Gå til innhold

Hva gjør man med en mann som er analfabet..

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert og irritert frue
Skrevet

på kjøkkenet?!

Nå er jeg frustrert..

- Han har NULL peil på kosthold. Vet ikke hva sunn mat er annet enn at han hater det konsekvent. Han vet ikke hva en kalori er, og vet ikke hva maten inneholder. Ikke engang sånn noenlunde.

I går laget han middag. Spaghetti og kjøttsaus.Greit nok, han klarte å steke kjøttdeigen og kokepastaen, men han heller masse olje i kokevannet på pastaen PLUSS at han dynker det i smør når han har rent av vannet etter koking.

Jeg er ingen fanatiker, men jeg synes det er viktig å ha et bevisst forhold til kosthold. Jeg spiser gjerne usunt, men jeg liker at grunnkostholdet er sunt og gir god energi.

Jeg trener råd. Hva gjør jeg? Må jeg godta at all matlaging er mitt ansvar resten av livet? Finnes det flere damer med slike menn der ute og hvordan gjør evt dere det?

Finnes det noe som heter kostholdslære for menn som jeg kan kjøpe til han? :)

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• adelie

3

• Mirabell

2

• mariaflyfly

2

• hidi, the scorpion

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Enten må du leve med det. Eller finne et morsomt kurs han vil gå på. Tror folkeuniveristetet/friundervisningen har kurs for menn som ikke vet bak frem på kjøleskapet.

Gjest Spekepølse
Skrevet

hva han spiser er vel hans sak. men du kan jo si til ham at du ikke liker det på den måten, så kanskje han kan droppe noe av smøret og heller bare ha det på sitt eget?

Kommunikasjon hjelper. Det hjelper også å ikke ønske å skulle forandre ham til å bli som deg.

Skrevet

Jeg synes han skal få lage middag på sin måte, så kan du lage på din når det er din tur. Du får heller spise litt mindre pasta og litt mer salat :)

Skrevet

Vel, hvis han var anafabet på kjøkkenet hadde han verken hatt olje i vannet eller smør på spaghettien, og dere hadde sittet der med en kompakt klump med pasta.

Gjest Elextra
Skrevet

Vel, hvis han var anafabet på kjøkkenet hadde han verken hatt olje i vannet eller smør på spaghettien, og dere hadde sittet der med en kompakt klump med pasta.

Det tenkte jeg og :)

Skrevet

Olje i kokevannet er et kjent triks for å hindre at kokevannet bobler over. Og smør på pastaen til slutt er da bare godt. Jeg skjønner ikke problemstillingen din, han høres ikke ut som en analfabet på kjøkkenet, bare som en som ikke er opphengt i kalorier...

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg er helt enig med deg i at man bør ha en basis av sunt og fornuftig, for så å skjeie ut innimellom.

Akkurat den pastakokingen var vel ikke det verste jeg har hørt, men nå vet jo ikke vi noe om mengder, da. :-)

Det viktigste er at man snakker sammen, også her. Kanskje han ikke vet at heller ikke tynne mennesker ikke kan spise uendelig mye fett uten at det har helsekonsekvenser?

Anbefaler på det varmeste at dere lager menylister, og fordeler matlagingsdagene. Velg mat sammen, og lag gjerne noe dere ikke har lagd før, slik at dere kan bruke oppskrifter. Da ser man bedre hvordan ting skal være, liksom.

Jeg hadde neppe orket å "legge meg på ryggen", verken i form av å godta alt som er fett og usunt, ei heller slik at jeg måtte lage all mat i fremtiden eller lage to retter til hver middag. Dere bør jo bli enige. Og hva med barn, liksom, hvem sin mat skal de spise?

Lykke til!

AneM1365380603
Skrevet

He he. Godt sagt ;)

Skrevet

Olje i kokevannet er et kjent triks for å hindre at kokevannet bobler over. Og smør på pastaen til slutt er da bare godt. Jeg skjønner ikke problemstillingen din, han høres ikke ut som en analfabet på kjøkkenet, bare som en som ikke er opphengt i kalorier...

Eksempelet med pastaen er ikke ille, det vet jeg.

Men poenget mitt er ikke at han lager usunn mat/ bruker MYE smør osv, problemet for meg er at han ikke er bevisst hva han gjør. Han skjønner rett og slett ikke viktigheten av matens næringsinnhold, alt er det samme for han liksom.

Jeg spiser gjerne en saftig, feit burger, men da skal vi være klar over det og kanskje spise litt mer fullkornsprodukter resten av dagen/dagen etter. Balansert kosthold kalles det kanskje.

Det er det jeg savner.

Lurte vel egentlig på om andre hadde slike menn og hvordan dere eventuelt løser det.

Gjest Porili
Skrevet

Men poenget mitt er ikke at han lager usunn mat/ bruker MYE smør osv, problemet for meg er at han ikke er bevisst hva han gjør. Han skjønner rett og slett ikke viktigheten av matens næringsinnhold, alt er det samme for han liksom.

Jeg spiser gjerne en saftig, feit burger, men da skal vi være klar over det og kanskje spise litt mer fullkornsprodukter resten av dagen/dagen etter. Balansert kosthold kalles det kanskje.

Det er det jeg savner.

Lurte vel egentlig på om andre hadde slike menn og hvordan dere eventuelt løser det.

Dette har du jo spurt om tidligere. La være å spise maten han lager eller lag maten selv.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Si i fra. Drep all hans lyst til å bidra med sitt...

Kom tilbake om en stund, og syt og klag, på en udugelig mann som ikke en gang gidder å lage mat..

Lykke til:-(

Skrevet

Dette har du jo spurt om tidligere. La være å spise maten han lager eller lag maten selv.

Har jeg spurt om dette tidligere...?

Du forveksler man med en annen eventuelt. Da kunne jeg tenkt å lese svarene hun fikk?

Skrevet

"men han heller masse olje i kokevannet på pastaen PLUSS at han dynker det i smør når han har rent av vannet etter koking"

Akkurat det samme gjør jeg også, ellers limer jo spagettien seg sammen.

Skrevet

Det er det jeg savner.

Jeg tror det er veldig vanlig at menn ikke er så veldig opptatt av sunn og fettfattig kost, men mer av smak og at det er lettvint.

Hvis dette er viktig for deg, bør du selvsagt fortelle ham det, men jeg tror ikke du kan forvente at han endrer adferd på kjøkkenet av den grunn. Mitt råd er at du står for innkjøp, slik at dere har sunne råvarer i huset. F.eks. alltid fullkornspasta, grønnsaker og rene kjøtt- og fiske-produkter i fryser og kjøleskap. Og at dere ikke har liggende lager av burger m/brød, pølser osv. Planlegge middagene litt på forhånd, sånn at ikke han får ansvar for både innkjøp og matlaging når det er hans dag.

Gjest pellarguri
Skrevet

Det er egentlig veldig typisk for mange av oss kvinner. Vi vil gjerne ha en mann som stiller opp både på kjøkkenet og i huset. Men vi er sjelden fornøyde med mannens arberid.

Selv hadde jeg vært ekstatisk hvis jeg fant mannen min foran komfyren. Han sulter i hjel foran brødboksen -:)

Jeg synes du du virker til å være litt for oppptatt av kalorier. Jeg er heller ikke så veldig inne i det der, men vi er sunne og normalvektige her i huset, og jeg velger å tro at vi spiser fornuftig.

Skrevet

Han er vel omtrent som 98% av jordens befolkning.

Lag maten selv om du vil ha det på din måte.

Skrevet

Jeg har en som er litt i samme leia, men jeg lar ham bare holde på og så passer jeg på at jeg har kjøpt (eller fått han til å kjøpe) salatingredienser så har jeg masse salat til og da blir det så bra så. :o)

Skrevet

Jeg synes fyren ville kunne omtales som langt mer analfabet på kjøkkenet dersom han ikke hadde hatt olje eller smør i pastaen når han silte av vannet...

Når det gjelder olje i kokevannet er det ikke nødvendig, men det er da langt fra noen krise!

Hvis dette er bakgrunnen for at du kaller fyren analfabet på kjøkkenet, synes jeg det er på syltynt grunnlag. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...