Gjest uerfarennnnn Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hvordan sorterer dere tøyet? Jeg bare stapper alt i maskina og har det på 60 grader og håper på det beste, og det har stort sett gått bra, bortsett fra enkelte hvite klær har blitt litt gråblåaktige i fargen. Så burde kanskje bli flinkere til å vaske hvitt tøy for seg? Det som er så kjedelig her er at jeg ikke har så mye hvitt, så burde kanskje vasket for hånd akkurat det? Og ang. f.eks. klær som baby har bæsjet på og kluter, og vanlige håndkler, gulvkluter osv, kan jeg vaske alt samlet på kokvask? Og er det 60 eller 90 grader? Eller bør jeg ha gulvkluter osv for seg, og bæsjeklær for seg, og annet for seg igjen? Jeg blir så i tvil og føler meg så dum når jegt spør folk jeg kjenner, så håper noen erfarne husmødre her kan gi meg en liten mal så jeg kan bli litt flinkere til å vaske korrekt. Vi har jo aldri blitt syke selv om jeg har blandet alt, men alikevel... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Jeg bare stapper alt i maskina og har det på 60 grader og håper på det beste'' Huff :-) Sånn hender det at mannen min også gjør... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Håndklær (ikke nye med mye farge!) + hvite/lyse truser og sokker + gulpekluter (hvite) + hvite t-skjorter i bomull = 60 grader sammen Andre bukser, gensere, skjorter, overdeler og mørkt undertøy = 40 grader sammen Blander du alt og kjører på 60 grader så blir det hvite gråblått og lite delikat temmelig raskt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg sorterer klærne før de vaskes etter farge og hvilken temperatur de tåler. Mye voksen-tøy tåler ikke mer enn 40 grader. 40 farget 40 lyst/hvitt 60 farget 60 hvitt Så er det etterhvert blitt endel rødt som jeg vasker for seg. Ull vaskes også for seg. Baby- og barnetøy tåler som regel 60 grader. Det blir reint nok. Her er info fra Lilleborg: * Aller først må du være nøye når du sorterer tøyet ditt. Klærne skal sorteres ut fra grader som stå i vaskeanvisningen og etter farger. * Det er viktig at du ikke tar veldig ulike farger sammen. Sort og mørkeblått kan vaskes sammen. Kraftige farger som lilla, rosa, rødt, kraftig gult, oransje og grønt bør vaskes hver for seg. De kan lett smitte over på hverandre, og de klare fargene blir ødelagt. Du må for all del ikke vaske sterkt farget tøy med hvitt tøy. Hvitt tøy kan kun blandes med lyse farger som beige, lysegult, lyseblått og naturhvitt. * Det er mindre risikofylt å blande klær som har vært vasket en del ganger, men vær oppmerksom på at fargen plutselig kan slippe etter flere vask. Du har ingen garanti for at den har satt seg. * Bruk vaskemidler med blekemiddel for å opprettholde hvitheten på tøyet. * Hvis du tar klær som det står at skal håndvaskes i maskinen, risikerer du å ødelegge dem. Det er en grunn til at det står at de skal håndvaskes. * Følg gradeanvisningen på plaggene. * Det er viktig at du bruker riktig dosering av vaskemiddelet. Følg det som står på pakken. * Bruk tøymykner, så sant det ikke står i vaskeanvisningen på plaggene at det ikke anbefales. Tøymykneren er med på å smøre fiberhårene, slik at plaggene holder seg myke. * For at tøyet skal blir ordentlig rent, anbefales det at du ikke fyller maskinen med mer enn 3,5-4 kilo klær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Jeg bare stapper alt i maskina og har det på 60 grader og håper på det beste'' Huff :-) Sånn hender det at mannen min også gjør... Tør jeg i det hele tatt si at min gjør det samme? Skjønt - jeg har nektet ham å vaske mitt hvite tøy, jeg vil IKKE har gråblå truser! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Her er det også mye gråblått. Jeg skylder på gubben, han er så økonomisk av seg at han ikke vasker halvfulle maskiner. Det er ikke et dumt spørsmål, du kommer til å få mange forskjellige svar. Slik prøver jeg å gjøre det: Jeg vasker alt rødt og rosa sammen på 40 grader. Jeg vasker alt hvitt på 40 grader Jeg vasker alle andre farger på 40 grader. Sengetøy får 60 grader og tørketrommel Håndklær og kluter får 60 grader når jeg har en full maskin av dette, ellers er håndklærne for det meste nesten rene og går i 40 graders-vasken. Noen ganger går hvitvasken på 60 grader. Da legger jeg ikke inn det jeg er redd for at ikke skal tåle det. Har jeg lite setter jeg på økonomiprogram. Gubben vasker klær like ofte som jeg, men han vasker helst en "blå"-vask. Her hiver han inn det meste, så noe er gråblått ja... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg sorterer klesvask både etter farge og antall grader. Alle klær har vaskeanvisning - som angir max. temperatur ved vasking. Jeg kikker gjerne på denne, også når jeg kjøper klær. Jeg kjøper f.eks. ikke undertøy som ikke tåler med enn 30 grader. Syns det virker uappetittlig, når man vet at bakterier formerer seg godt ved 30 grader ...... Liker også at barnas klær kan vaskes ved minst 40 grader - og gjerne mer. I alle fall når de var små, og kunne få både tiss og bæsj på klærne. Når det gjelder vask av bæsjeklær, så brukte jeg å skylle av det meste før jeg puttet tøyet i vaskemaskinen. Ingeting er vel så kvalmende som bæsjtilgrisede klær, men jeg brukte engangshansker for å gjøre de mest mulig ren på forhånd. Vi har organisert vaskerommet med 5 ulike skittentøyskurver med ulike fargekoder på. Systemet fungerer utmerket - det er faktisk bare far i huset som har "problemer" med å finne rett kurv ) Vi har hatt systemet siden i fjor sommer, og da var barna hhv. 5 1/2 og 3 1/2 år gamle. De fant veldig fort ut av sorteringssystemet - og det blir mindre sorteringsjobb på meg. Jeg foretrekker å vaske undertøy og håndklær på 60 grader. Oppvaskkluter og kopphåndklær vaskes som regel på 60 grader, men en gang i blant på 90 grader. Det meste av hverdagsklær vaskes på 40 grader hos oss. Ull vaskes på ullprogram. Pentøy vaskes gjerne på 30 grader - og med lite sentrifugering. Dette for å bevare pentøyet pent. Hvis det bare er snakk om en liten flekk, så vasker jeg gjerne plagget/plaggene for hånd. Hvis man tar jobben med å sortere klær etter farge og temperatur, så slipper man misfarging av lyst tøy f.eks. Jeg bruker ulikt vaskemiddel på hhv. lyst og mørkt tøy - noe jeg syns bevarer fargene bedre. Lykke til i alle fall ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Tør jeg i det hele tatt si at min gjør det samme? Skjønt - jeg har nektet ham å vaske mitt hvite tøy, jeg vil IKKE har gråblå truser! De fleste av mine er nå litt grålige, ja... Akk.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Her er det også mye gråblått. Jeg skylder på gubben, han er så økonomisk av seg at han ikke vasker halvfulle maskiner. Det er ikke et dumt spørsmål, du kommer til å få mange forskjellige svar. Slik prøver jeg å gjøre det: Jeg vasker alt rødt og rosa sammen på 40 grader. Jeg vasker alt hvitt på 40 grader Jeg vasker alle andre farger på 40 grader. Sengetøy får 60 grader og tørketrommel Håndklær og kluter får 60 grader når jeg har en full maskin av dette, ellers er håndklærne for det meste nesten rene og går i 40 graders-vasken. Noen ganger går hvitvasken på 60 grader. Da legger jeg ikke inn det jeg er redd for at ikke skal tåle det. Har jeg lite setter jeg på økonomiprogram. Gubben vasker klær like ofte som jeg, men han vasker helst en "blå"-vask. Her hiver han inn det meste, så noe er gråblått ja... Heldigvis har mannen min vett nok til å holde seg unna vaskerommet ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Jeg bare stapper alt i maskina og har det på 60 grader og håper på det beste'' Huff :-) Sånn hender det at mannen min også gjør... Heldigvis har mannen min vett nok til å holde seg unna vaskerommet ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest du bestemmer Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hvis du har plass kan det være greit å ha trådkurver (fra jysk eller ikea osv) hvor du har ulike kurver til ulike farger og temperaturer. Uansett om du sorterer det i en slik, eller sorterer det rett før du skal vaske, kan det være lurt å vaske helt hvitt tøy alene, hvis det er viktig at det forblir hvitt. Har du bruksanvisningen til maskinen din? Mange maskiner har egne programmer for hurtig vask av lite skitne klær, eller små mengder klær, da kan du vaske en halvfull maskin med feks hvite klær uten at det koster særlig mer hverken for deg eller miljøet. Det er mye greiere og like lønnsomt som håndvask. Undertøy bør du også sortere i lyst og mørkt, og vaske det på 60 grader. Ikke alle BHer og penere "silke" undertøy tåler varm vask, men enten får du sortere det ut, eller la det stå sin prøve. BHer, pene strømper og andre ømfindtlige små plagg, legges i en nettingpose (kjøpes i undertøysforretning, og ofte ved vaskemilene i matbutikken) både for å beskytte klærne, og ikke minst mskinen (for løse spiler fra bh-en).. Maskinen har godt av et kokprogram innimellom (dreper sopp og bakterievekst i maskinen), da kan du putte inn baby- og frottevaskekluter osv. Ellers blir det alt rent på 60 grader, og gensere og alt som ikke er veldig skittent, ikke er rett på kroppen (som undertøy er) eller er merket med 40 grader, vaskes på 40 grader. Det er nok, og gjør at klærne holder seg pene mye lenger. Synlige flekker av bæsj skylles av før du putter det i maskinen. Sand etc bør også ristes / skylles av først. Gulvkluter etc vaskes vasrmt og alene. Har du ullprogram, kan du vaske ullklær i maskinen (med milo etc), hvis ikke bør ull håndvaskes. Hvor man legger listen i forhold til sortering av klær, har mer med estetikk å gjøre (hvor lenge klærne holder seg pene) enn hygiene (det skal mye til å bli syk av å vaske klær feil). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Jeg ser du har fått et godt svar fra GA. Jeg gjør det omtrent på samme måten. Det er ikke nødvendig å vaske alt på 60*C, det tar lenger tid, mer strøm og kan ødelegge flere plagg. ''Og ang. f.eks. klær som baby har bæsjet på og kluter, og vanlige håndkler, gulvkluter osv, kan jeg vaske alt samlet på kokvask?'' Klær med baby-bæsj skyller jeg litt på forhånd og vasker på 60*C. Denne temperaturen dreper de aller fleste bakterier. Man kan godt slenge inn gulvkluter og håndklær i samme maskin, men ikke stapp maskinen for full. 60*C: Typisk håndklær, sengetøy, kluter og truser. Skiller på farget og hvit/lys vask. Sokker kan gå på både 40 og 60*C, men elastikken kan bli dårlig på 60, samt at sokker med litt ull blir trange på 60... 40*C: Alt annet som tåler maskinvask. Skiller på mørke farger og lyse farger/hvit. Klær med sterk farge vaskes separat første gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Først sorteres hvitt og kulørt. Har en stor husholdning, jeg, så det blir sortert videre i rødt, svart, blått/grønt osv. Ekstra obs på nye ting som kan farge av. Deretter: 60 grader: kluter, håndklær, undertøy, sokker, sengetøy 40 grader: "Alt" annet: t-skjorter, gensere, bukser osv. 30 grader: Ekstra fin vask, duker, gardiner. 90 grader: samler opp mopper, kluter osv og kjører en kokvask innimellom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Håndklær, truser, sokker, kluter: 90 grader (kokvask). Gensere; hvite, grå, rosa (lyse) - 40 grader. Gensere; sterke farger (røde, svarte, blå osv) - 40 grader Jeans; svarte eller blå - 40 grader Ull - lyst og mørkt hver for seg - ullprogram Sengetøy - alene (danner som regel full maskin) - 90 grader... Hva er det jeg har glemt nå da??? Har ikke bæsjeklær lenger, men de ble i sin tid skyller for hånd, og vasket sammen med kokvasken sammen med lignende farger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Tør jeg i det hele tatt si at min gjør det samme? Skjønt - jeg har nektet ham å vaske mitt hvite tøy, jeg vil IKKE har gråblå truser! Min har også fått forbud, litt på grunn av farge, men mest fordi jeg har endel SMÅ gensere;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Snaxy som vasker tøy her ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Vel, jeg sorterer i tre dunker. En rød en blå og en hvit. Vasker det på 40 grader. Håndklær,kluter og noe undertøy vasker jeg på 60 grader. Enkelte plagg står det at skal vaskes på 30 grader og da tar jeg det på 30 grader Se hva som står på vaskelappen på plaggene du. (90grader bruker jeg sjeldent, men da er det bare for maskinens skyld. Kaster inn gulvfilla eller noe. Belgen i maskinen kan bli hullete/sprekke og rørene kan bli tette om vi ikke bruker 90grader av og til. Ta i litt klorin i den vasken, det renser) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hos oss finsorteres alt tøyet, ja, både etter farge og temperatur klærne tåler. Sengetøy, håndklær og truser vaskes på 60 grader og sorteres i hvitt og farget. Vanlig kulørtvask (t-skjorter, olabukser, det meste av barneklær) går på 40 grader, Klærne vaskes så ofte at jeg synes 40 grader holder. Ganske mye tøy tåler bare 30 grader (det meste av mine, har jeg inntrykk av), og sorteres også på hvitt og farget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Vel, jeg sorterer i tre dunker. En rød en blå og en hvit. Vasker det på 40 grader. Håndklær,kluter og noe undertøy vasker jeg på 60 grader. Enkelte plagg står det at skal vaskes på 30 grader og da tar jeg det på 30 grader Se hva som står på vaskelappen på plaggene du. (90grader bruker jeg sjeldent, men da er det bare for maskinens skyld. Kaster inn gulvfilla eller noe. Belgen i maskinen kan bli hullete/sprekke og rørene kan bli tette om vi ikke bruker 90grader av og til. Ta i litt klorin i den vasken, det renser) ''Belgen i maskinen kan bli hullete/sprekke og rørene kan bli tette om vi ikke bruker 90grader av og til. '' Sånt har ikke jeg tenkt på, kanskje noe å vurdere av og til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 ''Belgen i maskinen kan bli hullete/sprekke og rørene kan bli tette om vi ikke bruker 90grader av og til. '' Sånt har ikke jeg tenkt på, kanskje noe å vurdere av og til. Ja, både meg og min søster har fått til å ødelegge belgen, og vi fikk sammme beskjed av to forskjellige reperatører. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.