Gå til innhold

klesvask

Gjest uerfarennnnn

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Ja, både meg og min søster har fått til å ødelegge belgen, og vi fikk sammme beskjed av to forskjellige reperatører.

Ikke vet jeg hva en belg er, og ikke ante jeg at vaskemaskinen min hadde noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• pekkaline

4

• Lillemus

3

• Noraførr

3

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Ikke vet jeg hva en belg er, og ikke ante jeg at vaskemaskinen min hadde noe sånt.

gummiringen som er i døren/åpningen (om du har slik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sorterer alle farger. Har kurver på vaskerommet.

Mørkt, hvitt, lyst, gult, rødt og grønt.

Det meste går på 40 grader. Unntaket er om det er mye håndkler som jeg da vasker på 60 grader + sengetøy (men det går alltid rett fra senga og i maskinen.)

Ulltøy + slike får spesialbehandling med spesialvaskemiddel. (Evt. for hånd)

Bæsjeklær ville jeg vasket umiddelbart ettersom det fort blir flekker + selvsagt lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorterer mørke og lyse klær hver for seg og vasker stort sett på 40 grader, åsså sengetøy og hånduker på 60 grader.

30 graders tøy går også på 40, noe de stort sett tåler, men ikke alltid, det er helst mine klær da.

Siden vi er bare to i denne husholdingen kan jeg ikke sortere bort og i mente, da tar det evigheter før det blir nok til en full maskin. Eneste jeg samler opp sånn av og til er ull, men heldigvis har den sesongen tatt slutt nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn Snaxy kunne jeg også behøvd, hvor finner man dem mon tro? ;-)

Hi, hi, kom over han da jeg var 15, og siden har jeg passet godt på han ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Klesvask er ikke et gen, man er ikke født med kunnskap om sånt! Og tro meg - mange av oss har lært "the hard way"...

Slik gjør jeg det:

Alle klær med snev av hvitt sorteres ut. Så sorteres den hvite haugen igjen: Undertøy, håndklær/vaskekluter og sengetøy i en haug, resten i en annen haug. Undertøy og slikt vaskes på 60 grader.

Alle andre klær med hvitt i seg sorteres igjen, noe tåler 30 og noe tåler 40 grader. Noe tåler sentrifuge, noe ikke osv., så her sorteres og sorteres.

Alt rosa og rødt samles i en haug, med unntak av undertøy/sengeklær og håndklær/vaskekluter; eventuelle rød-rosa-ting her sorteres ut. Vanlige klær i rødt/rosa, slik som gensere og bukser i bomull, vaskes på 40 grader.

Farget undertøy, sengetøy og håndklær/vaskekluter samles og kjøres på 60 grader, og farget tøy ellers sorteres etter hva de tåler av vasketemperaturer og sentrifugering.

Ull og syntetiske stoffer sorteres ut, og vaskes for seg - i hht fargekodingen over.

Rengjøringsklutene fra Eidsvoll miljøprodukter vaskes på 90 grader, sammen med superundertøy.

Hvis du er usikker på hvordan ting skal vaskes, så les på vaskeanvisningen. Det kan lønne seg innimellom. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har mannen min vett nok til å holde seg unna vaskerommet ;o)

Jeg er kjempeglad for at min vasker klær! :o) Vi bor jo ikke sammen så om han skulle basert klesvasken sin på at jeg gjør det så ville det nok hopet seg kraftig opp er jeg redd...

Det hoper seg mer enn nok opp hjemme hos meg selv. :o/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Syke blir dere ikke, og tøyet blir jo rent, men jeg syns ikke det er spesielt pent når alt ender opp i samme gusjegrå farge...

Jeg sorterer først vekk alt av ull, det vaskes for seg på ullvask. Så sorteres resten etter farge:

Hvitt for seg.

Lyst kulørt, 40 graders vask (gensere, t-skjorter og slikt med lyse farger).

Rødt (herunder også rosa), 40 grader.

Mørkt kulørt (for det meste svart og mørkeblått), 40 grader.

Håndklær, kluter og truser for seg på 60 grader (men ikke det lekreste hvite blondeundertøyet da).

Sengetøy kjører jeg for seg, uten noe annet. Minst 60 grader, gjerne 90.

Du sparer deg mye ergrelse ved å være nøye med sorteringen. En rød sokk er nok til at hele hvitvasken blir rosa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uerfarennn

Syke blir dere ikke, og tøyet blir jo rent, men jeg syns ikke det er spesielt pent når alt ender opp i samme gusjegrå farge...

Jeg sorterer først vekk alt av ull, det vaskes for seg på ullvask. Så sorteres resten etter farge:

Hvitt for seg.

Lyst kulørt, 40 graders vask (gensere, t-skjorter og slikt med lyse farger).

Rødt (herunder også rosa), 40 grader.

Mørkt kulørt (for det meste svart og mørkeblått), 40 grader.

Håndklær, kluter og truser for seg på 60 grader (men ikke det lekreste hvite blondeundertøyet da).

Sengetøy kjører jeg for seg, uten noe annet. Minst 60 grader, gjerne 90.

Du sparer deg mye ergrelse ved å være nøye med sorteringen. En rød sokk er nok til at hele hvitvasken blir rosa...

Men hvis jeg skal vaske bæsjetruser og kluter, kan jeg da vaske det sammen med f.eks. skitne gulvkluter? Og er da 60 grader nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Men hvis jeg skal vaske bæsjetruser og kluter, kan jeg da vaske det sammen med f.eks. skitne gulvkluter? Og er da 60 grader nok?

Jeg vasker ikke gulvkluter sammen med klær, vasker heller ikke oppvaskkluter og støvkluter sammen med gulvkluter.

Bæsjetruser og kluter ville jeg vasket for seg selv på 60 grader. Forøvrig bruker jeg heller ikke kluter til å vaske bæsj, vasker av ungen med dopapir og litt olje, og dusjer evt ungen nedentil. Er det mye bæsj på klærne, kaster jeg dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trøndertøusa

Da ville jeg tatt et program med forvask, og nitti grader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alltid gulvkluter og mopper alene. Klær med bæsj på ville jeg skylt så godt som mulig for hånd først, og deretter vasket det alene på 60 eller 90 grader, avhengig av hvor mye bæsj som satt igjen etter skyllinga. Hadde evt. kastet klær med altfor mye bæsj på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg kjører gulvkluter for seg, omtrent en gang i uka går alt av mopper og mikrofiberkluter i maskina. Vil ikke ha det sammen med klærne, jeg har ikke tenkt så nøye over det egentlig. Jeg bare gjør det sånn.

Da mine var små brukte jeg engangskluter av papir og vasket stumpen ved bleieskift, så bæsjekluter har vi aldri hatt så mye av. Ved enkelte uhell nå for tiden hiver jeg det i maskina så fort som mulig, og kjører det på 60 grader. Det blir nå rent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjør jeg det:

Sorterer i hauger med hvitt/lyst, rødt/rosa og mørkt tøy.

Disse igjen sorterer jeg i 40 grader og 60 grader. En gang i mellom kjører jeg også en 90 graders vask (kokvask), men det er mest sengetøy og kanskje hvis jeg får en full maskin med håndklær.

For oss fungerer dette utmerket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan vaske det sammen, og 60 grader er nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klesvask er gøy :)

*ler* Du har en skikkelig hummer - og kanarivask :D

Klesvask er noe jeg trives med så der får folk holde labbene sine unna. Det er mine enemerker.

Jeg har fire kurver, en til kok ( 60 - 70 graders, håndklær, kluter, svært skitne hvite sokker etc.)

Så har jeg en til lys vask (30 - 40 graders, hvit, lys brunt, lys pastell etc)

Så har jeg en farget vask (30 - 40 graders, mørke farger)

Så har jeg en svart vask (30 - 40 graders, sort, svært mørke farger)

Treningstøy vaskes for seg (skal ikke ha mykningsmiddel fordi stretchen blir ødelagt bla.)

Har eget skoprogram.

Vasker så klart i andre temperaturer også, det kommer jo ann på hvor skittent ting er ol, men det går mest på 30, 40 og 70 grader.

Tøyet blir vasket etter de fire kurvene mine.

Vasker kanskje en vask i løpet av uka, mens alt blir tømt fra fredagen og utover helgen. Da blir det gjerne en til to maskiner av hver kurv.

Vi er to voksne og to barn.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

*ler* Du har en skikkelig hummer - og kanarivask :D

Klesvask er noe jeg trives med så der får folk holde labbene sine unna. Det er mine enemerker.

Jeg har fire kurver, en til kok ( 60 - 70 graders, håndklær, kluter, svært skitne hvite sokker etc.)

Så har jeg en til lys vask (30 - 40 graders, hvit, lys brunt, lys pastell etc)

Så har jeg en farget vask (30 - 40 graders, mørke farger)

Så har jeg en svart vask (30 - 40 graders, sort, svært mørke farger)

Treningstøy vaskes for seg (skal ikke ha mykningsmiddel fordi stretchen blir ødelagt bla.)

Har eget skoprogram.

Vasker så klart i andre temperaturer også, det kommer jo ann på hvor skittent ting er ol, men det går mest på 30, 40 og 70 grader.

Tøyet blir vasket etter de fire kurvene mine.

Vasker kanskje en vask i løpet av uka, mens alt blir tømt fra fredagen og utover helgen. Da blir det gjerne en til to maskiner av hver kurv.

Vi er to voksne og to barn.

:)

Klesvask er en av de få tingene jeg også trives med av husarbeid :o) Men - skoprogram??! Det var nytt for meg, gitt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...