Gå til innhold

Noen gode regnskapsførere her?

Anbefalte innlegg

Gjest mandolina
Skrevet

Etter å ha konfigurert med noen andre på kontoret førte jeg det slik:

K/ leverandør 2602,38

D/ kostnadskonto 575 INN25%

D/ kostnadskonto 2027,38 FRI

Da ble det feil, for det er ikke fradragsrett for momsen.

Hilsen

Fortsetter under...

Skrevet

Er dette til bruk i kantine eller til ansatte er momsen ikke fradragsberettiget.

Du fører hele beløpet på konto 5910 Kantinekostnad.

Hilsen

Helt korrekt. Dette gjør jeg etter instruksjon fra vår revisor. Ingen mva- fradrag for kantinekostnader.

Gjest mandolina
Skrevet

Helt korrekt. Dette gjør jeg etter instruksjon fra vår revisor. Ingen mva- fradrag for kantinekostnader.

Fint at det endelig er èn her som er enig med meg og følger forskriftene i merverdiavgiftsloven.

Hilsen

Skrevet

Fint at det endelig er èn her som er enig med meg og følger forskriftene i merverdiavgiftsloven.

Hilsen

Dette er det ingen tvil om. Jeg gjorde det feil en gang, og revisor slo raskt ned på dette. Momskode 0 på kantinekostnader - basta bom :-)

Gjest svært takknemlig for svar
Skrevet

Da ble det feil, for det er ikke fradragsrett for momsen.

Hilsen

Jeg tror det er riktig slik jeg har gjort det. Snakket med regnskapssjefen som også mente det skulle være sånn.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg tror det er riktig slik jeg har gjort det. Snakket med regnskapssjefen som også mente det skulle være sånn.

Jeg mener at det ikke er relevant å trekke fra momsen på drikkebegrene, da det er en personalkostnad i og med at de brukes til å drikke vannet og dermed blir en kostnad på linje med kantinekostnad.

Merverdiavgiftsloven Kap. IV § 14.

http://www.lovdata.no/all/tl-19690619-066-004.html#14

Hilsen

Annonse

Gjest Regnskapsfører
Skrevet

Har ikke lest alle svar. Men svaret er ikke så enkelt, du skriver ikke hvilken virksomet du fører for, er det varer til videresalg eller personalkostnad? Det er mulig du må bruke flere kostandskontoer med ulike mva koder.

For det ut fra spørsmålet og du skal føre flere bilag vil jeg anbefale deg et regnskapskurs. Er det kun den ene fakturaen anbefaler jeg at det får ligge til den faste er tilbake. Alternativt finn et likt bilag som er fra samme leverandør og sjekk hvordan det er ført.

Skrevet

Har ikke lest alle svar. Men svaret er ikke så enkelt, du skriver ikke hvilken virksomet du fører for, er det varer til videresalg eller personalkostnad? Det er mulig du må bruke flere kostandskontoer med ulike mva koder.

For det ut fra spørsmålet og du skal føre flere bilag vil jeg anbefale deg et regnskapskurs. Er det kun den ene fakturaen anbefaler jeg at det får ligge til den faste er tilbake. Alternativt finn et likt bilag som er fra samme leverandør og sjekk hvordan det er ført.

Jeg er siviløkonom så jeg burde jo egentlig kunne sånt, men jeg sitter ikke å fører bilag til vanlig. Men denne var litt viktig å få betalt derfor skulle jeg gjøre det.

I forhold til hva som har blitt gjort tidligere så tror jeg egentlig jeg har gjort riktig, selv om jeg forstår hva mandolina mener. Dog fant jeg ikke noe eksakt å å sammenlikne med men noe tilnærmende.

Vi driver innenfor shipping. Dette er varer som har blitt bestilt til et skip.

Skrevet

Hilsen

Saken er at jeg ikke tror dette går under kantinekostnader. De føres ikke mot kostnadskonto for kantinekostnader.

Skrevet

Jeg er siviløkonom så jeg burde jo egentlig kunne sånt, men jeg sitter ikke å fører bilag til vanlig. Men denne var litt viktig å få betalt derfor skulle jeg gjøre det.

I forhold til hva som har blitt gjort tidligere så tror jeg egentlig jeg har gjort riktig, selv om jeg forstår hva mandolina mener. Dog fant jeg ikke noe eksakt å å sammenlikne med men noe tilnærmende.

Vi driver innenfor shipping. Dette er varer som har blitt bestilt til et skip.

Fra en sivøk til en annen.

Har ikke peiling på spesielle regler innen skipping, her er mitt forslag. Vannet skal ikke føres med fradrag for mva(likt med vanlig mat). Drikkebeger hadde nok jeg ført på rekvisita med mva kode.

Gjest mandolina
Skrevet

Saken er at jeg ikke tror dette går under kantinekostnader. De føres ikke mot kostnadskonto for kantinekostnader.

"Når fradragsrett ikke er avskåret etter § 22, skal det svares avgift som ved uttak når varer og tjenester fra virksomheten brukes:

1. Til kost og naturalavlønning til virksomhetens innehaver, ledelse, ansatte og pensjonister."

Dette sier loven, som jeg henviste til tidligere, og drikkebegrene blir vel brukt av ansatte til å drikke vann, og da blir det et uttak av varer, som ikke gir fradragsrett for moms.

Hilsen

Skrevet

Fra en sivøk til en annen.

Har ikke peiling på spesielle regler innen skipping, her er mitt forslag. Vannet skal ikke føres med fradrag for mva(likt med vanlig mat). Drikkebeger hadde nok jeg ført på rekvisita med mva kode.

Jepp det var slik jeg gjorde det. Jeg ser forsåvidt at mandolina har et poeng i det hun mener men gjort er gjort.

Skrevet

"Når fradragsrett ikke er avskåret etter § 22, skal det svares avgift som ved uttak når varer og tjenester fra virksomheten brukes:

1. Til kost og naturalavlønning til virksomhetens innehaver, ledelse, ansatte og pensjonister."

Dette sier loven, som jeg henviste til tidligere, og drikkebegrene blir vel brukt av ansatte til å drikke vann, og da blir det et uttak av varer, som ikke gir fradragsrett for moms.

Hilsen

Jeg ser poenget ditt, men gjort er gjort :) Når jeg også fikk beskjed fra regnskapssjefen om at det bør gjøres sånn så gjorde jeg det, så får heller han ta "støyten." Heldigvis er det ikke snakk om store beløpet ;-)

Annonse

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg ser poenget ditt, men gjort er gjort :) Når jeg også fikk beskjed fra regnskapssjefen om at det bør gjøres sånn så gjorde jeg det, så får heller han ta "støyten." Heldigvis er det ikke snakk om store beløpet ;-)

Jeg liker å diskutere jobb.

Jeg fører regnskap og har hjemmekontor og det er gøy å bryne kunnskapene med andre av og til.

Hilsen

Skrevet

Jeg liker å diskutere jobb.

Jeg fører regnskap og har hjemmekontor og det er gøy å bryne kunnskapene med andre av og til.

Hilsen

Enig! :-)

Skrevet

Ikke fradrag på moms til kantinekostnader for ansatte.

De andre tingene du nevner brukes i inntektsbringende virksomhet, og er altså ikke siste ledd, i motsetning til vann som ansatte drikker av drikkebegre som kastes etter bruk.

Hilsen

Snakka med revisor ang. ting som ble innkjøpt til kantina. Han sa vi fikk fradrag for momsen på alle ting, men ikke for maten. (og da også vann)

Så jeg har ført momsfradrag på alle kopper og kar der inne også. I tillegg til møbler, duker osv.

Gjest mandolina
Skrevet

Snakka med revisor ang. ting som ble innkjøpt til kantina. Han sa vi fikk fradrag for momsen på alle ting, men ikke for maten. (og da også vann)

Så jeg har ført momsfradrag på alle kopper og kar der inne også. I tillegg til møbler, duker osv.

Kopper, kar tallerkner, kaffemaskin, oppvaskmaskin, duker, møbler, stoler osv. er inventar, og her er momsen fradragsberettiget.

Men engangsservice og begre kommer innunder begrepet uttak av varer og tjenester i mva loven.

Hilsen

Skrevet

Kopper, kar tallerkner, kaffemaskin, oppvaskmaskin, duker, møbler, stoler osv. er inventar, og her er momsen fradragsberettiget.

Men engangsservice og begre kommer innunder begrepet uttak av varer og tjenester i mva loven.

Hilsen

Dette var nytt for meg. (Etter maaaaange år som regnskapsfører)

Takk for info.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...