Gå til innhold

Er det vanlig med hushjelp?

Gjest en del spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Blikkboks

Nei, jeg syns ikke det er flaut at jeg har vaskehjelp annen hver uke, skulle gjerne hatt det hver eneste uke jeg, men vaskedamen jeg bruker har fulle lister.

Jeg jobber ca.60-70% og er glad jeg har anneldning til å kunne benytte meg av litt hjelp i huset, så har jeg større overskudd til å ta meg av sønnen min, så hverdagen vår blir så hyggelig som mulig.

Vi brukte før maid4you, ett kjempedårlig vaskefirma, nå bruker vi en polsk dame med ett enmansforetak. Både bedrevask og litt rimeligere. Før betalte vi 200 +mva og hadde 4 timer annne hver uke, og det ble ikke rent. I tillegg skulle di sette opp prisen til 230 +mva og da sa vi takk for oss. Nå betaler vi 100,- +mva og har 3,5 timer annen hver uke, og da er det skinnende rent. Vi prøver som sagt å få til at vi får fler ganger, altså vaske hver uke.

Ha en flott dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

9

• morsan

9

• Katt-ja

5

• Noraførr

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Blikkboks

Nå vet jeg ikke hva de andre har svar, skal lese tråden etterpå, men JA - det hadde vært pinlig og flaut å fortelle at jeg hadde vaskehjelp om jeg jobbet 50% og var frisk og rask! Det er ikke morsomt, men jeg liker ikke tanken på at andre skal borti mitt rot og min "møkk"!

Jeg får vel gå å gremmes jeg da ;-D

Nei, men for å være ærlig, så er jeg glad for at jeg slipper og ha lille gutt i barnehagen 9 timer, 5 dager i uka. Og ja, jeg kjøper meg gjerne litt fri, så vi kan finne på andre ting.

Men, jeg skjønner tankegangen din, altså, men skjønner du min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er vanlig med vaskehjelp når en jobber deltid, jeg synes ikke det virker så vanlig for heltidsarbeidende heller. Selv mangler jeg husmor-genet og har hatt vaskehjelp en dag i uka i halvannet år. Har blitt helt avhengig og ville ikke klart meg uten, tror jeg.

De som kommer er skikkelig hyggelige, og det virker som om at synes det er morsomt å vaske. En gang i blant bestiller vi vindusvask eller ekstra grundig vask, og er vi bortreist, så gir vi bekjed om at de ikke trenger å komme.

Jeg jobber selvstendig. Ikke fulltid, men i perioder døgnet rundt, og andre ganger lite. Har ikke noe særlig dårlig samvittighet for å ha vaskehjelp, hadde mye dårligere samvittighet før, da huset ikke så ut. Nå er det i hvert fall ganske ok her én dag i uka.

Det er også mye lettere å få familien til å rydde, når de vet at "det som ikke blir ryddet blir ikke vasket".

Jeg er overrasket over at det er så mange som bruker svart vaskehjelp. Ut fra timeprisen jeg leser nedenfor her, så betaler jeg ikke noe særlig mer for å ha et firma til å vaske hos meg. Vi hentet inn pristilbud fra flere før vi bestemte oss. Firmaet vi valgte var her på befaring før de kom med et tilbud.

Råd til dette har jeg egentlig ikke, men jeg ville kuttet forbruket temmelig kraftig på mye annet tull og tøys før jeg hadde kuttet vaskehjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel gå å gremmes jeg da ;-D

Nei, men for å være ærlig, så er jeg glad for at jeg slipper og ha lille gutt i barnehagen 9 timer, 5 dager i uka. Og ja, jeg kjøper meg gjerne litt fri, så vi kan finne på andre ting.

Men, jeg skjønner tankegangen din, altså, men skjønner du min?

Jada, jeg skjønner tankegangen din. :o) Men er det såååå innmari vanskelig å dra over golvet med ungen hjemme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blikkboks

Jeg synes det er så rart at vi gladelig betaler folk for å passe ungene våre i stedet for å gjøre det selv, samtidig som vi synes det er en skam å betale andre for å vaske huset vårt i stedet for å gjøre det selv.

Hvorfor er det verre å sette ut gulvvask enn å sette ut barnepass, tro?

Nettopp mitt poeng.

Jeg er så heldig at jeg jobber mindre enn normalen, men har allikevel hjelp til vask av hus. Grunnet at jeg henter min sønn tidligere i barnehagen/leverer senere. Og skulle jeg ha jobbet 70% og vaket selv, ville det si at han var i alle fall 8 timer i barnehage 5 ganger i uka.

Nå reiser jeg hjem fra jobb, lager middag, henter lillegutt og evnt. andres barn i tillegg.

Men jeg får vel heller gremmes, når jeg foretrekker fritid med mann og barn, og ikke vask av kriker og kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blikkboks

Jada, jeg skjønner tankegangen din. :o) Men er det såååå innmari vanskelig å dra over golvet med ungen hjemme da?

Jeg støvesuger hver eneste dag ( iallefall nå i røyteperioden), jeg vakser over doen hver eneste dag.

Men den grundige vasken, ja den har jeg valt og sette bort. Og det er jeg utrolig glad for.

Og jeg er ikke kjent for å være spesielt lat, bare så det er sagt.

Ha en flott dag :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hva de andre har svar, skal lese tråden etterpå, men JA - det hadde vært pinlig og flaut å fortelle at jeg hadde vaskehjelp om jeg jobbet 50% og var frisk og rask! Det er ikke morsomt, men jeg liker ikke tanken på at andre skal borti mitt rot og min "møkk"!

Jeg er glad du tok med formuleringen "frisk og rask". Jeg jobber ikke i det hele tatt pga kronisk sykdom, og klarer ikke husarbeid (gulvvask, vindusvask, støvsuging o.l). Jeg klarer de enkle tingene da (rydding, støvtørking, kjøkken og bad f.eks). Paradokset er da at jeg overhodet ikke har råd til vaskehjelp pga økonomien når man kommer inn under NAVs forskjellige ordninger:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hehe* Neida, det var nok jeg som leste innleggene dine litt hissigere enn de var tenkt. :o)

Og ja, jeg mener fremdeles at det ikke er så uoverkommelig for et friskt menneske med 50% jobb at det ikke klarer å ta opp sin egen møkk. Men om folk har råd og vil prioritere det så er det helt greit for meg. :o)

Synes på en måte folk blir latere og latere og kjøper seg mer og mer bort fra daglige plikter og bare vil gjøre de morsomme tingene.

''Men om folk har råd og vil prioritere det så er det helt greit for meg. :o)''

Det er greit for deg,- men du kaller dem late (og ser derved ned på dem)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad du tok med formuleringen "frisk og rask". Jeg jobber ikke i det hele tatt pga kronisk sykdom, og klarer ikke husarbeid (gulvvask, vindusvask, støvsuging o.l). Jeg klarer de enkle tingene da (rydding, støvtørking, kjøkken og bad f.eks). Paradokset er da at jeg overhodet ikke har råd til vaskehjelp pga økonomien når man kommer inn under NAVs forskjellige ordninger:-(

Selvfølgelig er det en forutsetning at man er frisk og rask, det har jeg presisert i alle innleggene mine i denne tråden. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det en forutsetning at man er frisk og rask, det har jeg presisert i alle innleggene mine i denne tråden. :o)

Jada, det var overhodet ingen kritikk av deg og dine uttalelser:-) Jeg ville bare frem med paradokset om at hvis man ikke er frisk og rask, så har man sjelden råd til å kjøpe seg denne hjelpen. (Og man skal være temmelig syk for å få hjemmehjelp dekket av kommunen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men om folk har råd og vil prioritere det så er det helt greit for meg. :o)''

Det er greit for deg,- men du kaller dem late (og ser derved ned på dem)...

''Det er greit for deg,- men du kaller dem late (og ser derved ned på dem)...''

Jeg synes det er litt latskap ja, men har da virkelig ikke ett eneste sted sagt at jeg ser ned på folk som har vaskehjelp?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er greit for deg,- men du kaller dem late (og ser derved ned på dem)...''

Jeg synes det er litt latskap ja, men har da virkelig ikke ett eneste sted sagt at jeg ser ned på folk som har vaskehjelp?!

''Jeg synes det er litt latskap ja, men har da virkelig ikke ett eneste sted sagt at jeg ser ned på folk som har vaskehjelp?!''

Ikke med rene ord, men det er jo ikke stor avstanden mellom å synes at andre viser toppen av latskap til å konkludere med at man dermed ser ned på dem;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg jobbet 50 %, så ville jeg synes det var sløvt å ha "hushjelp". Mener det ligger en verdi i seg selv i det å ordne opp etter seg selv, ikke la andre ta møkka.

Hva andre velger, er jeg lite opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sandra Salamander

Vi har vaskehjelp (hvitt firma) hver fjortende dag, og jeg jobber deltid i perioder. Det er ikke flaut i det hele tatt, men veldig deilig. Jeg forteller ofte og gjerne om det til andre, syns den holdingen at man er lat og man får ta møkka si sjøl er helt hinsides. Hva ER logikken i det??? Det betyr mye for forholdet vårt, at vi ikke irriterer oss over alt som burde vært gjort og hvorfor ikke den andre tar tak i det. Forøvrig er det alltids nok av annet husarbeid å gjøre hvis man har tid, klær, rydding, vindusvask, matlaging etc, så at akkurat den gulvvasken skal være symbolet på om man er en god husmor/husfar eller ikke kjøper jeg ikke. Vi setter også bort bilvask og altsom må gjøres av håndverker (som andre gjør selv). Sykkelbutikken fikser sykklene våre osv. Vi har ikke supergod råd, men prioriterer slik. Jeg vil våge å påstå vi er lykkeligere enn mange andre par! Forøvrig er det ganske vanlig med vaskehjelp både hos våre naboer og i vår vennkrets og familie, og mine foreldre hadde det allerede på 70-tallet (de var ikke rike og det var ikke vanlig). Mine besteforeldre hadde selvfølgelig hushjelp, men da var de fattige og hadde 8 unger og dyr og det var slik det var den gangen. Så: Ja, det er vanlig. Og : Nei, det er ikke flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...