Gå til innhold

har jeg krav på noe ferie?

Anbefalte innlegg

Gjest begynte i år
Skrevet

Jeg begynte i fast jobb 18 februar. Har jeg krav på noe ferie i år? Isåfall hvor mye? Skjønner at det blir ubetalt ferie altså. Jeg har spurt sjefen på jobben, men han var ikke sikker på hva jeg hadde krav på.

Gjest mandolina
Skrevet

" Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager."

Dette iflg. ferieloven se:

http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html

Du har krav på feriefritid med 25 virkedager.

Hilsen

Gjest begynte i år
Skrevet

" Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager."

Hilsen

Takk, jeg har vært og lest det allerede, men forstod det sånn at jeg bare hadde krav på 6 virkedager? Hvor får du 25 virkedager fra?

Gjest det trodde jeg
Skrevet

Trodde at du har krav på like mye ferie som alle andre jeg, men at du selvfølgelig ikke får betalt for dagene ..... hvis du kommer fra en annen jobb, så har du jo fått feriepengene derifra, eller får de .......

Skrevet

Takk, jeg har vært og lest det allerede, men forstod det sånn at jeg bare hadde krav på 6 virkedager? Hvor får du 25 virkedager fra?

Det står jo i sitatet. 25 virkedager hvis du begynte før 30. september, og det gjorde du jo.

Merk at virkedager inkluderer lørdager. Det blir altså 4 uker og 1 dag.

Gjest begynte i år
Skrevet

Det står jo i sitatet. 25 virkedager hvis du begynte før 30. september, og det gjorde du jo.

Merk at virkedager inkluderer lørdager. Det blir altså 4 uker og 1 dag.

Ok ja akkurat. Du skjønner jeg sa det til sjefen min men han sa at ferieåret er altså året ifjor, altså 2007.

Gjest begynte i år
Skrevet

Hilsen

Jeg forstår hva du mener nå. Men sjefen min mener at ferieåret er året ifjor, altså 2007. Er dette riktig? Isåfall har jeg bare krav på 6 dager og det synes jeg høres merkelig ut. Hvis han ikke har rett, har du en lovparagraf som jeg kan vise han at med ferieåret menes året du tar ut ferien?

Skrevet

Ok ja akkurat. Du skjønner jeg sa det til sjefen min men han sa at ferieåret er altså året ifjor, altså 2007.

Jeg mener at du har krav på full ferie. De pengene du får utbetalt i ferien, er de pengene som ble avsatt som feriepenger i fjor i din forrige jobb.

Skrevet

Jeg forstår hva du mener nå. Men sjefen min mener at ferieåret er året ifjor, altså 2007. Er dette riktig? Isåfall har jeg bare krav på 6 dager og det synes jeg høres merkelig ut. Hvis han ikke har rett, har du en lovparagraf som jeg kan vise han at med ferieåret menes året du tar ut ferien?

Opptjeningsåret er (kalender)året før. Ferieåret er det året det er aktuelt å ta ut ferie.

http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html#4

Hvis jeg ikke har misforstått helt. Det var mer "moro" med dette tidligere, da ferieåret gikk fra mai til mai...

Skrevet

Trodde at du har krav på like mye ferie som alle andre jeg, men at du selvfølgelig ikke får betalt for dagene ..... hvis du kommer fra en annen jobb, så har du jo fått feriepengene derifra, eller får de .......

Jeg startet i februar, og fikk tilbud om å ta like lang ferie som alle andre, men denne var ubetalt så jeg ble ikke pålagt å ta ut hele eller deler av ferien:-)

Skrevet

Du har krav på full ferie, men du vil bli trukket i lønn for det du ikke har tjent opp. Du får kanskje feriepenger fra tidligere arbeidsgiver du kan bruke?

Opptjeningsåret 2007 utgjør grunnlaget for beregning av feriepenger. Siden du ikke jobbet der i fjor, får du ikke feriepenger fra nåværende arbeidsgiver.

Skrevet

Jeg begynte også i en jobb i februar, fikk tilbud om å ta ut like lang ferie som alle andre, men denne var da ubetalt - og dermed ble jeg ikke pålagt å ta ut ferien helt eller delvis:-)

Skrevet

Det med at fjoråret gjelder, er kun når det kommer til feriepenger... Du vil ikke få utbetalt feriepenger fra din nåværende arbeidsgiver, men hvis du hadde en annen arbeidsgiver i fjor, får du kanskje feriepenger derfra?

Skrevet

Opptjeningsåret er (kalender)året før. Ferieåret er det året det er aktuelt å ta ut ferie.

http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html#4

Hvis jeg ikke har misforstått helt. Det var mer "moro" med dette tidligere, da ferieåret gikk fra mai til mai...

Nå skulle jeg akkurat til å sette inn den samme linken.

Du har ikke misforstått.

Skrevet

Såvidt jeg vet har du krav på ferie, 4 evt 5 uker. Men ikke feriepenger.

Hvis du ikke vil ta ut ferien tror jeg sjefen har plikt til å finne oppgaver til deg. (sånn er det ihvertfall i det offentlige)

Gjest mandolina
Skrevet

"§ 4. Opptjeningsår og ferieår

Ferieåret følger kalenderåret. Opptjeningsåret for feriepenger er det forutgående kalenderår. "

http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-001.html#4

I dette tilfelle er opptjeningsåret år 2007 og ferieåret 2008.

Hilsen

Gjest begynte i år
Skrevet

Takker alle for svar.

Snakket med sjefen og han hadde blandet litt, så han ble enig med meg om at jeg har krav på full ferie uten lønn.

Gjest ville jeg tro
Skrevet

Det med at fjoråret gjelder, er kun når det kommer til feriepenger... Du vil ikke få utbetalt feriepenger fra din nåværende arbeidsgiver, men hvis du hadde en annen arbeidsgiver i fjor, får du kanskje feriepenger derfra?

Dersom hun kommer fra en annen arbeidsgiver har hun ikke bare krav på ferie, men er pålagt å ta ut ferie. Så det gjelder nok ikke her.

Men ja, nå har hun krav på ferie, hvis hun vil ha.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...