Gå til innhold

12-åring alene på Gardermoen?

Anbefalte innlegg

Gjest mormora
Skrevet

Hva synes dere?

Jeg har et barnebarn på 12 år som bor hos pappa og reiser til mamma med fly ca hver annen helg. Jeg har hittil fulgt og møtt han, men nå vil pappaen at han skal reiser alene. Ta flytoget alene og klare seg på Gardermoen, sjekke inn, finne utgang og fly alene.

Han har nettopp fylt 12 år og er ikke spesielt moden for alderen og er ikke flink til å lese engelsk. Selv om han reiser i Norge, er det mye informasjon som står på engelsk.

Lurer på hva andre mødre/fedre synes.

Skrevet

Jeg hadde ikke likt å gjort dette mot min 12 åring. Dette er litt utrygt og jeg ville ikke ha utsatt barnet mitt for noe sånt. Ikke hadde jeg følt meg trygg selv heller.

Gjest Det burde gå fint
Skrevet

Hvis en 12 åring har reist mange ganger med fly, så burde han kunne klare dette på egenhånd. Skulle det oppstå problemer er det mange som kan hjelpe til. Det er bare det å tørre å spørre om hjelp da?

Gjest mormora
Skrevet

Hvis en 12 åring har reist mange ganger med fly, så burde han kunne klare dette på egenhånd. Skulle det oppstå problemer er det mange som kan hjelpe til. Det er bare det å tørre å spørre om hjelp da?

Ja, kanskje det kan gå bra.

Kanskje jeg er pysete, men jeg er litt engstelig.

Det er så mye som kan skje og skjer med barn.

Gjest ViViola
Skrevet

Det vil nok gå helt fint, det er jo ikke første gangen han er på flyplassen.

Kan dere ikke ta en "prøvetur" først, da? Der dere later som dere ikke kjenner hverandre, slik at han gjør det han mener er riktig selv om du er der?

Skrevet

Hmm... det kommer jo veldig an på gutten.

Og siden han har reist med fly en del ganger, kan han jo en del av rutinene. Jeg ville nok ikke tvunget ham, men om han lyst selv, ville jeg nok gitt ham sjansen.

Hva med å bli med ham, men la ham vise deg hvordan han vil gjøre ting.

Var nok i den alderen jeg begynte å reise til Oslo alene. Da med tog. Dette fordi jeg skulle på judostevne.

Litt spennende var det, litt skummelt, men også veldig artig.

Skrevet

Det kommer an på hva han synes selv da. Føler han at det er OK så er det OK. Han er tross alt 12 år. Men - det finnes jo engstelige 12-åringer (og bestemødre....)

Gjest mandolina
Skrevet

Sønnen min var nesten 12 år da han skulle reise med fly alene første gangen, og han ble veldig fornærmet over at han skulle ha lapp om halsen og følge til flyet, for det mente han at han selv kunne ordne, for han var så vant til å fly og å finne fram på flyplassen.

Han ble jo selvfølgelig kjørt til Gardermoen og hentet på ankomstflyplassen.

Han elsker fly og flyplasser, siden har han reist mye alene med fly og det har gått veldig greit.

Hilsen

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, men det er mulig jeg er overbeskyttende.

Datra til kjæresten reiser med fly mellom han og mora, jeg tviler på at hun ville kommet seg til og fra flyplasser på egenhånd på en god del år. Hun er samme alder.

Gjest mormora
Skrevet

Hmm... det kommer jo veldig an på gutten.

Og siden han har reist med fly en del ganger, kan han jo en del av rutinene. Jeg ville nok ikke tvunget ham, men om han lyst selv, ville jeg nok gitt ham sjansen.

Hva med å bli med ham, men la ham vise deg hvordan han vil gjøre ting.

Var nok i den alderen jeg begynte å reise til Oslo alene. Da med tog. Dette fordi jeg skulle på judostevne.

Litt spennende var det, litt skummelt, men også veldig artig.

Jeg har jo vært med han og vist ham alle ting, men han er som sagt litt vimsete og følger ikke alltid like godt med.

Han reiser ikke med kort rundt halsen, han reiser alene, det handler kun om følge til gaten og at han blir møtt når han kommer tilbake. Jeg forstår bare ikke hva som haster så veldig, han er jo barn i så få år i forhold til årene han er voksen.

Han får tidsnok reist myyyye alene med fly til og fra Gardermoen og andre flyplasser.

Skrevet

Nei, eg hadde aldri sendt min aleine i den alderen.

Skulle ikkje forundre meg om det går noen pedofile rundt å lusker på Gardermoen for å finne sitt offer, eg syns det er for stor risiko å ta så eg vil anbefale at du fortsetter slik som før.

Eg har reist for å hente bringe sønnen vår i forbindelse med samvær siden han var 6,5 år, fra han var ca. 8 så begynte han å reise med buss aleine, men blei kjørt frem til ei ferje (av meg) fulgt over med ferja og inn på bussen som da kjørte "nonstop" frem til bestemmelsesstedet der mor tok i mot osv.

Det fortsatte eg med frem til han var 16 år! :-)

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Synes Gardermoen er stor og skummel selv jeg.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Synes Gardermoen er stor og skummel selv jeg.

Uff da. Hvordan går det når du er på flyplasser i utlandet? De er jo mye, mye større. Gardermoen er oversiktelig og liten.

Skrevet

Uff da. Hvordan går det når du er på flyplasser i utlandet? De er jo mye, mye større. Gardermoen er oversiktelig og liten.

Jeg er aldri i utlandet. :o) Ikke alene i alle fall. Jeg hadde nok klart meg helt fint, men liker det ikke.

Skrevet

Nå er mine så små at det er vanskelig å forestille seg sånn.

Men har en nevø på snart 11 år, kan ikke forestille meg han alene på en fly plass..Men kommer vel annpå hvor modne de er..

Jeg selv hadde aldri i verden vært alene på en fly plass..

Men så flyr jeg heller ikke ;0)

Skrevet

Jeg hadde aldri krevd dette av min snart 12-åring.

Gardermoen er jo en ganske så oversiktelig flyplass, men likevel... masse folk, mye å holde styr på.

12-åringer er "store", men ikke store nok til en slik utfordring.

Vil han det selv da? Tror ikke min datter hadde villet gå med på noe slikt...

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg tenker som så at en tolvåring som er reisevant fint kan klare seg når alt går som det skal, men i det øyeblikket det oppstår noe ekstra (enten rutemessig ombooking/forsinkelse, eller at han mister noe, eller at noen henvender seg til ham el.l), kan det bli veldig komplisert og vanskelig for en som er såpass ung.

Nei, jeg ville nok ikke tatt sjansen på det. Og særlig ikke hvis det ikke er en ekstra moden og fornuftig tolvåring.

Gjest mormora
Skrevet

Nei, eg hadde aldri sendt min aleine i den alderen.

Skulle ikkje forundre meg om det går noen pedofile rundt å lusker på Gardermoen for å finne sitt offer, eg syns det er for stor risiko å ta så eg vil anbefale at du fortsetter slik som før.

Eg har reist for å hente bringe sønnen vår i forbindelse med samvær siden han var 6,5 år, fra han var ca. 8 så begynte han å reise med buss aleine, men blei kjørt frem til ei ferje (av meg) fulgt over med ferja og inn på bussen som da kjørte "nonstop" frem til bestemmelsesstedet der mor tok i mot osv.

Det fortsatte eg med frem til han var 16 år! :-)

Tusen takk for støttende svar. Ja, for det er ikke lett å vite hva dere som er yngre mener. Jeg synes også det er skummelt hvis det skulle skje noe uforutsett.

Han har egentlig ikke så veldig lyst til å gjøre alt alene selv, men tror han føler seg presset av pappaen. Jeg skal prøve å tvinge meg med noen år til, tror jeg.

Skrevet

Som de andre sier spørs dette veldig på gutten. Det er jo noen som ikke vil gjøre noenting alene uansett hva det er.

Jeg synes ViViola hadde en god idé med at dere skulle late som dere ikke kjenner hverandre et par ganger først. :)

Selve Gardermoen er nok ikke så farlig. Jeg har vært der _mye_ og aldri sett noe halvveis merkelig en gang. Men jeg ville nok fulgt ham til flyplassen til han blir litt eldre og vant til å reise alene. Sjekke inn, passe på at flyet ikke var innstilt etc. og fulgt ham til sikkerhetskontrollen. Spesielt hvis det er streik, snøvær, tåke eller andre ting som gjør at man må sitte der i timesvis.

Dette går nok helt fint! Det er jo ikke mange årene til han forventes å klare dette selv uansett. Og mormorer har en tendens til å overbekymre seg, så det går nok 10 ganger bedre enn du frykter uansett. ;-)

Skrevet

Her synes jeg barnets modenhet er det som bør telle.

Jeg reiste alene med tog fra Oslo til Tyskland som 12-åring, og det gikk kjempfint.

Jeg var reisevant, trivdes alene og var moden.

Ikke alle 12-åring er modne nok til å takle uforutsette vanskeligheter, eller til å takle det hvis fremmede prøver å ta kontakt med dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...