Gå til innhold

Reseptfri pollenmedisin til 7-åring?

Gjest ViViola

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola

Snuppa på 7 er også i år pollenallergisk (vi hadde liksom håpet at hun hadde vokst det av seg...), og vi har kommet godt i gang med tabletter (det som ikke er Zyrtec, men som er en rimeligere utgave av samme tablett).

Nå sliter hun veldig med kløe i øynene, samt tett nese. Nesespray er vi ikke så veldig gearet på å gi henne, da det bare går 2-3 dager før hun begynner å blø neseblod - det blir for sterkt, liksom. Det er heller ikke nesa som er mest plagsom, det er øynene.

Er det noen som vet om reseptfrie øyedråper som også barn kan bruke? Prøvde å lete på apotekenes hjemmesider, men jeg greide ikke helt å finne ut om også barn kan bruke de ulike preparatene.

(Det er ikke noe problem å gå til legen og få resept, det er bare det at vi ikke får time før i slutten av neste uke - og jeg håper å finne en raskere løsning enn som så...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg tror lillesøster brukte øyedråper reseptfritt. Hm, legg vekt på tror her, for jeg har gullfiskhukommelse.

Ta en tur på apoteket og spør, de pleier og ha god peiling på hva som hjelper, og hva som kan brukes.

Vel, nå ble du jo ikke klokere da. Slenger på ett -God Morgen :o) så blir ikke svaret mitt helt unyttig ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

[quote name=Shira :o)' timestamp='1209450934' post='3862990]

Jeg tror lillesøster brukte øyedråper reseptfritt. Hm, legg vekt på tror her, for jeg har gullfiskhukommelse.

Ta en tur på apoteket og spør, de pleier og ha god peiling på hva som hjelper, og hva som kan brukes.

Vel, nå ble du jo ikke klokere da. Slenger på ett -God Morgen :o) så blir ikke svaret mitt helt unyttig ;o)

God morgen! Alltid hyggelig å høre fra deg, da, selv du har gullfiskhjerne og greier! :-)

Jeg skal sjekke med apoteket, jeg, hadde bare vært greit å vite om andre hadde noe peiling; jeg får kanskje grått meg til en resept også om nødvendig. Snuppa brukte reseptbelagte medisiner for 2 år siden, i fjor holde de enda på dato, men i år er det slutt. Og i mellomtiden har vi flyttet, og fått ny fastlege - så da må jeg i såfall bruke masse kvinnelist. Og jeg er i grunnen ikke så motivert for det. He-he.

Åssen går det, forresten? Med helsa, mener jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allergimamma

Livostin og Spersallerg er reseptfrie øyedråper mot pollenallergi (www.felleskatalogen.no). Vår snuppe brukte det i fjor, riktignok med ganske dårllig effekt. Men verdt å prøve, det er jo veldig forskjellig hva som virker for den enkelte.

I år har vi vært hos allergispesialist og fått noe som heter Opatanol. Det er visstnok "raceren" av øyedråper. og så langt ser det ut som om det funker får vår snuppe. Ville absolutt bedt om det dersom dere kommer dere til lege etterhvert, men jeg er ikke sikker på om det skrives ut før det er dokumentert skikkelig seriøse plager. I alle fall fikk ikke vi det av fastlegen - han sa at de to andre var eneste alternativ, men kan jo hende at han ikke visste bedre.

Blør hun neseblod av Nasonex og sånn? Vår jente bruker det også, med god effekt.

Men bjørkepollensesongen er noe herk, og noe vi virkelig må stålsette oss for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Livostin og Spersallerg er reseptfrie øyedråper mot pollenallergi (www.felleskatalogen.no). Vår snuppe brukte det i fjor, riktignok med ganske dårllig effekt. Men verdt å prøve, det er jo veldig forskjellig hva som virker for den enkelte.

I år har vi vært hos allergispesialist og fått noe som heter Opatanol. Det er visstnok "raceren" av øyedråper. og så langt ser det ut som om det funker får vår snuppe. Ville absolutt bedt om det dersom dere kommer dere til lege etterhvert, men jeg er ikke sikker på om det skrives ut før det er dokumentert skikkelig seriøse plager. I alle fall fikk ikke vi det av fastlegen - han sa at de to andre var eneste alternativ, men kan jo hende at han ikke visste bedre.

Blør hun neseblod av Nasonex og sånn? Vår jente bruker det også, med god effekt.

Men bjørkepollensesongen er noe herk, og noe vi virkelig må stålsette oss for!

Takk for svar!

Livostin var det vi hadde før, og jeg er enig - det har kanskje ikke aller best effekt; det virket godt umiddelbart, men virkningen forsvant fort.

''Blør hun neseblod av Nasonex og sånn?''

Ja, hun blør av alt som sprayes eller dryppes i nesa. Dårlig arv fra far (;-)), de blodkarene. Problemet er også at i tillegg til bråe blødninger, så er det sårt resten av tiden.

Time til legen er bestilt, og jeg iler på apoteket i dag og kjøper reseptfritt.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen! Alltid hyggelig å høre fra deg, da, selv du har gullfiskhjerne og greier! :-)

Jeg skal sjekke med apoteket, jeg, hadde bare vært greit å vite om andre hadde noe peiling; jeg får kanskje grått meg til en resept også om nødvendig. Snuppa brukte reseptbelagte medisiner for 2 år siden, i fjor holde de enda på dato, men i år er det slutt. Og i mellomtiden har vi flyttet, og fått ny fastlege - så da må jeg i såfall bruke masse kvinnelist. Og jeg er i grunnen ikke så motivert for det. He-he.

Åssen går det, forresten? Med helsa, mener jeg. :-)

Du kan ringe apoteket, jeg gjør ofte det, og har fått svar på det meste.

Kvinnelist er godt og ha, men det er jo slitsomt og måtte ty til den.

Har det fint jeg :o) Sitter hjemme og gror sammen. Torsdag reiser vi til familie pga konfirmasjon, så det skal bli godt og komme seg ut av huset litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

[quote name=Shira :o)' timestamp='1209454608' post='3863045]

Du kan ringe apoteket, jeg gjør ofte det, og har fått svar på det meste.

Kvinnelist er godt og ha, men det er jo slitsomt og måtte ty til den.

Har det fint jeg :o) Sitter hjemme og gror sammen. Torsdag reiser vi til familie pga konfirmasjon, så det skal bli godt og komme seg ut av huset litt.

Godt du gror! :-)

Jeg var på Riksen for noen dager siden, og jeg tenkte på deg da jeg var der. He-he. Litt snodig å tenke på noen man overhode ikke kjenner, men jeg gjorde nå det, da. :-)

God tur i konfirmasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du gror! :-)

Jeg var på Riksen for noen dager siden, og jeg tenkte på deg da jeg var der. He-he. Litt snodig å tenke på noen man overhode ikke kjenner, men jeg gjorde nå det, da. :-)

God tur i konfirmasjon!

Det er slik når man er på Dol. Ofte tenker jeg på ett nick, som jeg forbinder med en plass jeg er. Koselig og bli tenkt på da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

[quote name=Shira :o)' timestamp='1209455004' post='3863054]

Det er slik når man er på Dol. Ofte tenker jeg på ett nick, som jeg forbinder med en plass jeg er. Koselig og bli tenkt på da :o)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinene er billigere når du får dem på resept. :)

9-åringen min bruker 1/2 Zyrtec og Livostin øyedråper ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Medisinene er billigere når du får dem på resept. :)

9-åringen min bruker 1/2 Zyrtec og Livostin øyedråper ved behov.

Ahhh, det kan jo være grunnen til at vi fikk resept sist, ja.

Det skal jeg huske på, og det blir lege på oss også - men det tar jo tid, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Prøv å smøre kamillete på øyenlokkene, det hjelper av og til på kløe.

Kan ikke legen skrive ut øyedråper?

Ellers kan jo saltvannsspray brukes i stedet for nesedråper. Synes det fungerer like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Prøv å smøre kamillete på øyenlokkene, det hjelper av og til på kløe.

Kan ikke legen skrive ut øyedråper?

Ellers kan jo saltvannsspray brukes i stedet for nesedråper. Synes det fungerer like bra.

Kamillete - interessant! Det skal vi prøve. Jeg dypper en klut i kaldt vann om kvelden som hun legger over øyelokkene, det hjelper sier hun. Kanskje jeg kunne dyppe den i kamillete?

Saltvann synes ikke å ha noen stor effekt, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...