Gjest prust Skrevet 29. april 2008 Skrevet 29. april 2008 Jeg er innkalt som lagrettemedlem i en stor rettsak. Tidspunktet kolliderer med en konferanse jeg skal delta på med jobben. Er det tilstrekkelig grunn for fritak? Domstolloven § 90 snakker om at "Gyldig fravær foreligger hvis sykdom eller andre hindringer gjør det umulig eller uforholdsmessig byrdefullt å møte. " http://www.lovdata.no/all/tl-19150813-005-006.html#90 Jeg jobber i en liten bedrift, og en lang rettsak på meg vil jo utvilsomt gjøre situasjonen på jobb vanskelig for de andre i denne perioden (og for meg når jeg kommer tilbake). At legfolk er med som meddommere, synes jeg er riktig, men det medfører jo vanskeligheter på arbeidsplassen når det er lange rettsaker.... 0 Siter
kvitre Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Ring og si det som det er, at det kolliderer med en viktig konferanse i .... Du har antakelig ikke krav på fritak, men de er ofte greie og kontakter varameddommer i stedet. 0 Siter
Gjest svigermora Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Jeg husker jeg fikk fritak en gang jeg var innkalt fordi jeg ikke hadde barnepass. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.