Gå til innhold

Brekt tå... tror jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg klarte å brekke tåa mi i kveld. Den verker veldig, er hoven og rød og litt skjev.

Men er det noe vits i å oppsøke lege for det i morgen? Så vidt jeg husker gjør man ingenting med brekte tær uansett, og den kan jo bare være kraftig forslått.

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

19

• mariaflyfly

7

• Bookworm

4

• Anonym 82

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis du mener den er skjev, så bør du definitivt oppsøke lege. Da er det sannsynligvis feilstillinger og må rettes på, eller kan du bli plaget med smerter i lang lang tid framover...

Skrevet

Uff - kjipt.

jeg klarte å brekke lilletåa på søstera mi en gang (!) - og det var ingenting å gjøre med det nei.

Min farmor brakk storetåa en gang, og jeg tror den også måtte lege seg selv.

God bedring!

Skrevet

Uff - kjipt.

jeg klarte å brekke lilletåa på søstera mi en gang (!) - og det var ingenting å gjøre med det nei.

God bedring!

Jojo, men hvis det er feilstillinger så må jo bruddet fikseres for å unngå plager i framtiden...

Skrevet

Hvis du mener den er skjev, så bør du definitivt oppsøke lege. Da er det sannsynligvis feilstillinger og må rettes på, eller kan du bli plaget med smerter i lang lang tid framover...

Jeg får se litt på den i morgen. Hevelsen kan jo fort gjøre at den ser skjev ut, skulle jeg tro.

Men den verker så jeg ikke får sove og jeg har ikke smertestillende i hus. Sitter med ispakke og pute nå.

Samboer mente at den ikke er brekt, for brekte tær gjør ikke vondt... ;)

Skrevet

Uff - kjipt.

God bedring!

Ok, det var det jeg trodde. Takk for raskt svar, prust :)

Skrevet

Jeg får se litt på den i morgen. Hevelsen kan jo fort gjøre at den ser skjev ut, skulle jeg tro.

Men den verker så jeg ikke får sove og jeg har ikke smertestillende i hus. Sitter med ispakke og pute nå.

Samboer mente at den ikke er brekt, for brekte tær gjør ikke vondt... ;)

Nei, det kan godt hende din samboer har rett i. Hadde et armbrudd her i vinter, som nesten ikke gjorde vondt, og legen sier da at hvis det er snakk om enkle brudd, er det mye mindre smertefullt enn en forstuing (DET er vondt det), så det er sannsynligvis det som har skjedd med tåa di:-)

Lykke til, i hvert fall:-) PS: Paracet fåes jo kjøpt på besinstasjoner nå da, hvis natta blir tøff..

Skrevet

Ring legevakta og spør. Jeg har alltid fått veldig gode svar når jeg har vært usikker på noe ang sykdom hos barna. Du kommer rett på en sykepleier, men det kan være litt kø før du får svar.

Kjipt du ikke har noe smertestillende i hus. Du har ikke noe febernedsettende til Squishy liggende, da? (Hvor desperat er man før man popper 3-4 stikkpille-Paracet med svak styrke på seg sjøl?)

Skrevet

Ring legevakta og spør. Jeg har alltid fått veldig gode svar når jeg har vært usikker på noe ang sykdom hos barna. Du kommer rett på en sykepleier, men det kan være litt kø før du får svar.

Kjipt du ikke har noe smertestillende i hus. Du har ikke noe febernedsettende til Squishy liggende, da? (Hvor desperat er man før man popper 3-4 stikkpille-Paracet med svak styrke på seg sjøl?)

Kremt- kjenner meg igjen der ja:-)

Skrevet

Kremt- kjenner meg igjen der ja:-)

Ooohhh. Kjedelig situasjon. Huff. :(

Skrevet

Nei, det kan godt hende din samboer har rett i. Hadde et armbrudd her i vinter, som nesten ikke gjorde vondt, og legen sier da at hvis det er snakk om enkle brudd, er det mye mindre smertefullt enn en forstuing (DET er vondt det), så det er sannsynligvis det som har skjedd med tåa di:-)

Lykke til, i hvert fall:-) PS: Paracet fåes jo kjøpt på besinstasjoner nå da, hvis natta blir tøff..

Jeg har hatt en brekt tå før og dette ligner veldig, men forstuelse og brekt kan jo lett forveksles. Men, men. Det betyr jo lite. Om jeg kan unngå legen, så gjør jeg det ;)

Takk for svar, forresten :)

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Et godt tips er å teipe tåen mot nabo-tåa, sånn at den ikke blir så lett å bevege. Dette stiver det av noe. Obs, ikke så stramt at det hindrer blod-sirkulasjonen.

Utrolig hvor mye man beveger tærne, ubevisst, og det kjenner man godt om det er brudd eller forstuing..

God bedring:-)

Skrevet

Jeg vil nødig plage legevakta uten grunn. Jeg kommer definitivt ikke karre meg ned dit nå uansett, så jeg får se det an i morgen.

Tenkte på besinstasjonen, men det er alt for vondt å få på seg sko. Prøvde nå.

Squishy har dessverre ingen smertestillende liggende. Jeg tror faktisk jeg brukte de siste. Ja, jeg har vært der. Dumme migrene ;)

Takk for svar :)

Skrevet

Et godt tips er å teipe tåen mot nabo-tåa, sånn at den ikke blir så lett å bevege. Dette stiver det av noe. Obs, ikke så stramt at det hindrer blod-sirkulasjonen.

Utrolig hvor mye man beveger tærne, ubevisst, og det kjenner man godt om det er brudd eller forstuing..

God bedring:-)

Det var en god ide :) Kanskje det hjelper for å få sove.

Takk for tipset, trøndertøusa :)

Skrevet

Ok, det var det jeg trodde. Takk for raskt svar, prust :)

Mulig de andre har rett - hvis det er skjevstilling, er det sikkert lurt å få den gipset :-(

Men et råd jeg alltid har fulgt hvis jeg har lurt på om noe er nrukket, er å presse "delene" mot hverandre - altså en hånd innerst på tåa, og en ytterst, og presse i lengderetning mot evt bruddsted. Hvis dette gjør vondt, er den sannsynligvis brukket. Hvis den bare er forstuet, gjør dette trolig ikke vondt.

Har prøvd dette mange ganger på både meg og ungene, og det har aldri gjort vondt (selv om vi kanskje har trodd litt på brudd) - og det har stemt - det har bare vært forstuing eller kraftig slag.

Skrevet

Jeg brakk lilletåa en gang. Ringte legevakten, som ba meg gå i slipperser til det hadde grodd... De kan ikke gjøre noe!

Skrevet

Som du sier gjør de sjelden noe med brukne tær, med mindre de er så brukne at de står i vinkel og må rettes ut eller brettes på plass elle hva man nå gjør. Uansett, det hørtes vondt ut:-/ Føler med deg. Ta en pille snarest!

Skrevet

Mulig de andre har rett - hvis det er skjevstilling, er det sikkert lurt å få den gipset :-(

Men et råd jeg alltid har fulgt hvis jeg har lurt på om noe er nrukket, er å presse "delene" mot hverandre - altså en hånd innerst på tåa, og en ytterst, og presse i lengderetning mot evt bruddsted. Hvis dette gjør vondt, er den sannsynligvis brukket. Hvis den bare er forstuet, gjør dette trolig ikke vondt.

Har prøvd dette mange ganger på både meg og ungene, og det har aldri gjort vondt (selv om vi kanskje har trodd litt på brudd) - og det har stemt - det har bare vært forstuing eller kraftig slag.

Hm... Det var ganske vondt. Tåa har også blitt ganske stiv nå, noe som er litt merkelig.

Skrevet

Jeg vil nødig plage legevakta uten grunn. Jeg kommer definitivt ikke karre meg ned dit nå uansett, så jeg får se det an i morgen.

Tenkte på besinstasjonen, men det er alt for vondt å få på seg sko. Prøvde nå.

Squishy har dessverre ingen smertestillende liggende. Jeg tror faktisk jeg brukte de siste. Ja, jeg har vært der. Dumme migrene ;)

Takk for svar :)

Sjekk alle husets vesker, toalettmapper og bager i tilfelle det skulle ha gjemt seg en Ibux eller to.

Ellers har jeg dessverre ingen andre gode forslag til hvordan døyve smerten annet enn ei flaske vin. ;)

Jeg håper du får sove og at tåa er bedre i morra.

Skrevet

Jeg brakk lilletåa en gang. Ringte legevakten, som ba meg gå i slipperser til det hadde grodd... De kan ikke gjøre noe!

Nei, det var det jeg trodde. Jeg får bare tråkke litt forsiktig noen dager. Takk for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...