Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ansvarlig for en begravelse neste uke som nærmeste pårørende. Har avtale med et firma om catering. I den forbindelse fikk jeg spørsmål om hvilken farge lysene/serviettene skulle være - eller om jeg ville ha dem hvite.

Så jeg tenkte at helt lysegrønt kunne jo være ok. Det er snakk om begravelsen til et gammelt menneske...så jeg tenkte at det er hyggelig med en litt vårlig farge på bordene. Døden kom ikke uventet og var en veldig naturlig avslutning på et langt liv.

Men idag fikk jeg reaksjon fra en annen slektning "lysene _skal_ være hvite i en begravelse!"

Jeg visste ikke at folk hadde så sikre meninger om den saken. Nå er jeg usikker. Har jo ikke lyst til å fornærme noen, det kommer en del gamle mennesker til denne begravelsen.

Hva synes dere - er det så galt om jeg velger å bruke lys/servietter i en lys grønnfarge til hvite duker?

Skrevet

''Hva synes dere - er det så galt om jeg velger å bruke lys/servietter i en lys grønnfarge til hvite duker?

''

Selvfølgelig ikke, synes jeg. Men nå er ikke jeg noen gamlis, så jeg veit ikke om det er noen skikk og bruk regler for slikt... ;)

Skrevet

Jeg synes ikke det er galt, men jeg tror folk flest vil ha hvitt i slike sammenhenger. Tradisjon veier tungt når det gjelder begravelser. Jeg ville ikke syntes det var verdt å stå på mitt for å få lysegrønt med mindre det fantes veldig gode grunner for.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe galt i det, men jeg ville tatt hensyn til de gamle.

Skrevet

Jeg ville selv ha valgt en hvilken som helst farge, men det er nok vanlig med hvitt. I min svigerfars begravelse i vinter, kom det stort sett folk fra 55-80 år på minnesamværet (unntatt oss da), og vi lot svigermor bestemme farger og sånt - og det ble hvite lys og stilige sorte+ hvite servietter. Blomster pynter jo opp, og vi hadde mye blomster.

Ei venninne av oss kom i begravelsen, men det var ikke aktuelt å be henne til minnesamværet, ifølge svigermor - der skulle bare familien inviteres (det var hjemme hos svigermor da, og bare de 25 nærmeste var der). Akkurat det syntes jeg var leit, men akkurat farger og sanger under begravelsen, lot vi "de gamle" ha sise ord på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...