Gå til innhold

Dårlig vektøkning


Gjest helleP

Anbefalte innlegg

Gjest helleP

Jeg har en sønn på 13 dager som jeg ammer. Jeg veide han idag, og da hadde han ikke gått opp "nok", og jeg trenger råd fra dere for å øke vekta hans mer.

Han veide 3795g ved fødsel. 2. dag var han 3680g, 6. dag var han 3650g, 8. dag var han 3705g og 13. dag var han 3780g, dvs bare 75g på 5 dager! Vi skal tilbake om noen dager for å veie på nytt, men nå er jeg kjempenervøs for at han ikke får nok melk.

Han får melk med 1-4 timers mellomrom. Dvs at omtrent hele hans våkne tid går med ved brystet, maks en halvtime er han våken i døgnet uten at jeg ammer han. Problemet er at han sovner så lett ved brystet, og han er lite interessert i å ta godt av brystet. Jeg skifter bleie før måltid, stimulerer hender og føtter under måltidet for å få han mer våken og interessert, men det hjelper lite. Noen ganger slipper han brystet mens melka spruter, så det virker som om utdrivninga er iorden. Jeg hører han svelger noe når han ligger ved brystet, men han kan ligge lange perioder uten å patte, og da svelger han ikke noe heller.

Finnes det noen der ute som har noen gode råd til meg? Jeg har ikke noe godt forhold til helsesøster, så det er litt viktig å få noen gode innspill fra dere.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg hadde noe av samme problem, men min gutt var litt eldre. Helsesøster stressa meg opp og påsto at jeg hadde for lite melk. Han la på seg bare 30g på en uke, og da var han 3-4mnd. Jeg mente selv at jeg hadde nok, men helsesøster ga seg ikke. Dette førte til at jeg mista mye av melka. Men jeg var standhaftig, fortsatte å amme, ga ikke tillegg og nå er han 7 mnd, og vekta var 7kg på 6 mnd kontrollen. Mitt råd er at du ammer ofte, slapper av, prøv å ikke la det stresse deg. (lettere sagt enn gjort...men prøv) Så lenge babyen din er blid og fornøyd og har våte bleier er det ingen fare. Hvis jeg var deg tror jeg at jeg ville ha venta med tillegg. Amm heller litt oftere så du får stimulert. Hvis han sovner, kan du jo ta han opp til skulderen eller noe sånt. Drikk mye og ta livet med ro noen dager. (nå vet jo ikke jeg om du har lite melk da..)

Ellers tror jeg det var sånn med minstemann her at han rett og slett bare hadde en veksstopp, noen ganger vokser de på lengden i stedet for vekt også. Det er ikke alltid like lurt å drive å veie hele tiden for de vokser litt ujevnt. Lykke til. Var kanskje ikke så mange råd, men ikke la helsesøstera stresse deg for mye. Stol på deg selv!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Du skal bare ta det med ro. Sannsynligvis er det poden som krever mer melk akkurat nå, og du trenger et par "økedager". Dette gjør du ved å amme LITT oftere enn nå, og tømmer begge bryster skikkelig. La poden bestemme tempo og tidspunkt.

Alle barn vokser i rykk og napp, så ikke bekymre deg. Hvis du går der og engster deg, kan det virke inn på melkeproduksjonen, og da har du det gående...

Jeg snakker av erfaring, har ammet to barn, og opplevde det samme som deg. Men så lenge vekta går opp, er det positivt, uansett hvor lite det er. Ikke alle barn kan være som gjennomsnittet, vet du. Det skal ytterpunkter til på begge sider for å finne midten!

Fortsett ammingen i god tro på at du gir barnet ditt akkurat det han trenger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære alice. Er nok forskjellig praksis fra sykehus til sykehus. Kontakt dem å hør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...