Gå til innhold

alle verdens flagg på 17 mai?

Anbefalte innlegg

Gjest bedda
Skrevet

Nei og atter Nei!

Alle våre nye landsmenn må gjerne ha på seg sine

fine nasjonaldrakter, men skal de være med på feiringen..får de bære det norske flagget! Det får da være grenser og begynne å forlange å bruke sine egne flagg.Hvorfor kommer de hit da?

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• bustebeisa

12

• laban

7

• trollemor;o)

3

• Jølsen

2

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly
Skrevet

''Det får da være grenser og begynne å forlange å bruke sine egne flagg.Hvorfor kommer de hit da?

''

Hehe :)

Gjest D*lilith
Skrevet

Ja,det er jo den NORSKE nasjonaldagen!

Skrevet

Det er en tulledebatt, eller "skinndebatt" heter det vel egentlig.

Det har i mange år gått ut et skriv om det store 17.-maitoget i Oslo sentrum, og der har det stått samme formuleringen hvert år - at norske, samiske og FN-flagg er tillatt. Ingen har bråkt noe om det, det har ikke vært en eneste "sak" der noen har prøvd seg med noe annet, eller klaget over denne regelen. Det har heller ikke vært spesielt mange FN-flagg å se.

Akkurat i år har noen hengt seg opp i denne "regelen", og dermed har saken blitt gjort til et NM i toleranse og integrering.

Det har aldri vært noe problem med at f.eks. afrikanske innvandrere har ønsket å bruke andre flagg, og ikke fortell meg at de _egentlig_ har hatt fryktelig lyst til det, men ikke våget pga. det rundskrivet. Slike rundskriv får ikke særlig stor oppmerksomhet, og det har aldri vært noen 17.mai-vakter langs ruta for å passe på at ingen bærer feil flagg. Barna som deltar, har aldri hatt noe problem med å følge den regelen - det er heller ikke påbudt å ha med flagg, man kan f.eks. ha en leketrompet i stedet.

Det som _virkelig_ ville se rart ut, er hvis de innvandrer-gruppene som er størst i Oslo, nemlig dansker og svensker, tok med seg sine "egne" flagg. 17.mai har mer med at vi er ute av unionen med våre naboland å gjøre, enn med fjernere verdensdeler. Dagen handler heller ikke om 2. verdenskrig, selv om en viss generasjon later til å tro det - allikevel er det kanskje like greit at f.eks. den tyske skolen i Oslo ikke finner på å skifte flagg på noen år.

Jeg tror ikke det er lurt å omdefinere 17.maitoget til en flaggparade der alle viser hvor de stammer fra. Det er ikke dagen for f.eks. å rette fokus på at det innenfor en klasse faktisk er fem unger fra Midt-Østen som antakelig ville kastet stein på hverandre hvis de hadde bodd et annet sted (ja, det er mange slike skoleklasser i Oslo). Men jeg synes også vi skal vente med å lage rabalder til det eksisterer et problem.

Alternativt kan alle pålegges å ha flagg med unionsmerke slik de hadde det i 1814, det ville en eller annen flaggfabrikant tjene store penger på.

bustebeisa
Skrevet

Men det er helt greit at vi skal ha med oss vårt norske flagg hvor enn vi reiser i verden? For det er jo det mange av oss gjør....

Gjest hurra,hurra
Skrevet

Men det er helt greit at vi skal ha med oss vårt norske flagg hvor enn vi reiser i verden? For det er jo det mange av oss gjør....

Innvandrerne må gjerne bruke flagg fra sine opprinnelsesland til andre anledninger, men ikke offentlig på den norske nasjonaldagen, syns jeg.

bustebeisa
Skrevet

Innvandrerne må gjerne bruke flagg fra sine opprinnelsesland til andre anledninger, men ikke offentlig på den norske nasjonaldagen, syns jeg.

Helt ærlig har jeg ikke så veldig sterke meninger om de kan bruke sine nasjonsflagg eller ikke på 17. mai.

Men samtidig stilte jeg spørsmålet, da vi nordmenn både titt og ofte skal markere hvor vi kommer fra. Både i tide og utide... :-)

Gjest bedda
Skrevet

Det er sant, men for å feire 17 Mai!

Det må alle få gjøre på sin egen nasjonaldag!

Det samme gjelder da også for våre innvandrerne her i Norge, går jeg utifra?De må da også få lov å feire sine egne dager , uten innblanding fra oss)

Skrevet

Lurer på hvor mange ganger dette skal diskuteres jeg. Det er liksom ikke sånn at noen kommer å arresterer deg fordi du vifter med et annet flagg uansett, så det beste er vel å gi faen?

Skrevet

Godt poeng. Alle disse harry turistene som ankommer ferien iført t-skjorter med påtrykt norsk flagg. Ha ha.

Gjest pellarguri
Skrevet

Det er vel en stor forskjell på det å reise med et flagg på ferie, til det å vifte med det under andre lands nasjonaldager.

Ser ikke helt sammenligningen her. Det er vel svært få nordmenn som reagerer på en turist med sitt eget flagg i sekken på alle andre dager enn nasjonaldagen.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Hva er verst? et annet lands flagg eller ikke noe flagg?

Ikke at jeg mener det er alternativet, men jeg lurer på om folk også reagerer på de som ikke bærer (norske) flagg.

Gjest Spekepølse
Skrevet

Det er en tulledebatt, eller "skinndebatt" heter det vel egentlig.

Det har i mange år gått ut et skriv om det store 17.-maitoget i Oslo sentrum, og der har det stått samme formuleringen hvert år - at norske, samiske og FN-flagg er tillatt. Ingen har bråkt noe om det, det har ikke vært en eneste "sak" der noen har prøvd seg med noe annet, eller klaget over denne regelen. Det har heller ikke vært spesielt mange FN-flagg å se.

Akkurat i år har noen hengt seg opp i denne "regelen", og dermed har saken blitt gjort til et NM i toleranse og integrering.

Det har aldri vært noe problem med at f.eks. afrikanske innvandrere har ønsket å bruke andre flagg, og ikke fortell meg at de _egentlig_ har hatt fryktelig lyst til det, men ikke våget pga. det rundskrivet. Slike rundskriv får ikke særlig stor oppmerksomhet, og det har aldri vært noen 17.mai-vakter langs ruta for å passe på at ingen bærer feil flagg. Barna som deltar, har aldri hatt noe problem med å følge den regelen - det er heller ikke påbudt å ha med flagg, man kan f.eks. ha en leketrompet i stedet.

Det som _virkelig_ ville se rart ut, er hvis de innvandrer-gruppene som er størst i Oslo, nemlig dansker og svensker, tok med seg sine "egne" flagg. 17.mai har mer med at vi er ute av unionen med våre naboland å gjøre, enn med fjernere verdensdeler. Dagen handler heller ikke om 2. verdenskrig, selv om en viss generasjon later til å tro det - allikevel er det kanskje like greit at f.eks. den tyske skolen i Oslo ikke finner på å skifte flagg på noen år.

Jeg tror ikke det er lurt å omdefinere 17.maitoget til en flaggparade der alle viser hvor de stammer fra. Det er ikke dagen for f.eks. å rette fokus på at det innenfor en klasse faktisk er fem unger fra Midt-Østen som antakelig ville kastet stein på hverandre hvis de hadde bodd et annet sted (ja, det er mange slike skoleklasser i Oslo). Men jeg synes også vi skal vente med å lage rabalder til det eksisterer et problem.

Alternativt kan alle pålegges å ha flagg med unionsmerke slik de hadde det i 1814, det ville en eller annen flaggfabrikant tjene store penger på.

utgangspunktet for debatten var en skole som søkte om tillatelse om å få bruke andre flagg, som ble avslått-

Men poenget har jo aldri vært at alle som er utlendinger skal bære sine egne flagg.

jeg synes forbud er dramatisk, og sannsynligvis fullstendig unødvendig.

problemet med at denne debatten har vært oppe nå, er at folk på andre steder i landet, hvor slike ting har vært uproblematiske så langt, nå vil føle at det er krenkende å ta med seg sitt eget flagg.

Gjest hurra,hurra
Skrevet

Helt ærlig har jeg ikke så veldig sterke meninger om de kan bruke sine nasjonsflagg eller ikke på 17. mai.

Men samtidig stilte jeg spørsmålet, da vi nordmenn både titt og ofte skal markere hvor vi kommer fra. Både i tide og utide... :-)

Har gjerne et norsk flagg på sekken når jeg er i utlandet, for å vise hvor jeg kommer fra, ja. Men kunne aldri tenkt meg å gå rundt med et norsk flagg i utlandet, på dette landets nasjonaldag.

Skrevet

utgangspunktet for debatten var en skole som søkte om tillatelse om å få bruke andre flagg, som ble avslått-

Men poenget har jo aldri vært at alle som er utlendinger skal bære sine egne flagg.

jeg synes forbud er dramatisk, og sannsynligvis fullstendig unødvendig.

problemet med at denne debatten har vært oppe nå, er at folk på andre steder i landet, hvor slike ting har vært uproblematiske så langt, nå vil føle at det er krenkende å ta med seg sitt eget flagg.

Var det i Oslo? Hvilken skole da? Det har ikke vært noe element i debatten her i byen i det hele tatt.

Gjest bedda
Skrevet

Ikke at jeg mener det er alternativet, men jeg lurer på om folk også reagerer på de som ikke bærer (norske) flagg.

Det er da også mange ,som ikke gjør det.

Også er det en god del mennesker, som bare bruker sløyfe! Helt greit det! )

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er da mange som ikke har flagg på 17. mai, det har jeg aldri reagert på. Men de flaggene man har, de skal være norske.

Skrevet

Enig med deg ang norske flagg denne dagen. Alle våre nye landsmenn som har fått lov å bosette seg her i Norge burde kunne bære det norske flagg med stolthet til ære for denne dagen som er grunnlovsdagen. Hjemme på balkonger og slikt er det jo bare koselig om de vil pynte med fødelandets flagg (om de føler for å hedre landet sitt), men barnetoget bør være norskt flagg . Men det er min mening..

Hmm, bare vi ikke mister hele feiringen med årene fordi våre nye landsmenn ikke liker at denne dagen feires kun med norske flagg? Dette var bare en tanke....

Jeg synes det er stas med denne dagen jeg, selv om det er et pes i de tusen hjem på morraen og utover dagen, til man segner om i sofaen når kvelden endelig kommer ;)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Men de fleste av oss har vel vett nok til å la være å vifte med det på nasjonaldagen i landet man besøker?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...