Gå til innhold

Skattekort - et spm

Anbefalte innlegg

Gjest Skattekort
Skrevet

Jeg skal bestille nytt skattekort. Skiftet jobb i februar, og fikk da feriepenger - både fra i fjor og fra i år. Skal dette tas med når jeg må oppgi hvor mye jeg har tjent i år?

Blir ekstremt glad for svar!!

Gjest mandolina
Skrevet

Feriepengene fra i fjor skal ikke tas med, men feriepengene fra i år skal tas med.

Hilsen

Skrevet

Feriepengene fra begge år skal være med i hittil lønn om de er utbetalt.

Husk at lønn fra begge arbeidsplasser skal være med på forventet lønn for hele året.

Gjest mandolina
Skrevet

Feriepengene fra begge år skal være med i hittil lønn om de er utbetalt.

Husk at lønn fra begge arbeidsplasser skal være med på forventet lønn for hele året.

Det er feil, feriepengene fra i fjor skal ikke være med i lønn hitttil i år.

Feriepengene fra i fjor er skattepliktige i utbetalingsåret, men det blir det tatt hensyn til ved skatteberegningen.

Hilsen

Skrevet

Det er feil, feriepengene fra i fjor skal ikke være med i lønn hitttil i år.

Feriepengene fra i fjor er skattepliktige i utbetalingsåret, men det blir det tatt hensyn til ved skatteberegningen.

Hilsen

Det er korrekt at skattekort beregningen tar hensyn til det: Men det utbetales ikke noe feriepenger fra den nye arbeidsgiveren. Og det at ikke er trukket skatt på utbetalte feriepenger fra fjoråret, blir tatt hensyn til når skatt og lønn oppgis.(lite skatt i forhold til lønn) Dersom fjorårets feriepenger ikke oppgis blir skattetrekket på det nye skattekortet for lavt.

Gjest mandolina
Skrevet

Det er korrekt at skattekort beregningen tar hensyn til det: Men det utbetales ikke noe feriepenger fra den nye arbeidsgiveren. Og det at ikke er trukket skatt på utbetalte feriepenger fra fjoråret, blir tatt hensyn til når skatt og lønn oppgis.(lite skatt i forhold til lønn) Dersom fjorårets feriepenger ikke oppgis blir skattetrekket på det nye skattekortet for lavt.

Fjorårets feriepenger skal ikke være med i opptjent inntekt hittil i år, men i forventet inntekt for hele året.

Hilsen

Skrevet

Alt du har fått i år skal du ta med. Også feriepenger som er skattepliktige. (Mange tror at feriepenger ikke er skattepliktige, men det er de. Feriepenger opptjent i fjor og utbetalt i år er derimot ikke trekkpliktige.)

Skrevet

Alt du har fått i år skal du ta med. Også feriepenger som er skattepliktige. (Mange tror at feriepenger ikke er skattepliktige, men det er de. Feriepenger opptjent i fjor og utbetalt i år er derimot ikke trekkpliktige.)

Her tror jeg at jeg er på linje med mandolina.

Feriepengene er skattepliktige, ja. Men normalt ville hun jo fått dem i juni, trekkfritt. Den beregningen som skatteetaten gjør hvis hun ber om skattekort nå, vil forutsette en trekkfri lønn i juni. Siden hun allerede har fått de pengene, blir trekket for høyt hvis hun oppgir dem.

Skrevet

Her tror jeg at jeg er på linje med mandolina.

Feriepengene er skattepliktige, ja. Men normalt ville hun jo fått dem i juni, trekkfritt. Den beregningen som skatteetaten gjør hvis hun ber om skattekort nå, vil forutsette en trekkfri lønn i juni. Siden hun allerede har fått de pengene, blir trekket for høyt hvis hun oppgir dem.

Jeg trodde faktisk at man skulle oppgi hver ting for seg i denne oversikten, men det har kanskje blitt endret?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...