Gå til innhold

Er det vanlig med hushjelp?

Gjest en del spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest en del spørsmål

Jeg jobber 50 prosent og min mann har full jobb med en god del overtid. Han gjør minimalt med husarbeid.

Jeg rekker jo fint husarbeidet de dagene jeg har fri, synes bare det er så forferdelig kjedelig. Har vurdert vaskehjelp men synes det er flaut og ikke gidde husarbeidet på fridagene. Har derfor ikke blitt noe av. Det koster jo også en del.

Er det mange her med deltidsstillinger som har vaskehjelp? Betyr det mye/lite? Synes dere det er flaut og ikke gjøre det selv?Hva betaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• morsan

9

• Katt-ja

5

• Noraførr

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Har ikke deltidsstilling, men har vaskehjelp.

Vi bruker 500 kr. hver uke på det. Har vurdert annenhver uke, og heller vaske litt selv i mellom, men den mellomvasken blir bare ikke gjort - det er stadig klesvask og rydding som skal gjøres først.

Det blir jo litt penger av det, men for oss er det likevel vel anvendte penger - vi jobber begge noe mer enn vanlige fulle stillinger og har to barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Vi har flere ganger vurdert vaskehjelp, men da fordi vi synes vi har hatt for lite tid med ungene når vi begge har hatt full jobb.

Hadde vi hatt råd til det, selv om en av oss hadde hatt mindre stillingsandel, så hadde vi gjort det. Som du sier, husarbeid kan være drepende kjedelig!

Jeg ville ikke synes det var fælt eller dumt eller noe som helst om andre hadde vaskehjelp, uansett hva slags stillingsbrøk de hadde. Det er et helt personlig valg, som jeg forstår svært godt.

Forresten, ser i overskriften at du skriver hushjelp - tenker du da på en heltidsansatt som både holder huset i orden og lager mat hver dag, eller tenker du vaskehjelp? Hushjelp ville jeg nok ikke hatt, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en del spørsmål

Vi har flere ganger vurdert vaskehjelp, men da fordi vi synes vi har hatt for lite tid med ungene når vi begge har hatt full jobb.

Hadde vi hatt råd til det, selv om en av oss hadde hatt mindre stillingsandel, så hadde vi gjort det. Som du sier, husarbeid kan være drepende kjedelig!

Jeg ville ikke synes det var fælt eller dumt eller noe som helst om andre hadde vaskehjelp, uansett hva slags stillingsbrøk de hadde. Det er et helt personlig valg, som jeg forstår svært godt.

Forresten, ser i overskriften at du skriver hushjelp - tenker du da på en heltidsansatt som både holder huset i orden og lager mat hver dag, eller tenker du vaskehjelp? Hushjelp ville jeg nok ikke hatt, nei.

Takk for svar. Jeg mente vaskehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber 50%, og vi har vaskehjelp... Synes overhodet ikke det er flaut! Det er MANGE ting jeg heller bruker fridagene mine til enn å vaske hus.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er blitt mer og mer vanlig.

Jeg kjenner flere som jobber deltid som har vaskehjelp.

Selv bruker jeg vaskehjelp pga sykdom, men jeg bruker en student. Vaskebyråer tar nok en god del mer betalt.

Det koster jo litt å bruke stundent også, men jeg har den fordelen at jeg får skrive det av på skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke vaskehjelp. Jeg tenker alltid at vi har det så rotete at hvis vi skulle ha vaskehjelp hadde vi stresset med å få ryddet før hun kom...og da kunne vi like gjerne gjort rent i samme slengen. Så det hadde jo hatt en funksjon :-) Men jeg har liksom ikke giddet å betale for å bli presset til å rydde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg jobbet 50% hadde jeg aldri tatt meg råd til vaskehjelp. Men jeg jobber 100%, og nå ser det helt grusomt ut hjemme hos oss....Helgene er stappa fulle av ting og tang, og ukedagene også. Særlig nå om våren, med barn i korpset er det veldig travelt. husarbeidet blir derfor ikke prioritert. Vi hadde hushjelp i ca. 6 mnd i fjor. Hun måtte dessverre slutte. Det var deilig å ha den hjelpen. Litt styr er det jo, for vi måtte jo rydde før hun kom.

Nå sparer vi pengene, og det er også en verdi....men hadde jeg hatt råd og fått tak i en jeg kunne stole på, hadde jeg nok vurdert det igjen. Men aldri i 50% stilling....Så stort hus har vi rett og slett ikke, det er unnagjort på ca. 3 timer likevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Vi har ikke vaskehjelp. Jeg tenker alltid at vi har det så rotete at hvis vi skulle ha vaskehjelp hadde vi stresset med å få ryddet før hun kom...og da kunne vi like gjerne gjort rent i samme slengen. Så det hadde jo hatt en funksjon :-) Men jeg har liksom ikke giddet å betale for å bli presset til å rydde...

Men det er jo slik det er å ha huskhjelp... Det må ryddes før hun kommer og da ser jeg overhodet ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jaaaa, vi har endelig fått vaskehjelp! Flyttet inn i hus i vinter, og har bare hatt vaskehjelp 1 gang foreløpig, men hun kommer tilbake i morra, gudskjelov!

Svart, 120 kr timen. Synes ikke det er spesielt flaut, mange vi kjenner har vaskehjelp. Dessuten har vi såpass travel hverdag at vi føler det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo slik det er å ha huskhjelp... Det må ryddes før hun kommer og da ser jeg overhodet ikke poenget.

Nemlig,- det er jo ikke den avsluttende støvsuginga og vasken som er slitsom...

Men, det er nok effektivt for sånne som meg for i det hele tatt å få ryddet... Men, jeg har det altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nemlig,- det er jo ikke den avsluttende støvsuginga og vasken som er slitsom...

Men, det er nok effektivt for sånne som meg for i det hele tatt å få ryddet... Men, jeg har det altså ikke.

Men det er veldig deilig å slippe med ryddinga - etter at vi har ryddet et par timer, kan vaskehjelpen ta over. Hadde vi skullet gjøre begge deler ville det tatt dobbelt så lang tid, minst. Skjønner ikke helt når vi skulle gjort det, jeg :/ (er vel bortskjemt etterhvert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hushora

Jeg er ikke i samme jobbsituasjon som deg, "jobber" faktisk ikke i det hele tatt da jeg er hjemme med små barn. Med en mann som jobber konstant prioriterer vi likevel å ha vaskehjelp en gang i uken. Vi bor i et stort hus og hvis jeg skulle tatt dette alene + ungene så og si hele tiden hadde jeg rett og slett ikke gjort noe annet. Jeg vil bruke livet mitt til noe annet enn å vaske!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest S. Karimor

Jeg har en slavejente fra afrika nede i kjelleren som jeg tar opp i stua og i huset ellers en-to ganger i uka. Da får hun utløp for sin "virketrang" , og det er deilig både for meg og for mannen. Huset er skinnende rent og inet rot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vaskehjelp hver 14. dag før. Deilig at alt ble gjort samtidig, men litt stress dagen før hvor alt måtte ryddes.

Men en god investering i fritid:-) Dessverre flyttet jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om det er vanlig, men syns alle har det rent og pent.. bortsett fra oss... Kanskje de rydder iherdig rett før vi kommer slik jeg gjør... eller kanskje jeg ikke er særlig flink å rydde slik at det blir skittent 1 timer etter på.... buff :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hushjelp???

Ja, jeg går jo her og plukker opp etter både den ene og den andre ;o)

Vel, spøk til side.

Skulle gjerne ha hatt vaskehjelp hver 14de dag, men mannen min syns det er for dyrt....... Så da har det bare blitt med tanken.

Og nei, jeg ville ikke ha syntes at det var flaut å ha vaskehjelp. Har mer enn nok for å få tida til å gå .... om det er det som er poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hushjelp???

Ja, jeg går jo her og plukker opp etter både den ene og den andre ;o)

Vel, spøk til side.

Skulle gjerne ha hatt vaskehjelp hver 14de dag, men mannen min syns det er for dyrt....... Så da har det bare blitt med tanken.

Og nei, jeg ville ikke ha syntes at det var flaut å ha vaskehjelp. Har mer enn nok for å få tida til å gå .... om det er det som er poenget.

''Skulle gjerne ha hatt vaskehjelp hver 14de dag, men mannen min syns det er for dyrt.......''

Da håper jeg virkelig mannen din tar sin del av jobben, eller i det minste at du jobber mye mindre og har bedre tid til husarbeid.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har en slavejente fra afrika nede i kjelleren som jeg tar opp i stua og i huset ellers en-to ganger i uka. Da får hun utløp for sin "virketrang" , og det er deilig både for meg og for mannen. Huset er skinnende rent og inet rot!

Var det ment å være morsomt eller skulle det være et innlegg i debatten hvor du mener å si at man bør "feie opp skitten siin selv"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...