Gå til innhold

Er Jesu oppstandelse troverdig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og H!

Driv å skal skrive litt om aktuelle innvendinger mot troverdigheten i budskapet om Jesu oppstandelse...

Hva er dine innvendinger??

Skrevet

Det meste av det som står i Bibelen handler jo om å tro. Enten tro man på det, eller så gjør man det ikke :)

Det at Jesus sto opp fra de døde virker jo virkelig lite troverdig. Jeg vil tro at han kanskje ikke var helt død likevel? Det var noen andre som dro fra stenen foran graven, også våknet han til live?

Gjest Spekepølse
Skrevet

At folk ikke står opp fra de døde, det er noe vi vet, så hvorfor skulle jesus gjør det?

Historien om jesus er full av mytologiske og litterære grep for å gjøre jesus til noe mer enn et menneske. man må ta historien for det det er.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg syntes ikke at Jesus er troverdig i det hele tatt. Ikke som historisk person i allefall.

Oppstandelsen er jo en mytisk hendelse som referer til astrologiske fenomener og ikke en faktisk begivenhet.

Skrevet

Er man død så en man død.

Hvis ikke, er man levende.

Skrevet

Mener du det faktum at han først var død og så sto opp, eller mener du fenomenet at han døde for å ta på seg menneskenes synder og så sto opp igjen og dermed frigjør menneskene for skyld.

Skrevet

Mener du det faktum at han først var død og så sto opp, eller mener du fenomenet at han døde for å ta på seg menneskenes synder og så sto opp igjen og dermed frigjør menneskene for skyld.

Mest fokus på om det er en historisk hendelse eller ikke...

(Så kommer jo event teologiske ting som følger av det...)

Gjest mandolina
Skrevet

Er du misjonær for troen på Bibelens budskap?

Eller er du misjonær for å bevise at hendelser omtalt i Bibelen ikke har funnet sted?

Wikipedia definerer ordet misjonær slik:

"En misjonær er en person som har fått et kall, en livsoppgave og som er utsendt for å oppfylle sitt kall eller livsoppgave. Forutsetningen for å bli misjonær er en personlig tro og en motivasjon til å være en forkynner."

Skrevet

Med fokus på det som en historisk hendelse - NEI, han sto ikke opp fra de døde. Det er ikke mulig.

Gjest irshakaka
Skrevet

Det meste av det som står i Bibelen handler jo om å tro. Enten tro man på det, eller så gjør man det ikke :)

Det at Jesus sto opp fra de døde virker jo virkelig lite troverdig. Jeg vil tro at han kanskje ikke var helt død likevel? Det var noen andre som dro fra stenen foran graven, også våknet han til live?

pappa leste en del på en nettside som het the ufo/bible connection (eller noe lignende) og der ble det forklart at Jesus ble biiimet opp til Himmelen via en Ufo :-)

Gjest minnah
Skrevet

Jesus levde nok han, men oppstandelsen (og en god del andre undere og mirakler) kunne etter min oppfatning like gjerne tilhørt Scientologien.

Gjest meget mulig
Skrevet

Jeg mener historien om Jesus er troverdig, men at man må se det ut ifra datidens situasjon.

Han var nok en spesiell person, ellers ville han vært glemt for lenge siden.

Ikke sikkert han sto opp fra de døde, sånn som vi tenker på det i dag.

Men utfra menneskenes kunnskap dengang, ble det kanskje opplevd sånn.

Skrevet

I såfall:

Det er umulig å våkne til liv når man har vært død. Det skjer en rekke nedbrytningsprosesser i kroppen som er ikke-reversible slik at når hjertet har stått en stund og kroppen har vært uten sirkulasjon, er det ikke mulig å få kroppen til å virke igjen.

Så hvis Jesus skulle ha våknet igjen, kunne han ikke ha vært død i utgangspunktet. Jeg vil tro de sjekket ganske nøye om han faktisk var død, og hvis det er historisk riktig at han hang såpass lenge på korset, var han nok også det. Hvis han ikke var død, men bare bevisstløs, faller vel noe av underet bort.

Skrevet

I såfall:

Det er umulig å våkne til liv når man har vært død. Det skjer en rekke nedbrytningsprosesser i kroppen som er ikke-reversible slik at når hjertet har stått en stund og kroppen har vært uten sirkulasjon, er det ikke mulig å få kroppen til å virke igjen.

Så hvis Jesus skulle ha våknet igjen, kunne han ikke ha vært død i utgangspunktet. Jeg vil tro de sjekket ganske nøye om han faktisk var død, og hvis det er historisk riktig at han hang såpass lenge på korset, var han nok også det. Hvis han ikke var død, men bare bevisstløs, faller vel noe av underet bort.

Hva når man er såkalt "skinndød" ?

Da har jo alt i kroppen sluttet å fungere, men likevel kan man våkne opp igjen.

Det er vel derfor vi har regler på hvor tidlig mennesker kan begraves..Man har jo i alle tider hørt om folk som har våknet opp igjen..Ekkelt...

Gjest minnah
Skrevet

Denne historien, og Bibelen forøvrig, har blitt fortalt gjennom altfor mange ledd til at det kan gå an å tro på noe av det.

Du lekte vel "hviskeleken" da du var liten? Hvor mange setninger kom ut riktig i andre enden?

Skrevet

Hva når man er såkalt "skinndød" ?

Da har jo alt i kroppen sluttet å fungere, men likevel kan man våkne opp igjen.

Det er vel derfor vi har regler på hvor tidlig mennesker kan begraves..Man har jo i alle tider hørt om folk som har våknet opp igjen..Ekkelt...

Skinndød er at man har så lave/små livsfunksjoner at det er vanskelig å oppdage dem, og tror at man er død. Jeg tviler sterkt på at en så svekket person kommer seg av seg selv, lang mindre klarer å velte bort en stor stein.

Skrevet

Skinndød er at man har så lave/små livsfunksjoner at det er vanskelig å oppdage dem, og tror at man er død. Jeg tviler sterkt på at en så svekket person kommer seg av seg selv, lang mindre klarer å velte bort en stor stein.

Mirakler skjer ;0)

Skrevet

Mirakler skjer ;0)

Det var det med troverdighet, da....

Skrevet

Det var det med troverdighet, da....

He, he, ja, virker utrolig!

jubalong70
Skrevet

pappa leste en del på en nettside som het the ufo/bible connection (eller noe lignende) og der ble det forklart at Jesus ble biiimet opp til Himmelen via en Ufo :-)

Ah! Det synes jeg absolutt hørte plausibelt ut ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...