Gjest svært takknemlig for svar Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Jeg skal føre en faktura. Vann: 1778,40kr Pant vannbeholder: 1800kr Retur vannbeholder: 1800kr Beger 2000stk: 460kr Sum netto er 2238,40kr Mvafritt: 0kr Grunnlag 14%: 1778,40kr Grunnlag 25%: 460kr Mva beløp: 363,98kr Total 2602,38Kr. Hvor kommer 363,98kr fra? Jeg må jo nesten vite det når jeg skal føre det, ellers vet jeg ikke hvilken moms sats jeg skal bruke? Egentlig er jeg litt usikker på hvordan denne skal føres generelt. Kredit 2602,38 Debit? Jeg er vanligvis ikke den personen som fører fakturaer, men vedkommende som egentlig gjør dette er syk. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 363 kr er jo 14% av 1778,40kr pluss 25% av 460kr... Så det er den samlede momsen på hele fakturaen. Men noe regnskapsmenneske er jeg ikke,- så jeg skal ikke svare deg på mer enn det... 0 Siter
Atene Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Regnskapsprogrammet ditt har vel momskoder? Da fører du bare beløpet inkludert moms, med kode 1 for høy sats og 5 for mellomsats. 0 Siter
Atene Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 :klasker panne: Her gikk det litt fort, gitt. Du trekker ikke fra momsen for vannet, selvfølgelig. Momskode N. Men begrene kan du trekke fra. Dermed kan du ikke føre hele beløpet i ett, og vann, pant og begre skal vel også mot forskjellige konti. Hva du skal bruke, kommer også litt an på hva som finnes i kontoplanen deres. Kan du sjekke hvordan tidligere fakturaer fra samme leverandør er ført? 0 Siter
Gjest svært takknemlig for svar Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 :klasker panne: Her gikk det litt fort, gitt. Du trekker ikke fra momsen for vannet, selvfølgelig. Momskode N. Men begrene kan du trekke fra. Dermed kan du ikke føre hele beløpet i ett, og vann, pant og begre skal vel også mot forskjellige konti. Hva du skal bruke, kommer også litt an på hva som finnes i kontoplanen deres. Kan du sjekke hvordan tidligere fakturaer fra samme leverandør er ført? Nei jeg vet at moms ikke skal trekkes fra på vannet. Fakturaen er kontert og alt konteres på samme konto. Vi har moms koder ja, INN = 25% INN7 = 8%. Det er de eneste valgmulighetene jeg har. Jeg har prøvd å lete etter en liknende eller lik faktura men finner ingen 0 Siter
Atene Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Nei jeg vet at moms ikke skal trekkes fra på vannet. Fakturaen er kontert og alt konteres på samme konto. Vi har moms koder ja, INN = 25% INN7 = 8%. Det er de eneste valgmulighetene jeg har. Jeg har prøvd å lete etter en liknende eller lik faktura men finner ingen Merkelig. Når bare en del av momsen skal trekkes fra, kan man ikke føre beløpet samlet. Det er jo ikke samme ting heller! Kan du dele opp i 2 beløp, ett for begrene og ett for resten? Da kan du føre begrene med koden for 25% og resten uten fradrag. Husk at begerbeløpet du fører må inkludere moms. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Er dette til bruk i kantine eller til ansatte er momsen ikke fradragsberettiget. Du fører hele beløpet på konto 5910 Kantinekostnad. Hilsen 0 Siter
Gjest svært takknemlig for svar Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Er dette til bruk i kantine eller til ansatte er momsen ikke fradragsberettiget. Du fører hele beløpet på konto 5910 Kantinekostnad. Hilsen Vi driver innefor shipping, og dette har blitt bestilt til en av våre tankskip som befinner seg i norsk farvann. Det er også beregnet 14% moms og 25% moms. For det første har vi ingen 14% moms kode i systemet vårt, for det andre er jeg usikker på hvordan dette uansett da skal føres. Noe aning? 0 Siter
Gjest svært takknemlig for svar Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Merkelig. Når bare en del av momsen skal trekkes fra, kan man ikke føre beløpet samlet. Det er jo ikke samme ting heller! Kan du dele opp i 2 beløp, ett for begrene og ett for resten? Da kan du føre begrene med koden for 25% og resten uten fradrag. Husk at begerbeløpet du fører må inkludere moms. Ja det er jo faktisk en mulighet. Igrunnen tror jeg det er eneste mulighet. Eneste da er at jeg må bruke samme fakturanr for begge føringene og jeg er litt usikker på om det går. Men jeg tror jeg bare må forsøke det hvis jeg ikke finner på noe annet lurt. Takk for hjelpen 0 Siter
Speak Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Du kan også føre direkte på en momskonto. Altså fører du beløpet uten moms på aktuell konto, og den fradragsberettigede momsen på 2710 Inngående moms. (Du har nok bare fradrag for moms på begrene, ikke på vannet.) 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Vi driver innefor shipping, og dette har blitt bestilt til en av våre tankskip som befinner seg i norsk farvann. Det er også beregnet 14% moms og 25% moms. For det første har vi ingen 14% moms kode i systemet vårt, for det andre er jeg usikker på hvordan dette uansett da skal føres. Noe aning? Du fører på kreditor kontoen kr 2.602,38 i kredit og på konto 5910 Kantinekostnader kr 2.602,38 i debet. momskode 0, da momsen ikke er fradragsberettiget. Hilsen 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Du kan også føre direkte på en momskonto. Altså fører du beløpet uten moms på aktuell konto, og den fradragsberettigede momsen på 2710 Inngående moms. (Du har nok bare fradrag for moms på begrene, ikke på vannet.) Det er ikke fradrag for moms på begrene heller. Momsen skal alltid betales i siste omsetningsledd, og begrene blir brukt til å drikke vannet, og da er det momskode 0 for hele fakturaen. Hilsen 0 Siter
Speak Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Det er ikke fradrag for moms på begrene heller. Momsen skal alltid betales i siste omsetningsledd, og begrene blir brukt til å drikke vannet, og da er det momskode 0 for hele fakturaen. Hilsen Da er jo dette firmaet siste lett. De bruker jo dette. Det gjelder jo det meste av det man forbruker i et firma. Kontorrekvisita, papir, strøm osv. Fradrag på moms for alt dette:-) 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Da er jo dette firmaet siste lett. De bruker jo dette. Det gjelder jo det meste av det man forbruker i et firma. Kontorrekvisita, papir, strøm osv. Fradrag på moms for alt dette:-) Ikke fradrag på moms til kantinekostnader for ansatte. De andre tingene du nevner brukes i inntektsbringende virksomhet, og er altså ikke siste ledd, i motsetning til vann som ansatte drikker av drikkebegre som kastes etter bruk. Hilsen 0 Siter
Gjest svært takknemlig for svar Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Etter å ha konfigurert med noen andre på kontoret førte jeg det slik: K/ leverandør 2602,38 D/ kostnadskonto 575 INN25% D/ kostnadskonto 2027,38 FRI 0 Siter
Katt-ja Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Etter å ha konfigurert med noen andre på kontoret førte jeg det slik: K/ leverandør 2602,38 D/ kostnadskonto 575 INN25% D/ kostnadskonto 2027,38 FRI Jeg tror du konfererte med dem, ikke konfigurerte ;-) 0 Siter
Gjest svært takknemlig for svar Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Jeg tror du konfererte med dem, ikke konfigurerte ;-) *lol* er det mulig.. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 *lol* er det mulig.. Ikke vondt ment ;-) 0 Siter
Atene Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Etter å ha konfigurert med noen andre på kontoret førte jeg det slik: K/ leverandør 2602,38 D/ kostnadskonto 575 INN25% D/ kostnadskonto 2027,38 FRI Det var sånn jeg mente, ja. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Da er jo dette firmaet siste lett. De bruker jo dette. Det gjelder jo det meste av det man forbruker i et firma. Kontorrekvisita, papir, strøm osv. Fradrag på moms for alt dette:-) Merverdiavgiftsloven Kap. IV § 14. http://www.lovdata.no/all/tl-19690619-066-004.html#14 Hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.