Gå til innhold

Vi er uenige

Gjest Wita

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min er uenige om hva datteren vår skal få lov til.

En dag sier hun bare sånn helt uten videre uten å spørre at hun skal til Spania i sommer uten å spørre om hun faktisk får lov.

Antagelig fordi vi har latt henne få gjøre det hun vil stort sett i den siste tiden, da hun har vist oss at hun er til å stole på.

Ikke for å skryte altså, men det er ikke bare jeg som sier det, men noen

andre mødre har også sagt til meg at de føler seg trygge når ungdommene deres er sammen med min datter.

Hun har aldri kommet hjem synlig beruset. Hun sier selv at hun drikker, men at hun er sånn som kan sitte med samme øl`en hele kvelden stort sett. Noen få ganger har hun kjent at hun har begynt å få for mye og da har hun dratt hjem.

Jeg skal ikke fremstille henne som en engel, men hun er i grunnen veldig fornuftig og ordentlig. Hun vil betale turen selv.

Nå er det ikke det at jeg er redd for hva hun selv skal finne på på jeg bekymrer meg mest for heller. Kan være lett å utnytte unge jenter. Kan fort skje ting hun ikke hadde regnet med.

Når jeg sier dette, er det som hun har planlagt akkurat hva hun skal argumentere med og alle farer virker hun å ha tenkt gjennom på egen hånd og det er jo positivt.

Men alikevel da. Sydentur når du er 17.5 år? Det går da ikke an vel??? Jeg sier blankt nei og mannen min sier nærmest JAAAA!

Nå har han selv reist alene i fra ung alder og jobbet i Afrika og andre steder i studentferiene, så han bekymrer seg ikke. Han er ikke skvetten når det gjelder noenting.

Hva synes dere? Liker det ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

8

• bustebeisa

4

• morsan

2

• pekkaline

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke myndig ennå

Tidene har forandret seg. Det er vel endel år siden din mann var ungdom. Det er uansett veldig forskjell på gutter og jenter. Skandinaviske jenter er populære i spania, og spanske gutter er veldig påtrengende. Jeg hadde sagt nei uansett hva mannen min hadde ment. Du bestemmer frem til hun er 18 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Tja, jeg mener egentlig det er greit...

Kusinen min har fått lov siden hun var 17, vennindene til den yngste søsteren min også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jamvold

En niese av meg er en slik fartejente (også fornuftig) som elsker å reise overalt. Og har også vært i syden før hun var 18 år sammen med noen venninner. Det gikk greit for dem.

Men hadde det vært mitt barn så hadde jeg sagt nei til hun var 18 år. Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Slik du beskriver din datter tror jeg faktisk jeg ville latt henne få lov. Hun virker mer moden enn mange 18-åringer, og det er jo bare et halvt år det er snakk om. Tror du hun vil være bedre i stand til å takle de farene det er snakk om (og som hun virker bevisst på) om et halvt år enn nå?

Men jeg ville satt som betingelse at de velger et feriested som ikke er blant de "beryktede". Noe som ikke er kjent som et ungdomspartysted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er det som reiser sammen, er det sånn at de kan reise bare umyndige hvis dere skriver under på et eller annet?

Datteren vår blir 18 i august og er omtrent samme typen. Hun fikk være i London på egen hånd i fjor sommer (språkkurs for voksne, ikke sånn ferieskole med lite undervisning og privat innkvartering). Det var på grensen til hva jeg tok sjansen på, og det var hun klar over. Det gikk helt fint. I år skal hun bl.a. noen dager til Roskildefestivalen, det har jeg tillatt såfremt de tar annen transport enn privatbil - jeg liker ikke tanken på at en med ferskt sertifikat og mange våkne, alkoholfylte netter bak seg, skal kjøre henne hjem.

Jeg er skeptisk til sydenturer, det er mange ting som kan skje som de ikke har kontroll over, og det er vanskelig å hjelpe til med noe når dere er så langt unna. Det er ikke mye bistand å få på stedet, spansk politi og andre myndigheter tar ikke skandinaviske tenåringer særlig alvorlig, og forsåvidt med god grunn. På festival eller språkkurs er det tross alt en arrangør i bakgrunnen - det blir ikke det samme med et charterselskap.

Hvem reiser og hvor hadde vært viktig for meg, det er stor forskjell på reisemålene i Spania. Et typisk ungdomssted med høy festprofil tror jeg ikke vi hadde godtatt, det blir for mange andre faktorer enn bare hennes egen oppførsel som kan spille inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hvem er det som reiser sammen, er det sånn at de kan reise bare umyndige hvis dere skriver under på et eller annet?

Datteren vår blir 18 i august og er omtrent samme typen. Hun fikk være i London på egen hånd i fjor sommer (språkkurs for voksne, ikke sånn ferieskole med lite undervisning og privat innkvartering). Det var på grensen til hva jeg tok sjansen på, og det var hun klar over. Det gikk helt fint. I år skal hun bl.a. noen dager til Roskildefestivalen, det har jeg tillatt såfremt de tar annen transport enn privatbil - jeg liker ikke tanken på at en med ferskt sertifikat og mange våkne, alkoholfylte netter bak seg, skal kjøre henne hjem.

Jeg er skeptisk til sydenturer, det er mange ting som kan skje som de ikke har kontroll over, og det er vanskelig å hjelpe til med noe når dere er så langt unna. Det er ikke mye bistand å få på stedet, spansk politi og andre myndigheter tar ikke skandinaviske tenåringer særlig alvorlig, og forsåvidt med god grunn. På festival eller språkkurs er det tross alt en arrangør i bakgrunnen - det blir ikke det samme med et charterselskap.

Hvem reiser og hvor hadde vært viktig for meg, det er stor forskjell på reisemålene i Spania. Et typisk ungdomssted med høy festprofil tror jeg ikke vi hadde godtatt, det blir for mange andre faktorer enn bare hennes egen oppførsel som kan spille inn.

Jeg har bare småbarn ennå, men jeg tror jeg ville tenkt som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bustebeisa

Og jeg vet ikke helt om jeg er helt enig med deg....

Hva som skjer på festivaler er ikke bare, bare det heller. Så mye folk som er samlet der, skjer der mye av både det ene og det andre...

Ikke for å skremme deg, men jeg hadde personlig vært like skremt for å sende en ungdom dit som å sende ungdommen til syden alene.

Men totalt sett går det vel på det å kjenne ungdommen sin og ta en avgjørelse derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du (og mannen) som må finne ut av, det er jo så voldsom stor forskjell på utviklingen i den alderen, noen kan fint reise mens andre rett og slett ikkje er klare for turer på egenhånd.

Sønnen vår er snart 17 år, og eg hadde sagt konsekvent _nei_ om det var snakk om sydentur i sommer.

Men neste år, så er han jo 18 år og da får han "fritt spillerom" mot at han tar konsekvensene over egne handlinger sjøl.

Følg magefølelsen, men før eller siden må du nok "slippe taket" og det blir sannsynligvis ikkje lettere til neste år...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

filiokus81

Jeg tror heller jeg ville sendt 17-åringen til syden enn til Roskilde. Har du vært der selv? Det skjer MYE rart på festival. Det er flere voldtekter på festivalområdet hvert eneste år, mange ungdommer blir frastjålet eiendelene sine, og det er en del dop i omløp. Da virker det tryggere med en sydendestinasjon uten den typiske partyprofilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg vet ikke helt om jeg er helt enig med deg....

Hva som skjer på festivaler er ikke bare, bare det heller. Så mye folk som er samlet der, skjer der mye av både det ene og det andre...

Ikke for å skremme deg, men jeg hadde personlig vært like skremt for å sende en ungdom dit som å sende ungdommen til syden alene.

Men totalt sett går det vel på det å kjenne ungdommen sin og ta en avgjørelse derfra.

Jeg vet godt at ikke festivalene er noen barnehage og hopper ikke i taket av begeistring for tanken på Roskilde.

Men avstanden til Danmark gjør at det _føles_ som om vi har en annen mulighet til å trå til, i aller verste fall. Ting som å snakke med politi / myndigheter (i tilfeller som tapt pass, skader etc. som de må takle selv på stedet), pengeoverføring og i verste fall "henting" (som vi må stå for) virker mer overkommelige når det er et land der hun / vi forstår språket og som ikke ligger så altfor langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller jeg ville sendt 17-åringen til syden enn til Roskilde. Har du vært der selv? Det skjer MYE rart på festival. Det er flere voldtekter på festivalområdet hvert eneste år, mange ungdommer blir frastjålet eiendelene sine, og det er en del dop i omløp. Da virker det tryggere med en sydendestinasjon uten den typiske partyprofilen.

Jeg har ikke vært der selv, men er fullstendig klar over at det ikke er noen søndagsutflukt. Vi "sender" henne på ingen måte uten en viss skepsis.

Se svar til bustebeisa. Det er dessuten vanskelig å bråke om dette, siden hun mangler mindre enn to måneder på å være 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bustebeisa

Jeg vet godt at ikke festivalene er noen barnehage og hopper ikke i taket av begeistring for tanken på Roskilde.

Men avstanden til Danmark gjør at det _føles_ som om vi har en annen mulighet til å trå til, i aller verste fall. Ting som å snakke med politi / myndigheter (i tilfeller som tapt pass, skader etc. som de må takle selv på stedet), pengeoverføring og i verste fall "henting" (som vi må stå for) virker mer overkommelige når det er et land der hun / vi forstår språket og som ikke ligger så altfor langt unna.

På en måte regnet jeg med at det var de tingene som lå bak valget deres. Men på en måte ser jeg på dette som en falsk trygghet.

Men igjen. Har ei jente på 16 selv. På mange områder er hun utrolig voksen og flink. Hun var 15 da hun passet to små barn ei hel helg. Får masse skryt fra andre. Om hvor fornuftig hun er. Jeg ser jo at hun er veldig flink til å si det vi voksne vil høre. :-)

Men en gang må man jo slippe dem løs.

Og må vi som foreldre sette oss på et fly for å hente våre håpefulle hjem, tror jeg ikke det er vil ta så mye lenger tid å komme oss til Spania, enn til Rosekilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte regnet jeg med at det var de tingene som lå bak valget deres. Men på en måte ser jeg på dette som en falsk trygghet.

Men igjen. Har ei jente på 16 selv. På mange områder er hun utrolig voksen og flink. Hun var 15 da hun passet to små barn ei hel helg. Får masse skryt fra andre. Om hvor fornuftig hun er. Jeg ser jo at hun er veldig flink til å si det vi voksne vil høre. :-)

Men en gang må man jo slippe dem løs.

Og må vi som foreldre sette oss på et fly for å hente våre håpefulle hjem, tror jeg ikke det er vil ta så mye lenger tid å komme oss til Spania, enn til Rosekilde.

Jeg har også en viss forståelse for at det føles urettferdig at klassevenninnene og vennegjengen som fyller 18 i vårhalvåret, kan gjøre "hva de vil", mens hun skal behandles som et barn fordi hun er født i august.

Det er lettere å nekte å skrive under på et dokument, slik man må det for charterturer. Da er det liksom tydelig at dette er over grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bustebeisa

Jeg har også en viss forståelse for at det føles urettferdig at klassevenninnene og vennegjengen som fyller 18 i vårhalvåret, kan gjøre "hva de vil", mens hun skal behandles som et barn fordi hun er født i august.

Det er lettere å nekte å skrive under på et dokument, slik man må det for charterturer. Da er det liksom tydelig at dette er over grensen.

I utgangspunktet må man ta valg ut fra hvordan man kjenner sin ungdom, og er hun født i august, så er det jo sånn sett bare uflaks for henne at hun ikke er fyllt 18 når festivalene går.

Det jeg egentlig reagerte på, var at du følte det var tryggere å sende henne til en festival, fremfor syden. :-) I og med at jeg bor like ved Quartfestivalen, og har sett mye av det som skjer der, så har jeg lyst til å låse min datter inne til hun fyller 30 og ikke har like lyst å dra på slike festivaler... :-) når jeg titter på bilder av ungsommer som reiser til Bulgaria, synes jeg mange ganger synd på jentene som er kjæreste med disse guttene jeg har sett bilder av. Er kjempeglad for at jeg ikke skal gå gjennom de årene.

Men, jeg har også sett unge jenter kose seg skikkelig på Quarten. Oppføre seg pent og har hatt flotte opplevelser der. På samme måte som jeg har møtt ungdommer i syden som oppfører seg pent, mange ganger me bedre enn de eldre turistene.

Og når det gjelder farene hvor uansett hvor fornuftig sin egen datter er, så vil jeg helt klart ikke si at en festival er noe tryggere enn en sydentur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet må man ta valg ut fra hvordan man kjenner sin ungdom, og er hun født i august, så er det jo sånn sett bare uflaks for henne at hun ikke er fyllt 18 når festivalene går.

Det jeg egentlig reagerte på, var at du følte det var tryggere å sende henne til en festival, fremfor syden. :-) I og med at jeg bor like ved Quartfestivalen, og har sett mye av det som skjer der, så har jeg lyst til å låse min datter inne til hun fyller 30 og ikke har like lyst å dra på slike festivaler... :-) når jeg titter på bilder av ungsommer som reiser til Bulgaria, synes jeg mange ganger synd på jentene som er kjæreste med disse guttene jeg har sett bilder av. Er kjempeglad for at jeg ikke skal gå gjennom de årene.

Men, jeg har også sett unge jenter kose seg skikkelig på Quarten. Oppføre seg pent og har hatt flotte opplevelser der. På samme måte som jeg har møtt ungdommer i syden som oppfører seg pent, mange ganger me bedre enn de eldre turistene.

Og når det gjelder farene hvor uansett hvor fornuftig sin egen datter er, så vil jeg helt klart ikke si at en festival er noe tryggere enn en sydentur.

Nå har det også litt med saken å gjøre at hun faktisk var på opptil flere norske festivaler allerede ifjor, da hun var nesten 17. Både som frivillig (altså på jobb som henholdsvis søppelplukker og i kjøkkentjenesten ) og som vanlig tilhører.

Vi vet selvfølgelig ikke om alt hun var med på der, men det vet vi ikke når den samme gjengen er ute sammen i Oslo, heller. Men vi vet at både hun og bagasjen kom hjem i god behold både fra London og fra festivalene.

Ubehageligheter kan skje neste år også, når hun er nesten 19.

De kan også skje her i byen.

Jeg hopper på ingen måte i taket av begeistring over Roskilde. Men det henger ikke på greip å forby det, etter hva vi har tillatt tidligere. Dessuten har jeg problemer med å forstå hvordan vi skulle forhindre det - hun tjener egne penger og vi har ingen kjeller å låse henne ned i. Hun forsøker ikke lure oss til å tro at hun f.eks. er med venninnen på camping på sørlandet, og det er jeg forsåvidt glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten mener jeg ikke at "syden" pr. def. er farlig. Jeg skrev følgende:

''Et typisk ungdomssted med høy festprofil tror jeg ikke vi hadde godtatt''

Hvor og med hvem spiller en _stor_ rolle for hva vi evt. hadde tillatt. Heldigvis har vi sluppet å ta stilling til akkurat sydenturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...