Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ingen tradisjon for feiring av 1.mai i vår familie. Vet at veldig mange fester og feirer natt til 1.mai, mens andre deltar i opptog og arrangementer på selve dagen. Her i vårt nabolag ser det ut til at de fleste benytter dagen til opprydding og hagearbeid.

Jeg skal ikke gjøre noen av delene. Jeg er sliten etter lange arbeidsdager den siste tiden, og skal bare være hjemme og kose meg med en god bok. Fantastisk herlig med en ekstra fridag!

Ønsker alle en fin 1.mai!

nattfuglen
Skrevet

Her i bygda feirer i hvertfall ungdommen med fyll og fest natt til 1.mai. Det er vanlig de fleste steder tror jeg?

Bekymringen har vært at ungdommene fester ved elva eller ute på øyene. I år er elva flomstor. Fest, fyll, båt, iskaldt vann og flomstor elv er ikke gode kombinasjoner.

Vi får håpe alt har gått bra i natt. Politiet og natteravnene skulle være på vakt.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Her i bygda feirer i hvertfall ungdommen med fyll og fest natt til 1.mai. Det er vanlig de fleste steder tror jeg?

Bekymringen har vært at ungdommene fester ved elva eller ute på øyene. I år er elva flomstor. Fest, fyll, båt, iskaldt vann og flomstor elv er ikke gode kombinasjoner.

Vi får håpe alt har gått bra i natt. Politiet og natteravnene skulle være på vakt.

Tror egentlig ikke 1.mai-fylla har så mye med feiring av 1.mai å gjøre. Det har med russetida å gjøre.

Mange markerer vel 1.mai med å gå i tog og høre på taler, men tror ikke det er noen tradisjon for å "feire" så mye.

Gjest Elextra
Skrevet

For meg er 1. mai bare en velkommen fridag.

mariaflyfly
Skrevet

Har aldri hatt noen tradisjon for feiring av 1. mai. Dagen blir brukt til å vaske bilen eller ordne litt i hagen dersom været er ok. Ellers bare slappe av.

nattfuglen
Skrevet

Tror egentlig ikke 1.mai-fylla har så mye med feiring av 1.mai å gjøre. Det har med russetida å gjøre.

Mange markerer vel 1.mai med å gå i tog og høre på taler, men tror ikke det er noen tradisjon for å "feire" så mye.

Du har sikkert rett i det. Det har vel bare blitt en tradisjon med å feste natt til 1.mai fordi det er fridag dagen etter, og for å feire våren kanskje?

Russen her i bygda feirer stort sett andre steder natt til 1. mai, på større russearrangementer.

Det er mest ungdomsskoleelever, men også eldre ungdom, som feirer her i hjemtraktene. Jeg syns det er synd at drikkinga er så viktig. Skulle ønske ungdommen kunne møtes til fest og moro uten at det er alkoholen som står i fokus. Spesielt når det er så mange unge ungdommer som deltar i festinga.

Gjest D*lilith
Skrevet

For oss er det en helt rolig dag,uten noen form for feiring.

Skrevet

1 mai er jo Arbeidernes Internasjonale Kampdag.

http://no.wikipedia.org/wiki/Arbeidernes_internasjonale_kampdag

Og burde vært brukt for å kjempe for arbeiderklassens rettigheter, innflytelse og større andel av kaka som de (vi) bidrar med til fellesskapet og som aksjonærer/arbeidsgiverne tar (etter mitt syn) en alt for stor del av!

"Arbeiderklassen brukes som betegnelse om den klassen i et kapitalistisk samfunn som lever av å selge sin egen arbeidskraft. Den blir regnet som den laveste klassen i et kapitalistisk samfunn, så sant man ikke regner det såkalte filleproletariatet (kriminelle, arbeidsløse osv) som en egen klasse."

Gjest Elextra
Skrevet

1 mai er jo Arbeidernes Internasjonale Kampdag.

http://no.wikipedia.org/wiki/Arbeidernes_internasjonale_kampdag

Og burde vært brukt for å kjempe for arbeiderklassens rettigheter, innflytelse og større andel av kaka som de (vi) bidrar med til fellesskapet og som aksjonærer/arbeidsgiverne tar (etter mitt syn) en alt for stor del av!

"Arbeiderklassen brukes som betegnelse om den klassen i et kapitalistisk samfunn som lever av å selge sin egen arbeidskraft. Den blir regnet som den laveste klassen i et kapitalistisk samfunn, så sant man ikke regner det såkalte filleproletariatet (kriminelle, arbeidsløse osv) som en egen klasse."

''Arbeiderklassen brukes som betegnelse om den klassen i et kapitalistisk samfunn som lever av å selge sin egen arbeidskraft.''

Hvem av oss gjør ikke det? :P

Gjest illiaden
Skrevet

Ikke noen spesiell feirin her, men vi har da heist flagget -i motsetning til de ti nærmeste naboene. Flagger dere?

Gjest mora2
Skrevet

Vi har ingen tradisjoner, men pleier kose oss litt ekstra.

I dag skal vi ha besøk av et vennepar, kose oss med is og vafler :0)

Skrevet

Vi feirer nok ikke dagen på noe spesiell måte. Det blir mere som en vanlig søndag her. Vi rydder litt i kjelleren. Jeg så forresten ikke mange flagg, kun ett la jeg merke til da jeg kjørte jentungen i bursdag. De som har flaggstang har vel flaggplikt? Vi har ikke flaggstang :)

Skrevet

''Arbeiderklassen brukes som betegnelse om den klassen i et kapitalistisk samfunn som lever av å selge sin egen arbeidskraft.''

Tjaa...Ikkje så mange egentlig, men Stein Erik Hagen, Kjell Inge Røkke, John Fredriksen og Øystein Stray Spetalen er ihvertfall noen av de som forsyner seg grovt av overskuddet!

Skrevet

Tjaa...Ikkje så mange egentlig, men Stein Erik Hagen, Kjell Inge Røkke, John Fredriksen og Øystein Stray Spetalen er ihvertfall noen av de som forsyner seg grovt av overskuddet!

Skrevet

Ikke noen spesiell feirin her, men vi har da heist flagget -i motsetning til de ti nærmeste naboene. Flagger dere?

Vi har ikke heist flagget, nei. Har faktisk ikke tenkt på det engang. Kan ikke se at noen av naboene har gjort det heller i år. Tror egentlig vi pleier å se flere flagg 1.mai. Hmm, det var merkelig.

Gjest togli
Skrevet

Vi feirer med flagg og har nettopp spist is i det nydelige været :)

I formiddag heiv vi ut alt fra lekehuset ute og fikk vaska skikkelig der inne. Nå er alt på plass og ungene vil leke der igjen ;-)

Jeg har vaska alle vinduene utvendig og sliter nå med å komme igang med innvendig vindusvask og husvask ellers. Gubben har holdt på ute i garasjen i hele dag. Prøver å få garasjen helt ferdig til ferien!

Hærlig med 1.mai selv om vi ikke akkurat har arbeidsfri ;)

candyqueen_83
Skrevet

Vi feirer vel egentlig ikke noe særlig. Men har hengt ut flagg på verandaen da :o) Skal ut å spise litt etterpå, før jeg skal på jobb igjen i kveld.

Skrevet

Vi feirer med flagg og har nettopp spist is i det nydelige været :)

I formiddag heiv vi ut alt fra lekehuset ute og fikk vaska skikkelig der inne. Nå er alt på plass og ungene vil leke der igjen ;-)

Jeg har vaska alle vinduene utvendig og sliter nå med å komme igang med innvendig vindusvask og husvask ellers. Gubben har holdt på ute i garasjen i hele dag. Prøver å få garasjen helt ferdig til ferien!

Hærlig med 1.mai selv om vi ikke akkurat har arbeidsfri ;)

Si meg, hvor har du fått all den energien fra? *flink du* Og sol har du ja, ikke vi :(

jubalong70
Skrevet

Som russ var natt til 1. mai den virkelige opptakten til russetida. Vet ikke om noen andre som fester den natta....

Jeg har benyttet dagen til å være sammen med familien, legge ut båten og til å rydde på rommet til en av jentene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...