bustebeisa Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Nå har det også litt med saken å gjøre at hun faktisk var på opptil flere norske festivaler allerede ifjor, da hun var nesten 17. Både som frivillig (altså på jobb som henholdsvis søppelplukker og i kjøkkentjenesten ) og som vanlig tilhører. Vi vet selvfølgelig ikke om alt hun var med på der, men det vet vi ikke når den samme gjengen er ute sammen i Oslo, heller. Men vi vet at både hun og bagasjen kom hjem i god behold både fra London og fra festivalene. Ubehageligheter kan skje neste år også, når hun er nesten 19. De kan også skje her i byen. Jeg hopper på ingen måte i taket av begeistring over Roskilde. Men det henger ikke på greip å forby det, etter hva vi har tillatt tidligere. Dessuten har jeg problemer med å forstå hvordan vi skulle forhindre det - hun tjener egne penger og vi har ingen kjeller å låse henne ned i. Hun forsøker ikke lure oss til å tro at hun f.eks. er med venninnen på camping på sørlandet, og det er jeg forsåvidt glad for. Tingen er at dere stoler på henne. Og selv om man ikke liker at de er uten vår rekkevidde og vårt oppsyn, må man slippe dem løs en eller anna gang. På en måte har disse tingene ikke så mye med alder å gjøre. Jeg flyttet ut da jeg var 16, men jeg drakk aldri før jeg fyllte 29, og etter da har det bare gått nedover... :-) hihi... Men hadde min 16 år gamle jente sagt at hun skulle til syden, eller på festival, ville jeg ut fra de andre opplysningene hun kom med, tatt et valg. Nervøs hadde jeg nok vært uansett hvor hun reiste, men en liten nervøs følelse kommer jeg vel til å ha uansett hvor gammel hun er... Hun vil jo alltid være min datter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Tingen er at dere stoler på henne. Og selv om man ikke liker at de er uten vår rekkevidde og vårt oppsyn, må man slippe dem løs en eller anna gang. På en måte har disse tingene ikke så mye med alder å gjøre. Jeg flyttet ut da jeg var 16, men jeg drakk aldri før jeg fyllte 29, og etter da har det bare gått nedover... :-) hihi... Men hadde min 16 år gamle jente sagt at hun skulle til syden, eller på festival, ville jeg ut fra de andre opplysningene hun kom med, tatt et valg. Nervøs hadde jeg nok vært uansett hvor hun reiste, men en liten nervøs følelse kommer jeg vel til å ha uansett hvor gammel hun er... Hun vil jo alltid være min datter. Jeg tror vi er nokså på linje. Jeg kommer _ikke_ til å føle ting veldig annerledes i september :-| 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Tingen er at dere stoler på henne. Og selv om man ikke liker at de er uten vår rekkevidde og vårt oppsyn, må man slippe dem løs en eller anna gang. På en måte har disse tingene ikke så mye med alder å gjøre. Jeg flyttet ut da jeg var 16, men jeg drakk aldri før jeg fyllte 29, og etter da har det bare gått nedover... :-) hihi... Men hadde min 16 år gamle jente sagt at hun skulle til syden, eller på festival, ville jeg ut fra de andre opplysningene hun kom med, tatt et valg. Nervøs hadde jeg nok vært uansett hvor hun reiste, men en liten nervøs følelse kommer jeg vel til å ha uansett hvor gammel hun er... Hun vil jo alltid være min datter. ''en liten nervøs følelse kommer jeg vel til å ha uansett hvor gammel hun er... Hun vil jo alltid være min datter.'' Jeg er 46, og får likevel kart, huskelister og formaninger med på veien av moren min når jeg skal ut og reise. Jeg prøver å fortelle henne at jeg har vært utenlands før, men det preller av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 ''en liten nervøs følelse kommer jeg vel til å ha uansett hvor gammel hun er... Hun vil jo alltid være min datter.'' Jeg er 46, og får likevel kart, huskelister og formaninger med på veien av moren min når jeg skal ut og reise. Jeg prøver å fortelle henne at jeg har vært utenlands før, men det preller av. :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hm, det er ikke lett å svare for hva du bør gjøre, men jeg selv ville nok helst ventet til etter 18års dagen. Jeg ville tillatt en mindre reise, eks danmark eller sverige først, slik at h*n kan vise sin selvstendighet innen "rekkvidde". Men det har din 17åring kanskje gjort allerede? Du kjenner best ditt barn, men min sønn har igjen litt å lære om pengebruk osv før en reise såå langt som til syden. (Min sønn fyller snart 17år) En annen ting: vi foreldre vil bekymre oss over barna i ganske lang tid etter at de er blitt voksne, har jeg hørt, og tviler ikke på det for min del i allefall 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Jeg fikk i min tid lov til å dra til syden da jeg var 17 år og 10 mnd, og min medreisende venninne var 17,5. Vi var noen skikkelige "dydsmonstre" og gjorde ikke noe gslt eller var fulle el lignende i syden, og foreldrene våre kjente oss vel nok til å stole på oss. Men vi spurte om lov før vi bestilte tur - ville aldri ha bare bekjentgjort at vi skulle dra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hm, det er ikke lett å svare for hva du bør gjøre, men jeg selv ville nok helst ventet til etter 18års dagen. Jeg ville tillatt en mindre reise, eks danmark eller sverige først, slik at h*n kan vise sin selvstendighet innen "rekkvidde". Men det har din 17åring kanskje gjort allerede? Du kjenner best ditt barn, men min sønn har igjen litt å lære om pengebruk osv før en reise såå langt som til syden. (Min sønn fyller snart 17år) En annen ting: vi foreldre vil bekymre oss over barna i ganske lang tid etter at de er blitt voksne, har jeg hørt, og tviler ikke på det for min del i allefall "Du kjenner best ditt barn, men min sønn har igjen litt å lære om pengebruk osv før en reise såå langt som til syden. (Min sønn fyller snart 17år)" Min datter kom hjem i 1-tiden i natt. Da skulle vennene på bar. -Ville ikke du bli med da?, spurte jeg.- Nei, jeg skal spare penger til Spania-turen jeg. Hun er fast bestemt hun nå, fordi faren har sagt ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hører du ordet Magaluf sier du nei! Jeg husker ikke farten hva det heter, men det var ikke Magaluf. Det var et lite sted sa hun. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 For meg ville det vært helt avgjørende hvem hun evt. skulle reise sammen med og hvor de skulle reise. Som du jo antyder, så er det ikke bare avgjørende hvordan hun er som person og hva hun selv kan komme til å gjøre, like avgjørende er hvordan de hun reiser sammen med er og hva de kan komme til å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 "Du kjenner best ditt barn, men min sønn har igjen litt å lære om pengebruk osv før en reise såå langt som til syden. (Min sønn fyller snart 17år)" Min datter kom hjem i 1-tiden i natt. Da skulle vennene på bar. -Ville ikke du bli med da?, spurte jeg.- Nei, jeg skal spare penger til Spania-turen jeg. Hun er fast bestemt hun nå, fordi faren har sagt ja. Hehe, det virker som hun har den biten på plass da. Det er det der med å slippe løs på tøylene. Undersøk stedet hun vil til så godt du kan. Men du hva er du mest redd for? Altså , det er jo mye å engste seg for, men om de skal til et sted der det er mye nordmenn så er jo det et pluss. Om de er på et ok hotell som ikke har negativt klientell, så er jo det også et pluss. Så er det jo det med at de bør holde sammen hele tiden, ikke fly ut alene... Passe på å holde seg i store menneskemengder kanskje, bli med på utflukter hvor der er en reiseleder? Men jeg tror nok at du har tenkt på dette hundre ganger allerede... Jeg tenker som så at det kan være like skummelt i Oslo om man ikke er kjent med hvor man skal gå og ikke gå. Jeg ville undersøkt stedet de skal være på var jeg deg... Jeg tror at du har lyst til å våge dette, men du trenger å føle deg trygg såklart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 ''en liten nervøs følelse kommer jeg vel til å ha uansett hvor gammel hun er... Hun vil jo alltid være min datter.'' Jeg er 46, og får likevel kart, huskelister og formaninger med på veien av moren min når jeg skal ut og reise. Jeg prøver å fortelle henne at jeg har vært utenlands før, men det preller av. ;-) Jeg får ikke slikt, men jeg får masse formaninger om å ringe eller sende sms og fortelle at vi har kommet trygt frem osv;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 17,5 år og veldig fornuftig - la henne reise sier jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Jeg synes du kan la henne reise. Du sier selv hun er en fornuftig jente. Datteren min skal også til spania alene, med en venninne så klart. De reiser rett etter hun blir 18. Hadde veldig sterke følelser for at dette ikke var bra i starten, men vi har snakket sammen om dette ved flere anledninger og ser at dette blir nok en flott ferie sammen en god venninne. Heldigvis er det en venninne jeg kjenner godt, og vet er fornuftig og til å stole på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Debra-irl Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Jeg har reist på "egenhånd" siden jeg var 13. først tre språkreiser (13, 14 og 15 år) (det er jo organisert, så ikke heeelt på egenhånd de da) Så to somre på interrail (16 og 17 år) med venninne Så to ganger på øyhopping (18 og 19 år) Det kommer jo an på "ungen". Jeg vet om noen på min alder som IKKE kunne reist på egenhånd så tidlig, men med meg gikk det helt fint. Vant til å ta vare på meg sjøl, og har reist og lest my og fikk tips underveis på hva jeg skulle unngå osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Det er utrolig forskjell på 17-18 åringer. Hjemme hos oss var jeg eldst - med en yngre søster. Vanligvis er det jo den eldste som baner vei for den yngste, men hos oss var det klart motsatt. Jeg har aldri hatt grenser for når jeg skulle komme hjem - fikk være en uke alene hjemme da jeg gikk i 8.klasse osv. Ikke noe problem - fant aldri på noe tull. Lillesøster derimot... Jeg dro til syden med min daværende kjæreste 18,5 år gammel. Foreldrene mine var ikke veldig happy - var jo liksom ingen tvil om hva som kom til å skje der, men som de sa - nå er du så gammel at du likevel skal flytte for deg selv - (for å studere) at du gjør som du vil likevel. Alt gikk fint - og det foreldrene mine visste ville skje hadde selvsagt allerede skjedd :-)) Hadde helt sikkert fått lov til å reise året før også med venninner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tralla Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Da jeg var like gammel, hadde jeg bodd alene 1 år allerede. Var også av den noe fornuftige typen. Jeg greide meg bra jeg. Reiste på tur alene den sommeren også, sammen med venner. Gikk utmerket. Så lenge hun er til å stole på, hadde jeg ikke hatt vanskelig for å stole på henne. Hun er jo mer eller mindre voksen og må gis ansvar. Ville nok hilst på de hun skal reise sammen med, og holdt daglig kontakt med henne under reisen. Siden hun også vil betale reisen selv, virker hun som ei oppegående jente. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bangkok Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Jeg hadde sagt nei ! Har ikke sans for mindreårige alene i syden ! Da hadde jeg heller reist sammen med dem ! Eller lov henne en tur når hun er ferdig med videregående ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zellica Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Hei Siden datteren din er bare et halvt år unna myndighetsalder, ville jeg latt henne dra. Det skjer ikke noen voldsom utvikling mentalt på et halvt år, og er hun moden nok til å dra da, er hun det også nå. Ville allikevel gått inn på noen avtaler i forhold til kontakt osv. Og jeg ville ha møtt de andre jentene for å ta en samtale med dem alle tre. Sørget for å lage kriseplan slik at ungdommene vet hva de skal gjøre i tilfelle ulykken er ute. Send med et krisekredittkort, og la henne få koden over telefon hvis hun skulle være uheldig med pengene sine. Som foreldre er vi nødt til å slippe taket, og la ungene få prøve seg på egen hånd. Det virker som datteren din er ei jente med hodet på rett plass, og da ville jeg latt henne dra. Kjenner allikevel igjen redselen for overgrep og ting som kan gå galt. Russen min er på landstreff i helga, og jeg hadde seriøst lyst til å sette på henne kyskhetsbelte og diverse sikringstiltak. Og hun er også veldig fornuftig. Men har stolt på at hun tar de rette avgjørelsene i flere år nå, så jeg stresser ikke med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snacky1365380698 Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 17,5 er fortsatt under 18.... Prinsippsak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Min datter blir atten i juli, og drar til Egypt sammen med noen venner uka etterpå. Kan ikke si jeg gleder meg - men jeg må jo bare stålsette meg og leve gjennom det Hun er, for det meste, en fornuftig jente, men likevel. Hun er ikke særlig reisevant heller, men et sted og en gang må hun jo begynne. Jeg vet jo det, men, dette er jo ungen min 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.