Gå til innhold

Tørking på do

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Samboeren min påstår hardnakket at Squishy (2,5 år) må begynne å lære seg og tørke seg selv på do. Jeg prøver å forklare at dette er ikke noe barn flest klarer før i 4-6 års alderen, fordi armene ikke er lange nok. Det er vrient å bli helt ren.

Jeg klarer ikke finne bevis på denne påstanden, så kan dere vitne for meg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melder meg herved som første vitne! Det vanlige er vel å så smått begynne å øve seg på å tørke selv siste året i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det. Hvis han tidlig vil gjøre det selv, er det likevel lurt at du sjekker hvor vellykket det har vært.

Ta nå en ting om gangen, han har da nettopp sluttet med bleier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i det. Hvis han tidlig vil gjøre det selv, er det likevel lurt at du sjekker hvor vellykket det har vært.

Ta nå en ting om gangen, han har da nettopp sluttet med bleier?

''Ta nå en ting om gangen, han har da nettopp sluttet med bleier?''

Helt enig med deg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Barna mine begynte så smått noe før de fylte fire år, men i lang tid har jeg tatt et siste tørk.

Har ikke følt at det er armlengden det har skortet på, akkurat, det er vel heller det at gutten min som nå er fire og et halvt ikke helt evner å forstå hva som er helt rent, og ikke ser helt behovet heller.

I barnehagen lar de dem i stor grad tørke seg helt selv, tror de mener det er pedagogisk rett, med det resultat at underbuksene har vært særdeles lite innbydende på ettermiddagen (men nå har han mer eller mindre lært det og det går bedre).

Du har nok helt rett i at to og et halvt er _vel_ tidlig, og det er nok en god stund til gutten din kan tørke seg helt selv. Men ikke sikkert det er så dumt å la ham prøve seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

Mine nådde ikke fram, rett og slett, før de ble ca 5 år. De sleit og ville prøve, med det resultat at om de nådde fram, så var det med "fart" på armene, og da kan du jo tenke deg hvor - eh - det fargede stoffet havnet...

Henger på de andre som sier at det nok er litt tidlig, og ikke minst - det kan bli noe stress i hodet hans; akkurat ferdig med bleier, og så dette som er enda mer strevelig rent fysisk.

Men flink er han, da, som har kutta bleiene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er litt tidlig, ja! Hun på 5 tørker selv, men ønsker hjelp hvis det er litt bløtt. Jeg tror hun begynte å tørke seg selv da hun var rundt 4.

Jeg synes det er greit at de begynner med tørking når de har tisset. Den yngste her tar et kjapt klapp der med papiret, så er hun ferdig. Det skulle nå sett ut der bak om hun fikk gjøre det selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutta mine var nøyaktig like gamle som din da de slutta med bleier men de begynte ikke å tørke seg selv før de var omkring fem. Lillebror på tre har mer enn nok med å holde balansen på do, og må bruke beggehendene tildet, så jeg ser ikke helt for meg hvordan det skulle bli om han skulle tørke seg selv....

Storebror på seks brukte krakk under beina så han hadde ikke det problemet. Men han startet ikke med tørking før han var fem han heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å se på gutten det!!!

Selvsagt kan han klare å tørke seg etter å ha tisset, men ikke etter bæsjing.

Det er noe jeg har lært mine det siste halvåret før de begynner på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre har vært seine med å tørke seg selv, hun på snart syv har faktisk litt problemer fremdeles med å gjøre det skikkelig...

Så jeg sier som andre her, ta en ting om gangen, fokuser på bleieslutt, og vent med tørkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ffffffaaaaaaaaa

Jeg husker jeg maste på mamma leeenge etter at jeg egentlig hadde lært å tørke meg pga jeg ikke likte å få bæsjelukt på hendene. Husker jeg ropte: Ferdig, kom og tørk meg! Husker ikke hvor gammel jeg var... mulig jeg holdt på sånn til jeg var 6 år hehe....

Kanskje vanskelig for en toåring å tørke seg, men fra de er 4 skal de vel få til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av mine to unger tørket seg selv på do før de var 5 år. Og selv da sjekket jeg ofte at det ble bra nok.

-har ikke ungen akkurat sluttet med bleier da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart fireåring vil veldig gjerne tørke seg selv, men armene er for korte til at hun klarer å tørke skikkelig. Dessuten er det stor sjanse for at det ender med hodet rett i flisgulvet. Er jo ikke _så_ lett å holde balansen på do når beina henger i løse lufta og armene skal brukes til å hente dopapir og tørke rompa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen bevis på påstanden om at armene ikke er lange nok, men jeg reagerer på at noen i det hele tatt forventer at en 2,5 åring skal klare dette selv..

Da vi var på kontroll hos helsesøster på våren før skolestart, oppfordret helsesøster om at barna burde bruke sommeren på å øve på å tørke seg selv, slik at de klarte dette på skolen. Dette var uten at dette hadde vært noe tema i det hele tatt, og jeg tolket det som en standard kommentar og vil derfor anta at det er vanlig å få hjelp til en ca 6 års alder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Lange bremsespor i trusa burde være bevis nok, du får samle opp en kolleksjon. :-)

Vår eldste på snart 4 har ikke motorikk til å tørke seg selv, de behersker ikke alltid trykketeknikken heller, det er jo også en greie! ;-) Så vi tørker ham, og dte trengs ikke bare ett tørk for å få ham ren, så vi kommer til å ha styringen der en god stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...