for NOEN, men ikke alle? Jeg tror ikke vi kan bli enige i denne saken gett...'' Snille deg, nå begynner jeg å lure litt på om du helt forstår hva en rettighet er? Det er ingen PLIKT å ta ut permisjon, det er en rettighet - som man kan velge bort eller ta. Dere kan ta permisjonen, men det får konsekvenser som dere ikke er i stand til å håndtere. Og da kan man ikke benytte seg av sin rettighet. Hadde dette med permisjon vært en PLIKT, så hadde jeg forstått at det var et problem. Vi kan jo ikke ta permisjonen! Men samboeren kan i teorien velge å ikke jobbe og la firmaet gå konk... Men da har han jo likevel ikke benyttet seg av permisjonen, han er bare arbeidsledig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Når man ikke helt forstår hvorfor ting blir som de blir, så er det lett å tro at man blir behandlet feil. Politierne må se det store bildet, det er man som privatperson forsåvidt forskånet fra å måtte gjøre. Og når man ser sin egen situasjon isolert, kan man nok oppleve ting urettferdig. Grensetilfeller vil alltid være vanskelige. Som privatpersoner bør vi nok være takknemlige for at noen andre ser det store bildet og lager grenser. Uten at noen hadde giddi å gjort den jobben, hadde vi kvinner verken hatt stemmerett eller mulighet for å skille oss fra håpløse menn. Eksempelvis. Likestillingsdebatten er jeg ikke interessert i å ta, men det er tydelig at vi ikke ville vært enige! Jeg tror ikke at jeg blir behandlet feil utfra det systemet vi har, men at systemet i seg selv er urettferdig! Og jeg ser ingen grunn til at det skal være slik, annet enn for enkelhetsskyld... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Vi kan jo ikke ta permisjonen! Men samboeren kan i teorien velge å ikke jobbe og la firmaet gå konk... Men da har han jo likevel ikke benyttet seg av permisjonen, han er bare arbeidsledig! Som jeg sier - det er en konsekvens for dere fordi dere - eller han, da - har valgt å starte firma. Det fratar dere ikke rettigheten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Som jeg sier - det er en konsekvens for dere fordi dere - eller han, da - har valgt å starte firma. Det fratar dere ikke rettigheten. Det kommer vel ann på hvordan man ser på det... Men nå er det nå engang sånn at vi har større fordel av at han driver dette firmaet, enn vi har ulempe ved at han ikke kan ta disse 6 ukene! Så vi har jo forsåvidt gjort et valg der, det forstår jeg. Uten at jeg synes det er noe mer riktig av den grunn...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.