Gjest Vil fort bort Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Arbeidsavtale ble av ulike grunner aldri underskrevet, verken av meg eller leder, men i den står det 3 mnd oppsigelse. Når jeg nå skal slutte i jobben, hva vil dere si oppsigelsestiden min er da? Etisk sett 3 mnd, for ikke å sette arbeidsgiver i knipe/ gjøre seg upopulær, men juridisk sett? 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Ta en samtale med sjefen om det, kanskje dere er enige om å avslutte arbeidsforholdet ganske fort. Når dere ikke underskrev arbeidsavtalen noen av dere, så vitner det jo om at arbeidsforholdet ikke er så bra. 0 Siter
Gjest Vil bort fort Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Ta en samtale med sjefen om det, kanskje dere er enige om å avslutte arbeidsforholdet ganske fort. Når dere ikke underskrev arbeidsavtalen noen av dere, så vitner det jo om at arbeidsforholdet ikke er så bra. Samtale er ikke aktuelt... Jeg heller mer mot å bare gå på dagen, men da mister jeg jo i allefall en referanse, og det er man jo nesten avhengig av... 0 Siter
Gjest arbeidmiljøloven Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Samtale er ikke aktuelt... Jeg heller mer mot å bare gå på dagen, men da mister jeg jo i allefall en referanse, og det er man jo nesten avhengig av... Uten avtale, gjelder arbeidsmiljøloven. Den sier 1 mnd oppsigelse. Hvis du går på dagen, kan arbeidsgiver holde tilbake lønn/feriepenger for å dekke sitt tap. 0 Siter
Gjest Cathy01 Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Etter arbeidsmiljøloven § 15-3 er oppsigelsestiden én måned. http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#map015 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Uten avtale, gjelder arbeidsmiljøloven. Den sier 1 mnd oppsigelse. Hvis du går på dagen, kan arbeidsgiver holde tilbake lønn/feriepenger for å dekke sitt tap. Nei, ikke for å dekke sitt tap - de kan kun nekte å utbetale lønn for de dagene vedkommende ikke er tilstede. Det er ingen sanksjonsmuligheter når folk går på dagen, annet enn å ikke utbetale lønn for de resterende dager. Har man allerede fått utbetalt lønn på forskudd, så kan arb.giver trekke i feriepengene dersom det er opplyst på forhånd. 0 Siter
Gjest Vil fort bort Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Nei, ikke for å dekke sitt tap - de kan kun nekte å utbetale lønn for de dagene vedkommende ikke er tilstede. Det er ingen sanksjonsmuligheter når folk går på dagen, annet enn å ikke utbetale lønn for de resterende dager. Har man allerede fått utbetalt lønn på forskudd, så kan arb.giver trekke i feriepengene dersom det er opplyst på forhånd. Takk for svaret. Det var betryggende å vite. Men er jo like langt ift referanser da, kan jo ikke forvente å få noen god referanse hvis jeg går på dagen da:/ 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Takk for svaret. Det var betryggende å vite. Men er jo like langt ift referanser da, kan jo ikke forvente å få noen god referanse hvis jeg går på dagen da:/ Nei, det kan du ikke. Men hvor lenge har du vært der, og hva er årsaken til at du vil gå NÅ? Om det er grunner som kan forklares uten at du settes i dårlig lys, og uten at du sverter gammel arb.giver overfor ny (det ser ikke bra ut) - så gjør det ikke noe at du ikke får en god referanse. 0 Siter
Gjest Vil fort bort Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Nei, det kan du ikke. Men hvor lenge har du vært der, og hva er årsaken til at du vil gå NÅ? Om det er grunner som kan forklares uten at du settes i dårlig lys, og uten at du sverter gammel arb.giver overfor ny (det ser ikke bra ut) - så gjør det ikke noe at du ikke får en god referanse. Jeg vet jeg er dyktig i jobben og at ingen har noe å utsette på meg. Trives med selve jobben gjør jeg også. Grunnen til at jeg vil slutte er at jeg har en særdeles dårlig kjemi med daglig leder. Vedkommede har ingen tidligere ledererfaring og et voldsomt markeringsbehov. Jeg forstår jo at grunnen til det er vedkommedes egen usikkerhet, men jeg finner meg ikke i å bli behandlet som et barn lenger. Samtlige ansatte er enig i dette (i større eller mindre grad) og vi har tatt det opp med han + leder over han gjentatte ganger uten at det har blitt noe bedring. Fortvilende situasjon, vil jo egentlig ikke slutte... Men holder ikke ut å ha det sånn lenger. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Jeg vet jeg er dyktig i jobben og at ingen har noe å utsette på meg. Trives med selve jobben gjør jeg også. Grunnen til at jeg vil slutte er at jeg har en særdeles dårlig kjemi med daglig leder. Vedkommede har ingen tidligere ledererfaring og et voldsomt markeringsbehov. Jeg forstår jo at grunnen til det er vedkommedes egen usikkerhet, men jeg finner meg ikke i å bli behandlet som et barn lenger. Samtlige ansatte er enig i dette (i større eller mindre grad) og vi har tatt det opp med han + leder over han gjentatte ganger uten at det har blitt noe bedring. Fortvilende situasjon, vil jo egentlig ikke slutte... Men holder ikke ut å ha det sånn lenger. Da ville jeg ha sagt akkurat det du skrev her til lederen over din leder - og så levert oppsigelsen. Kanskje h*n gjør noe med det da? 0 Siter
Gjest Vil bort fort Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Da ville jeg ha sagt akkurat det du skrev her til lederen over din leder - og så levert oppsigelsen. Kanskje h*n gjør noe med det da? Ja, det er akkurat det jeg har lyst til å gjøre. Men det er en del andre omstendigheter som gjør at det ikke er så lett da... Må jo ha noe annet å gå til blandt annet... 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Jeg vet jeg er dyktig i jobben og at ingen har noe å utsette på meg. Trives med selve jobben gjør jeg også. Grunnen til at jeg vil slutte er at jeg har en særdeles dårlig kjemi med daglig leder. Vedkommede har ingen tidligere ledererfaring og et voldsomt markeringsbehov. Jeg forstår jo at grunnen til det er vedkommedes egen usikkerhet, men jeg finner meg ikke i å bli behandlet som et barn lenger. Samtlige ansatte er enig i dette (i større eller mindre grad) og vi har tatt det opp med han + leder over han gjentatte ganger uten at det har blitt noe bedring. Fortvilende situasjon, vil jo egentlig ikke slutte... Men holder ikke ut å ha det sånn lenger. Det er fryktelig synd om du vil slutte i en jobb du både trives med og er dyktig i, pga en person du har dårlig kjemi med. Jeg forstår deg veldig godt, altså, men det er jo for ille da... Siden alle de ansatte er mer eller mindre enige må det vel gå an å ta litt hardere i, har flere tanker om å slutte? Kan dere gå sammen og fortelle at dere vil gå dersom daglig leder ikke fjernes? Streike......? Jeg har liten erfaring med slikt, men det er ikke hevr dag man finner en jobb man både trives med og er dyktig i. Tenk litt på akkurat det. 0 Siter
Gjest Vil bort fort Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Det er fryktelig synd om du vil slutte i en jobb du både trives med og er dyktig i, pga en person du har dårlig kjemi med. Jeg forstår deg veldig godt, altså, men det er jo for ille da... Siden alle de ansatte er mer eller mindre enige må det vel gå an å ta litt hardere i, har flere tanker om å slutte? Kan dere gå sammen og fortelle at dere vil gå dersom daglig leder ikke fjernes? Streike......? Jeg har liten erfaring med slikt, men det er ikke hevr dag man finner en jobb man både trives med og er dyktig i. Tenk litt på akkurat det. Ja det er egentlig kjempetrist... Har på alle måter drømmejobben, det er vel derfor jeg/ flere med meg holder ut enda... Vi får legge hodene i bløtt og finne ut hva vi skal gjøre, noe må i alle fall gjøres. Tusen takk for innspill:) 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Ja, det er akkurat det jeg har lyst til å gjøre. Men det er en del andre omstendigheter som gjør at det ikke er så lett da... Må jo ha noe annet å gå til blandt annet... Da har du ikke noe særlig annet valg enn å svelge kamelen - og fortsette til du har noe annet på hånden, dessverre. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Du skriver ikke hvor lenge du har jobbet der. Hvis det fremdeles er i prøvetid (vet ikke helt hvordan den defineres hvis ikke arbeidsavtalen er signert, men....), så har du to ukers oppsigelse, ifølge arbeidsmiljøloven. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.