Gå til innhold

feriepenger fra kommunen

Anbefalte innlegg

Gjest feriepenger ønskes
Skrevet

Jeg går bort fra arbeidsgivers sykepengeutbetalinger fra den 20 mai. Har jeg noen mulighet til å be om feriepengene på lønnen den 12mai, eller er de låst til utbetaling i juni? Normalt så betales det kun ut feriepenger den 12juni,ikke lønn, vil jeg da ikke få utbetalt noe for 1-20mai som er det de sender ut 12juni?

Er det noen her som kjenner til dette?

Gjest Spekepølse
Skrevet

Jeg tror ikke helt jeg forstår hva du mener. Det ble litt rotete.

Skrevet

Ring lønningskontoret og be om forskudd hvis du er i beta for penger. Mener du har krav på det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva sykepengerutbetalinger har med dette å gjøre. Men du kan be om utbetaling av feriepenger når som helst. Også i opptjeningsåret, men da må du skatte av dem. Hvis man venter til etter 1. januar året etter, får man dem skattefritt...

Gjest mandolina
Skrevet

I kommunen blir lønnen utbetalt delvis forskuddsvis, dvs at lønn utbetalt 12. mai er for perioden 1. - 31. mai.

"Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til."

Dette iflg. ferieloven § 11.

http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-003.html#11

Hilsen

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva sykepengerutbetalinger har med dette å gjøre. Men du kan be om utbetaling av feriepenger når som helst. Også i opptjeningsåret, men da må du skatte av dem. Hvis man venter til etter 1. januar året etter, får man dem skattefritt...

Man skatter jo av feripengene uansett, men det blir ikke trukket skatt av dem om man får dem i korrekt år.

Jeg forstod det slik på spørreren at hun/han vil ha feriepengene som gjelder i fjor litt tidligere enn normal utbetaling.

Gjest mandolina
Skrevet

Nei, du kan ikke be om utbetaling av opptjente feriepenger når som helst i opptjeningsåret, med mindre du har sluttet på jobben.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...