Gå til innhold

Er det vanlig med hushjelp?

Gjest en del spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Vasker bilen min sjøl også jeg. :o)

Og ja - _jeg_ synes det er i overkant av latskap å kjøpe seg vaskehjelp om man er frisk og rask og har 50% stilling. Men de aller, aller fleste andre syntes det var helt greit da, så jeg er tydeligvis utskuddet her.

Men så er det _deilig_ å være litt lat da - om man har råd!

Synes jeg, da, men noen vil sikkert se på det som nederlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• morsan

9

• Katt-ja

5

• Noraførr

2

Mest aktive i denne tråden

Ikke alle kan svinge hammer og sag, men jeg tør påstå at alle klarer å støvsuge eller bruke ei vaskefille....

Kjære meg, selv om jeg ikke deler de flestes syn her så er det da ingen grunn til å fly i strupen på meg.

Jeg synes da ikke morsan fløy i strupen på deg akkurat...

Vi prioriterer vel alle en gang iblant å betale for noe vi godt kunne gjort selv. Posesuppe/saus istedetfor å lage fra bunnen? Nå hoper det seg vel ikke akkurat opp med penger til overs for deg, ettersom jeg har skjønt (ref lommepenger til tenåringer). Så for deg er det luksus å bruke 1500-2000 pr måned på vaskehjelp.

Om man nå har de pengene til overs, og ønsker å bruke tiden sin på noe man har lyst til, så er det da ikke noe galt i det?

Jeg selv har ikke vaskehjelp,- og føler nok at jeg selv burde vaske hjemme (selv om jeg definitivt har råd til å betale for det),- men jeg synes _ikke_ det er "toppen av latskap" om andre velger å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle kan svinge hammer og sag, men jeg tør påstå at alle klarer å støvsuge eller bruke ei vaskefille....

Kjære meg, selv om jeg ikke deler de flestes syn her så er det da ingen grunn til å fly i strupen på meg.

Er det noen som flyr i strupen på noen, da?

Jeg har aldri hatt vaskehjelp og deltar ikke i debatten, jeg kan bare ikke se at noen har angrepet deg eller noen andre i denne tråden - hvis vi regner begrepet "latskap" som innenfor hva man bør tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg - holder i massevis med ryddinga!! :-) Vaskehjelpa holder jo ikke bare på en halvtimes tid, heller, så det er da ikke _så_ fort gjort å ta vaskinga selv etter ryddinga.

''Vaskehjelpa holder jo ikke bare på en halvtimes tid, heller, så det er da ikke _så_ fort gjort å ta vaskinga selv etter ryddinga.''

Hehe,- nei men jeg ville nok ikke vasket like godt som henne... Jeg er en elendig husmor,- men vi overlever...

I prinsippet synes jeg det er en god ide med vaskehjelp,- men i praksis ville jeg synes det var et pes å måtte rydde klart for henne... Annen rydding pleier dessverre å foregå i panikk før noen kommer på besøk ;-) Og du verden hvor mye man får gjort på en time når panikken pumper adrenalinet rundt... Og hver gang tenker man: Hvorfor gjør vi det ikke litt mer regelmessig,- det tar jo egentlig ikke så lang tid... Akkja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Jeg skjønner ikke at det kan ta to timer å rydde huset jeg...

Hvor mange kvaderat og hvor mye rot har dere da lissåm?

Kremt, nå er det ikke alle som greier den daglige shiningen, altså, så her i huset bruker vi gjerne mye mer enn 2 timer på å rydde hvis det virkelig skal pyntes opp. Bare rommene til ungene samt loftsstua sluker tid!

Flink er du, som ikke trenger skippertak på ryddefronten... Dit ønsker jeg meg også! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det kan ta to timer å rydde huset jeg...

Hvor mange kvaderat og hvor mye rot har dere da lissåm?

Nå er jo folk forskjellige da;)

Jeg er en sånn som rydder "hele tiden" (dvs. jeg tar med meg rot og legger det på plass når jeg forflytter meg fra rom til rom i huset, så jeg merker ikke at jeg rydder), så hos oss trenger vi nesten aldri å rydde. Hvis jeg lar være å ta rotet etterhvert, så hoper det seg kjapt opp, så da skulle jeg vel klart å bruke et par timer på rydding ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Skulle gjerne ha hatt vaskehjelp hver 14de dag, men mannen min syns det er for dyrt.......''

Da håper jeg virkelig mannen din tar sin del av jobben, eller i det minste at du jobber mye mindre og har bedre tid til husarbeid.

:)

Joda, han er flink å delta i husarbeidet ... men akkurat vaskingen kunne jeg har tenkt meg at vi slapp å tenke på.

Det er nok av andre ting ...... med to småbarn og ett fosterbarn .... tre voksne barn ........ tre barnebarn ...... to jobber ..... diverse verv som er mer eller mindre frivillige ...... stort hus og hage ...... potetåker og jordbæråker ..... bærtrær ..... feriehus ...... båt ....... venner ........ barnas fritidsaktiviteter ................

Og så videre .................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr ikke i strupen på deg - jeg prøver å debattere med deg på et saklig nivå! Det er tross alt ikke meg som bruker ordene pinlig og flaut og toppen av latskap! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så rart at vi gladelig betaler folk for å passe ungene våre i stedet for å gjøre det selv, samtidig som vi synes det er en skam å betale andre for å vaske huset vårt i stedet for å gjøre det selv.

Hvorfor er det verre å sette ut gulvvask enn å sette ut barnepass, tro?

veldig bra poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det _deilig_ å være litt lat da - om man har råd!

Synes jeg, da, men noen vil sikkert se på det som nederlag.

Jeg har ikke så mye husmorstolthet at jeg ville sett på dette som et nederlag! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som flyr i strupen på noen, da?

Jeg har aldri hatt vaskehjelp og deltar ikke i debatten, jeg kan bare ikke se at noen har angrepet deg eller noen andre i denne tråden - hvis vi regner begrepet "latskap" som innenfor hva man bør tåle.

Det var nok bare jeg som leste svarene fra morsan hissigere enn de var tenkt. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vaskehjelpa holder jo ikke bare på en halvtimes tid, heller, så det er da ikke _så_ fort gjort å ta vaskinga selv etter ryddinga.''

Hehe,- nei men jeg ville nok ikke vasket like godt som henne... Jeg er en elendig husmor,- men vi overlever...

I prinsippet synes jeg det er en god ide med vaskehjelp,- men i praksis ville jeg synes det var et pes å måtte rydde klart for henne... Annen rydding pleier dessverre å foregå i panikk før noen kommer på besøk ;-) Og du verden hvor mye man får gjort på en time når panikken pumper adrenalinet rundt... Og hver gang tenker man: Hvorfor gjør vi det ikke litt mer regelmessig,- det tar jo egentlig ikke så lang tid... Akkja :-)

''i praksis ville jeg synes det var et pes å måtte rydde klart for henne... ''

Vet du hva - det synes vi også! :-) Jeg har mang en sen kveld stresset rundt og ryddet før hun kommer, og tenkt at nå ville jeg mye heller ha satt meg til på sofaen og slappet av! ;-)

Men vi blir med dette tvunget til skikkelig rydding minst annenhver uke (har ikke ukentlig hjelp), og det er litt fint å få det sparket i baken til å få det unnagjort! :-)

Må nesten legge til at dette ikke betyr at vi ikke rydder i det hele tatt mellom hver gang hun er hos oss da *he he*, men det er utrolig mye som ikke blir tatt i den mer jevnlige ryddinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyr ikke i strupen på deg - jeg prøver å debattere med deg på et saklig nivå! Det er tross alt ikke meg som bruker ordene pinlig og flaut og toppen av latskap! ;-)

*Hehe* Neida, det var nok jeg som leste innleggene dine litt hissigere enn de var tenkt. :o)

Og ja, jeg mener fremdeles at det ikke er så uoverkommelig for et friskt menneske med 50% jobb at det ikke klarer å ta opp sin egen møkk. Men om folk har råd og vil prioritere det så er det helt greit for meg. :o)

Synes på en måte folk blir latere og latere og kjøper seg mer og mer bort fra daglige plikter og bare vil gjøre de morsomme tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Hehe* Neida, det var nok jeg som leste innleggene dine litt hissigere enn de var tenkt. :o)

Og ja, jeg mener fremdeles at det ikke er så uoverkommelig for et friskt menneske med 50% jobb at det ikke klarer å ta opp sin egen møkk. Men om folk har råd og vil prioritere det så er det helt greit for meg. :o)

Synes på en måte folk blir latere og latere og kjøper seg mer og mer bort fra daglige plikter og bare vil gjøre de morsomme tingene.

''Synes på en måte folk blir latere og latere og kjøper seg mer og mer bort fra daglige plikter og bare vil gjøre de morsomme tingene.''

Du får det til å høres ut som noe negativt! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Joda, han er flink å delta i husarbeidet ... men akkurat vaskingen kunne jeg har tenkt meg at vi slapp å tenke på.

Det er nok av andre ting ...... med to småbarn og ett fosterbarn .... tre voksne barn ........ tre barnebarn ...... to jobber ..... diverse verv som er mer eller mindre frivillige ...... stort hus og hage ...... potetåker og jordbæråker ..... bærtrær ..... feriehus ...... båt ....... venner ........ barnas fritidsaktiviteter ................

Og så videre .................

I know!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har ikke så mye husmorstolthet at jeg ville sett på dette som et nederlag! ;-)

Ikke jeg heller. Kunne sikkert vært tjent med ørlite mere sånt ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''i praksis ville jeg synes det var et pes å måtte rydde klart for henne... ''

Vet du hva - det synes vi også! :-) Jeg har mang en sen kveld stresset rundt og ryddet før hun kommer, og tenkt at nå ville jeg mye heller ha satt meg til på sofaen og slappet av! ;-)

Men vi blir med dette tvunget til skikkelig rydding minst annenhver uke (har ikke ukentlig hjelp), og det er litt fint å få det sparket i baken til å få det unnagjort! :-)

Må nesten legge til at dette ikke betyr at vi ikke rydder i det hele tatt mellom hver gang hun er hos oss da *he he*, men det er utrolig mye som ikke blir tatt i den mer jevnlige ryddinga.

Et slik press burde vi også hatt...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mammamiaaa

Nå vet jeg ikke hva de andre har svar, skal lese tråden etterpå, men JA - det hadde vært pinlig og flaut å fortelle at jeg hadde vaskehjelp om jeg jobbet 50% og var frisk og rask! Det er ikke morsomt, men jeg liker ikke tanken på at andre skal borti mitt rot og min "møkk"!

Hadde jeg jobbet 50 % hadde jeg nok med mer glede gjort husarbeid, men nå jobber jeg 100 % pluss har fått en baby og et stort hus, så tanken på vaskehjelp er fristende. jeg er ikke akkurat så veldig glad i husarbeid heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mmmmmmmmmmmmm

Hun mener nok det de fleste kaller vaskehjelp, hushjelp er jo gjerne en på heltid.

Hushjelp var veldig vanlig før. Moren min jobbet litt som hushjelp for enkelte familier da hun var ung og trengte penger. Husker hun jobbet for en rektor som hadde så mange unger og var enkemann, så han trengte noen til å gjøre det forfallende av husarbeid. Kanskje matlaging og? Dette var vel på 60-tallet tror jeg. 80-.tallet ble vel da husmødrene skulle mer og mer ut i jobb, de skulle fungere både hjemme og på jobb, for fortsatt lå jo igjen det med at det var konas jobb å holde orden i heimen, selv om hun nå var fulltidsarbeidende. Men siste årene virker det som det har blitt mer akseptert nå at man leier inn hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg jobbet 50 % hadde jeg nok med mer glede gjort husarbeid, men nå jobber jeg 100 % pluss har fått en baby og et stort hus, så tanken på vaskehjelp er fristende. jeg er ikke akkurat så veldig glad i husarbeid heller...

De ferreste av oss synes vel at det å svinge støvsuger og vaskefille er det morsomste som finnes. :o)

Jeg skjønner godt at de som sitter i tidsklemma med 100% jobb og unger og alt det der kjøper seg vaskehjelp altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...