Gå til innhold

8 uker - snur seg i senga...

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 8 uker nå, og den siste uken har jeg begynt å legge henne rett i senga si. Inntil det har hun sovet i vognbagen oppi senga.

Vel, hun ser ikke ut til å bry seg noe om det hun, men problemet er at senga jo gir rom for å snu seg!

I de lette søvnfasene styrer hun fælt! Fekter med armer og bein, grynter og snorker og størjer... Med det resultat at etter et kvarter ligger hun på tvers i senga!

I går la jeg henne over i sin egen seng etter at hun hadde sovnet, og etter 20 min, hørte jeg at hun bæsjet og skulle ta henne opp for å bytte bleie. Da lå hun helt på tvers, med hodet bøyd til siden fordi hun ikke fikk plass. Dyna hadde hun kun over det ene kneet...

For det første er det jo ikke noe heldig å sove med hodet bøyd til siden på den måten, for det andre blir hun lett kald uten dyne... Dessuten ser jeg liksom for meg at hun fort kan havne under dyna også, og som førstegangsmamma så gir jo dette meg dårlig nattesøvn!

Noen tips? Bør jeg legge noe inntil henne på sidene slik at hun ikke får snudd seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

De ordner en hel del mer enn vi trodde selvom de er små ja :-)

Det viktigste er at hun ikke på noen som helst måte kan falle ut av senga.

Havner hun helt på skrå og ikke liker seg, så sier hun nok fra :-)

Du kan jo ha det litt varmere i rommet hvis hun sover alene så hun ikke blir så kald, eller så sier de gjerne fra hvis det blir kaldt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ordner en hel del mer enn vi trodde selvom de er små ja :-)

Det viktigste er at hun ikke på noen som helst måte kan falle ut av senga.

Havner hun helt på skrå og ikke liker seg, så sier hun nok fra :-)

Du kan jo ha det litt varmere i rommet hvis hun sover alene så hun ikke blir så kald, eller så sier de gjerne fra hvis det blir kaldt også.

Neida, hun kan ikke falle ut! Har tett sprinkelseng med beskyttelse rundt hele! Ligger hun i senga vår aleine, legger jeg henne i midten, og senga er 180 cm bred, så det er nok ingen fare!

Så jeg skal ikke gjøre noe med det? Hun sover hos oss, så det er vel relativt varmt i rommet. Tre mennesker på ett lite rom med dør og vindu igjen... Dessuten ligger hun på saueskinn, så det er kanskje ikke så krise om hun blir litt kald på føttene.

Men du tror ikke det er noen fare for at hun havner under dyna da? Det er jo en sånn bitteliten babydyne da, som ikke veier stort heller, men jeg klarer liksom ikke å slappe av likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg sverger til å bruke såkalt "sovepose". Da er man sikker på at de alltid er varme natten igjenom, og så kan de festets til madrassen senere.

Vår jente reiste seg opp i søvne og vekket seg selv på denne måten. For hennes (og vår) søvn er det deilig å kunne binde henne fast i senga. Da sover hun hele natta igjenom.

http://loevebarna.no/lovebarnas_hovedside/barneutstyr/mother_nature/sovepose-til-baby-i-lin-og-bom

http://www.going.no/asp/webshop_vare.asp?vareID=232&varegruppeID=33&vareundergruppeID=54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til å bruke såkalt "sovepose". Da er man sikker på at de alltid er varme natten igjenom, og så kan de festets til madrassen senere.

Vår jente reiste seg opp i søvne og vekket seg selv på denne måten. For hennes (og vår) søvn er det deilig å kunne binde henne fast i senga. Da sover hun hele natta igjenom.

http://loevebarna.no/lovebarnas_hovedside/barneutstyr/mother_nature/sovepose-til-baby-i-lin-og-bom

http://www.going.no/asp/webshop_vare.asp?vareID=232&varegruppeID=33&vareundergruppeID=54

"Binde henne fast i senga", he he... Hørtes da dramatisk ut, men jeg skjønner poenget:-)

Den var da jaggu ikke pen den saken, men helt sikkert praktisk! Har jo sett sånne før, men helt glemt det igjen. Kanskje det er løsningen ja! Nå går det jo mot sommer, men da ønsker man jo å kunne lufte litt også da...

Takk for tipset! Virkelig noe å vurdere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Binde henne fast i senga", he he... Hørtes da dramatisk ut, men jeg skjønner poenget:-)

Den var da jaggu ikke pen den saken, men helt sikkert praktisk! Har jo sett sånne før, men helt glemt det igjen. Kanskje det er løsningen ja! Nå går det jo mot sommer, men da ønsker man jo å kunne lufte litt også da...

Takk for tipset! Virkelig noe å vurdere...

Ja, det hørtes kanskje litt brutalt ut - men faktum er at hun elsker posen sin. Og hun har fått mye roligere søvn etter at vi startet med "bindingen". Hun kan likevel legge seg over på siden, men dog ikke på magen.

Om sommeren sover hun i bare bleia og pose, og når det er kaldere sover hun med pysj, pose og noen ganger dyne på toppen.

Vi har faktisk flere poser - en tynn og en litt varmere. Dessuten er det greit å ha noe å bytte på når hun av og til tisser igjenom.

Nå er det å ta på posen en viktig del av kveldsritualet - da vet hun at hun skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det hørtes kanskje litt brutalt ut - men faktum er at hun elsker posen sin. Og hun har fått mye roligere søvn etter at vi startet med "bindingen". Hun kan likevel legge seg over på siden, men dog ikke på magen.

Om sommeren sover hun i bare bleia og pose, og når det er kaldere sover hun med pysj, pose og noen ganger dyne på toppen.

Vi har faktisk flere poser - en tynn og en litt varmere. Dessuten er det greit å ha noe å bytte på når hun av og til tisser igjenom.

Nå er det å ta på posen en viktig del av kveldsritualet - da vet hun at hun skal sove.

Hi hi, det høres så nydelig ut! "Ta på posen" :-) Synes jeg ser henne for meg!

Kjenner at jeg må skaffe meg en sånn ja! Jenta vår er veldig aktiv. Hun var det i magen min, og er det enda! Armer og bein går hele dagen! Ser vel ikke for meg at det er noe hun kommer til å slutte med med det første, så det er vel kanskje like greit å gå til innkjøp av noe sånt med èn gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du forresten denne når hun sover på dagtid også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Bruker du forresten denne når hun sover på dagtid også?

ja, dersom hun sover hjemme. men hun sover uten pose på barnehagen.

Jeg har alltid med posen når vi skal sove borte eller i reiseseng. Da er det i allefall noe som er trygt og kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, dersom hun sover hjemme. men hun sover uten pose på barnehagen.

Jeg har alltid med posen når vi skal sove borte eller i reiseseng. Da er det i allefall noe som er trygt og kjent.

Det er nettopp sånn det høres ut også - som noe trygt! Må være godt å sove i en sånn pose! Og i tillegg så skulle jeg tro det er lettere å legge henne tilbake etter nattamming hvis hun ligger i en sånn, slik det står på den ene siden du la link til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare støtte den! Det var aldri nødvendig med noe sånt til vår eldste, men minstesnuppa er en urolig sjel og vekker seg selv med kavingen sin og reiser seg opp i søvne og styrer på. Så hun sover definitivt bedre med sånn sovepose! Har blitt en god og trygg del av kveldsritualet her i huset :-) Vi kaller den forresten "nattkjolen" for det høres litt koseligere ut syns vi, hvertfall i forhold til storebroren. Vår er kjøpt på Babyshop. Vi hekter henne fast når vi legger henne om kvelden, hekter henne løs når vi legger oss, men hekter henne fast igjen hvis hun begynner å romstere og da roer hun seg tvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare støtte den! Det var aldri nødvendig med noe sånt til vår eldste, men minstesnuppa er en urolig sjel og vekker seg selv med kavingen sin og reiser seg opp i søvne og styrer på. Så hun sover definitivt bedre med sånn sovepose! Har blitt en god og trygg del av kveldsritualet her i huset :-) Vi kaller den forresten "nattkjolen" for det høres litt koseligere ut syns vi, hvertfall i forhold til storebroren. Vår er kjøpt på Babyshop. Vi hekter henne fast når vi legger henne om kvelden, hekter henne løs når vi legger oss, men hekter henne fast igjen hvis hun begynner å romstere og da roer hun seg tvert.

Høres jo flott ut for frøet vårt! Hun er som sagt veldig aktiv - både på dagen og mens hun sover... Nå er hun jo så liten enda, at hun ikke reiser seg opp, men det kunne jo kanskje hindre henne i å "vandre" rundt i senga slik hun gjør nå!

Dessuten er jeg tilhenger av alt som kan føles trygt og godt, og som gir gode følelser rundt kveldsrutinene! Det skal være noe positivt å legge seg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jeg har brukt nattpose til begge mine, og de har trivdes veldig godt i den. Det er altså en pose som festes i en stropp som går under madrassen. Du kan stramme stroppen slik at ungen får snudd seg på siden, men ikke helt over.

Koster litt, ca 6-700 kr på Babyshop, men nå som jenta mi er 14 mnd bruker hun den fremdeles som nattkjole - uten å feste stroppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest minnah

Våre har også elsket posen sin.. Prøvde å avvenne eldstemann fra den da han var ca 9-10 mnd, men sov da så urolig at vi måtte finne frem posen igjen. Da sov han godt igjen.

Jenta mi kvitrer "der!" og peker når det er sengetid, og hun ser posen som henger over sengekanten hennes. Men nå festes hun ikke lenger da, det er kun for å holde henne varm, og fordi hun roer seg i den. Den har vært uunnværlig for oss. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt nattpose til begge mine, og de har trivdes veldig godt i den. Det er altså en pose som festes i en stropp som går under madrassen. Du kan stramme stroppen slik at ungen får snudd seg på siden, men ikke helt over.

Koster litt, ca 6-700 kr på Babyshop, men nå som jenta mi er 14 mnd bruker hun den fremdeles som nattkjole - uten å feste stroppene.

Det er flere som har foreslått sånn pose, og jeg tror jaggu jeg skal skaffe en! Jenta mi er så aktiv, og det kommer hun sikkert til å fortsette å være!

Men den du har, som du kjøpte på babyshop, passet den helt fra hun var så lita som mi er nå, eller må jeg kjøpe èn nå, og bytte til en større når hun blir 8 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Det er flere som har foreslått sånn pose, og jeg tror jaggu jeg skal skaffe en! Jenta mi er så aktiv, og det kommer hun sikkert til å fortsette å være!

Men den du har, som du kjøpte på babyshop, passet den helt fra hun var så lita som mi er nå, eller må jeg kjøpe èn nå, og bytte til en større når hun blir 8 mnd?

Den samme har passet hele tida. Hun er forsåvidt ei lita flis, sønnen vår kunne ikke brukt den så lenge. Men jenter er ofte mindre, så. :-)

Du trenger nok ikke kjøpe større senere, nei. Og som fuji skriver, det å ta på posen er blitt et kveldsritual, hun blir rett og slett glad når hun ser den. Er i utgangspunktet glad for å legge seg da, men tryggheten som er blitt nevnt er helt klart et stort poeng. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme har passet hele tida. Hun er forsåvidt ei lita flis, sønnen vår kunne ikke brukt den så lenge. Men jenter er ofte mindre, så. :-)

Du trenger nok ikke kjøpe større senere, nei. Og som fuji skriver, det å ta på posen er blitt et kveldsritual, hun blir rett og slett glad når hun ser den. Er i utgangspunktet glad for å legge seg da, men tryggheten som er blitt nevnt er helt klart et stort poeng. :-)

Ahh, babyshop - here I come!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Vel, hun ser ikke ut til å bry seg noe om det hun, men problemet er at senga jo gir rom for å snu seg! I de lette søvnfasene styrer hun fælt! Fekter med armer og bein, grynter og snorker og størjer... Med det resultat at etter et kvarter ligger hun på tvers i senga!''

Så skjønn beskrivelse, satt og smilte for meg selv over nurket ditt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vel, hun ser ikke ut til å bry seg noe om det hun, men problemet er at senga jo gir rom for å snu seg! I de lette søvnfasene styrer hun fælt! Fekter med armer og bein, grynter og snorker og størjer... Med det resultat at etter et kvarter ligger hun på tvers i senga!''

Så skjønn beskrivelse, satt og smilte for meg selv over nurket ditt;)

:-) Har sittet og smilt over det selv ja! Time etter time kan jeg sitte og se på henne mens hun sover! Underholdning bedre enn noe:-) Også feller man en liten tåre da vettu;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Da kjøper du en Babysafe eller Babygro. Det er som en slags sovepose som ungen har på seg over pysjen.

Den gjør at det er vanskeligere å forflytte seg så mye i sengen + at om ungen får av seg dyna så har den likevel noe over seg.

Alle mine 3 har brukt slike til de var 1,5-2 år gamle, og jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...