Gå til innhold

Bruker du blinklys i rundkjøring?

Anbefalte innlegg

Gjest mandolina
Skrevet

Glad eg ikkje bor der for da hadde eg blitt svimmel. :)

Av og til er det noen svimete sjåfører kom kjører og kjører og kjører seg nesten helt bort i rundkjøringene før de får tatt seg sammen til å kjøre ut av de igjen.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• GeirB

5

• Jølsen

5

• fresja

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Av og til er det noen svimete sjåfører kom kjører og kjører og kjører seg nesten helt bort i rundkjøringene før de får tatt seg sammen til å kjøre ut av de igjen.

Det kan eg godt forstå når det bare er 50 meter til neste. :)

Skrevet

Jeg klarte 5 av 7. Den rundkjøringen jeg lærekjørte i, var spesiell. Den hadde vikepliktskilt; visstnok nesten den eneste i landet.

Nå kjører jeg nesten aldri i rundkjøring. Men vi skal dessverre få rundkjøring også her på stedet.

Skrevet

Tja det heter jo så fint at en skal "avpasse farten etter forholda", men det er ikkje alltid like populært hos politiet...

Politiet i Norge? Hø hø, ja jøss. De kan kjøsse seg langt bak i rattata. De er vanskelig å lure, ha ha :-)

Skrevet

Oj, sann. Fikk en feil jeg da... Men er litt enig med deg, synes spørsmålsstillingene var litt vanskelige:-)

Skrevet

Det kan eg godt forstå når det bare er 50 meter til neste. :)

Her har også rundkjøringene en tendens til å ligge på rekke og rad som perler på en snor. :o)

Skrevet

Jeg klarte 5 av 7. Den rundkjøringen jeg lærekjørte i, var spesiell. Den hadde vikepliktskilt; visstnok nesten den eneste i landet.

Nå kjører jeg nesten aldri i rundkjøring. Men vi skal dessverre få rundkjøring også her på stedet.

''Jeg klarte 5 av 7. Den rundkjøringen jeg lærekjørte i, var spesiell. Den hadde vikepliktskilt; visstnok nesten den eneste i landet.''

Hm? _Samtlige_ rundkjøringer jeg har sett har skiltkombinasjonen rundkjøring + vikeplikt ved alle innkjøringer til den...

Gjest R_Fiona
Skrevet

Jeg fikk 7 av 7..... er riktig så sjokka sjøl.... jeg hater rundkjøringer

Skrevet

Jeg fikk 7 av 7..... er riktig så sjokka sjøl.... jeg hater rundkjøringer

Jeg begynte å kjøre på nytt for ett år siden etter 14 års opphold (kjørte veldig lite den gangen også) og grudde meg for rundkjøringer, men de er jo kjempegreie! Mange ekle kryss som med fordel kunne vært omgjort til rundkjøringer spør du meg!

Gjest R_Fiona
Skrevet

Jeg begynte å kjøre på nytt for ett år siden etter 14 års opphold (kjørte veldig lite den gangen også) og grudde meg for rundkjøringer, men de er jo kjempegreie! Mange ekle kryss som med fordel kunne vært omgjort til rundkjøringer spør du meg!

Heldig du da som har klart å oppnå et godt forhold til rundkjøringer. :-)

Skrevet

''Jeg klarte 5 av 7. Den rundkjøringen jeg lærekjørte i, var spesiell. Den hadde vikepliktskilt; visstnok nesten den eneste i landet.''

Hm? _Samtlige_ rundkjøringer jeg har sett har skiltkombinasjonen rundkjøring + vikeplikt ved alle innkjøringer til den...

Da kan det være at der ikke var vikepliktskilt, eller at reglene er endre siden. Dette var tidlig på 80-tallet. Jeg tok en ærendsrunde i den rundkjøringen noen uker etter at jeg tok sertifikat, husket jeg. Senere har jeg ikke kjørt den.

Gjest xbellax
Skrevet

5 av 7... Jeg legger skylden på kronglete spørsmål og vinhode for jeg er sabla flink i rundkjøringer!

Skrevet

Da kan det være at der ikke var vikepliktskilt, eller at reglene er endre siden. Dette var tidlig på 80-tallet. Jeg tok en ærendsrunde i den rundkjøringen noen uker etter at jeg tok sertifikat, husket jeg. Senere har jeg ikke kjørt den.

Slik jeg også har opplevd, er det skilt forann alle rundkjøringer. Det er derfor den som skal inn i rundkjøringen har vikeplikt, og ikke høyrereglen som gjelder.

Mange som tror at når man er i en rundkjøring, så har de andre vikeplikt for deg. Men det er bare på grunn av skiltene som står når du skal inn i den...

Ellers enig med lillemus. Rundkjøringer er en flott oppfinnelse. :-)

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Blinker alltid, etter de reglen som var da jeg tok lappen. Var heldig som hadde en god kjørelærer den gang.

Det er verre her med folk som har tatt lappen i Rogaland.. Ingen lærere som tar den biten grundig.

Fikk alt rett på quisen:-)

Gjest Elextra
Skrevet

Blinker alltid, etter de reglen som var da jeg tok lappen. Var heldig som hadde en god kjørelærer den gang.

Det er verre her med folk som har tatt lappen i Rogaland.. Ingen lærere som tar den biten grundig.

Fikk alt rett på quisen:-)

''Blinker alltid, etter de reglen som var da jeg tok lappen.''

Nå vet ikke jeg hvor lenge det er siden du tok lappen, men etter hva jeg har forstått er reglene, eller retningslinjene, noe endret her senere år (i hvertfall siden jeg tok lappen).

Skrevet

5 av 7... Jeg legger skylden på kronglete spørsmål og vinhode for jeg er sabla flink i rundkjøringer!

Det var virkelig kronglete spørsmål da, kan du tenke deg mennesker som ikke har norsk som morsmål skal ta en slik test eller? De er sikkert kjempeflinke til å kjøre bil, men har ikke sjans på teorien...

Skrevet

Jeg bruker ikke regler i trafikken. Jeg synes det er best å se an ting selv.

Du har vel ikke førerkort jølsen? Var det ikke du som skulle lære zurra og A å kjøre traktor?

Gjest mandolina
Skrevet

Det var virkelig kronglete spørsmål da, kan du tenke deg mennesker som ikke har norsk som morsmål skal ta en slik test eller? De er sikkert kjempeflinke til å kjøre bil, men har ikke sjans på teorien...

Jeg har ikke norsk som morsmål, men klarte rett svar på alle spørsmålene.

Hilsen

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

''Blinker alltid, etter de reglen som var da jeg tok lappen.''

Nå vet ikke jeg hvor lenge det er siden du tok lappen, men etter hva jeg har forstått er reglene, eller retningslinjene, noe endret her senere år (i hvertfall siden jeg tok lappen).

Jeg lærte at man skal være tdelig, blinke inn, ved pilskifte og blinke ut. Senere har jeg fylt på førerkortet litt etterhvert, og mye nytt har det jammen ikke vært å få med seg der.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Alle som kjører inn i en rundkjøring har vikeplikt for dem som er inne. Sånn har det vel alltid vært?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...