Gå til innhold

det å navngi personer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ofte snakk om kjendiser her på forumet. Har vi forbud totalt om å navngi folk eller er det bare når det er negativt ladet vi skal la være? Men hva er negativt da? Noen "liker ikke den og den typen" osv

Jeg bare spør fordi det er greit å vite. Vi (mange)snakker om sangere, hårsveiser og masse annet her, kan de det gjelder bli støtt av det? Har vi lov til å snakke om kjendiser?

Ja det ble helt sikkert et dumt og kronglete spørsmål ;)

Skrevet

Jeg skjønte hva du mente med innlegget ditt:-)

Grunnen til at dette ikke bør gjøres, er at det verserer så mange rykter om hvem det _kan_ være, at man risikerer å navngi feil person, og det skal man passe seg for... (Som f.eks. denne TV2-journalisten)...

Skal eller skal ikke navngi - det er spørsmålet. Pressen har sine egne (skrevne og uskrevne) regler om dette, og som vel som regel gjelder er at man ofte navngir etter dom, mens ved mistanke holder man personen anonym...

Skrevet

Grunnen til at dette ikke bør gjøres, er at det verserer så mange rykter om hvem det _kan_ være, at man risikerer å navngi feil person, og det skal man passe seg for... (Som f.eks. denne TV2-journalisten)...

Skal eller skal ikke navngi - det er spørsmålet. Pressen har sine egne (skrevne og uskrevne) regler om dette, og som vel som regel gjelder er at man ofte navngir etter dom, mens ved mistanke holder man personen anonym...

Ok, så om en person har gjort noe og ikke blitt siktet for det, så er h*n tabu-tema.Men når det har stått i avisene, da har vi lov? Greit, men da gjelder det ikke hva vi synes om folk og fe? De har vi lov å snakke om og synse så mye vi vil om folk ellers om jeg forstår deg rett? Hehe, litt greit å få det på plass liksom.

Skrevet

Ok, så om en person har gjort noe og ikke blitt siktet for det, så er h*n tabu-tema.Men når det har stått i avisene, da har vi lov? Greit, men da gjelder det ikke hva vi synes om folk og fe? De har vi lov å snakke om og synse så mye vi vil om folk ellers om jeg forstår deg rett? Hehe, litt greit å få det på plass liksom.

Altså, jeg sitter ikke med fasiten, det er nesten opp til webbis å svare på, jeg bare skrev det jeg merker meg en gjengs i diverse medier - og jeg kan ikke tenke med at webbis kan slette en link fra VG for eksempel...

Skrevet

Onanisten har jo fått bot da, er ikke han dømt da?

Skrevet

Jeg tror de bruker de samme reglene som er nevnt hos tabloidene?

Skrevet

Jeg tror de bruker de samme reglene som er nevnt hos tabloidene?

Ja, det er vel det som gjelder, var bare litt usikker :)

Skrevet

Samme om det er lov eller ikke vel?

Jeg bryr meg om rett og galt, selv om jeg har inntrykk av at du gjør noe annet :) (rundkjøringstråden)

Gjest Karsol
Skrevet

Nå er jo TV2-journalistens navn offentliggjort i forskjellige medier, og jeg kan derfor ikke fatte at det ikke skal være lov å navngi henne her inne.

Skrevet

Nå er jo TV2-journalistens navn offentliggjort i forskjellige medier, og jeg kan derfor ikke fatte at det ikke skal være lov å navngi henne her inne.

Men kjære, det er da ikke en diskusjon som skal tas med meg. Dessuten mente ikke jeg nødvendigvis at man ikke skal kunne navngi, men tok eksempelet med TV2-journalisten fordi det en tid ble offentliggjort feil navn, og den uskyldige personen fikk en del problemer som følge av det.

Gjest Spekepølse
Skrevet

så lenge det ikke er lommemannen ser det ut til å ikke godtas.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...