Gå til innhold

Fornyelse av pass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal fornye passet mitt og jeg finner ikke det gamle i farten. Har ryddet litt for bra etter oppussing.

Jeg bør ordne dette i morgen om det skal være håp om å få nytt før jeg drar, tror jeg.

Hva må jeg ta med?

Hvor lang tid tar det å få nytt pass når for tiden?

Gjest Elextra
Skrevet

Du må nok ha med gamle passet, ja, med mindre du har meldt det tapt.

De sier det tar tre uker å få nytt pass, men de siste par gangene vi har fått (bl.a. til barna) har det kommet på maks. fire dager.

Skrevet

Uff, dette gjorde jo jeg også i vinter... Du må i alle fall ha med fødselsattest+ godkjent legitimasjon (f.eks. førerkort). Er litt usikker.....

Det står vel på nettet et sted, vil jeg tro?

Skrevet

Du må nok ha med gamle passet, ja, med mindre du har meldt det tapt.

De sier det tar tre uker å få nytt pass, men de siste par gangene vi har fått (bl.a. til barna) har det kommet på maks. fire dager.

Men har de meg ikke lagret på data`n tror du, slik at jeg bare kan ta med vanlig legitimasjon som f.eks bankkort?

Skrevet

Men har de meg ikke lagret på data`n tror du, slik at jeg bare kan ta med vanlig legitimasjon som f.eks bankkort?

Det var ganske strengt, for den første gangen jeg var der, hadde jeg ikke med annet enn førerkort/bankkort - og da gikk det ikke.

Måtte lete frem "viktige-papirer-posen" og der lå jammen både fødselsattester, dåpattester, vigselsattester og gamle pass :-)

Så da tok jeg med meg det meste neste dag....

Det gikk forresten overraskende fort å få passet - bare noen dager. Men det tok himla lang tid å ta bilde i den hersens automaten!

Skrevet

Det var ganske strengt, for den første gangen jeg var der, hadde jeg ikke med annet enn førerkort/bankkort - og da gikk det ikke.

Måtte lete frem "viktige-papirer-posen" og der lå jammen både fødselsattester, dåpattester, vigselsattester og gamle pass :-)

Det gikk forresten overraskende fort å få passet - bare noen dager. Men det tok himla lang tid å ta bilde i den hersens automaten!

Var det første gangen du fikk pass da? Er det så strengt om jeg bare skal fornye det, tror du?

Skrevet

Var det første gangen du fikk pass da? Er det så strengt om jeg bare skal fornye det, tror du?

Jeg skulle fornye det. Var visst strengt, ja.

Skrevet

Søkte om pass for 2 måneder siden, måtte ha med 2 stk passbilder, førerkortet var gyldig legitimasjon.

Skrevet

Jeg googlet litt og fant dette. Her står det at bankort/førerkort holder. Litt rart at det ikke holdt når du var der, men kanskje det har kommet nye regler etter at du var der?

"Hva slags legitimasjon er gyldig når jeg skal søke om pass?

Når du skal søke om pass, må du kunne dokumentere din identitet. Når du skal fornye passet ditt, holder det at du har med det tidligere passet som legitimasjon hvis det fremdeles er gyldig eller det er mindre enn tre måneder siden det utløp.

Skal du ha pass for første gang, eller hvis det er mer enn tre måneder siden det gamle passets gyldighetstid utløp, skal du ha med følgende legitimasjon:

Gyldig norsk førerkort eller annet minst like sikkert identitetskort med bilde og fødselsnummer, for eksempel bankkort med bilde

Eventuelt tidligere utløpt pass

Statsborgervedtak og statsborgerbrev dersom du tidligere har vært utenlandsk statsborger"

Gjest Elextra
Skrevet

Nei, tror de vil forhindre at du på noe tidspunkt besitter to gyldige pass.

Skrevet

Nei, tror de vil forhindre at du på noe tidspunkt besitter to gyldige pass.

Men det gamle gikk ut i februar så det er uansett ikke gyldig.

Har ringt å sjekket. Det var bare å ta med seg bankkort det så ordner de nytt pass. Bilder tar jeg der.

Gjest mamsemor
Skrevet

Vi var å fornyet to pass i familien nå i vår, var på politistasjonen den ene dagen, dagen etter lå de nye passene i postkassen :)

Så kjekt :), og så har det jo blitt billigt å fornye passene heldigvis.

Gjest Elextra
Skrevet

Men det gamle gikk ut i februar så det er uansett ikke gyldig.

Har ringt å sjekket. Det var bare å ta med seg bankkort det så ordner de nytt pass. Bilder tar jeg der.

Så bra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...