Gjest lissyna Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg ønsker at min sønn skal bytte klasse til høsten når han skal opp i fjerde. Jeg er veldig misfornøyd med læreren hans. Min sønn msiliker også læreren. Jeg er jo nødt til å forvsare det læreren gjør mot ham. Det er vanskelig når jeg mener læreren har behandlet ham helt feil. Ikke bare en gang men mange ganger.Jeg har hørt andre foreldre si at de ikke har fått byttet klasse når de har søkt rektor om det. Har skolen lov til å nekte oss å bytte klasse? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Det er vel klart at alle ikke kan bytte klasse om de vil. Ofte er én av lærerne kjent for å være flinkere enn de øvrige, men alle elevene kan ikke bytte til denne klassen. Men man kan vel kreve å bli hørt; når man legger frem grunnen til ønsket, må de jo ta hensyn til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lissyna Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Det er vel klart at alle ikke kan bytte klasse om de vil. Ofte er én av lærerne kjent for å være flinkere enn de øvrige, men alle elevene kan ikke bytte til denne klassen. Men man kan vel kreve å bli hørt; når man legger frem grunnen til ønsket, må de jo ta hensyn til det. Har sagt mye i fra men føler jeg kommer til kort. Jeg har også tatt kontakt med ppt. De har lange ventelister og hadde ikke noe mulighet på lang tid før de kunne gå inn å vurdere saken. Da blir man ganske maktesløs og fortvilet. Skolen er jo tvang og det er ikke lett å se på at sitt eget barn blir behandlet så dårlig og uproffesjonellt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Har sagt mye i fra men føler jeg kommer til kort. Jeg har også tatt kontakt med ppt. De har lange ventelister og hadde ikke noe mulighet på lang tid før de kunne gå inn å vurdere saken. Da blir man ganske maktesløs og fortvilet. Skolen er jo tvang og det er ikke lett å se på at sitt eget barn blir behandlet så dårlig og uproffesjonellt. Skjønner det, det høres frustrerende ut. Jeg har dessverre ikke direkte erfaring med sånt, og kan ikke hjelpe, håper du får andre mer relevante svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg tror ikke du har rett til å kreve klassebytte. Dersom en slik rettighet skulle finnes, ville det kunnet gi skolene mange problemer. Men det finnes jo barn som har fått bytte klasse, på grunn av mobbing for eksempel, så det er jo et forsøk verdt. Hvis du virkelig vil gå inn for saken, så ringer du rektor og snakker med ham/henne. Be om et møte. Du må vurdere om du ønsker å ha et møte bare med rektor, eller om du vil at læreren skal være med. Jeg tenker at det kanskje kan være greit å ta det bare med rektor i første omgang, for å unngå at lærern går helt i forsvar. Forbered deg til møtet ved å skrive ned alt du har av grunner for at du vil at ditt barn skal bytte klasse. Ta med konkrete episoder, gjerne med dato. Alt du har. Skriv det opp, så glemmer du det ikke når du sitter der! Ta med deg et menneske som kan støtte deg, barnas far er et naturlig valg. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg vet ikke om du kan kreve å bytte klasse, men jeg synes iallefall ikke du skal forsvare læreren overfor sønnen din hvis han blir behandlet dårlig. Si heller til ungen at du skjønner og er enig i hans vurdering, og at du skal gjøre det du kan for å bedre forholdene og i mellomtiden må han prøve å holde ut. Da vet han iallefall at du skjønner hva han opplever og støtter ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Du kan _ikke_ kreve at sønnen din får byttet klasse. Jeg var i noenlunde samme situasjon selv, men hadde heldigvis lærere som tok tak i problemet. Mitt barn var da allerede inn under ppt, og det hjalp enormt på situasjonen. Vi ble bedt om å revurdere situasjonen etter tre uker, for å se om bedring var å spore, for så å komme med tilbakemeldinger. I vårt tilfelle ordnet det seg, og barnet ønsket å fortsette i klassen. Men jeg hadde gått langt (og lengre) for at mitt barn skulle ha en verdig skoledag. Ikke gi opp, det er din sønns fremtid det handler om 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 ''Jeg er jo nødt til å forvsare det læreren gjør mot ham.'' Litt på siden. Noen ganger kan det være bedre å ikke forsvare det man mener riv ruskende og heller gi barn rett i at dette er galt og hvorfor. Videre kan man diskutere konstruktive måter å håndtere dette på. (Som jo ikke alltid er frontalangrep.) Du må forsvare lærerens autoritet som lærer og plikten til å vise et minstemål av respekt, men ikke alle ting læreren gjør. Kan hende blir det lettere for gutten å takle det som ikke er riktig om han opplever deg som en medspiller og støttepartner mer enn en motstander. Det kan bli en god læring for gutten. Om du ønsker å bytte klasse så tenk nøye gjennom hvilken strategi og hvilke argumenter du velger. Legg frem ønsket skriftlig til rektor. Ta også med alle saklige argumenter som går på andre ting enn læreren. Ta opp samarbeidsproblemer med læreren på en ikke agressiv, ikke kritisk måte. Fokuser på hva som fungerer best for din gutt som individ, og hvordan dette vil bli bedre i den andre klassen. Unngå å ta opp problemer på generelt grunnlag. Lykke til! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.